Hankin tuossa monen vuoden unelmoinnin jälkeen W123-korisen farmarimesen, laite on alunperin 280 TE, joka on vuonna 1997 dieselöity 2-litraisella koneella. Moottoria ja mittaristoa (200 D:stä sekin) lukuunottamatta auto on alkuperäinen. Ja uskomattoman hyvin pidetty, ruostetta on minimaalisen vähän ja tekniikkakin tuntuu olevan vähintään hyvässä kunnossa. Auto on läpäissyt v. 2003 katsastuksen ilman huomautuksia.
Mitähän tuollaisessa pelissä kannattaisi tarkistaa ennen talven tuloa? Akku on uusittu tehokkaampaan (110), hehkut vaihdettu uusiin yms. Olisiko jotain muuta syytä tarkistaa välttyäkseen isommilta remonteilta? Olisi kiva kuulla myös 300 D-moottorin vaihtamiseen liittyvistä töistä, kuinka paljon osia pitäisi vaihtaa? Sellaisen kuvan olen saanut että tuon aikakauden moottorit aika heittämällä sopivat ilman kummempia virityksiä. Entä paperisota? Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä?
Mutta varsinainen vika:
Mikä lienee syynä moottorin (ja sen myötä koko korin) täristämiseen kiihdyttäessä? Vika ei ilmene joka kerta esim. 0-80 km/h:n kiihdytyksessä eikä milloinkaan tasaisilla kierroksilla ajettaessa. Ovatko moottorin tukikumit kovettuneet niin, etteivät ne tule yhtään vastaan moottorin tärinässä? Mikä on helpoin tapa paikallistaa vika, ilmeisesti löytyy linjalta kardaani/moottorin tukikumit/renkaat?
Kiitoksia jo etukäteen, rakkaat mersujen ystävät!
