Konepellin säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Konepellin säätö

Viesti Kirjoittaja PM »

Millä konstilla saa W126:sen konepellin sulkeutumaan elegantin näpsäkästi, ilman isompaa voiman käyttöä? Näin pakkasilla toinen kulma jää irvisteleen ikävästi ja saa sitä kesälläkin paiskoa aika lailla että menee molemmilta puolilta kiinni. Eli mitä pitää / voi / kannattaa säätää?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onkos kummatkin etureunan pohjauskumit ehjät/ paikoillaan? Sulkeutuu tavallaan vinoon jos vain esim. toinen on voimissaan. Itseltäkin toisesta puuttuu kumitotsä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vieläkös noissa on se vanhanaikainen, W116-tyylin maskin molemmilta puolilta kopeloitava avaussysteemi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Timo L. kirjoitti:Vieläkös noissa on se vanhanaikainen, W116-tyylin maskin molemmilta puolilta kopeloitava avaussysteemi?
Kopelointia suoritettiin syksyyn -81 asti.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Niitä keulassa olevien, konepeittoon pohjaavien tappien korkeutta voi säätää, ovat kierteellä. Jos ei tokene, niin konepellissä on ne "koukut", jotka osuvat keulan lukituskappaleisiin. Vaseliinia niihin vastalukituksiin ja jos ei sekään auta, niin konepellin lukituskoukku irti ja prikkaa alle. Sillä saa koukkua laskettua sen verran, että sujahtaa helposti lukkokappaleeseen. Näillä eväillä tokeni Daamin kuskin puolen haukottelu konepellistä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Njoo, lukkoihin hieman öljyä ja tappien säätöä -> johan tokeni. Toinen tappi oli jostain syystä puolet pidempi, eipä ihme että jäi kantaan. Mites muuten, onko pellin tarkoitus "maata" noiden tappien varassa vai toimivatko ne vain rajoittajina peltiä paiskittaessa?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

SEV8 kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Vieläkös noissa on se vanhanaikainen, W116-tyylin maskin molemmilta puolilta kopeloitava avaussysteemi?
Kopelointia suoritettiin syksyyn -81 asti.
Täällä kopeloidaan vielä 1984-mallistakin molemmilta puolilta maskia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
takope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 14.10.2004 22:51

Viesti Kirjoittaja takope »

Pasi M. kirjoitti:Njoo, lukkoihin hieman öljyä ja tappien säätöä -> johan tokeni. Toinen tappi oli jostain syystä puolet pidempi, eipä ihme että jäi kantaan. Mites muuten, onko pellin tarkoitus "maata" noiden tappien varassa vai toimivatko ne vain rajoittajina peltiä paiskittaessa?
Miten se oli, että toisella pitempi tappi kun toisella :D -puolella? Nämä tapit :!: on sitä varten, että passataan nokkapellin reunat samaan tasoon lokasuojien reunojen kanssa.
Mihin silloin kohdistelit lokasuojien reunoja kun nokkapelli ei ollut paikoillaan vai oliks.
Asiaan. Sitä kiinnimenoa säädetään niistä molemmin puolin olevista U-koukuista ja niiden vastakappaleista suraavasti: lasketaan pelli huulille ja kurkitaan helman alta miten koukut uppoavat aukkoon. Ei niin tarkkaa ole kuin täillä, mutta huomaat kyllä jos häikkiä on kurkkiessani vuoroin kumpaakin puolta.
Sitten vaan muttereita auki ja säätöö. Eiks ole luonnollista :lol: .
Vastaa Viestiin