Vaihteistosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JohnnyB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 07.12.2003 04:37
Paikkakunta: Huittinen

Vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja JohnnyB »

Eli jos 300 TDT:tä ei ole saanut manuaalina, niin onko 300 DT:tä saanut manuaalina?
Ja jos ei ole, niin mites on sit jos laittaa 300E:en vaihdelaatikon ja kytkimen?
Kestääkö jonkinlaista piristystä?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tarkennatko ensin että minkä korisarjan autoista nyt puhutaan?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
JohnnyB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 07.12.2003 04:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja JohnnyB »

W124
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Melitos »

JohnnyB kirjoitti:Eli jos 300 TDT:tä ei ole saanut manuaalina, niin onko 300 DT:tä saanut manuaalina?
Ja jos ei ole, niin mites on sit jos laittaa 300E:en vaihdelaatikon ja kytkimen?
Kestääkö jonkinlaista piristystä?
Ei ole kolmilitraista turbodieseliä saanut manuaalilla. Sprinter/BMW M5 (?) -hybridikytkimellä on saatu penkitettyä reilu 700Nm. Huolella tehdystä koneesta lähtisi enemmänkin, mutta kytkimen pito loppuu nuihin lukemiin. Laatikkona on kai käytetty Getragin valmistetta, löytyy kai ainakin 190E-16V -malleista.

Iso 722.3 automaattilaatikko tuntuu kestävän tuonkin vahvistettuna ilman ongelmia.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
JohnnyB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 07.12.2003 04:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja JohnnyB »

Siis 190 vaihdelaatikko menee suoraan W124:seen?
Avatar
JohnnyB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 07.12.2003 04:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja JohnnyB »

Entäs kestääkö 190E 2,3 16v:een kytkin ja vaihdelaatikko tollasta 350 hv:tä?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei ne tehot vaan se vääntö. Jos loota ja levy on suunniteltu kestämään 220Nm vääntö, niin voisi olettaa että ne ei kestä 3-4 kertaa rajumpaa pyöritystä kovin pitkään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuollainen 350 hv vaatii aika tarkkaan 500-550 Nm väännön, ja vakiokytkin ei sellaista kestä.

Tuollainen M3:n levyn ja mersun kytkinasetelman hybridi tosiaan kestää jatkuvaa käyttöä 600 Nm, sen yläpuolella alkaa sitten lipsuntaa esiintymään.

Automaatti on paras vaihtoehto.
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

OT: Olen yrittänyt etsiä haulla, mutta ei niin ei. Eli ajossa on tuollainen c 124 300-24 (manuaali, viisi pykälää +pakki) laite ja kovasti olen nähnyt puhetta noista getrageista, mutten ole löytänyt tietoa kuinka tuollaisen hienouden tunnistaa. Onko laatikko ollut kenties vakiona moniventtiili laitteissa?

Siis kuinka tunnistan lootan joka autossani on kiinni? :oops:

Kiitos jo etukäteen
T:Ville
Avatar
Rampe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 06.08.2004 21:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rampe »

En osaa varmasti sanoa mistä laatikon voi tunnistaa
,mutta omassa 320:ssä on tietääkseni keträkki ja siinä
ykkönen on alhaalla ja kakkonen ylhäällä jne...
MB E320T Sportline -94
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Varmin merkki taitaa olla getrakista se 2:n siellä ylhäällä.

2.3- 16 kytkin ei kyllä kovin kummosia taida kestää. Ehkä joku 350-400nm.
Loota näyttää kestävän vähän enempi 8)
Joku mersupurkaamo??
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

No sen tunnistaminen oli helppoa. :lol: Kyllä se getrag-loota tossa taitaa olla. Kiitokset vastauksista.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Aki P kirjoitti:Varmin merkki taitaa olla getrakista se 2:n siellä ylhäällä.

2.3- 16 kytkin ei kyllä kovin kummosia taida kestää. Ehkä joku 350-400nm.
Loota näyttää kestävän vähän enempi 8)
Kyseessä on ns. sport getrag, oikein käytettynä todella kestävä loota, käytetty esim. bmw m3, liekkö tavan getraggeja mersuissa käytetty?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

JuhaE kirjoitti:
Aki P kirjoitti:
Kyseessä on ns. sport getrag, oikein käytettynä todella kestävä loota, käytetty esim. bmw m3, liekkö tavan getraggeja mersuissa käytetty?
Tuskin on käytetty tavallisia. on kuitenki sen verran lujempi tuo mersun oma loota mitä tavan getrakki.... Urheiluvehkeet sitten erikseen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

...noo en tosiaa ton 16-tappisen kytkinlevyst tiedä...tarvii alkaa kattelee uutta... On muutaman kerran aikalailla wouahtanu ku on tullu kikkailtua... :evil:
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tommosta kytkintä kokeillaan seuraavaksi tuohon turboD:hen. Asetelma tiukempi mitä 250D:n 228mm kytkimessä. Eiköhän tuolla jo varovaisesti liikkeelle pääse.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin