Bilteman iskarit + alapallot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Bilteman iskarit + alapallot

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Onkos kellään kokemuksia Bilteman tavallisista öljyiskunvaimentimista? Ja siis lähinnä kyse W123 etuiskareista. On vaan hinnaltaan aika edulliset ja kahden vuoden takuu..
Entäs alapallonivelet, ei niillekään ole hintaa juuri kertynyt.
Mutta jos laatu on huono, niin silloin hintaa kertyy.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

HUH

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaveri osti biltemasta WW passattiin iskarit. Kesti kuukauden. Sai takuusta uudet kesti 2kk. Sitten vaihtoi merkkiä, kun sai rahat takaisin biltemasta.

En suosittele!

Osta Bilssteinit, ei liian kalliit ja kuitenkin kestää auton jäljellä olevan eliniän.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Joo....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Suosittelen alapalloksi akuperäistä tai alkuperäistä vastaavaa.

On sen verran työläs homma. Jos nyt laitat hyvät, niin ei tarvi enää
koskaan vaihtaa :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paljonko

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Paljonko Biltemaiskarit maksaa? Motonetista Sachs kaasut irtoaa n. 50 erkkiä kipale...

Ja alapallo 17,50...
Terveisin
Tero
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Iskareista vielä, että alkuperäiset tehdasasennetut on merkkejä:

Bilstein, Sachs, Boge ( minkä näistä saat sopivimmin.... )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Alapallo

Viesti Kirjoittaja Janne M »

En tiedä Bilteman laadusta/laaduttomuudesta, mutta motonetista joskus ostamani alapallonivel oli alkuperäinen. Auto tosin oli 124.

Ja vielä tuosta alapallon vaihdosta: ei kannata lämmitellä / moukaroida. Vaan: nivel yläkiinnikkeestä irti, kulmahiomakoneella pallonivelen pohja pois -> pallo saadaan alakautta ulos ja pistosahalla halkaistaan pohjaton kiinni prässätty nivelkuppi. Vanha pallonivel on poissa n. puolessa tunnissa ilman kiroiluja ja suurempia väkivaltoja.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Iskarit 20 € kpl, alapallot 8,50 € kpl.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Juup.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nyt vaan lähetämme hiljaisen toiveen yläkertaan, että nelimaticissa kestää etupää. Vertailin äsken hintoja KL-varaosien sivulla:
takavedon alapallonivel 19 erkkiä kipale, nelimaticiin 95.
Takavetoiseen Bilsteiniin iskari 120 euroa/puoli, nelivetoon 205. :?

Olisi totta vie mukava tietää, onko muissa maissa yhtä tolkuttomat hintaerot mallien välillä. Kyllähän nuo kerran tarvittaessa uusii, mutta periaatteen vuoksi purnaan. :evil:

Alkuperäiseen asiaan palatakseni: motonetin alapallonivelet ja tukivarret on osoittautuneet kuulemma ihan OK tavaraksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Neste vai kaasu?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervehdys taas.

Kävin eilen Auto-Sunilta hankkimassa W123:een etupuskurin päätykumin kiinnitysraudan hintaan 33,20 e. Samalla kyselin sitten iskunvaimentimien hintoja... pitäkää kiinni tuoleistanne. Alkuperäiset NESTEvaimentimet 100 e/kpl joka kulmaan. Kyllähän tuo veti myyjänkin hieman hiljaiseksi, kun kysyi, mitä hintoja muista lliikkeistä on tarjottu; kerroin KL:n tarjouksen kaasu-Bilsteineista 58 e/kpl. :)

Periaatteessa tuo oli ylläri, jotta alkuperäiset ovat nestevaimentimia.. eikös niitä pidetä jollain tapaa vanhanaikaisina? Myyjä sanoi, jotta kaupunkiajossa nestevaimentimet ovat kyllä mukavemmat, kun taas kaasuilla tuntuu melkein jokainen tupakannatsakin... niiden ollessa taas maantiellä jämäkämmät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

jaa - mielenkiintoista....

Esim. Sachs tekee w123-malliin ainoastaan kaasuiskareita.

Oikein toimiva iskunvaimennus on progressiivinen, jolloin hitaammalla
nopeudella sallitaan joustoa ( =natsojen yli....mukavasti),
ja sitten jäykistyvät kun niihin kohdistuu jatkuvampaa liikettä
maantiellä.

Nesteiskari on halvempi valmistaa. Tosin kaasuiskari on myös 'neste-
iskari', johon on lisätty 'kaasupatja'.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Bilteman iskarit + alapallot

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Tuplawee kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia Bilteman tavallisista öljyiskunvaimentimista? Ja siis lähinnä kyse W123 etuiskareista. On vaan hinnaltaan aika edulliset ja kahden vuoden takuu..
Entäs alapallonivelet, ei niillekään ole hintaa juuri kertynyt.
Mutta jos laatu on huono, niin silloin hintaa kertyy.
Siihen aikaan kun kännyköitä kauppasin, oli tapana sanoa asiakkaalle joka halusi "Semmosen hyvän ja halvan" että "kyllä onnistuu mutta sitten mun pitää myydä sulle 2 puhelinta".

Sama pitää paikkansa autonosista; saman osan voi saada huokeammin ostopaikasta riippuen mutta eri osan kun ostaa halvemmalla niin kyllä se kustannussäästö on tullut muualtakin kuin katteista.

Jotkut palloniveletkin on NIIM BAL v***umaiset vaihtaa, eikä iskareitakaan nyt ilokseen ole vähän väliä vaihtelemassa, että luulisi maksavan 10€ erotuksen riemusta kiljuen ihan varmistaakseen että saa alkuperäisosan joka kestää auton eliniän.

Lisäksi iskarien toiminta vaikuttaa ajettavuuden ohella jarrutusmatkaan eli voimme vain todeta samaa kuin öljyfilttereistä: "Eikös nyt ole ihan väärä paikka säästää".

Henkka
"Orggisalapallonivelet haettu KL:stä aika päivää sitten, vielä kun sais ne alle"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Ensinnäkin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ainakin Suomeen tuoduissa mersuissa 99% ja kaikissa itsellä vastaantulleissa W123:sta eteenpäin on käytetty alkuperäisenä vain Billsteinin iskareita.

Sachsit kuulemma kestää vaan W201:n etupäässä, isommissa mersuissa ei kestä missään päässä.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 08.04.2003 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

entäs?..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Janne M kirjoitti:En tiedä Bilteman laadusta/laaduttomuudesta, mutta motonetista joskus ostamani alapallonivel oli alkuperäinen. Auto tosin oli 124.

Ja vielä tuosta alapallon vaihdosta: ei kannata lämmitellä / moukaroida. Vaan: nivel yläkiinnikkeestä irti, kulmahiomakoneella pallonivelen pohja pois -> pallo saadaan alakautta ulos ja pistosahalla halkaistaan pohjaton kiinni prässätty nivelkuppi. Vanha pallonivel on poissa n. puolessa tunnissa ilman kiroiluja ja suurempia väkivaltoja.
Pirulainen, tuohan on hyvä konsti! Olisiko vielä vinkkiä, miten uuden saa sitten yhtä mukavasti paikoilleen?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin