200d Turpotus+ehostus projekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

200d Turpotus+ehostus projekti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No nyt on pitkällisen miettimisen ja osien hankkimisen jälkeen tarkoitus polkaista käyntiin 200d piristys operaatio. Samalla on tarkoitus huoltaa ja ehostaa autoa muutenki.
Ostin em. auton kesällä -03 Kuopiosta, silloin mittarissa oli 580tkm ja nyt lukema on n.700tkm. Elikkä taivalta on autolle jo kertynyt hyvän matkaa. Koska en enää auto tarvitse työ-ajossa entiseen malliin, on aikaa paneutua tekniikka puoleen.
Tämä projekti tulee lähinnä palvelemaan ensitalvena tulevia uusia projekteja, joista lisää myöhemmin.

Tässäpä listaa osista yms. mitä autoon tulee.
Pumppu 7mm elementit+savutuksenesto
Turpo KKK K17 44/48mm
Pakosarja omavalm.
Pakoputkisto 3" ja omavalm. äänenvaimennin
Cooleri omavalm.
Ahtoputket ja painekotelo rosteria
Kansiremontti (oikaisu ja venttiili-työt)
Kiertokangen laakerit uudet
KN kartio-filtteri
Ahtopainemittari (teollisuusmittari vaimennettu 0-2,5bar)
Isommat jarrut
Kytkin (myöhemmin keväällä)
+Miljoona nippeliä

Projekti aloitetaan Pääsiäisen pyhinä, tosin pumppu on jo vaihdettu. Kirjoittelen ja laitan kuvia sitä mukaa, kun projekti edistyy.

P.S. Nyt on otetaan hyviä vinkkejä vastaan, mitä kannattaisi koneesta tsekata/korjata remontin yhteydessä! Mielipiteitä, kommentteja?
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Kuinka ylhäällä savossa asustelet? Meinaan vaan jos sitä turbotus projektia saisi joskus käydä kattomassa?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: 200d Turpotus+ehostus projekti

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jiipee kirjoitti:No nyt on pitkällisen miettimisen ja osien hankkimisen jälkeen tarkoitus polkaista käyntiin 200d -92 piristys operaatio.
Mites noin tuoreessa päästöjen kanssa?
So long, and thanks for all the fish
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Asustelen n.40km Iisalmesta Kajaaniin päin. Tervetuloo jos on tännepäin kulkua.

Auto on tosiaan turhan uusi, mutta eiköhän sitä jotain keksitä :wink:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onnea ja menestystä projektile!

Termostaatti kannattaa vaihtaa turbon 82 asteiseen ja uusia suosiolla jäähdytin, jos vanha on muurautunut umpeen. Kannattaa laittaa samalla hiukan isompi jäähdytin, jos vaihtamaan joudut, vaikkapa 250:stä, jottei lämmöt nouse kovemmassakaan ajossa.

Jos kytkimen joudut vaihtamaan, kannattaa harkita 300d:n vauhtipyörän hommaamista. Vakiollakin 215 mm pärjää toki, mutta jos pumppu alkaa jossain vaiheessa olla täysillä, niin eipä pidäkään enää uudellakaan vakioisella.

Katsastuksen kanssa saattaapi olla ongelmia, onko auto vähäpäästöinen?
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Syyläri on vaihdettu 2kk sitten, turpon termari on hommattu.
Oonkin miettinyt, että jos laittais tuon 300:n kytkimen. Tarviiko muuta vaihtaa, kun levy ja vauhtipyörä?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

jiipee kirjoitti:Syyläri on vaihdettu 2kk sitten, turpon termari on hommattu.
Oonkin miettinyt, että jos laittais tuon 300:n kytkimen. Tarviiko muuta vaihtaa, kun levy ja vauhtipyörä?
Käsittääkseni ei tarvita muuta kuin vauhtipyörä, levy ja asetelma. Kytkinsylinteri kannattaa myös uusia, sillä se joutuu kovemmille isommalla kytkimellä.
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

JP74 kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Syyläri on vaihdettu 2kk sitten, turpon termari on hommattu.
Oonkin miettinyt, että jos laittais tuon 300:n kytkimen. Tarviiko muuta vaihtaa, kun levy ja vauhtipyörä?
Käsittääkseni ei tarvita muuta kuin vauhtipyörä, levy ja asetelma. Kytkinsylinteri kannattaa myös uusia, sillä se joutuu kovemmille isommalla kytkimellä.
Juu, ei tarvi muuta vaihtaa...
W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Jos käytät motin auki niin kannattaa samalla tehdä öljynpaalulle reikä lohkoon.

Mihin asti tuo 300 vakiokytkin pitää, onko kokemuksia?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mihinkähän kohti se öljynpaluu reikä kannattaa tehdä? Mitenkä paksua putkee/letkua paluu puolella käytetään?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

jiipee kirjoitti:Mihinkähän kohti se öljynpaluu reikä kannattaa tehdä? Mitenkä paksua putkee/letkua paluu puolella käytetään?

Kiertokanki tekee sen sitten ajallaan.... :lol:
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mitä 300:sen vauhtipyöriä olette käyttänyt, kaksmassasta ei varmaan, vai?
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Samuli H kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.
Löytysköhän keneltäkään kuvaa tuosta kannen perässä olevasta tulpasta / sinne kiinnitetystä öljyputkesta? :oops:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

teinitähti kirjoitti: Löytysköhän keneltäkään kuvaa tuosta kannen perässä olevasta tulpasta / sinne kiinnitetystä öljyputkesta? :oops:
Tuolla on jonkunlainen kuva. Taitaa olla Kimmon entisestä koneesta. Onkohan copyrightit kunnossa. :oops:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Kiitos....nyt ei ole enään mitään epä selvää tuossa turbo systeemissä :wink:
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No nyt on purettu konetta, ja mallailtu cooleria, painekoteloo ja paineputkia. Öljyn paluun meinasin laittaa lohkon kylkeen, letku on 14mm. Ensimmäinen takaisku oli, kun ohjaustehostimenpumpun alakorvake lohkesi. Painekotelon tuleva putki on hieman väärässä asennossa.
Huomenna nykäistään kansi, öljypohja, männät ja kanget pihalle. Coolerille tehdään kiinnikkeet ja rakennellaan pakoputkea.
Tässä muutama kuva tältä päivää. Huomenna lisää.
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

jiipee kirjoitti:Mihinkähän kohti se öljynpaluu reikä kannattaa tehdä? Mitenkä paksua putkee/letkua paluu puolella käytetään?
Ite tein semmoseen paksumpaan ja tasaisempaan kohtaan aivan öljypohjan yläpuolelle. Suunilleen 1. ja 2. pytyn välissä. 25 mm:n reikä ja M6 kierteet kummallekin puolelle ja siihen sitten laipallinen 25 mm:n putki.

Tuo öljymäärämittarin laippa ehkä helpompi, mutta se on mulla ainaki toisella puolella konetta.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Samuli H kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.
Mitenkä mahtaa olla, onko tuo hyvä paikka ottaa öljy turpolle?
Mitä venttiilikoneisto tykkää tuosta ylimääräsestä reiästä?
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

konjamiini kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.
Mitenkä mahtaa olla, onko tuo hyvä paikka ottaa öljy turpolle?
Mitä venttiilikoneisto tykkää tuosta ylimääräsestä reiästä?
Ottaisin sen öljynpaineen suodatimen anturilta "itsetehdyltä" Banjopultilla ryöstöllä ei "paine häviöitä yläkerrasta" ja paluu öljypohjaan (voi tehdä irroittamata pohjaa mutta. . . :!: Laakerit Ei kestä (vakiot)
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

laakeria

Viesti Kirjoittaja esko »

lukematta tarkemmin topicia
onkos kk laakerit turboversiosta
kuullaan
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: laakeria

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

esko kirjoitti:lukematta tarkemmin topicia
onkos kk laakerit turboversiosta
kuullaan
Taisin olla hätänen: alussa luki kk-laak. vaihtoon ! Suosittelisin alkuperäistä turbon laakeria "erikoiskierrolla" (siis öljyn), täytyy muuttaa kk-laakerin öljyn kierto männäntapille "vaparista" :oops: :!:
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pyysin paikalliselta Veholta turpon laakerit, nyt on hieman epävarmuutta että onko laakerit turpokoneen. Laakeriliuskoissa on reiät jo valmiina?
Käsittääkseni tuo kone mitä turpotetaan on varustettu öljysuihkuilla, ainakin lohkon merkinnät tukevat tätä.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Samuli H kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.
Lohkoon öljyn paluu ,siihen tasaiseen kohtaan laturin taakse yli 20 mm letkulla ,se öljypohjassa oleva anturin reikä on öljypinnan alapuolella .Ja öljyn kierto ahtimelle öljynpaineanturilta , T- haaralla niin ei kärsi kannen voitelu
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

jiipee kirjoitti:Pyysin paikalliselta Veholta turpon laakerit, nyt on hieman epävarmuutta että onko laakerit turpokoneen. Laakeriliuskoissa on reiät jo valmiina?
Käsittääkseni tuo kone mitä turpotetaan on varustettu öljysuihkuilla, ainakin lohkon merkinnät tukevat tätä.
Mitä lukee lukee laakerin takana, Vaikka vahvasti epäilen että Ei alkuperäiset ( miba / tai / KS > "tarvike kenties" , koska reikä löytyy ! ) mut . . .en lähde kinaan :roll:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

sunbeam kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:on varmaan jo jossakin ollu juttua, mutta ei oo osunu silmiin eli:
Mitenkä tuo öljyn kierto toteutetaan turbolle? eli mistä otetaan turbolle menevä öljy, entä paluu? (sillai ettei konetta tarvitse avata) :oops:
Kannen perässä on tulppa, josta saa otettua turbolle menevän öljyn. Vapaastihengittävissä aihioissa paluu on yleensä johdettu öljypohjassa olevaan öljymääräanturin reikään.
Lohkoon öljyn paluu ,siihen tasaiseen kohtaan laturin taakse yli 20 mm letkulla ,se öljypohjassa oleva anturin reikä on öljypinnan alapuolella .Ja öljyn kierto ahtimelle öljynpaineanturilta , T- haaralla niin ei kärsi kannen voitelu
Juu mutta kyse olikin konetta avaamatta. Eikä tuo öljymäärän anturin reikä ole kokonaan öljypinnan alapuolella.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pitääkö se öljynpaluuletku olla 20mm?

Vai onko se vaan joku vakio?

Mitenkä on tuon ohjaustehostimenpumpun kanssa, jos on alempi korvakko lohennut, niin onko hylkykamaa?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Öljyn paluuputken halkaisijaksi riittä, kunhan se ei vain haittaa yhtään öljyn kulkua. parikymmentä milliä on ihan hyvä.

Minä pistäisin paluun lohkoon, siihen laturin takapuolelle. Eikös siinä ole valmis paikka, kunhan vain rei'än poraa.
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Kun kerran rupee tekeen niin miksei tekis kunnolla!!! voin kokemuksella sanoo,että viritykset ei kestä pikässä juoksussa.eli ö paluu lohkoon,tulo suodatinjalkaan ja turbon oikeet kiertokangen laakerit.
Vastaa Viestiin