W123 kallistuksenvakaajasta, etupää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 kallistuksenvakaajasta, etupää

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Käytiinpä tuossa Mihalinen kanssa kiristämässä etupyörän laakeria; erittäin yksinkertainen toimenpide, joten useampaan kertaan tuli siunattua saksalainen insinööri seitsemänteen taivaaseen (takapyörän laakeri on sitten asia erikseen). Mutta pulmaksi jäi tuolloin vielä kaupunkinopeuksissa kuuluva turina tahi narina. Se kuului aina, ajettiinpa sitten suoraan tai kääntäen. Joskus ihmetystä aiheutti myös esim. katukiveyksen tai kuopan yli ajettaessa kuuluva kolaus kuskin nurkalta. Iskunvaimentimien yhteydessä kun poistui niistä aiheutunut kolina. Mietin, että olisiko iskari voinut jäädä löysälle, mutta ei.

No, laakeri kirittiin, ja koetinpa vielä turinanpoistoksi laittaa ruutalla öljyä kallistuksenvakaajan niveleen sekä yläpalloniveleen. Vakaajan niveleen ei öljyä oikein mennyt koska kumi oli paksua, ja eikä siellä oikein ns. tyhjää tilaa olekaan.

Sitten koeajolle, ja ajon jälkeen kokeilemaan, kuumeniko napa. Ei kuumentunut, mutta rengasta heilutettaessa välys tuntui yhä! Aikamme heiluteltuamme huomio kiinnittyi kallistuksenvakaajan niveleen; välystä noin sentti! Välyksen paljasti öljy, jota olin koettanut sinne siään ruikata, se litisi ja kupli. Ei varmaan olisi sattunut silmään yhtä helposti, jos nivel olisi ollut kuiva.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että pultti on nivelessä aivan tiukassa, eli nivel on jotenkin kulunut sisältäpäin väljäksi. Onko muille tullut vastaavaa eteen? Mitä ilmeisimmin kuulunut turina ja kolahtelu johtuu tuosta nivelestä. Samperi vaan, että motonetissakin maksaa lähes 50 euroa

W123 Reaktiotangon pallonivel (kori--pitkittäistukiv.). . . 48.00
Vai onko se tämä? W123 Reaktiotangon etupään helat (alatukiv--pitkitt.tukiv) 14.13

P.S. Kallistuksenvakaajasta kun puhutaan, niin 250 D:ssä huomattiin loppuviikolla olevan vakaajan kannakerauta poikki kuskin puolella. Samperi, nytkö ne kaikki viat tulee yhtä aikaa, kun 700 000 km meni rikki... :x
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tarkoitat varmaankin sitä ylätukivarressa olevaa niveltä, sitä joka näkyy heti siinä pyörän takana, yläpuolella. Mulla oli mennyt se väljäksi ja koko ylätukivarren joutui vaihtamaan, tukivarsi maksoi Motonetilla muistaakseni 38€. Tuosta tukivarren vaihdosta on ollut juttua aiemmin.

Ja välys tuntui, kun otti auton ollessa ihan normaalisti parkissa pyörän yläreunasta kiinni ja kokeili heiluttaa sivusuunnassa.

Nuo osat jotka mainitsit, ovat alatukivarsesta koriin vinottain pituus suunnassa menevän tuen osia.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

jarski kirjoitti:Tarkoitat varmaankin sitä ylätukivarressa olevaa niveltä, sitä joka näkyy heti siinä pyörän takana, yläpuolella. Mulla oli mennyt se väljäksi ja koko ylätukivarren joutui vaihtamaan, tukivarsi maksoi Motonetilla muistaakseni 38?. Tuosta tukivarren vaihdosta on ollut juttua aiemmin.

Ja välys tuntui, kun otti auton ollessa ihan normaalisti parkissa pyörän yläreunasta kiinni ja kokeili heiluttaa sivusuunnassa.
Juuri kyseinen osa on Timollakin viallinen, mutta tuntuu aika ihmeelliseltä että yhden väljistyneen pallonivelen takia joutuisi koko ylätukivarren vaihtamaan...Eihän tuo tietysti iso kustannus ole jos 38?/kpl maksaa, mutta kuitenkin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

joo..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä sen koko tukivarren joutuu vaihtamaan, pallonivel kun on "yhtä puuta" tukivarren kanssa. Saahan siinä sitten boonuksena uuden tukivarren sisemmän kumipuslan samalla. 8)

Ei muuta kuin hakemaan uusi tukivarsi ja asentamaan se paikalleen. Hus hus...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joo, tilasin Venetmäeltä uudenveroisen alkuperäisen tukivarren hintaan 20 euroa.

Millainenka tuo vaihtotyö onkaan? Konetilan puolelta pultit auki, sitten pyörän puolelta pystytappi auki...? Jos tuota vinkkiä tuota... :-)
Pyöränkulmat ilmeisesti pitää tarkistuttaa työn jälkeen, mutta muuten operaatio sujunee kotikeinoin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaihto suoritettu.

Homma oli todellakin helppo, kiitos kaikille vinkkiä antaneille. Aikaa meni ihmettelyineen vajaa tunti. Vanhan pallonivelen kartiotappi lähti hyvin irti, ihan siihen tapin päähän vain lyömällä. Pyöränkulmat säädetään keskiviikkona pajalla, samalla vaihtaavat uudet takajouset ja moottorin kuskinpuoleisen tukikumin.

Samalla vaihdoin myös öljypohjan alle/taakse tulevan moottorin tukikumin. Myös tämä oli idioottihelppo homma; kaksi 13 mm pulttia auki hylsyllä + 17 mm tappi kiintoavaimella. Moottori ei kaivannut mitään tukemista.
Vaihto olikin tarpeen, sillä kumityyny oli kummastakin korvakkeestaan mennyt poikki. Enää ei tärise niin paljoa tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäyntikierroksia saisi kyllä nostaa, ne ovat liian alhaiset.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin