200d Turpotus+ehostus projekti
200d Turpotus+ehostus projekti
No nyt on pitkällisen miettimisen ja osien hankkimisen jälkeen tarkoitus polkaista käyntiin 200d piristys operaatio. Samalla on tarkoitus huoltaa ja ehostaa autoa muutenki.
Ostin em. auton kesällä -03 Kuopiosta, silloin mittarissa oli 580tkm ja nyt lukema on n.700tkm. Elikkä taivalta on autolle jo kertynyt hyvän matkaa. Koska en enää auto tarvitse työ-ajossa entiseen malliin, on aikaa paneutua tekniikka puoleen.
Tämä projekti tulee lähinnä palvelemaan ensitalvena tulevia uusia projekteja, joista lisää myöhemmin.
Tässäpä listaa osista yms. mitä autoon tulee.
Pumppu 7mm elementit+savutuksenesto
Turpo KKK K17 44/48mm
Pakosarja omavalm.
Pakoputkisto 3" ja omavalm. äänenvaimennin
Cooleri omavalm.
Ahtoputket ja painekotelo rosteria
Kansiremontti (oikaisu ja venttiili-työt)
Kiertokangen laakerit uudet
KN kartio-filtteri
Ahtopainemittari (teollisuusmittari vaimennettu 0-2,5bar)
Isommat jarrut
Kytkin (myöhemmin keväällä)
+Miljoona nippeliä
Projekti aloitetaan Pääsiäisen pyhinä, tosin pumppu on jo vaihdettu. Kirjoittelen ja laitan kuvia sitä mukaa, kun projekti edistyy.
P.S. Nyt on otetaan hyviä vinkkejä vastaan, mitä kannattaisi koneesta tsekata/korjata remontin yhteydessä! Mielipiteitä, kommentteja?
Ostin em. auton kesällä -03 Kuopiosta, silloin mittarissa oli 580tkm ja nyt lukema on n.700tkm. Elikkä taivalta on autolle jo kertynyt hyvän matkaa. Koska en enää auto tarvitse työ-ajossa entiseen malliin, on aikaa paneutua tekniikka puoleen.
Tämä projekti tulee lähinnä palvelemaan ensitalvena tulevia uusia projekteja, joista lisää myöhemmin.
Tässäpä listaa osista yms. mitä autoon tulee.
Pumppu 7mm elementit+savutuksenesto
Turpo KKK K17 44/48mm
Pakosarja omavalm.
Pakoputkisto 3" ja omavalm. äänenvaimennin
Cooleri omavalm.
Ahtoputket ja painekotelo rosteria
Kansiremontti (oikaisu ja venttiili-työt)
Kiertokangen laakerit uudet
KN kartio-filtteri
Ahtopainemittari (teollisuusmittari vaimennettu 0-2,5bar)
Isommat jarrut
Kytkin (myöhemmin keväällä)
+Miljoona nippeliä
Projekti aloitetaan Pääsiäisen pyhinä, tosin pumppu on jo vaihdettu. Kirjoittelen ja laitan kuvia sitä mukaa, kun projekti edistyy.
P.S. Nyt on otetaan hyviä vinkkejä vastaan, mitä kannattaisi koneesta tsekata/korjata remontin yhteydessä! Mielipiteitä, kommentteja?
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: 200d Turpotus+ehostus projekti
Mites noin tuoreessa päästöjen kanssa?jiipee kirjoitti:No nyt on pitkällisen miettimisen ja osien hankkimisen jälkeen tarkoitus polkaista käyntiin 200d -92 piristys operaatio.
So long, and thanks for all the fish
Onnea ja menestystä projektile!
Termostaatti kannattaa vaihtaa turbon 82 asteiseen ja uusia suosiolla jäähdytin, jos vanha on muurautunut umpeen. Kannattaa laittaa samalla hiukan isompi jäähdytin, jos vaihtamaan joudut, vaikkapa 250:stä, jottei lämmöt nouse kovemmassakaan ajossa.
Jos kytkimen joudut vaihtamaan, kannattaa harkita 300d:n vauhtipyörän hommaamista. Vakiollakin 215 mm pärjää toki, mutta jos pumppu alkaa jossain vaiheessa olla täysillä, niin eipä pidäkään enää uudellakaan vakioisella.
Katsastuksen kanssa saattaapi olla ongelmia, onko auto vähäpäästöinen?
Termostaatti kannattaa vaihtaa turbon 82 asteiseen ja uusia suosiolla jäähdytin, jos vanha on muurautunut umpeen. Kannattaa laittaa samalla hiukan isompi jäähdytin, jos vaihtamaan joudut, vaikkapa 250:stä, jottei lämmöt nouse kovemmassakaan ajossa.
Jos kytkimen joudut vaihtamaan, kannattaa harkita 300d:n vauhtipyörän hommaamista. Vakiollakin 215 mm pärjää toki, mutta jos pumppu alkaa jossain vaiheessa olla täysillä, niin eipä pidäkään enää uudellakaan vakioisella.
Katsastuksen kanssa saattaapi olla ongelmia, onko auto vähäpäästöinen?
Käsittääkseni ei tarvita muuta kuin vauhtipyörä, levy ja asetelma. Kytkinsylinteri kannattaa myös uusia, sillä se joutuu kovemmille isommalla kytkimellä.jiipee kirjoitti:Syyläri on vaihdettu 2kk sitten, turpon termari on hommattu.
Oonkin miettinyt, että jos laittais tuon 300:n kytkimen. Tarviiko muuta vaihtaa, kun levy ja vauhtipyörä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Juu, ei tarvi muuta vaihtaa...JP74 kirjoitti:Käsittääkseni ei tarvita muuta kuin vauhtipyörä, levy ja asetelma. Kytkinsylinteri kannattaa myös uusia, sillä se joutuu kovemmille isommalla kytkimellä.jiipee kirjoitti:Syyläri on vaihdettu 2kk sitten, turpon termari on hommattu.
Oonkin miettinyt, että jos laittais tuon 300:n kytkimen. Tarviiko muuta vaihtaa, kun levy ja vauhtipyörä?
W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata)
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Löytysköhän keneltäkään kuvaa tuosta kannen perässä olevasta tulpasta / sinne kiinnitetystä öljyputkesta?Samuli H kirjoitti:Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata)

Tuolla on jonkunlainen kuva. Taitaa olla Kimmon entisestä koneesta. Onkohan copyrightit kunnossa.teinitähti kirjoitti: Löytysköhän keneltäkään kuvaa tuosta kannen perässä olevasta tulpasta / sinne kiinnitetystä öljyputkesta?

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
No nyt on purettu konetta, ja mallailtu cooleria, painekoteloo ja paineputkia. Öljyn paluun meinasin laittaa lohkon kylkeen, letku on 14mm. Ensimmäinen takaisku oli, kun ohjaustehostimenpumpun alakorvake lohkesi. Painekotelon tuleva putki on hieman väärässä asennossa.
Huomenna nykäistään kansi, öljypohja, männät ja kanget pihalle. Coolerille tehdään kiinnikkeet ja rakennellaan pakoputkea.
Tässä muutama kuva tältä päivää. Huomenna lisää.
Huomenna nykäistään kansi, öljypohja, männät ja kanget pihalle. Coolerille tehdään kiinnikkeet ja rakennellaan pakoputkea.
Tässä muutama kuva tältä päivää. Huomenna lisää.
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite tein semmoseen paksumpaan ja tasaisempaan kohtaan aivan öljypohjan yläpuolelle. Suunilleen 1. ja 2. pytyn välissä. 25 mm:n reikä ja M6 kierteet kummallekin puolelle ja siihen sitten laipallinen 25 mm:n putki.jiipee kirjoitti:Mihinkähän kohti se öljynpaluu reikä kannattaa tehdä? Mitenkä paksua putkee/letkua paluu puolella käytetään?
Tuo öljymäärämittarin laippa ehkä helpompi, mutta se on mulla ainaki toisella puolella konetta.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Mitenkä mahtaa olla, onko tuo hyvä paikka ottaa öljy turpolle?Samuli H kirjoitti:Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata)
Mitä venttiilikoneisto tykkää tuosta ylimääräsestä reiästä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Ottaisin sen öljynpaineen suodatimen anturilta "itsetehdyltä" Banjopultilla ryöstöllä ei "paine häviöitä yläkerrasta" ja paluu öljypohjaan (voi tehdä irroittamata pohjaa mutta. . .konjamiini kirjoitti:Mitenkä mahtaa olla, onko tuo hyvä paikka ottaa öljy turpolle?Samuli H kirjoitti:Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata)
Mitä venttiilikoneisto tykkää tuosta ylimääräsestä reiästä?

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: laakeria
Taisin olla hätänen: alussa luki kk-laak. vaihtoon ! Suosittelisin alkuperäistä turbon laakeria "erikoiskierrolla" (siis öljyn), täytyy muuttaa kk-laakerin öljyn kierto männäntapille "vaparista"esko kirjoitti:lukematta tarkemmin topicia
onkos kk laakerit turboversiosta
kuullaan


Lohkoon öljyn paluu ,siihen tasaiseen kohtaan laturin taakse yli 20 mm letkulla ,se öljypohjassa oleva anturin reikä on öljypinnan alapuolella .Ja öljyn kierto ahtimelle öljynpaineanturilta , T- haaralla niin ei kärsi kannen voiteluSamuli H kirjoitti:Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata)
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Mitä lukee lukee laakerin takana, Vaikka vahvasti epäilen että Ei alkuperäiset ( miba / tai / KS > "tarvike kenties" , koska reikä löytyy ! ) mut . . .en lähde kinaanjiipee kirjoitti:Pyysin paikalliselta Veholta turpon laakerit, nyt on hieman epävarmuutta että onko laakerit turpokoneen. Laakeriliuskoissa on reiät jo valmiina?
Käsittääkseni tuo kone mitä turpotetaan on varustettu öljysuihkuilla, ainakin lohkon merkinnät tukevat tätä.

Juu mutta kyse olikin konetta avaamatta. Eikä tuo öljymäärän anturin reikä ole kokonaan öljypinnan alapuolella.sunbeam kirjoitti:Lohkoon öljyn paluu ,siihen tasaiseen kohtaan laturin taakse yli 20 mm letkulla ,se öljypohjassa oleva anturin reikä on öljypinnan alapuolella .Ja öljyn kierto ahtimelle öljynpaineanturilta , T- haaralla niin ei kärsi kannen voiteluSamuli H kirjoitti:Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata)