Moniurahihnan kiristin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Moniurahihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Minulla ääntää autossani (Vito) tietyillä matalilla kierrosalueilla kiristimen Jousi? Kun painan kädellä jousen kuorta, niin ääni häviää. Mielestäni hihna on sopivan kireällä. Eli onko ääni vaaraton. Tosin jonkin verran epämiellyttävä kylläkin. Eli ei iskunvaimennin, vaan se viereinen eli ilmeisesti kiristimen jousi.
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Iskari

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Katoin vähän tarkemmin ja huomasin, ettei ääntä pidäkään jousi, vaan iskunvaimennin. Akseli ja kuori resonoivat keskenään? Taitaa olla viisainta vaihtaa iskunvaimennin, vaikka se näyttää toimivankin ok.

Näyttää äkkiä, ettei iskarin alapulttia saa pois irrottamatta vesipumpun hihnapyörää. Hämärässä tutkin asiaa, pitää valosassa kattoa tarkemmin.

Onko kokemusta!??
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: Iskari

Viesti Kirjoittaja sooppa »

siihen myydään pakettia jossa on iskunvaimennin+kiristin. ja veikkaampa että on halvempi toi paketti kun pelkkä iskari tai kiristin. 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Iskari itsessään on hajalla tai sen päätypusla on kulunut väljäksi; iskari vaihtoon.

Vesipumpun pyörä pitää irrottaa.
wiimax.fi
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Re: Iskari

Viesti Kirjoittaja plaivama »

sooppa kirjoitti:siihen myydään pakettia jossa on iskunvaimennin+kiristin. ja veikkaampa että on halvempi toi paketti kun pelkkä iskari tai kiristin. 8)
Kiitos vastauksista!

Kiristin, siis tarkoitatko tällä sitä jousta?

Tähän ei ilmeisesti kuulu myös sitä keinuvaa vipua, josta voi olla myös neulalaakeri sökö? Eli mihin jousi ja iskari kiinnittyy. Vai onko tämä vain Veho-tavaraa?
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

Taitaa tämäkin olla niitä mersun tyyppivikoja mallista riippumatta eli samantyyppinen kiilahihnan kiristyssysteemi lienee kaikissa malleissa.

Omaan autooni ( C180 vm.97 aj.90tkm) vaihdetaan tällä viikolla hihna + koko kiristyssysteemi, onneksi takuuseen.

Alkoi pitämään sellaista ulinaa, että jo hävetti.
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

No nyt on kiilahihna ja kiristimen runko vaihdettu Veholla. Silti pitää vielä jonkilaista ulinaa n.2000 kierroksen kieppeillä, tosin vaimeampaa kuin ennen.

Eli ei taida tuota mersun peruskonetta ihan hiljaiseksi saadakaan ?
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

dealer kirjoitti:Iskari itsessään on hajalla tai sen päätypusla on kulunut väljäksi; iskari vaihtoon.

Vesipumpun pyörä pitää irrottaa.
Eikä pidä!
Ainakaan itse en sitä irrottanu kun vaihdoin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minulla vaihdettiin siihen kaikenlaista Veholla, lasku yli 400 euroa, kun se rulla oli ensin pudonnut kadulle. Kilometrit oli ~190 tkm. Kalleinta oli hinauttaa auto korjaamolle ja hommata uudet laivaliput kun myöhästyttiin laivasta.

Siis rullan laakerit oli leikannut ensi kiinni...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

No kaikenlaista sitä ... :roll:
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Toni R kirjoitti:
dealer kirjoitti:Iskari itsessään on hajalla tai sen päätypusla on kulunut väljäksi; iskari vaihtoon.

Vesipumpun pyörä pitää irrottaa.
Eikä pidä!
Ainakaan itse en sitä irrottanu kun vaihdoin.
Vitossa piti irrottaa vesipumpun pyörä. Oli muuten iskari aivan sökö. Muut ok. Ei ollu iso homma. Jousi jäi vaihtamatta, kun ei ollut paikallisessa tarvikeliikkeessä hyllyssä.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Eikös se ole Vitossakin aivan sama tsydeemi kun W124.ssakin?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

viime yönä tuli vähän urheiltua. vaihdoin uuden hihnan ja huomasin samalla että kiristin rulla pyörii holtittomasti, ja pitää kauheaa rohinaa.. eli laakerit kulunu loppuun.

noh.. eihän sitä keskellä yötä löytyny uutta rullaa, vaan päätin sitten prässää laakerin irti rullasta, ja irroittaa laakerin pääty tiivisteet ja pesuun :D

pari tuntia siinä sitten vierähti, kun uittaa laakeria liukkari astiassa ja puhaltelee ilmanpaineella paskoja pois sisaltä.

lopuksi vaseliinia puhdas laakeri täyteen, ja päädyt kiinni, ja prässiin.

lopputulos ainakin tuntui käteen uudenveroiselta :) tuli nihkee, ja väljät hävis näin käsituntumalta.

eihän se kauan pidä varmaan, mutta on ollut hiljainen nyt jo 150km. ehkä hyvällä tuurilla ensviikon. katotaan.. ainakin hyvä mieli, kun räplää jotain pikkutyhmää välillä :lol:
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

dansku kirjoitti:viime yönä tuli vähän urheiltua. vaihdoin uuden hihnan ja huomasin samalla että kiristin rulla pyörii holtittomasti, ja pitää kauheaa rohinaa.. eli laakerit kulunu loppuun.

noh.. eihän sitä keskellä yötä löytyny uutta rullaa, vaan päätin sitten prässää laakerin irti rullasta, ja irroittaa laakerin pääty tiivisteet ja pesuun :D

pari tuntia siinä sitten vierähti, kun uittaa laakeria liukkari astiassa ja puhaltelee ilmanpaineella paskoja pois sisaltä.

lopuksi vaseliinia puhdas laakeri täyteen, ja päädyt kiinni, ja prässiin.

lopputulos ainakin tuntui käteen uudenveroiselta :) tuli nihkee, ja väljät hävis näin käsituntumalta.

eihän se kauan pidä varmaan, mutta on ollut hiljainen nyt jo 150km. ehkä hyvällä tuurilla ensviikon. katotaan.. ainakin hyvä mieli, kun räplää jotain pikkutyhmää välillä :lol:
Et kai huomannut tarkistaa laakerin numeroa,olis meinaan ollut hyvä tieto.TERE
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

mitähän mahtaa maksaa laakeri siihen alumiinimötikkään joka on laakerin keskeltä kiinni kuusiokolopultilla lohkossa ja siihen mötikkään tulee kiinni moniurahihnan iskunvaimennin ja kiristinjousi.saako tarvikkeena vai onko merkkiosa? leveä kaksoiskuulalaakeri josta lohkonpuoleinen stefa paskana ja muutenkin kärsineen näköinen.kone siis om 602 :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Laakeri on joku erikois mittainen ja hinta SKF:llä melkein tuplaten kuin koko kynkkä :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koko "kynkkä" 50 € tai laakeri siihen 30 €. :roll: (KL)
wiimax.fi
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Vastaa Viestiin