Jälkikäyttöajastin

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Jälkikäyttöajastin

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onkos kellään kaaviota tuollaiselle laitteelle, joka pitää moottorin käynnissä pari minuuttia vielä sammutuksen jälkeen. Rakentaminen onnistuu, kunhan löytyisi piirilevyn kytkentäkaava.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Rakentamista siinä ei paljoa olisi, tietäisi vaan minkä narun päähän laittaisi päästöhidastetun releen.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...

ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...

ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen

Tai vaihtoehtoisesti tapponaru. Jos pilotti lentää ulos kajuutasta naru tumppaa rottelon :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...
Päästöhidastettuja "releitä" on ali- ja ylipaineellekin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mika.T kirjoitti:ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen
Ja pakkosammutuskytkin pitää tehdä muutenkin! Jos vaikka kone syttyy palamaan tai tulee muu tilanne että on "pakko" sammuttaa heti. Esim puolan plussajohdon tai bensapumpun johdon väliin kytkin.

Releen voi kytkeä virtalukon taakse niin että auto luulee avaimen olevan on-asennossa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

12voltin magneettiventtiili diiselin virtalukon alipainekytkimen rinnalle ja sille semmosen ohjauksen kun tarvii.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Kaipaatteko prittiä tälläiseen ?
Eli elektroniikkaa releen ohjaukseen, sanokaa kuinka kauan padan täytyy käydä ja pitääkö siinä olla säätö vaikka dippi kytkimillä 1min-5min ?

Toi homma ei ole vaikeaa ja osat halpoja...sitten siihen kävisi normaali rele perään... :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

capriceman kirjoitti:Moikka,

Kaipaatteko prittiä tälläiseen ?
Eli elektroniikkaa releen ohjaukseen, sanokaa kuinka kauan padan täytyy käydä ja pitääkö siinä olla säätö vaikka dippi kytkimillä 1min-5min ?

Toi homma ei ole vaikeaa ja osat halpoja...sitten siihen kävisi normaali rele perään... :wink:
kyllähän sille käyttöä olisi.. vaikka eihän tuo ole vaikea itekkään toteuttaa :D . tuo minuutti vois olla vaikka max aika lyhin aika vaikka 15sek??? tai... jos ajan määrittelee vaikka 30sek niin ei varmaa haittaa vaikka sitä ei pystyisi säätämäänkään...

OT: olipa muuten etelän reissulla huoltsikoilla mielenkiintoista seurata kun ihmiset taivasteli kun jätettiin aina auto käymään kun poistuttiin paikalta :D oltiin kaverin boralla liikkeellä jossa on tuo jälkikäyttö systeemi.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Hienoa, että löytyy harrastajahenkeä.

Aikahan olisi se perinteinen 2 minuuttia. Tosin säätöhän siihen kannattaa tehdä, vaikka trimmerillä. Joissakin versioissa oli lisäksi lämpöanturi, joka pistettiin turbon pultin alle. Silloin ajastin aksitoituu vain tarvittaessa. Paras olisi, että jälkikäyttöaika olisi vaikka, normaalisti 30s ja kuumalle turbolle 2 min.

Kytkentäkaavio on nimenomaan hakusessa. Siitä saankin kätevästi suunniteltua piirilevyn. Kouluun liittyen olisi, ensiviikolla tehtänä suunnitella laite, joka myös valmistetaan. Tuuminpa, että miksi ei voisi tehdä jotain hyödyllistä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Laitteenhan voisi liittää lämpöanturiin. Mitä kuumempi kone, sen pitempi käyntiaika. Lämpöanturin voisi teipata vaikkapa turpoon kiinni jos semmoinen sattuu pellin alta löytymään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka !

Simppeli proto on nyt testissä, käyntiajan voi määritellä joko kytkimellä tai
potikalla :wink:
Näyttäisi toimivan ihan hyvin...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Oot sinä capriceman vain ihme mies :D Ainakin minä seuraan mielenkiinnolla projektin edistymistä.

Meinaatko pistää kytkentäkaaviota näytille, niin päästään rakentelemaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perttu K kirjoitti:Oot sinä capriceman vain ihme mies :D Ainakin minä seuraan mielenkiinnolla projektin edistymistä.

Meinaatko pistää kytkentäkaaviota näytille, niin päästään rakentelemaan.
on se :D minä olen mielenkiinnolla seurannu tuota allekirjoituksessa olevaa kytkentöjen listaa :D aina sillontällöin siihen ilmestyy lisää :P
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Siihen turpo rojektiinko Perttu K tuota jälkikäyttöä meinaa? Miten muuten projekti edistyy?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siihen se loppujen lopuksi tulee. Tahtoo yleensä käydä niin, että auto jää pihalle käyntiin, kun en sitä kehtaa jäädää jälkikäyttämään, eikä toisaalta raski sammuttaakaan.

Muuten olisi ollut tarkoitus tinailla sitä vasta kun kaikki muu on valmista, mutta kun sattui nyt tuon koulun puolesta tilaisuus saada valmis osa, elektroniikan tuotannon harjoituksena. Riittää kun suunnittelee piirilevyn, tekevät sitten piirustusten pohjalta valmiiksi asti. Tarkoituksena on ilmeisesti valottaa teorian ja käytännön yhteyttä. Onhan noita tullut itsekin tinailtua, mutta kun saa turboajastimen piirtämällä, niin ei se todellakaan minua haittaa. :D


Projekti edistyy hitaasi, mutta varmasti. Kansi,lohko, männät, kiertokanget ja kampiakselit on koneistamolla ja osat tilauksessa. Hintaa koneelle tulee niin että hirvittää. Rakennan koneen kuitenkin niin että kestää varmasti. Tähän asti olen noudattanut tinkimättä Stoneheadin neuvoja. Taitaa olla hyvä hetki lopettaa kuluvan rahan yhteenlasku. :( Pitää keskittyä ajattelmaan miltä autossa tuntuu, kun tämäkin kone puskee mustaa 3" putkesta :twisted: :lol:

Pitäsi saada tuo bemari myytyä. Ei kukaan sattuisi tarvitsemaan v12 koneista bemaria, josta dieselmersut menee nykyää ohi kahta puolta :)
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Mitä piirilevy ohjelmia käytätte?
Itsellä eagle light(ilmainen), joka on ihan ok, mutta.. :roll:
Piirilevynhän tekee ohjelmalla helposti, ongelma on kuka tekee kytkiksen..
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Tuota olen miettinyt aina että noi jälkikäynti systeemit siistejä laitteita :)
Mummot ihmeissään maxin parkissa ku mersu jää käydä räksyttämään yksin ja sitten sammuu Kitt ;)

Perttu K: Missä kurssissa sulla tuo on, kun jos nyt luulen tietäväni kuka oot, niin ollaan samassa koulussa :) ilm. jossain elen kurssissa? :)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Padsillä ollan noita tehty. Minusta tosi hyvä ohjelma, kerrankin on ohjelman tekjällä ollut ajatustus mukana. Ilmaisversiot on on tosin käytössä meilläkin. Piirilevyn teko on ihan pikku homma. Kytkis on se mihin sitä tietoa, taitoa ja työtä vaaditaan.

tovayryn: Tuo homma on nimellä CADin sähköteknissiset sovellukset. Juntunen Pekka pitää.

Minäpä muuten tiedä kuka sinä oot :D Todenäköisesti oot varmaan minut nähnytkin. Vihjeenä. Se musta bemari, johon kilvet ilmestyi joulukuussa on minun.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Perttu K kirjoitti:tovayryn: Tuo homma on nimellä CADin sähköteknissiset sovellukset. Juntunen Pekka pitää.

Minäpä muuten tiedä kuka sinä oot :D Todenäköisesti oot varmaan minut nähnytkin. Vihjeenä. Se musta bemari, johon kilvet ilmestyi joulukuussa on minun.
Joo eli se on teidän kursseja se :) meillä ei tietoliikennepuolella varmaan sitä oo. Taidanpa nyt tunnistaa sinut joo, etkös sä Keijon ja Väiskin (samin) kaveri oo? :)
Ja taidatpa minun auton tietää myös x)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joo, kaikki kohdat oikein :D Kyllähän ne 190:n ovet on hyvin tunnetuja.
Tomes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 16.11.2003 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tomes »

No täällähän on porukkaa samasta koulusta! Sillä minäkin olen sieltä... :)
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Perttu K kirjoitti:Joo, kaikki kohdat oikein :D Kyllähän ne 190:n ovet on hyvin tunnetuja.
:lol:
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Joko alkaa olla tutkimustuloksia kasassa?

Kiinnostaisi muakin tuollainen laite.
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Mika.T kirjoitti:ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...
ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen
Itse teen tuon varmaan niin, että tarvittaessa voi jättää jälkikäytölle. Muutoin sammuu normaalisti avaimesta. Täyttää tällöin lainkirjaimenkin, eikä onnettomuustilanteessa tms. tule mitään lisä harmia. Harrastuskäyttöön sopiva magneettiventtiili löytyy muuten semmoisista malleista, joissa on pakokaasuntakaisinkierrätys. :) Vaikka eipä nuo paljoa kyllä maksakaan..
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Noita ventiileitä saa aika helposti. Itse keräilin talteen 760 volvon alipaineventiilit. Bensa-autoissa niitä on yleisesti. Lämmityslaitteissa on myös, jos on toimintoja sähkönapista.

Sellaisella ventiilillä oli dieselöintiprojektissa toteutettu sammutus. Hyvin toimi, kunhan ensin vaihtoin letkut toisin päin. :D
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

AH kirjoitti:Harrastuskäyttöön sopiva magneettiventtiili löytyy muuten semmoisista malleista, joissa on pakokaasuntakaisinkierrätys. :) Vaikka eipä nuo paljoa kyllä maksakaan..
Kerroppa lisää, että mistäpäin laitteistoa tuo löytyy? Olisi yksi pakokaasuntakaisinkierrätyssysteemi tuolla jemmassa.
Vastaa Viestiin