W124 Automaattilaatikossa vikaa. Apuuuuva

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 31.03.2005 11:30
Paikkakunta: Lahti

W124 Automaattilaatikossa vikaa. Apuuuuva

Viesti Kirjoittaja oska »

TErve
ELi mersussa 230CE vm-87 ilmeni vikaa lootassa. Jos kiihdyttää D asennossa kaasu pohjassa, ei ilmene mitään ongelmia. Jos taas ajelee D asennossa pintakaasulla, kierrokset nousee 3 :lta 4:lle vaihtaessa hetkellisesti 5000-6000 ja luistaa. Jos ajelee D asennossa tasasta 80km/h laatikko renaa koko aika 3:sta ja 4:sta edestaas. Muut vaihteet pelaa ihan ongelmitta, mutta 3 ja 4 välissä on ongelmia. Auto pelaa myös siten, että ajelen 3:lla ja kun vauhtia on kertynyt noin 90 km/h, vaihdan D:lle.
Toivottavasti jollain olisi hajua näistä. Esim Mega auto Lahdessa ( merkkihuolto ) ei ymmärtänyt / halunnut ymmärtää
Pösökuski on aina väärässä
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jarkko S. tietää kaiken laatikoista.

Odottele, niin varmaankin vastailee.

Omiin kokemuksiin perustuen hoituisi ehken säätämällä. Alipainesäätimestä ja vaijerista.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Mä kokeilisin ehkäpä tota vaijeria.Omassa pirssissä innostuin hivenen liikaa sitä ruuvaamaan, niin 3 ja 4 välissä se nosti kierroksia mutta ei vaihtanut vaihdetta kunnolla.Ruuvasin nupikkaa sitten hivenen takas ja vaihdoit "normalisoituivat".
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ilman säätöä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuosta kysymyksestä ei tule ihan varmaa kuvaa siitä, ilmaantuiko nämä häiriöt omia aikojaan. Vai onko tuo seurausta jonkinlaisesta säätelystä? Tai auton huollosta?

Oireet ovat sen verran omituiset, että veikkaisin vian olevan alipainepuolella. Esim. jokin alipaineletku on haljennut tai irronnnut.
Terveisin
Tero
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

eikös se mene niin että jos on alipaineletku katkipoikki niin vaihteet paukkuu turhankin kovaa päällä?
noh, paineita vois kokeillä säätää mutta saattaahan tuo olla jo hiemen liian kulunut laite että varmaan kannattas kiikuttaa huoltoon loota jos se ei siitä tokene...

kai se jarkko jotain kohta vastaa....huhuu!
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

No heti sitä aletaan huhuilemaan ku ei kerkii heti vastata :lol:

Jos vaihto lipsuu niin painetta sieltä puuttuu, ja se pitäisi saada säätämällä korjattua.

Vaijeria tuossa voisi tosiaan ensiksi kiristää, voisi auttaa tuohon vaivaan.

Mutta vaihtuukos vaihteet muuten osapuilleen oikeilla kierroksilla? Voisihan sitä kiriä painetta myös lootan kupeesta.
Avatar
Kakkosnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 30.08.2004 09:25
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja Kakkosnelonen »

Entäs miten sellanen ku mulla paukkuu ykönen ja kakonen ääni kuuluu jostain takaa (kait) mikähän siin vois olla 250 td aut 86
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kuuluuko pauke laatikon kohdalta?

Voi olla että ääntä pitää joku kumityyny, niitä riittää alustassa.
oska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 31.03.2005 11:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja oska »

Suurkiitokset kaikille. Odotin itse Gurun kautta ylioraakkeli Jarkko S:n kommenttia hiki otsalla. Helpottava kuulla, että kyseessä ei ole välttämättä mikään tonnin remppa. Se lähinnä ihmetyttää, että alemmat vaihteet toimii, kun junan vessa, eli vaihtaa niin pehmeästi, että vaihtoa harvoin edes huomaa. Jos tulee jotain vielä mieleen, tai herää lisäkysymyksiä oireista, niin kirjoitelkaa ihmeessä
Pösökuski on aina väärässä
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Voi olla, että puolustelen oman lootani lievähköä nykimistä vaihtaessa. Säädin sitä viime syksynä ja sain mielestäni ihan mukavasti toimimaan.
En nimen omaan hakenut täysin nykäisemätöntä vaihtamista, koska käsittääkseni vaarana on luistaminen.
Elikkäs vaihtaessa tuntuu pykälä selvästi, mutta ei repivästi. Samalla kierrokset putoavat selkeästi ylöspäin mentäessä.
Viisaammat oikaiskoot.

PS. Öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa, jos epäilee vikaa. Niistä näkee jotain kunnosta tai kunnottomuudesta.

PS2. Omassa tomaatissa tiiviste on sama kuin 24 venaisessa. Oisko niin, että loota on vaihdettu jossain vaiheessa? Eli onko niissä eroa ja käykö vaihto heittämällä?
Tiivisteen kanssa tuli nimittäin eka kerralla ongelmia, kun tilasin M-netista luettelon ja auton mallin mukaan sen. Tuli kaksi kertaa väärä, kunnes kaveri sanoi, että siinä onkin 24 venaisen laatikko.
W124 300E (12 ventt.)
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

oska kirjoitti:Se lähinnä ihmetyttää, että alemmat vaihteet toimii, kun junan vessa, eli vaihtaa niin pehmeästi, että vaihtoa harvoin edes huomaa
Puutunpas vielä tuohonkin. Eli vaihdot saisivat olla semmoisia että vähän tuntuvat, eli aika napakoita. Silloin ei paikat kulu niin sukkelaan kuin löysillä pykällyksillä.


Edit: Spede10, aivan oikein säädit laatikon. Hivenen napakka mieluummin kuin hivenen löysä.

Jos 24v:ssä on 722.3 niin pohjan tiiviste on sama kuin muissakin 722.3:ssa. Yleensä monivenakutosen perässä on 5v 722.5, jossa siinäkin sama pohjan tiiviste kuin 722.3. Ettei antanut vahingossa pienemmän 722.4:n tiivistettä?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Noh, nii!
Jarkko kerkis vastaavaan siihen, mitä arvelinkin. Että saapi hiukan tuntua vaihtaessa.
Elikkäs tuli Gurun vahvistus, joten asia on klaari.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jarkko S kirjoitti:
oska kirjoitti:Se lähinnä ihmetyttää, että alemmat vaihteet toimii, kun junan vessa, eli vaihtaa niin pehmeästi, että vaihtoa harvoin edes huomaa
Puutunpas vielä tuohonkin. Eli vaihdot saisivat olla semmoisia että vähän tuntuvat, eli aika napakoita. Silloin ei paikat kulu niin sukkelaan kuin löysillä pykällyksillä.


Edit: Spede10, aivan oikein säädit laatikon. Hivenen napakka mieluummin kuin hivenen löysä.

Jos 24v:ssä on 722.3 niin pohjan tiiviste on sama kuin muissakin 722.3:ssa. Yleensä monivenakutosen perässä on 5v 722.5, jossa siinäkin sama pohjan tiiviste kuin 722.3. Ettei antanut vahingossa pienemmän 722.4:n tiivistettä?
Tiivisteet ovat eri mallisia. Sanoivat tätä, mikä käy laatikkooni "kasimalliseksi".
Onhan se hiukan 8 -umeron muotoinen, kun käyttää mielikuvitusta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Kakkosnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 30.08.2004 09:25
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja Kakkosnelonen »

Sitä vielä ihmettelen et joskus valoihin tullessa jos joutuu jarruttamaan enemmän, niin tuntuu sellanen paukahdus ku laatikko vaihtaa pienemmälle et luuli jonkun olevan tulossa sisään autoon pohjankautta
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

nani81 kirjoitti:Sitä vielä ihmettelen et joskus valoihin tullessa jos joutuu jarruttamaan enemmän, niin tuntuu sellanen paukahdus ku laatikko vaihtaa pienemmälle et luuli jonkun olevan tulossa sisään autoon pohjankautta
Vaihtaako se liian herkkään pientä? Löysää hiukan vaijeria ja tarvittaessa kiri laatikon kyljestä takaisin jos menee liian pehmeeks vaihdot vaijerin löysäämisen jälkeen.

Spede10, on se tosiaan vähän 8:n muotoinen etenkin mielikuvituksen avulla :)

Mutta isommissa 4-vaihteisissa öljypohjantiivisteen pitäisi olla kyllä sama. Minkäslaisia ne väärät oli?
Avatar
Kakkosnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 30.08.2004 09:25
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja Kakkosnelonen »

En mä tiiä et vaihtaako liian herkästi mut vähänki kylmemmällä koneellea kuuluu hirvee paukaus lämpimänä ei oo niin paha. Suodatin ja öljyt vaihdettu syksyllä.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

<Jarkko S. kirjoitti:
Mutta isommissa 4-vaihteisissa öljypohjantiivisteen pitäisi olla kyllä sama. Minkäslaisia ne väärät oli?>

Jos oikein muistan, niin sivut suoria, ei siis sitä keskellä olevaa polveketta. Joku sanoisi sitä vaikkaa uumaksi, eli vyötäröksi.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

spede10 kirjoitti:Jos oikein muistan, niin sivut suoria, ei siis sitä keskellä olevaa polveketta. Joku sanoisi sitä vaikkaa uumaksi, eli vyötäröksi.
Kuulostaa ihan ZF:n lootan tiivisteiltä :D
oska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 31.03.2005 11:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja oska »

Yksi korjaaja sanoi, että 4- vaihteinen automaattiloota on käytännössä 3 vaihteinen. ( 4:s vaihde on ns ylivaihde (= suoraveto ). Sanoi että oireeni viittaisi vahvasti momentin muuntimeen. Neuvoi vaihtamaan turpiinin. Onko mahdollista, vai onko edelleen kyse säädöistä ?
Pösökuski on aina väärässä
oska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 31.03.2005 11:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja oska »

niin joo.
Jäi vielä mainitsematta, että voiko vaihteistoöljyn suodattimen skeidaantuminen olla syynä?
Pösökuski on aina väärässä
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ylivaihdetta tuossa ei ole, nelonen on suora, eli välitys 1.00

Turbiineja (momentinmuuntimia) noissa ei ole särkyillyt pahemmin, pari tapausta muistan hatarasti jolloin turbiinissa oli vikaa.

Kokeile nyt säätää sitä lootaa jumaliste :lol:

Edit: Umpilikainen suodatinkin voi aiheuttaa jonkunsortin ongelmaa, millos se on vaihdettu, ja öljyt?
Vastaa Viestiin