W123 farmari tärisee ja muuta löpinää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 farmari tärisee ja muuta löpinää

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Hei!

Hankin tuossa monen vuoden unelmoinnin jälkeen W123-korisen farmarimesen, laite on alunperin 280 TE, joka on vuonna 1997 dieselöity 2-litraisella koneella. Moottoria ja mittaristoa (200 D:stä sekin) lukuunottamatta auto on alkuperäinen. Ja uskomattoman hyvin pidetty, ruostetta on minimaalisen vähän ja tekniikkakin tuntuu olevan vähintään hyvässä kunnossa. Auto on läpäissyt v. 2003 katsastuksen ilman huomautuksia.

Mitähän tuollaisessa pelissä kannattaisi tarkistaa ennen talven tuloa? Akku on uusittu tehokkaampaan (110), hehkut vaihdettu uusiin yms. Olisiko jotain muuta syytä tarkistaa välttyäkseen isommilta remonteilta? Olisi kiva kuulla myös 300 D-moottorin vaihtamiseen liittyvistä töistä, kuinka paljon osia pitäisi vaihtaa? Sellaisen kuvan olen saanut että tuon aikakauden moottorit aika heittämällä sopivat ilman kummempia virityksiä. Entä paperisota? Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä?

Mutta varsinainen vika:

Mikä lienee syynä moottorin (ja sen myötä koko korin) täristämiseen kiihdyttäessä? Vika ei ilmene joka kerta esim. 0-80 km/h:n kiihdytyksessä eikä milloinkaan tasaisilla kierroksilla ajettaessa. Ovatko moottorin tukikumit kovettuneet niin, etteivät ne tule yhtään vastaan moottorin tärinässä? Mikä on helpoin tapa paikallistaa vika, ilmeisesti löytyy linjalta kardaani/moottorin tukikumit/renkaat?

Kiitoksia jo etukäteen, rakkaat mersujen ystävät! :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens ja tervetuloa joukkoon.

Talvihuolto kuulostaa oikein hyvältä; riittävästi virtasta ja sille väylä toteutua eli ne uudet hehkut --mainiot perustoimenpiteet.
Lähinnä talvea ja kovia pakkasia vasten voisi ajatella enää öljyjä vaihdettavan ohuempiin. Itselläni pysyy 0W40-öljy W123:n bensakoneessa hyvin, mutta dieseliin suosittelisin pykälää pönäkämpää ainetta. Autosähkökorjaamossa voi lisäksi mittauttaa, että laturi lataa riittävästi ja tasaisesti, ettei sähkö lopu pätkäajossakaan.

Tärinään voi olla monta syytä. Itse voisin epäillä halvimpana / helpoimpana kardaanin kumikiekkoa tai ristiniveltä. Olisi mielenkiintoista kuulla, liittyykö ravistukseen ylimääräistä ääntä ja vaikuttaako se tulevan jostain tietystä kohdasta autoa? Entä vaikuttaako asiaan, millä vaihteella ajetaan. Entä kuormitus, onko tärinässä eroa sen mukaan, miten paljon kyydissä on lastia?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Omassa autossani kuului kolinan sekainen jurina aina, kun lähdettiin liikkeelle, esim. liikennevaloista. Syyksi paljastui kahteen osaan haljennut ( :!: ) moottorin tukikumi. Sitä ei nähnyt edes päältä päin vaikka moottoria kuinka heilutti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Noiden em. lisäksi polttoainesuodattimet kannattaa ehdottomasti vaihtaa uusiin ennen pakkasia. Eikä ole pahitteeksi vaikka varaa uudet suodattimet hanskalokeroon varalle. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys kannattaa tarkistaa ja vaikka vaihtaa se jos näyttää siltä. Lohkolämppärin voi testata, että toimiiko se vielä.


Moottorin vaihdosta isompaan; Ensin kannattaa tarkistaa onko auto aito ja alkup. Suomiauto, jos ei ole niin taitaapi homma tyrehtyä siihen. Mutta mitä ilmeisimmin se on Suomiauto, kun moottori on jo kerran vaihdettu. Varmista vielä asia katsastus asemalta, samalla saa selvää miten homma etenee, kun moottori on jo kerran vaihdettu.

Autoon ei saisi periaatteessa pykälien mukaan vaihtaa vanhempaa moottoria mitä kori on, mutta ainakin mulla onnistui vanhemman moottorin vaihto.

Vaihtoon menevät seuraavat osat: kardaani, vaihteiston takakannake, vaihdevivut, pakoputken etuosa (ainakin sedanissa)ja jäähdyttimen tuulikotelo. Niin ja moottori. Peräkin pitää vaihtaa, riippuu kyllä siitä mikä välitys siellä nyt on.?.

Kaasuvipujen kanssa pääsee varmasti askartelemaan. 200D:n hehkusysteemin saa toimimaan 300D:ssä, kun laittaa 4. sylinterin tulpasta johdonpätkän 5. sylinteriin.

Moottorin kumityynytkin menee ehkä vaihtoon, samoin etujouset, jos ovat kovin löysät ja nokka alkaa viistää maata 300D-koneen kanssa.

Kun moottori on paikoillaan, niin sitten vain muutoskatsastukseen. Paperisotaa on vähän, mutta moottorin alkuperä pitää selvittää niille.


Mulla jyristää kans w123 vähän. Moottorin ja vaihteiston kumityynyjen vaihto auttoi pikkasen. Kardaanin kannatinkumin ja laakerin vaihto ei auttanut juuri mitään. Pitänee tarkistaa/vaihtaa ne keskityshelat.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: no..

Viesti Kirjoittaja Leka »

jarski kirjoitti:Vaihtoon menevät seuraavat osat: kardaani, vaihteiston takakannake, vaihdevivut, pakoputken etuosa (ainakin sedanissa)ja jäähdyttimen tuulikotelo. Niin ja moottori. Peräkin pitää vaihtaa, riippuu kyllä siitä mikä välitys siellä nyt on.?.
Käsittääkseni kolmesatasen pakoputki on kokonaisuudessaan kakssatasesta poikkeava. Toki sopii paikoilleen, mutta esim. putken halkaisija on kolmesatasessa sentin suurempi.

Mulla oli tollanen yleismallinen 200-300D tarvikepakoputki. Vaihtamalla sen oikeaan 300 D:n putkeen nuhasuus kaikkosi ja tuntui, että kone alkoi taas hengittää kunnolla. Lisäksi jurnuttavat pakoäänet hävisi ja moottori kuulosti taas siltä kun viismukisen pitääkin.

Ai, että oikeen jäähdyttäjän tuulikoteloissakin on eroa :o
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Leka kirjoitti:
Käsittääkseni kolmesatasen pakoputki on kokonaisuudessaan kakssatasesta poikkeava. Toki sopii paikoilleen, mutta esim. putken halkaisija on kolmesatasessa sentin suurempi.

Mulla oli tollanen yleismallinen 200-300D tarvikepakoputki. Vaihtamalla sen oikeaan 300 D:n putkeen nuhasuus kaikkosi ja tuntui, että kone alkoi taas hengittää kunnolla. Lisäksi jurnuttavat pakoäänet hävisi ja moottori kuulosti taas siltä kun viismukisen pitääkin.

Ai, että oikeen jäähdyttäjän tuulikoteloissakin on eroa :o
Jos nyt oikein tässä käy muistelemaan, niin olihan mullakin 300D:ssä 200D:n jäähdyttimen tuulikotelo. Tein siihen "lisäsiiven" öljynlauhduttimelle. Eli kyllä 200D:n kotelokin sinne käy.

Mulla on sitten w123:ssa joku tarvikepilli, kun siihen kävi tarvikemallin etuputki heittämällä. Tuo oli uutta mulle, että 300D:ssä on isompi putki.
Mistä hommasit 300D:n oman putken? Tosin en kyllä tartteisi kuin etu- ja väliputken, takapönttö kun on w124:n kaksihaarainen, josta näyttäisi savu ehtivän hyvin läpi..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Putki on pari vuotta sitten hommattu Vehosta. Nykyisestä hintatasosta ei sitten ole mitään tietoa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W123 farmari tärisee ja muuta löpinää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Peter kirjoitti:
Mikä lienee syynä moottorin (ja sen myötä koko korin) täristämiseen kiihdyttäessä? Vika ei ilmene joka kerta esim. 0-80 km/h:n kiihdytyksessä eikä milloinkaan tasaisilla kierroksilla ajettaessa. :)
Nyt kun tarkemmin maistelle...jos kerta kone ravistaa, onko ihan varma ettei kyse ole jostain niinkin simppelistä kuin sytkän ennakonsäädön takertelusta?
Ajattelin vaan, että jos esim. alipainesäätö ei joka kerralla toimi kuormituksen lisääntyessä, kone voi ravistaa ja nikotella ; kun tähän lisätään sitten hiukan virttyneet tukikumit, liike kertautuu koriin.

....tästä epäilystä huolimatta nostaisin Sinuna auton ylös ja tarkastelisin asioita. Silmämääräisesti saa jo selville aika paljon gummiosien kunnosta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Aku P kirjoitti: Tärinään voi olla monta syytä. Itse voisin epäillä halvimpana / helpoimpana kardaanin kumikiekkoa tai ristiniveltä. Olisi mielenkiintoista kuulla, liittyykö ravistukseen ylimääräistä ääntä ja vaikuttaako se tulevan jostain tietystä kohdasta autoa? Entä vaikuttaako asiaan, millä vaihteella ajetaan. Entä kuormitus, onko tärinässä eroa sen mukaan, miten paljon kyydissä on lastia?
Kiitoksia kaikille vastauksista! Viimeisen vuorokauden sisään tuli testailtua tarkemmin tuota tärinää ja varsinkin sen lähdettä. Syyksi varmistui kiero takavanne! Edellinen omistaja lienee pukannut sen sopivasti vinottain jalkakäytävään, onneksi selviää vanteen vaihtamisella..
Hämäsi aika pahasti niinkin kova tärinä, oltiin ihan varmoja että moottori on enää yhdellä pultilla kiinni tms :D

Asiasta moottorisahaan:

Tuossa viikonloppuna kopsahti hansikaslokeron kansi pelkääjän paikalla istujan polviin, lukon vastakappale hajosi (siis ei lokeron kannesta vaan se muovinen "ylärima" johon se haka lukittuu kiinni). Jos jollain olisi tuollainen ylimääräinen jossain varaosa-autossa tms. niin ilmoitelkaa :wink: ´
Ei viitsisi mitään omia patentteja tehdä..
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hyvä, kun vika selvisi. Rohkaisee osaltaan uskomaan siihen, että auto ei välttämättä ole heti räjähtämässä atomeiksi, vaikka se tärisisi ja metelöisi kuin horkassa... :roll:

Tuohon rima-asiaan. Käyn huomenna iltapäivällä eräällä mersupihalla, mistä tuommoinen osa voisi hyvinkin irrota. Ilmoittelen, jos niissä pihan autoissa on tuommoinen tallessa. Hintaa mokomalle tuskin tulee sentin senttiä, noita W123:sia (+muutama W115+yksi W126+puolitoista W116:tta) ei muuten kukaan pelasta maatumiselta ellen minä osa kerrallaan...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti:
Tuohon rima-asiaan. Käyn huomenna iltapäivällä eräällä mersupihalla, mistä tuommoinen osa voisi hyvinkin irrota. Ilmoittelen, jos niissä pihan autoissa on tuommoinen tallessa. Hintaa mokomalle tuskin tulee sentin senttiä, noita W123:sia (+muutama W115+yksi W126+puolitoista W116:tta) ei muuten kukaan pelasta maatumiselta ellen minä osa kerrallaan...
Viitsisitsäetsäviitsitsä katsoa samalla, josko jostain w123:sta löytyisi vasen, pitkänmallinen, sininen oven sisäkahva (se mistä otetaan kiinni, kun ovi suljetaan) + kehys siihen sisäpuolisen avaus kahvan ympärille. Ja jos sen w126:sen alla on vielä pyörät ja niissä alkup. w126 vanteet, niin kysäiseppä ainakin hintaa...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Leka kirjoitti:Putki on pari vuotta sitten hommattu Vehosta. Nykyisestä hintatasosta ei sitten ole mitään tietoa.
Onko se putki Eberspächer- merkkinen?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti: Viitsisitsäetsäviitsitsä katsoa samalla, josko jostain w123:sta löytyisi vasen, pitkänmallinen, sininen oven sisäkahva (se mistä otetaan kiinni, kun ovi suljetaan) + kehys siihen sisäpuolisen avaus kahvan ympärille. Ja jos sen w126:sen alla on vielä pyörät ja niissä alkup. w126 vanteet, niin kysäiseppä ainakin hintaa...
Ilmeisesti puhutaan takaovesta, vai etu-?
Katsellaan kahvaa. Muistelisin kyllä, että noissa on ruskeat sisustukset, mutta eihän tuohon muistiin ole ennenkään ollut luottamista.

W126 on pyörätön, sen muistan varmasti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti:
Ilmeisesti puhutaan takaovesta, vai etu-?
Katsellaan kahvaa. Muistelisin kyllä, että noissa on ruskeat sisustukset, mutta eihän tuohon muistiin ole ennenkään ollut luottamista.
Ei sen väliä kumpi, etu vai takakahva, ovat keskenään vaihtokelpoisia. Ai niin, löytyisiköhän sieltä w123:een 200D kylttiä takaluukkuun?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Ilmeisesti puhutaan takaovesta, vai etu-?
Katsellaan kahvaa. Muistelisin kyllä, että noissa on ruskeat sisustukset, mutta eihän tuohon muistiin ole ennenkään ollut luottamista.
Ei sen väliä kumpi, etu vai takakahva, ovat keskenään vaihtokelpoisia. Ai niin, löytyisiköhän sieltä w123:een 200D kylttiä takaluukkuun?
Aha. Tänkjuu tiedosta.

Voinhan mää yrittää kattella 200D kylttiäkin. Ainakin yksi ruskea on tosin ollut varsinainen muskeli-rantabulevaardiauto: 240D Automatic... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

jarski kirjoitti:
Leka kirjoitti:Putki on pari vuotta sitten hommattu Vehosta. Nykyisestä hintatasosta ei sitten ole mitään tietoa.
Onko se putki Eberspächer- merkkinen?

En muista. :oops:
Vastaa Viestiin