Jälkikäyttöajastin
Jälkikäyttöajastin
Onkos kellään kaaviota tuollaiselle laitteelle, joka pitää moottorin käynnissä pari minuuttia vielä sammutuksen jälkeen. Rakentaminen onnistuu, kunhan löytyisi piirilevyn kytkentäkaava.
- Ari66
- Valvoja
- Viesti:
Rakentamista siinä ei paljoa olisi, tietäisi vaan minkä narun päähän laittaisi päästöhidastetun releen.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mika.T kirjoitti:ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...
ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen
Tai vaihtoehtoisesti tapponaru. Jos pilotti lentää ulos kajuutasta naru tumppaa rottelon

- Ari66
- Valvoja
- Viesti:
Päästöhidastettuja "releitä" on ali- ja ylipaineellekin.Mika.T kirjoitti:ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...
* Adria Twin 600 SF *
Ja pakkosammutuskytkin pitää tehdä muutenkin! Jos vaikka kone syttyy palamaan tai tulee muu tilanne että on "pakko" sammuttaa heti. Esim puolan plussajohdon tai bensapumpun johdon väliin kytkin.Mika.T kirjoitti:ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen
Releen voi kytkeä virtalukon taakse niin että auto luulee avaimen olevan on-asennossa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- capriceman
- Asiantuntija
- Viesti:
kyllähän sille käyttöä olisi.. vaikka eihän tuo ole vaikea itekkään toteuttaacapriceman kirjoitti:Moikka,
Kaipaatteko prittiä tälläiseen ?
Eli elektroniikkaa releen ohjaukseen, sanokaa kuinka kauan padan täytyy käydä ja pitääkö siinä olla säätö vaikka dippi kytkimillä 1min-5min ?
Toi homma ei ole vaikeaa ja osat halpoja...sitten siihen kävisi normaali rele perään...

OT: olipa muuten etelän reissulla huoltsikoilla mielenkiintoista seurata kun ihmiset taivasteli kun jätettiin aina auto käymään kun poistuttiin paikalta

Hienoa, että löytyy harrastajahenkeä.
Aikahan olisi se perinteinen 2 minuuttia. Tosin säätöhän siihen kannattaa tehdä, vaikka trimmerillä. Joissakin versioissa oli lisäksi lämpöanturi, joka pistettiin turbon pultin alle. Silloin ajastin aksitoituu vain tarvittaessa. Paras olisi, että jälkikäyttöaika olisi vaikka, normaalisti 30s ja kuumalle turbolle 2 min.
Kytkentäkaavio on nimenomaan hakusessa. Siitä saankin kätevästi suunniteltua piirilevyn. Kouluun liittyen olisi, ensiviikolla tehtänä suunnitella laite, joka myös valmistetaan. Tuuminpa, että miksi ei voisi tehdä jotain hyödyllistä.
Aikahan olisi se perinteinen 2 minuuttia. Tosin säätöhän siihen kannattaa tehdä, vaikka trimmerillä. Joissakin versioissa oli lisäksi lämpöanturi, joka pistettiin turbon pultin alle. Silloin ajastin aksitoituu vain tarvittaessa. Paras olisi, että jälkikäyttöaika olisi vaikka, normaalisti 30s ja kuumalle turbolle 2 min.
Kytkentäkaavio on nimenomaan hakusessa. Siitä saankin kätevästi suunniteltua piirilevyn. Kouluun liittyen olisi, ensiviikolla tehtänä suunnitella laite, joka myös valmistetaan. Tuuminpa, että miksi ei voisi tehdä jotain hyödyllistä.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viesti:
on sePerttu K kirjoitti:Oot sinä capriceman vain ihme miesAinakin minä seuraan mielenkiinnolla projektin edistymistä.
Meinaatko pistää kytkentäkaaviota näytille, niin päästään rakentelemaan.

Siihen se loppujen lopuksi tulee. Tahtoo yleensä käydä niin, että auto jää pihalle käyntiin, kun en sitä kehtaa jäädää jälkikäyttämään, eikä toisaalta raski sammuttaakaan.
Muuten olisi ollut tarkoitus tinailla sitä vasta kun kaikki muu on valmista, mutta kun sattui nyt tuon koulun puolesta tilaisuus saada valmis osa, elektroniikan tuotannon harjoituksena. Riittää kun suunnittelee piirilevyn, tekevät sitten piirustusten pohjalta valmiiksi asti. Tarkoituksena on ilmeisesti valottaa teorian ja käytännön yhteyttä. Onhan noita tullut itsekin tinailtua, mutta kun saa turboajastimen piirtämällä, niin ei se todellakaan minua haittaa.
Projekti edistyy hitaasi, mutta varmasti. Kansi,lohko, männät, kiertokanget ja kampiakselit on koneistamolla ja osat tilauksessa. Hintaa koneelle tulee niin että hirvittää. Rakennan koneen kuitenkin niin että kestää varmasti. Tähän asti olen noudattanut tinkimättä Stoneheadin neuvoja. Taitaa olla hyvä hetki lopettaa kuluvan rahan yhteenlasku.
Pitää keskittyä ajattelmaan miltä autossa tuntuu, kun tämäkin kone puskee mustaa 3" putkesta
Pitäsi saada tuo bemari myytyä. Ei kukaan sattuisi tarvitsemaan v12 koneista bemaria, josta dieselmersut menee nykyää ohi kahta puolta
Muuten olisi ollut tarkoitus tinailla sitä vasta kun kaikki muu on valmista, mutta kun sattui nyt tuon koulun puolesta tilaisuus saada valmis osa, elektroniikan tuotannon harjoituksena. Riittää kun suunnittelee piirilevyn, tekevät sitten piirustusten pohjalta valmiiksi asti. Tarkoituksena on ilmeisesti valottaa teorian ja käytännön yhteyttä. Onhan noita tullut itsekin tinailtua, mutta kun saa turboajastimen piirtämällä, niin ei se todellakaan minua haittaa.

Projekti edistyy hitaasi, mutta varmasti. Kansi,lohko, männät, kiertokanget ja kampiakselit on koneistamolla ja osat tilauksessa. Hintaa koneelle tulee niin että hirvittää. Rakennan koneen kuitenkin niin että kestää varmasti. Tähän asti olen noudattanut tinkimättä Stoneheadin neuvoja. Taitaa olla hyvä hetki lopettaa kuluvan rahan yhteenlasku.

Pitäsi saada tuo bemari myytyä. Ei kukaan sattuisi tarvitsemaan v12 koneista bemaria, josta dieselmersut menee nykyää ohi kahta puolta

- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viesti:
Tuota olen miettinyt aina että noi jälkikäynti systeemit siistejä laitteita 
Mummot ihmeissään maxin parkissa ku mersu jää käydä räksyttämään yksin ja sitten sammuu Kitt
Perttu K: Missä kurssissa sulla tuo on, kun jos nyt luulen tietäväni kuka oot, niin ollaan samassa koulussa
ilm. jossain elen kurssissa? 

Mummot ihmeissään maxin parkissa ku mersu jää käydä räksyttämään yksin ja sitten sammuu Kitt

Perttu K: Missä kurssissa sulla tuo on, kun jos nyt luulen tietäväni kuka oot, niin ollaan samassa koulussa

X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Padsillä ollan noita tehty. Minusta tosi hyvä ohjelma, kerrankin on ohjelman tekjällä ollut ajatustus mukana. Ilmaisversiot on on tosin käytössä meilläkin. Piirilevyn teko on ihan pikku homma. Kytkis on se mihin sitä tietoa, taitoa ja työtä vaaditaan.
tovayryn: Tuo homma on nimellä CADin sähköteknissiset sovellukset. Juntunen Pekka pitää.
Minäpä muuten tiedä kuka sinä oot
Todenäköisesti oot varmaan minut nähnytkin. Vihjeenä. Se musta bemari, johon kilvet ilmestyi joulukuussa on minun.
tovayryn: Tuo homma on nimellä CADin sähköteknissiset sovellukset. Juntunen Pekka pitää.
Minäpä muuten tiedä kuka sinä oot

- capriceman
- Asiantuntija
- Viesti:
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viesti:
Joo eli se on teidän kursseja sePerttu K kirjoitti:tovayryn: Tuo homma on nimellä CADin sähköteknissiset sovellukset. Juntunen Pekka pitää.
Minäpä muuten tiedä kuka sinä ootTodenäköisesti oot varmaan minut nähnytkin. Vihjeenä. Se musta bemari, johon kilvet ilmestyi joulukuussa on minun.

Ja taidatpa minun auton tietää myös x)
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Itse teen tuon varmaan niin, että tarvittaessa voi jättää jälkikäytölle. Muutoin sammuu normaalisti avaimesta. Täyttää tällöin lainkirjaimenkin, eikä onnettomuustilanteessa tms. tule mitään lisä harmia. Harrastuskäyttöön sopiva magneettiventtiili löytyy muuten semmoisista malleista, joissa on pakokaasuntakaisinkierrätys.Mika.T kirjoitti:ainaki näihin vanhempii diiseleihin pitää tehdä alipaineen kytkevä ventiilli...
ja muuten. auto ei saa katsastuksessa jäädä käymään kun avain käännetään off-asentoon. mut mitäpää se haittaa. ottaa värkin pois katsastukseen

Noita ventiileitä saa aika helposti. Itse keräilin talteen 760 volvon alipaineventiilit. Bensa-autoissa niitä on yleisesti. Lämmityslaitteissa on myös, jos on toimintoja sähkönapista.
Sellaisella ventiilillä oli dieselöintiprojektissa toteutettu sammutus. Hyvin toimi, kunhan ensin vaihtoin letkut toisin päin.
Sellaisella ventiilillä oli dieselöintiprojektissa toteutettu sammutus. Hyvin toimi, kunhan ensin vaihtoin letkut toisin päin.