Mitkä kohdat ruostuvat W124 korissa & alustassa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mitkä kohdat ruostuvat W124 korissa & alustassa
Olisi tarkoitus käydä läpi auton ruoste paikkoja.
Tähän asti olen löytänyt ruosteongelmia tunkin nostokohdista,
takatuista ja akunalustasta. Mistä muualta auto ruostuu tyypillisesti ?
Tähän asti olen löytänyt ruosteongelmia tunkin nostokohdista,
takatuista ja akunalustasta. Mistä muualta auto ruostuu tyypillisesti ?
Yksi kohta, joka ei tuossa linkistä löytyneestä keskustelussakaan tullut esille on W124 sedan-mallin takavalojen kyljen puolelle "taipuva" alakulma. Ulkoapäin ruostetta on vaikea havaita, mutta vilkaisemalla kontin puolelta, ainakin kunnolla kukkimaan lähtenyt kulma paljastuu, vaikka kontin musta maali saattaakin heikentää havaittavuutta. Itse asiassa suosittelisin jokaiselle kys. korimallin omistajille takavalojen irroittamista, ja paljastuvien peltipintojen putsausta. Helppo ja nopea homma
Irroitus on todella yksinkertainen toimenpide: takavalot ovat kiinni seitsemällä mutterilla, jotka kaikki sijaitsevat helpossa paikassa
Samalla kun valot ovat irti, kannattaa tarkistaa myös niiden alta paljastuva korin hitsaussaumakohta, josta saattaa myös löytyä ainakin pintaruostetta. Kys. kulmassa sijaitsee pieni "monttu", jonne takakontissa kondensoitunut vesi näyttää tiivistyvän. Sieltä jos ruoste pääsee läpi, niin voisin kuvitella, että korjaaminen on hankalaa/kallista 

Irroitus on todella yksinkertainen toimenpide: takavalot ovat kiinni seitsemällä mutterilla, jotka kaikki sijaitsevat helpossa paikassa


- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Takavaloista
Sain irroitettua 6 mutteria valokotelosta(onko niitä 7kpl ??), enkä saanut ulompaa muoviosaa irroitettua korista. Onko se jollain klipsillä kiinni vai onko jossain piilossa mutteri ??
Tuntuu siltä että takavalot ovat kiinni jollain, koska ulompi osa upioista ei edes heilahtanut vaikka kehikkoa repi, ei se vaan irtoa ...
Tuntuu siltä että takavalot ovat kiinni jollain, koska ulompi osa upioista ei edes heilahtanut vaikka kehikkoa repi, ei se vaan irtoa ...
Re: Takavaloista
No nyt kun kysyt, niin ehkä niitä oli vaan kuusicapriceman kirjoitti:Sain irroitettua 6 mutteria valokotelosta(onko niitä 7kpl ??), enkä saanut ulompaa muoviosaa irroitettua korista. Onko se jollain klipsillä kiinni vai onko jossain piilossa mutteri ??
Tuntuu siltä että takavalot ovat kiinni jollain, koska ulompi osa upioista ei edes heilahtanut vaikka kehikkoa repi, ei se vaan irtoa ...


-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Re: Takavaloista
Muistaakseni valot on kuudella mutterilla kiinni, pari viikkoa sitten tuli irroitettua omat valot. Sontaa tiivisteiden välissä oli reilusti ja helpoiten taisivat lähteä irti siten, että alkoi työntämään lasia ulos rekisterikilven puolelta. Facelift tuli jo 89/90, mutta luulen myös, että valot on kuitenkin kiinni samalla tavalla.Mogge kirjoitti:No nyt kun kysyt, niin ehkä niitä oli vaan kuusiAnyway, ne mutterit kun on irti, niin heijastuspintaosan pitäisi ihan vetämällä lähteä irti siitä "lasiosasta". Omani on vm. -91, eikä siinä ole mitään klipsejä. Kyseisenä vuonnahan tuli facelift W124:seen, mutta vaikea uskoa, että tuollaisia rakenteita olisivat menneet muuttamaan. Se heijastuspinta saattaa olla aika tiukastikin kiinni tehtaan jäljiltä, ja vastaavasti "lasiosan" tiivisteet saattavat olla hiukan peltiin kiinni jämähtäneitä. Voimaa ja varovaisuutta sopivassa suhteessa
Aikamoiset p*skat sieltä tiivisteidenkin alta kyllä löytyi, joten ehkäpä nekin osaltaan ovat jämäyttäneet osia paikoilleen.
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Re: Takavaloista
Ai toi facelift tuli jo tuolloin, ja viimeisin taisi tulla -93? Sormenpäillä ulkopäin lasia raottamalla ja samalla heijastuspinnan lampunrei'istä kiinni pitämällä minäkin nuo osat toisistaan irti sain.Sepekyy kirjoitti:Muistaakseni valot on kuudella mutterilla kiinni, pari viikkoa sitten tuli irroitettua omat valot. Sontaa tiivisteiden välissä oli reilusti ja helpoiten taisivat lähteä irti siten, että alkoi työntämään lasia ulos rekisterikilven puolelta. Facelift tuli jo 89/90, mutta luulen myös, että valot on kuitenkin kiinni samalla tavalla.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Irroituksesta
Joo sain irroitettua takalamput, olipahan tiukassa.
Hieman oli ruosteessa mutta ei paljoa. Pahempia paikkoja oli vararenkaan
alla oleva pelti joka oli ottanut ruostetta ja palkkien saumat joihin oli tullut hieman ruostetta. Myös iskarien kiinnitys oli ruostunut.
Lamput oli kiinni 6 mutterilla 124 korissa -92.
Hieman oli ruosteessa mutta ei paljoa. Pahempia paikkoja oli vararenkaan
alla oleva pelti joka oli ottanut ruostetta ja palkkien saumat joihin oli tullut hieman ruostetta. Myös iskarien kiinnitys oli ruostunut.
Lamput oli kiinni 6 mutterilla 124 korissa -92.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Etuvilkun alla ruostetta
Moikka,
Kiitoksia kaikille viesteistä !
Vielä sitä ihmettelen miksi etu vilkun alla piilee ruostetta ja myös etupuskurin sivujen yläpuolella on ruostetta. Onko nämäkin tyypillisiä paikkoja 124 korille?
Yksi piileväpaikka on ainakin toi sähköantenni, siitä lähtee nopeasti ruostumaan kylki. Avasin antenni systeemin ja porausreikään ei ollut asennusvaiheessa laitettu ollenkaan ruostesuojaa. Ei muuta kuin taas hiontaa ja tectyyliä....
Kiitoksia kaikille viesteistä !
Vielä sitä ihmettelen miksi etu vilkun alla piilee ruostetta ja myös etupuskurin sivujen yläpuolella on ruostetta. Onko nämäkin tyypillisiä paikkoja 124 korille?
Yksi piileväpaikka on ainakin toi sähköantenni, siitä lähtee nopeasti ruostumaan kylki. Avasin antenni systeemin ja porausreikään ei ollut asennusvaiheessa laitettu ollenkaan ruostesuojaa. Ei muuta kuin taas hiontaa ja tectyyliä....
Vaihdoin tänään öljyt w201:seen ja huomasin että pohjapanssarin kiinnityskohdat on ihan ruosteiset. En tiedä onko 201:ssä samanlainen kiinnitys kuin 124:ssa, mutta ne kannattaa tarkistaa, oli meinaan ihan läpeensä pintaruosteessa. Massaus on kätevä suorittaa vaikka seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
pohjapanssari
Jep, täytyy ottaa irti ja tarkistaa tilanne, myös panssarin alusta voi kolhiintua ja massa irrota >> ja panssari alkaa ruostumaan...
Ruoste kun leviää nopeasti jos se vain vauhtiin pääsee.
Nyt on hyvä massailla ulkona, kun on hyvä ilma...
Ruoste kun leviää nopeasti jos se vain vauhtiin pääsee.
Nyt on hyvä massailla ulkona, kun on hyvä ilma...
Harvemmin kyllä olen kuullut, että kenenkään pohjapanssari olisi ruostunut puhki. 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Eihän se sitten mikään oikea panssari ole.Muffler kirjoitti:Panssari on nimittäin MuoviaPasi M. kirjoitti:Harvemmin kyllä olen kuullut, että kenenkään pohjapanssari olisi ruostunut puhki.

Mitenkäs sitten capricemanin panssari alkaa ruostumaan?

Itsellä oli tuossa W124:ssa panssari kyllä useata milliä vahvaa terästä.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
ruosteesta
Joo mun vanhasta saabista ruostu panssari puhki kolhun kohdalta josta massa oli irronnu. Kyllä metalli ruostuu aika vauhdilla kun ajaa kaikilla keleillä, noi suolavesi kelit ovat kaikista pahimpia.
Onko kukaan kuullut että pohjaan olisi laitettu sinkki tassuja 30cm välein,
kuullemma vähentää ruostumista ?? onkohan perää...
Näin oli japski autossa jota ei saanut massata pohjasta ollenkaan, ei se maali kyllä siellä pohjassa kauaa vanhene. Pari kertaa hiekka tielle niin maalit entiset siellä pohjassa. Massaa siellä tulisi olla...
Onko kukaan kuullut että pohjaan olisi laitettu sinkki tassuja 30cm välein,
kuullemma vähentää ruostumista ?? onkohan perää...
Näin oli japski autossa jota ei saanut massata pohjasta ollenkaan, ei se maali kyllä siellä pohjassa kauaa vanhene. Pari kertaa hiekka tielle niin maalit entiset siellä pohjassa. Massaa siellä tulisi olla...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Rosteria
Sen enempää en ole katsonut panssaria, kuin että se on neljästä kohtaa kiinni eikä se ole muovia. Enkä vaihda muoviseksi, siitä kun ei ole juuri hyötyä... Jos panssari on rosteria niin ei ruostu, mutta jos sen on tavallista "pata" rautaa kuin mun saabissa oli niin 4-5vuotta niin läpi on(jos ei ole massaa...
Re: Etuvilkun alla ruostetta
Mulla ed. omistaja on vaihtanut koko pellin, kun oli tosiaan lähtenyt ruostumaan. Ja alkuperäisen antennin tilalla on nyt kiinteä, musta antenni. Vaikka kovasti haluaisinkin Mersustani täysin alkuperäisen, niin tuota tuskin alan vaihtamaan, sillä olen monelta kuullut, että noiden nousevien/laskevien antennien kanssa on talvisin ollut ongelmia. Tietysti parkissa piilossa pysyvä antenni on paremmassa suojassa vandaaleilta kuin ulkona töröttävä, mutta yhtä hyvin joku voi keulatähden käydä turmelemassa, eli jos jollain on pahat mielessään, niin ainahan jotain rikottavaa löytyycapriceman kirjoitti:Yksi piileväpaikka on ainakin toi sähköantenni, siitä lähtee nopeasti ruostumaan kylki. Avasin antenni systeemin ja porausreikään ei ollut asennusvaiheessa laitettu ollenkaan ruostesuojaa. Ei muuta kuin taas hiontaa ja tectyyliä....

Re: Rosteria
Öööh, onko sillä nyt niin hirveästi väliä, jos pohjapanssarissa on ruostetta? Romiksilta löytää tarvittaessa varmasti "uuden" pohjapanssarin, jos on tarvetta. Vai onko sen vaihtaminen kovinkin työlästä? Mun mielestä on tärkeintä, että kori ja runko on ruosteeton.capriceman kirjoitti:Sen enempää en ole katsonut panssaria, kuin että se on neljästä kohtaa kiinni eikä se ole muovia. Enkä vaihda muoviseksi, siitä kun ei ole juuri hyötyä... Jos panssari on rosteria niin ei ruostu, mutta jos sen on tavallista "pata" rautaa kuin mun saabissa oli niin 4-5vuotta niin läpi on(jos ei ole massaa...
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Re: Rosteria
Moi Mogge !Mogge kirjoitti:Öööh, onko sillä nyt niin hirveästi väliä, jos pohjapanssarissa on ruostetta? Romiksilta löytää tarvittaessa varmasti "uuden" pohjapanssarin, jos on tarvetta. Vai onko sen vaihtaminen kovinkin työlästä? Mun mielestä on tärkeintä, että kori ja runko on ruosteeton.capriceman kirjoitti:Sen enempää en ole katsonut panssaria, kuin että se on neljästä kohtaa kiinni eikä se ole muovia. Enkä vaihda muoviseksi, siitä kun ei ole juuri hyötyä... Jos panssari on rosteria niin ei ruostu, mutta jos sen on tavallista "pata" rautaa kuin mun saabissa oli niin 4-5vuotta niin läpi on(jos ei ole massaa...
Jepulis , eli samaa mieltä , mulla pohja panssari on ruosteessa osittain enkä aio tehdä sille yhtään mitään .. sen verran paksun tuntunen on että
varmasti kestää !! Pohja on hyvässä kunnossa ja se riittää..

****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Sivuvilkut
No niin pohjapanssarin voi vaihtaa, eli jos happanee niin vaihtaa. Joo mutta noi sivuvilkut jotka ovat lokarissa kiinni
aiheuttavat ruosteongelmaa pellissä. Ulkopuolelta pelti voi olla ihan ok mutta sisäpuolella muhii ruoste. Reijän porauksen viimeistelyä ei ole tehty tarpeeksi hyvin>> ei massausta eikä maalia.
Ulkopellissä on tiiviste joka estää veden pääsyn saumaan mutta
sisäpuolella tiivistettä ei ole ja pelti alkaa lahoamaan.
Paikka tulisi joko ruostesuojata tai sinkki maalata sisäpuolelta.
aiheuttavat ruosteongelmaa pellissä. Ulkopuolelta pelti voi olla ihan ok mutta sisäpuolella muhii ruoste. Reijän porauksen viimeistelyä ei ole tehty tarpeeksi hyvin>> ei massausta eikä maalia.
Ulkopellissä on tiiviste joka estää veden pääsyn saumaan mutta
sisäpuolella tiivistettä ei ole ja pelti alkaa lahoamaan.
Paikka tulisi joko ruostesuojata tai sinkki maalata sisäpuolelta.
Re: Rosteria
Mä huomasin, että mulla alkaa pakoputki ruostua puhki. Siitä oli nähtävästi osa jo vaihdettu, mutta tuskinpa tuo vanhempi pätkäkään ihan alkuperäinen on260 E W124 kirjoitti:Moi Mogge !
Jepulis , eli samaa mieltä , mulla pohja panssari on ruosteessa osittain enkä aio tehdä sille yhtään mitään .. sen verran paksun tuntunen on että
varmasti kestää !! Pohja on hyvässä kunnossa ja se riittää..

ruostekohta
Etulokasuojien pokkaukset sivuilta sisäänpäin (siis heti kaaren edessä, puskurin yläpuolella)keräävät likaa ja ovat monessa W124 korisessa likimain puhki. Jos näkyy pintaruostetta, niin pelti on jo puhki. Sisälokari kannattaa irrottaa ja putsata kaikki törky pois, tämän jälkeen kotelosuojaa ja päälle alustamassaa, niin pysyy terve pelti terveenä.
Pasi
Yksi aika mahottoman hieno homma on noi molemmin puolin lokasuojaa pystyssä olevat ruuvit, eli esim. sisälokarin kiinnitys, jääh.paisuntasäiliö, pissapojan säiliön ruuvit...
Juuri käytiin läpi lokasuojia ja kaikki ruuvit olivat kiinni kuin yläasteelaisella maitohammas... Päälläpäin kaikki ok, massa sileää, maali suht ok..jne, mutta kun kurkkas sinne massan alle niin voi helv... ja rälläkkä uudestaan esiin varastosta
Noi kandee kaikkien taskistaa jossain vaiheessa, ennekuin leviää todella pahasti. Ilmeisesti se ruuvi ruostuu ja vie koko auton lopulta mennessään
Juuri käytiin läpi lokasuojia ja kaikki ruuvit olivat kiinni kuin yläasteelaisella maitohammas... Päälläpäin kaikki ok, massa sileää, maali suht ok..jne, mutta kun kurkkas sinne massan alle niin voi helv... ja rälläkkä uudestaan esiin varastosta

Noi kandee kaikkien taskistaa jossain vaiheessa, ennekuin leviää todella pahasti. Ilmeisesti se ruuvi ruostuu ja vie koko auton lopulta mennessään
