CDI:n EGR venttiili

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

CDI:n EGR venttiili

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Moro

Lueskelin noita EGR:n tulppaus juttuja, ja jäi askarruttamaan,
että jos tulppaa alipaineletkun, niin näkyykö tämä katsastuksessa
OBD testissä vikana?

Kävin luetuttamassa vikakoodit ja tuloksena:
P1403, Pakokaasujen takaisinkierrätys.

Ilmamassamittarihan kuulunee myös tähän kierrätys
systeemiin, joten voiko olla kovinkaan varma kummassa vika on,
EGR venttiilissä vai ilmamassan anturissa?

Nythän tuo auto ei kiihdy ollenkaan ja vaihtaa vaan isommalle
2000 rpm:ssä. Kickdownikaan ei toimi, eli varmaan se on jossain
vikatilassa, vaikkei mikään varoitusvalo pala. Vikamuistin nollaus
ei auttanut kulkuun yhtään.

Onko tuo EGR venttiilin vaihto hankala itse tehdä? Maksaa
varmaan maltaita pelkkä osakin? Missähän se venttiili noin fyysisesti
luuraa C200CDI W202 laitoksessa?

Entäs nostaako vai laskeeko tuo EGR:n tulppaus polttoaineen
kulutusta?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1832
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Ilmamassa mittaus anturassa olettaisin vian olevan.
Itselläni oli saman tyyppinen vika jota kuvailet.
oli kylläkin eri tyypin autossa.
Sen voi käsittääkseni tarkistaa aika helposti vaikka veholla,ymm joilla on tarvittavat laitteet.
Jotain 300-400 € voi maksaa,mutta ei kulje auto kunnolla jos ei korjaa vikaa.
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Höh, Vehossa taas oltiin sitämieltä että ois EGR venttiili.
No voihan se olla joku alipainevuotokin. Massamittarin saisi
noin 90 eurolla Pierburgin tarvikkeena, EGR 226,- valtuutetulta
huoltajalta.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Vika tuli nyt Vehossa tutkituksi ja korjatuksi. Oli sittenkin
ilmamassamittari, mutta myös EGR venttiilin johto oli
poikki jostain, oisko ollut liittimestä tai jostain.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mitä vuosimallia tuo C200CDI muuten on? Tietää vastaisuuden varalle, jos itselle sattuu moisia ongelmia..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

S202, -01 eli vanhemmalla korimallilla.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Paljonko autolla ajettu? Arvaus, alle 150 tkm. Tyypillisesti ilmamassamittarit nykyisissä kulutustavaraa 100-150 tkm välein :evil: Tosin kokemukseni ei ole commonrailistä, vaan VAG:in suoraruiskusta, mutta samat Boschin kilkkeet varmaan anturien osalta..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Kilsoja 203tkm, alkuperäinen, tai ainakin edellinen, mittari oli
Boschin, mutta taisivat laittaa nyt Pierburgin (en tarkistanut)
kun oli hinta nyt vain 115 euroa Vehossa, tarvikekaupassa noin 90
euroa. Olisi voinut olla 409 evroakin, kuulemma...
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veppe kirjoitti:Paljonko autolla ajettu? Arvaus, alle 150 tkm. Tyypillisesti ilmamassamittarit nykyisissä kulutustavaraa 100-150 tkm välein :evil: Tosin kokemukseni ei ole commonrailistä, vaan VAG:in suoraruiskusta, mutta samat Boschin kilkkeet varmaan anturien osalta..
nuo VAG suoraruisku koneet syö noita ilmamäärämittareita kuin leipää.. niin se vain on. on se vain kumma ettei niitä juurikaan muista autoista mene... tai menee muttei läheskään sellaista tahtia kuin volkkareista. samaan sarjaan kuuluu audi, seat, skoda,vw. kaikissa samat koneet.
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Joo, ja Volkkarihemmot ovatkin vaihdelleet noita Pierburgin mittareita autoihinsa mm. ffp-motorsportin mukaan.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

S202 CDI tuppaa menemään vikatilaan - aihetta sivuavista topikeista on runsaudenpula, joten jatketaan nyt vaikka tässä, kun kohdekin on samanlainen.

Auto mennyt muutaman kerran satunnaisesti vikatilaan, pääasiassa kuitenkin maantienopeuksissa, kierrokset jotain 2200-2500, kun alkaa väännättämään, eli jyrkempi mäki alkaa ja pitäisi tulla ahtoja. Nurkkapyörityksessä en ole huomannut kertaakaan. Viime päivinä mennyt pari-kolme kertaa ainakin; tila poistuu, kun käynnistää uudelleen.

Kandidaatteina tässä vaiheessa on, järjestyksessä:
1. ilmamassamittari
2. ahtopaineen säädin
3. imusarja
4. fööni
5. muu, mikä

...joista kolme viimeistä kuuluu vielä epätodennäköisiin.

Käytin testerissä, Star kertoi, että "P1470 Ahtopaineensäädössä on vikaa."

MAFista ei tietenkään tavuakaan - muiden kokemuksia lukien vika saattaa kuitenkin olla ilmamassamittarissa. Tai sitten ei. Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan, mitä kannattaisi testata vielä kotikonstein?
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Vikakoodi voi tulla siitä, että ahdot pääsee vuotamaan coolerista, liitoksista tai kumiputkista. Tarkasta mahdolliset öljyvuodon kastelemat kohdat ahtoputkistossa. Tässä yksi vaihtoehto.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
juhako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 20.01.2006 20:18
Paikkakunta: pattijoki-raahe

Viesti Kirjoittaja juhako »

minä poistin ton kierrätyksen samanlaisesta autosta ja samalla otin ilmmassamittarin johdot pois ja toimii. lue haulla tuo juttu jos kiinnostaa.olen sitä mieltä et sillä mittarilla ei oo muuta virkaa ku ohjata sitä egr venttiiliä. nii ei muutako mäkeen turhat osat[/b][/i][/u][/quote][/list]
w203 270 cdi - 03
w202 200bensiini -98
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4788
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

isk kirjoitti:S202 CDI tuppaa menemään vikatilaan - aihetta sivuavista topikeista on runsaudenpula, joten jatketaan nyt vaikka tässä, kun kohdekin on samanlainen.

Auto mennyt muutaman kerran satunnaisesti vikatilaan, pääasiassa kuitenkin maantienopeuksissa, kierrokset jotain 2200-2500, kun alkaa väännättämään, eli jyrkempi mäki alkaa ja pitäisi tulla ahtoja. Nurkkapyörityksessä en ole huomannut kertaakaan. Viime päivinä mennyt pari-kolme kertaa ainakin; tila poistuu, kun käynnistää uudelleen.

Kandidaatteina tässä vaiheessa on, järjestyksessä:
1. ilmamassamittari
2. ahtopaineen säädin
3. imusarja
4. fööni
5. muu, mikä

...joista kolme viimeistä kuuluu vielä epätodennäköisiin.

Käytin testerissä, Star kertoi, että "P1470 Ahtopaineensäädössä on vikaa."

MAFista ei tietenkään tavuakaan - muiden kokemuksia lukien vika saattaa kuitenkin olla ilmamassamittarissa. Tai sitten ei. Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan, mitä kannattaisi testata vielä kotikonstein?
Syyt on vähän erinlaiset, johtuen siitä, tuleeko vikatila liian korkeasta, vai liian matalasta ahtopaineesta.

Jos ei ole halua, tai mahdollisuutta laittaa mittaria, niin täytyisi löytää kaveri, joka voisi esim OBD- portin kautta loggailla niitä painetietoja ajellessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Päivän update:

Imusarjan läppien siirtotanko liikkuu ja palauttaa silmämääräisesti hyvin, yksittäisistä läpistä ei pysty sanomaan. Alipaineletkut joka paikassa pakoillaan, ehjän näköisiä kaikki. Paineletkut ovat ehjiä ja klemmarit paikoillaan, coolerista ei pysty vielä lausumaan.

Mutta mutta. Konsultoin dieselkorjaamoa ja lausunto kuului heti: "katalysaattori tukossa". Huomenna katalysaattori irti, putsataan ja tarkastellaan maailmaa sen jälkeen uudestaan.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

isk kirjoitti:Mutta mutta. Konsultoin dieselkorjaamoa ja lausunto kuului heti: "katalysaattori tukossa". Huomenna katalysaattori irti, putsataan ja tarkastellaan maailmaa sen jälkeen uudestaan.
Kyllä muuten noinkin on, dealer aikoinaan kirjoitti moisesta riesasta kun katti oli tukossa ja teki vikatilaa...

putsataan sitten kunnolla eli rautakangella...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

isk kirjoitti:Huomenna katalysaattori irti
Pönttö käytetty irti ja... ei siellä mitään yllätyksiä ollut, puhdas oli. Painepesurilla vettä läpi ja takaisin paikoilleen.

No katsellaan ja seuraillaan, josko tuo vikatila malttaisi pysyä poissa.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

No niin, vika selvisi.

Ahtopaineanturille menevässä letkussa oli kuin olikin halkeama, sitä vaan ei huomannut ennen kuin otin letkun irti ja rassasin sitä johdonpätkällä molempiin suuntiin - kunnes johto meni letkun seinämästä läpi.

Teippikorjattuna alkoi meno taas maistua entiseen malliin.

202.194:ssa siis ahtopaineanturin letku lähtee imusarjan kyljestä n. 10 cm mittaisena kuskinpuolelle ahtopaineanturille, jos muitakin yhtä kädettömiä kuin minä sattuu löytymään...
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4788
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Elikkäs ahtoja oli toisin sanoen liikaa.

Bleedaushan toimii samalla periaatteella.
Anturille menevästä johdosta lasketaan ilmoja pihalle.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: CDI:n EGR venttiili

Viesti Kirjoittaja NRajis »

Vanha topic mut lainataan. Oli tarkoitus irrottaa EGR, auto on w251 320cdi ja jokanen joka sen konehuoneen o nähnyt, niin tietää että se EGR on melko vaikeassa paikassa, melkein koelaudan sisällä, siltä ainakin tuntu. Otin kaksi pulttia irti ja koitin napata sitä ylös mutta ei pienintäkään liikahdusta tapahtunut, onko tuossa jokin erikoisliike mille sen saisi sieltä irti?
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Vastaa Viestiin