Mitkä kohdat ruostuvat W124 korissa & alustassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mitkä kohdat ruostuvat W124 korissa & alustassa

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Olisi tarkoitus käydä läpi auton ruoste paikkoja.
Tähän asti olen löytänyt ruosteongelmia tunkin nostokohdista,
takatuista ja akunalustasta. Mistä muualta auto ruostuu tyypillisesti ?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Yksi kohta, joka ei tuossa linkistä löytyneestä keskustelussakaan tullut esille on W124 sedan-mallin takavalojen kyljen puolelle "taipuva" alakulma. Ulkoapäin ruostetta on vaikea havaita, mutta vilkaisemalla kontin puolelta, ainakin kunnolla kukkimaan lähtenyt kulma paljastuu, vaikka kontin musta maali saattaakin heikentää havaittavuutta. Itse asiassa suosittelisin jokaiselle kys. korimallin omistajille takavalojen irroittamista, ja paljastuvien peltipintojen putsausta. Helppo ja nopea homma 8)

Irroitus on todella yksinkertainen toimenpide: takavalot ovat kiinni seitsemällä mutterilla, jotka kaikki sijaitsevat helpossa paikassa 8) Samalla kun valot ovat irti, kannattaa tarkistaa myös niiden alta paljastuva korin hitsaussaumakohta, josta saattaa myös löytyä ainakin pintaruostetta. Kys. kulmassa sijaitsee pieni "monttu", jonne takakontissa kondensoitunut vesi näyttää tiivistyvän. Sieltä jos ruoste pääsee läpi, niin voisin kuvitella, että korjaaminen on hankalaa/kallista :?
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Takavaloista

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Sain irroitettua 6 mutteria valokotelosta(onko niitä 7kpl ??), enkä saanut ulompaa muoviosaa irroitettua korista. Onko se jollain klipsillä kiinni vai onko jossain piilossa mutteri ??
Tuntuu siltä että takavalot ovat kiinni jollain, koska ulompi osa upioista ei edes heilahtanut vaikka kehikkoa repi, ei se vaan irtoa ...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ainakin w201:ssä on semmoiset muoviklipsit joita painetaan niin valot irtoavat korista.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

pikku ruuvarilla vähän kangottelet reunoista, kun voi olla että se on jäkänny tiivisteeseen... ja niitä ruuveja on 7... :lol:
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Takavaloista

Viesti Kirjoittaja Mogge »

capriceman kirjoitti:Sain irroitettua 6 mutteria valokotelosta(onko niitä 7kpl ??), enkä saanut ulompaa muoviosaa irroitettua korista. Onko se jollain klipsillä kiinni vai onko jossain piilossa mutteri ??
Tuntuu siltä että takavalot ovat kiinni jollain, koska ulompi osa upioista ei edes heilahtanut vaikka kehikkoa repi, ei se vaan irtoa ...
No nyt kun kysyt, niin ehkä niitä oli vaan kuusi :roll: Anyway, ne mutterit kun on irti, niin heijastuspintaosan pitäisi ihan vetämällä lähteä irti siitä "lasiosasta". Omani on vm. -91, eikä siinä ole mitään klipsejä. Kyseisenä vuonnahan tuli facelift W124:seen, mutta vaikea uskoa, että tuollaisia rakenteita olisivat menneet muuttamaan. Se heijastuspinta saattaa olla aika tiukastikin kiinni tehtaan jäljiltä, ja vastaavasti "lasiosan" tiivisteet saattavat olla hiukan peltiin kiinni jämähtäneitä. Voimaa ja varovaisuutta sopivassa suhteessa :D Aikamoiset p*skat sieltä tiivisteidenkin alta kyllä löytyi, joten ehkäpä nekin osaltaan ovat jämäyttäneet osia paikoilleen.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

_Antti kirjoitti:niitä ruuveja on 7... :lol:
Näin minäkin muistelisin, mutta en ole täysin varma. Mutta jos siellä yksi mutteri vielä jossain kummittelee, niin tuskinpa ainakaan ehjänä irti lähtee :D
Sepekyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta

Re: Takavaloista

Viesti Kirjoittaja Sepekyy »

Mogge kirjoitti:No nyt kun kysyt, niin ehkä niitä oli vaan kuusi :roll: Anyway, ne mutterit kun on irti, niin heijastuspintaosan pitäisi ihan vetämällä lähteä irti siitä "lasiosasta". Omani on vm. -91, eikä siinä ole mitään klipsejä. Kyseisenä vuonnahan tuli facelift W124:seen, mutta vaikea uskoa, että tuollaisia rakenteita olisivat menneet muuttamaan. Se heijastuspinta saattaa olla aika tiukastikin kiinni tehtaan jäljiltä, ja vastaavasti "lasiosan" tiivisteet saattavat olla hiukan peltiin kiinni jämähtäneitä. Voimaa ja varovaisuutta sopivassa suhteessa :D Aikamoiset p*skat sieltä tiivisteidenkin alta kyllä löytyi, joten ehkäpä nekin osaltaan ovat jämäyttäneet osia paikoilleen.
Muistaakseni valot on kuudella mutterilla kiinni, pari viikkoa sitten tuli irroitettua omat valot. Sontaa tiivisteiden välissä oli reilusti ja helpoiten taisivat lähteä irti siten, että alkoi työntämään lasia ulos rekisterikilven puolelta. Facelift tuli jo 89/90, mutta luulen myös, että valot on kuitenkin kiinni samalla tavalla.

t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy

MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...

Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Takavaloista

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Sepekyy kirjoitti:Muistaakseni valot on kuudella mutterilla kiinni, pari viikkoa sitten tuli irroitettua omat valot. Sontaa tiivisteiden välissä oli reilusti ja helpoiten taisivat lähteä irti siten, että alkoi työntämään lasia ulos rekisterikilven puolelta. Facelift tuli jo 89/90, mutta luulen myös, että valot on kuitenkin kiinni samalla tavalla.
Ai toi facelift tuli jo tuolloin, ja viimeisin taisi tulla -93? Sormenpäillä ulkopäin lasia raottamalla ja samalla heijastuspinnan lampunrei'istä kiinni pitämällä minäkin nuo osat toisistaan irti sain.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Irroituksesta

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Joo sain irroitettua takalamput, olipahan tiukassa.
Hieman oli ruosteessa mutta ei paljoa. Pahempia paikkoja oli vararenkaan
alla oleva pelti joka oli ottanut ruostetta ja palkkien saumat joihin oli tullut hieman ruostetta. Myös iskarien kiinnitys oli ruostunut.
Lamput oli kiinni 6 mutterilla 124 korissa -92.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Etuvilkun alla ruostetta

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Kiitoksia kaikille viesteistä !
Vielä sitä ihmettelen miksi etu vilkun alla piilee ruostetta ja myös etupuskurin sivujen yläpuolella on ruostetta. Onko nämäkin tyypillisiä paikkoja 124 korille?
Yksi piileväpaikka on ainakin toi sähköantenni, siitä lähtee nopeasti ruostumaan kylki. Avasin antenni systeemin ja porausreikään ei ollut asennusvaiheessa laitettu ollenkaan ruostesuojaa. Ei muuta kuin taas hiontaa ja tectyyliä....
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vaihdoin tänään öljyt w201:seen ja huomasin että pohjapanssarin kiinnityskohdat on ihan ruosteiset. En tiedä onko 201:ssä samanlainen kiinnitys kuin 124:ssa, mutta ne kannattaa tarkistaa, oli meinaan ihan läpeensä pintaruosteessa. Massaus on kätevä suorittaa vaikka seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

pohjapanssari

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Jep, täytyy ottaa irti ja tarkistaa tilanne, myös panssarin alusta voi kolhiintua ja massa irrota >> ja panssari alkaa ruostumaan...
Ruoste kun leviää nopeasti jos se vain vauhtiin pääsee.
Nyt on hyvä massailla ulkona, kun on hyvä ilma...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Harvemmin kyllä olen kuullut, että kenenkään pohjapanssari olisi ruostunut puhki. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pasi M. kirjoitti:Harvemmin kyllä olen kuullut, että kenenkään pohjapanssari olisi ruostunut puhki. :lol:
Panssari on nimittäin Muovia :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Muffler kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Harvemmin kyllä olen kuullut, että kenenkään pohjapanssari olisi ruostunut puhki. :lol:
Panssari on nimittäin Muovia :)
Eihän se sitten mikään oikea panssari ole. :wink:
Mitenkäs sitten capricemanin panssari alkaa ruostumaan? 8)
Itsellä oli tuossa W124:ssa panssari kyllä useata milliä vahvaa terästä. :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ruosteesta

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Joo mun vanhasta saabista ruostu panssari puhki kolhun kohdalta josta massa oli irronnu. Kyllä metalli ruostuu aika vauhdilla kun ajaa kaikilla keleillä, noi suolavesi kelit ovat kaikista pahimpia.
Onko kukaan kuullut että pohjaan olisi laitettu sinkki tassuja 30cm välein,
kuullemma vähentää ruostumista ?? onkohan perää...
Näin oli japski autossa jota ei saanut massata pohjasta ollenkaan, ei se maali kyllä siellä pohjassa kauaa vanhene. Pari kertaa hiekka tielle niin maalit entiset siellä pohjassa. Massaa siellä tulisi olla...
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Rosteria

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Sen enempää en ole katsonut panssaria, kuin että se on neljästä kohtaa kiinni eikä se ole muovia. Enkä vaihda muoviseksi, siitä kun ei ole juuri hyötyä... Jos panssari on rosteria niin ei ruostu, mutta jos sen on tavallista "pata" rautaa kuin mun saabissa oli niin 4-5vuotta niin läpi on(jos ei ole massaa...
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Etuvilkun alla ruostetta

Viesti Kirjoittaja Mogge »

capriceman kirjoitti:Yksi piileväpaikka on ainakin toi sähköantenni, siitä lähtee nopeasti ruostumaan kylki. Avasin antenni systeemin ja porausreikään ei ollut asennusvaiheessa laitettu ollenkaan ruostesuojaa. Ei muuta kuin taas hiontaa ja tectyyliä....
Mulla ed. omistaja on vaihtanut koko pellin, kun oli tosiaan lähtenyt ruostumaan. Ja alkuperäisen antennin tilalla on nyt kiinteä, musta antenni. Vaikka kovasti haluaisinkin Mersustani täysin alkuperäisen, niin tuota tuskin alan vaihtamaan, sillä olen monelta kuullut, että noiden nousevien/laskevien antennien kanssa on talvisin ollut ongelmia. Tietysti parkissa piilossa pysyvä antenni on paremmassa suojassa vandaaleilta kuin ulkona töröttävä, mutta yhtä hyvin joku voi keulatähden käydä turmelemassa, eli jos jollain on pahat mielessään, niin ainahan jotain rikottavaa löytyy :roll:
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Rosteria

Viesti Kirjoittaja Mogge »

capriceman kirjoitti:Sen enempää en ole katsonut panssaria, kuin että se on neljästä kohtaa kiinni eikä se ole muovia. Enkä vaihda muoviseksi, siitä kun ei ole juuri hyötyä... Jos panssari on rosteria niin ei ruostu, mutta jos sen on tavallista "pata" rautaa kuin mun saabissa oli niin 4-5vuotta niin läpi on(jos ei ole massaa...
Öööh, onko sillä nyt niin hirveästi väliä, jos pohjapanssarissa on ruostetta? Romiksilta löytää tarvittaessa varmasti "uuden" pohjapanssarin, jos on tarvetta. Vai onko sen vaihtaminen kovinkin työlästä? Mun mielestä on tärkeintä, että kori ja runko on ruosteeton.
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: Rosteria

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Mogge kirjoitti:
capriceman kirjoitti:Sen enempää en ole katsonut panssaria, kuin että se on neljästä kohtaa kiinni eikä se ole muovia. Enkä vaihda muoviseksi, siitä kun ei ole juuri hyötyä... Jos panssari on rosteria niin ei ruostu, mutta jos sen on tavallista "pata" rautaa kuin mun saabissa oli niin 4-5vuotta niin läpi on(jos ei ole massaa...
Öööh, onko sillä nyt niin hirveästi väliä, jos pohjapanssarissa on ruostetta? Romiksilta löytää tarvittaessa varmasti "uuden" pohjapanssarin, jos on tarvetta. Vai onko sen vaihtaminen kovinkin työlästä? Mun mielestä on tärkeintä, että kori ja runko on ruosteeton.
Moi Mogge !

Jepulis , eli samaa mieltä , mulla pohja panssari on ruosteessa osittain enkä aio tehdä sille yhtään mitään .. sen verran paksun tuntunen on että
varmasti kestää !! Pohja on hyvässä kunnossa ja se riittää.. :)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sivuvilkut

Viesti Kirjoittaja capriceman »

No niin pohjapanssarin voi vaihtaa, eli jos happanee niin vaihtaa. Joo mutta noi sivuvilkut jotka ovat lokarissa kiinni
aiheuttavat ruosteongelmaa pellissä. Ulkopuolelta pelti voi olla ihan ok mutta sisäpuolella muhii ruoste. Reijän porauksen viimeistelyä ei ole tehty tarpeeksi hyvin>> ei massausta eikä maalia.
Ulkopellissä on tiiviste joka estää veden pääsyn saumaan mutta
sisäpuolella tiivistettä ei ole ja pelti alkaa lahoamaan.
Paikka tulisi joko ruostesuojata tai sinkki maalata sisäpuolelta.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Rosteria

Viesti Kirjoittaja Mogge »

260 E W124 kirjoitti:Moi Mogge !

Jepulis , eli samaa mieltä , mulla pohja panssari on ruosteessa osittain enkä aio tehdä sille yhtään mitään .. sen verran paksun tuntunen on että
varmasti kestää !! Pohja on hyvässä kunnossa ja se riittää.. :)
Mä huomasin, että mulla alkaa pakoputki ruostua puhki. Siitä oli nähtävästi osa jo vaihdettu, mutta tuskinpa tuo vanhempi pätkäkään ihan alkuperäinen on :roll: No, pakoputki kuuluu samaan sarjaan kuin pohjapanssari: vaihdetaan, jahka on riittävän mätä.
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 06.06.2003 12:58
Paikkakunta: Nurmijärvi

ruostekohta

Viesti Kirjoittaja Pasi R. »

Etulokasuojien pokkaukset sivuilta sisäänpäin (siis heti kaaren edessä, puskurin yläpuolella)keräävät likaa ja ovat monessa W124 korisessa likimain puhki. Jos näkyy pintaruostetta, niin pelti on jo puhki. Sisälokari kannattaa irrottaa ja putsata kaikki törky pois, tämän jälkeen kotelosuojaa ja päälle alustamassaa, niin pysyy terve pelti terveenä.
Pasi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12799
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kova juttu edelliseen on ostaa Lokarin sisälokasuojat, niin ei varmasti enää paskat keräänny sinne.

Maksoi w124 4kpl ~600mk, Lokarin tehtaalta haettuna....
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Yksi aika mahottoman hieno homma on noi molemmin puolin lokasuojaa pystyssä olevat ruuvit, eli esim. sisälokarin kiinnitys, jääh.paisuntasäiliö, pissapojan säiliön ruuvit...

Juuri käytiin läpi lokasuojia ja kaikki ruuvit olivat kiinni kuin yläasteelaisella maitohammas... Päälläpäin kaikki ok, massa sileää, maali suht ok..jne, mutta kun kurkkas sinne massan alle niin voi helv... ja rälläkkä uudestaan esiin varastosta :roll:

Noi kandee kaikkien taskistaa jossain vaiheessa, ennekuin leviää todella pahasti. Ilmeisesti se ruuvi ruostuu ja vie koko auton lopulta mennessään :lol:
Vastaa Viestiin