W124 2.5D 10V/20V:n ero

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

W124 2.5D 10V/20V:n ero

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Löytyisikö kokemusta tai tietoa siitä, onko 10V- ja 20V-dieselkoneissa oleellista eroa käytännön suorituskyvyssä.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Henk.koht. kokemusta ei ole, mutta numeroiden valossa tuo 20V-malli kiihtyy ainoastaan ~sekunnin nopeammin sataan, kuin 10V. Hassu juttu sinänsä, tehoa kun on 23hv enemmän ja vääntöäkin myöskin ~20Nm enemmän.
Jopa vanhemman mallinen 300D kiihtyy numeroiden mukaan ~2 sek nopeammin, kuin tuo 250D 20V. :shock:
Kai se sitten on väännöstä paljolti kiinni...
Kulutuslukemat näyttäisivät olevan aikaslailla samansuuntaiset, kuin noilla 10V-malleilla. Vaikka tuosta moniventtiilikoneesta ei olekaan ajokokemusta, niin voisi melkein väittää sen olevan vielä enemmän kierroskone kuin 10V. Luultavasti tuo 10V voi tuntua pienillä kierroksilla puhdikkaammalta, noiden venttillien etu / tehohyöty tulee yleensä vasta korkeiden kierrosten mukana.

W124 250 D

Effekt 90 HK ved 4600 o./min.
Dreiemoment 154 Nm ved 2800 o./min.
Topphastighet manuelt gir: 175 km/t
automatgir: 170 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt gir: 16,5 sekunder
automatgir: 17,0 sekunder
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 5-tr. manuelt: 0,54 liter
4-tr. automat: 0,59 liter
-ved 120 km/t 5-tr. manuelt: 0,70 liter
4-tr. automat: 0,77 liter
-ved bykjøring 5-tr. manuelt: 0,89 liter
4-tr. automat: 0,88 liter

W124 250 D

Effekt 94 HK ved 4600 o./min.
med kat.: 90 HK ved 4600 o./min.
Dreiemoment 158 Nm ved 2600-3100 o./min.
Topphastighet manuelt gir: 175 km/t
automatgir: 170 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt gir: 16,5 sekunder
automatgir: 17,0 sekunder
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 5-tr. manuelt: 0,54 liter
4-tr. automat: 0,59 liter
-ved 120 km/t 5-tr. manuelt: 0,70 liter
4-tr. automat: 0,77 liter
-ved bykjøring 5-tr. manuelt: 0,89 liter
4-tr. automat: 0,88 liter

W124 E 250 Diesel

Effekt 113 HK ved 5000 o./min.
Dreiemoment 173 Nm ved 2000-4600 o./min.
Topphastighet manuelt gir: 190 km/t
automatgir: 187 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt gir: 15,6 sekunder
automatgir: 16,0 sekunder
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 5-tr. manuelt: 0,54 liter
4-tr. automat: 0,59 liter
-ved 120 km/t 5-tr. manuelt: 0,68 liter
4-tr. automat: 0,77 liter
-ved bykjøring 5-tr. manuelt: 0,91 liter
4-tr. automat: 0,88 liter
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Sivusta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tästä sivusta kysyisin ko. sivusta eli mistä osoitteesta sait nuo arvot. Taisi olla joku norjalainen saitti ja olen sinne eksynytkin pari kertaa. Mutta kaapona :shock: unohdin viimeksi laittaa linkin favoritteihin ja olen sitä nyt yrittänyt jos jonkinlaisella haulla löytää. Onnistumatta, kuten voidaan arvatakin.
Muistelin vain, että tuolla saitilla tekniset tiedot olivat selkeästi, nopeasti ja aikatavalla oikenlaisinakin saatavissa. Heitätkö osoitteella joutessasi :)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kyllähän niissä "oleellinen" ero on. Tuijottamalla pelkästään tehtaan ilmoittamaa 0-100 kiihtyvyyttä eroa ei näyttäisi olevan kovin paljoa. Ainakin 20 V:n kohdalla näytetään olleen ilmoittelussa turhan varovaisia. Kyllä 113 hevosvoimainen aerodynaaminen 1400 kiloinen auto alle 15,5 s tuon välin kiihtyy.

20 V mallissa apukammiot oli sijoitettu venttiilien keskelle. Seurauksena tasaisempi taytös ja hyvä palaminen. Mersu ilmoitti tämän vaikuttavan parempana sitkeytenä, tasaisempana käyntinä ja pienempänä kulutuksena. Moottoriohjaus vaihtui samalla myös elektroniseksi.

20 V tarjoaa tarjoaa ratkaisevan 20 Nm suuremman vääntömomentin. Lisäksi arvo (173 Nm) esiintyy laajalla 2800-4600 r/min kierrosalueella.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Just meinasinkin kirjoittaa tuosta painosta. Eikö kuitenkin paino noussut vielä hieman E-faceliftin myötä? Kun se jo pahvikylkien tullessa pompsahti muutaman kymmenen kiloa, johon tuo 4 hevosen lisäys hyvin hukkuikin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Sivusta

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Heitätkö osoitteella joutessasi :)
Noh, kyllähän tässä kiireessä nipinnapin kerkiää: :wink:

http://www.mercefreaken.com
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Eroista

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Itsellä on kokemuksia 300D:stä ja 300D 24V:stä. Ainakin noilla on tosi suuri ero, nimenomaan alaväännön osalta. 300D 24V tuntuu jopa pirteämmältä alkierroksilla, kun vastaava 300D turbo.

Hovikorjaaja mainosti joskus tuota 250D 20V:tä, että siinä on hieno ja tosi pirteä moottori ja muistaakseni "Diisselin kannattaja" ainakin on istunut hovikorjaajamme kanssa sellaisen kyydissä ja kehui sitä tosi pirteäksi. ...Autossa oli muuten vikoja. Mittaritaulu loisti, kun keskiverto amerikkalainen omakotitalo jouluna.

Sitten vielä tuosta kiihtyvyydestä. 1 sekunti on PALJON ja sen huomaa persiissä. Verratkaapa 10sekunnin autoa yhdeksän sekunnin autoon. 9 sekunnin auto tuntuu jo "lähtevän" kun kymmenen sekunnin tuntuu perheautolta.

Käytännössä 250D:n ja 250D 20V ero on varmasti ainakin 2 sekuntia. uudemman hyväksi.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Timo L. kirjoitti:Just meinasinkin kirjoittaa tuosta painosta. Eikö kuitenkin paino noussut vielä hieman E-faceliftin myötä? Kun se jo pahvikylkien tullessa pompsahti muutaman kymmenen kiloa, johon tuo 4 hevosen lisäys hyvin hukkuikin.
Joo faceliftin myötä 250:n paino nousi 60 kg. Ei pitäisi tuonluonteisessa moottorissa vaikuttaa paljon missään.
Vastaa Viestiin