Moniurahihnan kiristin
Moniurahihnan kiristin
Minulla ääntää autossani (Vito) tietyillä matalilla kierrosalueilla kiristimen Jousi? Kun painan kädellä jousen kuorta, niin ääni häviää. Mielestäni hihna on sopivan kireällä. Eli onko ääni vaaraton. Tosin jonkin verran epämiellyttävä kylläkin. Eli ei iskunvaimennin, vaan se viereinen eli ilmeisesti kiristimen jousi.
Iskari
Katoin vähän tarkemmin ja huomasin, ettei ääntä pidäkään jousi, vaan iskunvaimennin. Akseli ja kuori resonoivat keskenään? Taitaa olla viisainta vaihtaa iskunvaimennin, vaikka se näyttää toimivankin ok.
Näyttää äkkiä, ettei iskarin alapulttia saa pois irrottamatta vesipumpun hihnapyörää. Hämärässä tutkin asiaa, pitää valosassa kattoa tarkemmin.
Onko kokemusta!??
Näyttää äkkiä, ettei iskarin alapulttia saa pois irrottamatta vesipumpun hihnapyörää. Hämärässä tutkin asiaa, pitää valosassa kattoa tarkemmin.
Onko kokemusta!??
Re: Iskari
siihen myydään pakettia jossa on iskunvaimennin+kiristin. ja veikkaampa että on halvempi toi paketti kun pelkkä iskari tai kiristin. 

Re: Iskari
Kiitos vastauksista!sooppa kirjoitti:siihen myydään pakettia jossa on iskunvaimennin+kiristin. ja veikkaampa että on halvempi toi paketti kun pelkkä iskari tai kiristin.
Kiristin, siis tarkoitatko tällä sitä jousta?
Tähän ei ilmeisesti kuulu myös sitä keinuvaa vipua, josta voi olla myös neulalaakeri sökö? Eli mihin jousi ja iskari kiinnittyy. Vai onko tämä vain Veho-tavaraa?
Taitaa tämäkin olla niitä mersun tyyppivikoja mallista riippumatta eli samantyyppinen kiilahihnan kiristyssysteemi lienee kaikissa malleissa.
Omaan autooni ( C180 vm.97 aj.90tkm) vaihdetaan tällä viikolla hihna + koko kiristyssysteemi, onneksi takuuseen.
Alkoi pitämään sellaista ulinaa, että jo hävetti.
Omaan autooni ( C180 vm.97 aj.90tkm) vaihdetaan tällä viikolla hihna + koko kiristyssysteemi, onneksi takuuseen.
Alkoi pitämään sellaista ulinaa, että jo hävetti.
Minulla vaihdettiin siihen kaikenlaista Veholla, lasku yli 400 euroa, kun se rulla oli ensin pudonnut kadulle. Kilometrit oli ~190 tkm. Kalleinta oli hinauttaa auto korjaamolle ja hommata uudet laivaliput kun myöhästyttiin laivasta.
Siis rullan laakerit oli leikannut ensi kiinni...
Siis rullan laakerit oli leikannut ensi kiinni...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vitossa piti irrottaa vesipumpun pyörä. Oli muuten iskari aivan sökö. Muut ok. Ei ollu iso homma. Jousi jäi vaihtamatta, kun ei ollut paikallisessa tarvikeliikkeessä hyllyssä.Toni R kirjoitti:Eikä pidä!dealer kirjoitti:Iskari itsessään on hajalla tai sen päätypusla on kulunut väljäksi; iskari vaihtoon.
Vesipumpun pyörä pitää irrottaa.
Ainakaan itse en sitä irrottanu kun vaihdoin.
viime yönä tuli vähän urheiltua. vaihdoin uuden hihnan ja huomasin samalla että kiristin rulla pyörii holtittomasti, ja pitää kauheaa rohinaa.. eli laakerit kulunu loppuun.
noh.. eihän sitä keskellä yötä löytyny uutta rullaa, vaan päätin sitten prässää laakerin irti rullasta, ja irroittaa laakerin pääty tiivisteet ja pesuun
pari tuntia siinä sitten vierähti, kun uittaa laakeria liukkari astiassa ja puhaltelee ilmanpaineella paskoja pois sisaltä.
lopuksi vaseliinia puhdas laakeri täyteen, ja päädyt kiinni, ja prässiin.
lopputulos ainakin tuntui käteen uudenveroiselta
tuli nihkee, ja väljät hävis näin käsituntumalta.
eihän se kauan pidä varmaan, mutta on ollut hiljainen nyt jo 150km. ehkä hyvällä tuurilla ensviikon. katotaan.. ainakin hyvä mieli, kun räplää jotain pikkutyhmää välillä
noh.. eihän sitä keskellä yötä löytyny uutta rullaa, vaan päätin sitten prässää laakerin irti rullasta, ja irroittaa laakerin pääty tiivisteet ja pesuun

pari tuntia siinä sitten vierähti, kun uittaa laakeria liukkari astiassa ja puhaltelee ilmanpaineella paskoja pois sisaltä.
lopuksi vaseliinia puhdas laakeri täyteen, ja päädyt kiinni, ja prässiin.
lopputulos ainakin tuntui käteen uudenveroiselta

eihän se kauan pidä varmaan, mutta on ollut hiljainen nyt jo 150km. ehkä hyvällä tuurilla ensviikon. katotaan.. ainakin hyvä mieli, kun räplää jotain pikkutyhmää välillä

Et kai huomannut tarkistaa laakerin numeroa,olis meinaan ollut hyvä tieto.TEREdansku kirjoitti:viime yönä tuli vähän urheiltua. vaihdoin uuden hihnan ja huomasin samalla että kiristin rulla pyörii holtittomasti, ja pitää kauheaa rohinaa.. eli laakerit kulunu loppuun.
noh.. eihän sitä keskellä yötä löytyny uutta rullaa, vaan päätin sitten prässää laakerin irti rullasta, ja irroittaa laakerin pääty tiivisteet ja pesuun![]()
pari tuntia siinä sitten vierähti, kun uittaa laakeria liukkari astiassa ja puhaltelee ilmanpaineella paskoja pois sisaltä.
lopuksi vaseliinia puhdas laakeri täyteen, ja päädyt kiinni, ja prässiin.
lopputulos ainakin tuntui käteen uudenveroiseltatuli nihkee, ja väljät hävis näin käsituntumalta.
eihän se kauan pidä varmaan, mutta on ollut hiljainen nyt jo 150km. ehkä hyvällä tuurilla ensviikon. katotaan.. ainakin hyvä mieli, kun räplää jotain pikkutyhmää välillä
mitähän mahtaa maksaa laakeri siihen alumiinimötikkään joka on laakerin keskeltä kiinni kuusiokolopultilla lohkossa ja siihen mötikkään tulee kiinni moniurahihnan iskunvaimennin ja kiristinjousi.saako tarvikkeena vai onko merkkiosa? leveä kaksoiskuulalaakeri josta lohkonpuoleinen stefa paskana ja muutenkin kärsineen näköinen.kone siis om 602 

vw golf variant -97,vw vento -96.