nokileka kirjoitti:
oli ehkä mulla hieman kärjistetysti esitetty. eihän pelkät siipien koot kaikkea kerro, lopputulokseen vaikuttaa pari muutakin juttua.
nyt on tulossa turbo jonka pakosiipi on alle 54mm
schwitzeriin on kohta laipat ja pakoputken lähtö valmiina. Nyt viikon sisällä lähtee motti irti niin pääsee tositoimiin.
tulee siinä 54mm siivellä olemaan kiire
mihin sen garretin laitoit ?
meneehän se tuolla 54mm siivelläkin, jos pesä on riittävän iso, mulla vaan karkaa ahdot tuolla nykyisellä versiolla, jossa 55mm siipi ja pesä on se pienen garretin t03 63 lukuinen omalla hukkaportilla... positiivista on se, että mukaan lähtee jo hiukan yli 1200 kierroksen...
joten, jos uudella pumpulla ja schwitzerillä alakaisi ahtamaan alle 2500 niin on hyvä niin...
mönkisi kai se lumessa jo noillakin tehoilla ihan hyvin, mutta pikatiellä pieni tehon lisäys olisi ihan mukava juttu, ainakin herättää pahennusta henkilöautojen keskuudessa, jos ei muuta
juudas kirjoitti:meneehän se tuolla 54mm siivelläkin, jos pesä on riittävän iso, mulla vaan karkaa ahdot tuolla nykyisellä versiolla, jossa 55mm siipi ja pesä on se pienen garretin t03 63 lukuinen omalla hukkaportilla... positiivista on se, että mukaan lähtee jo hiukan yli 1200 kierroksen...
joten, jos uudella pumpulla ja schwitzerillä alakaisi ahtamaan alle 2500 niin on hyvä niin...
mönkisi kai se lumessa jo noillakin tehoilla ihan hyvin, mutta pikatiellä pieni tehon lisäys olisi ihan mukava juttu, ainakin herättää pahennusta henkilöautojen keskuudessa, jos ei muuta
Mikäs sulla on tuo kompressoripyörän trimmi? Tai jos et muista niin mikä on tuon kompressoripyörän siipien suurin halkaisija. Pieninhän oli tuo 54 mm
Tuosta saa tuon trimmin laskettua. Suurempi trimmi tukee suurempaa ilmamäärää.
Tuossa omassa HX40:sessä on tuo luku 70 vanhassa Garrett T04:ssä taisi olla 60 tuo sama luku ja siiven pieninkin halkaisija oli 54 mm kun HX40 tuo on 60 mm
Noissa on niin paljon muuttujia noissa ahtimissa että hankala vertailla, kun kaikki vaikuttaa kaikeen. Siipien profiilit ja nousutkin vaikuttaa paljon ettei tuo pelkkä siipien halkaisijoiden vertailu kerro niin paljon.
siiven ulkohalkaisija on yksi muuttujista. sen lisäksi siihen vaikuttaa turbon A/R eli siiven ja pesän suhde, turbon keskiosan kokoluokka (inertia), laakerointi (tavallinen/kuulalaakeri), siipien/pesän hyötysuhde (museo/moderni) ja monta muuta asiaa joista mulla ei ole mitään käsitystä.
joka tapauksessa mersuun tulee sellainen turbo että täydet ahdot on 2000 kierroksessa ja 1,6 kiloa ahtoa voi pitää automaatin 4600 rpm vaihtopisteeseen saakka. hommassa järki pitää olla mukana, joten tavoittena olematon viive ja runsaasti kuminpolttoon tarvittavaa vääntöä. paskarinkiä pyörittäessä kaasuunvastaavuus on tärkeää, mopo ei saa karata hanskasta
Petri K kirjoitti:
Mikäs sulla on tuo kompressoripyörän trimmi? Tai jos et muista niin mikä on tuon kompressoripyörän siipien suurin halkaisija. Pieninhän oli tuo 54 mm
Tuosta saa tuon trimmin laskettua. Suurempi trimmi tukee suurempaa ilmamäärää.
Tuossa omassa HX40:sessä on tuo luku 70 vanhassa Garrett T04:ssä taisi olla 60 tuo sama luku ja siiven pieninkin halkaisija oli 54 mm kun HX40 tuo on 60 mm
Noissa on niin paljon muuttujia noissa ahtimissa että hankala vertailla, kun kaikki vaikuttaa kaikeen. Siipien profiilit ja nousutkin vaikuttaa paljon ettei tuo pelkkä siipien halkaisijoiden vertailu kerro niin paljon.
Muistaakseni tuossa oli se siiven suurin halkaisija n. 81mm ja pienin taas on se 54mm. Muuttujia nuissa on kyllä paljon, ettei sopivaa ahdinta varmasti löydä kuin kokeilemalla ja muokaamalla. Miten se tuo trimmi lasketaan, arvauksia on kyllä muttei vielä kehtaa heittää niitä ilmaan
nokileka kirjoitti:.
joka tapauksessa mersuun tulee sellainen turbo että täydet ahdot on 2000 kierroksessa ja 1,6 kiloa ahtoa voi pitää automaatin 4600 rpm vaihtopisteeseen saakka. hommassa järki pitää olla mukana, joten tavoittena olematon viive ja runsaasti kuminpolttoon tarvittavaa vääntöä. paskarinkiä pyörittäessä kaasuunvastaavuus on tärkeää, mopo ei saa karata hanskasta
jotakin tuommoista minä tässä vähän arvelinkin
minulle taas riittää, että ahtoja on n. 1,4 bar 3000 kierroksen paikkeilla ja ahtoa voi pitää 5000 kierrokseen asti niin jospa se hiluxi alkaisi liikkumaan hiukan rivakammin. Täysiä ahtoja ei alle 3000 tarvi, koska voi olla, että käy pitkän päälle laatikolle rankaksi tuo homma, jos vähillä kierroksilla alkaa kovin paljon väännättämään...
Petri K kirjoitti:
Mikäs sulla on tuo kompressoripyörän trimmi? Tai jos et muista niin mikä on tuon kompressoripyörän siipien suurin halkaisija. Pieninhän oli tuo 54 mm
Tuosta saa tuon trimmin laskettua. Suurempi trimmi tukee suurempaa ilmamäärää.
Tuossa omassa HX40:sessä on tuo luku 70 vanhassa Garrett T04:ssä taisi olla 60 tuo sama luku ja siiven pieninkin halkaisija oli 54 mm kun HX40 tuo on 60 mm
Noissa on niin paljon muuttujia noissa ahtimissa että hankala vertailla, kun kaikki vaikuttaa kaikeen. Siipien profiilit ja nousutkin vaikuttaa paljon ettei tuo pelkkä siipien halkaisijoiden vertailu kerro niin paljon.
Muistaakseni tuossa oli se siiven suurin halkaisija n. 81mm ja pienin taas on se 54mm. Muuttujia nuissa on kyllä paljon, ettei sopivaa ahdinta varmasti löydä kuin kokeilemalla ja muokaamalla. Miten se tuo trimmi lasketaan, arvauksia on kyllä muttei vielä kehtaa heittää niitä ilmaan
No joo... Ittekin laskin tuon eilen pieleen kun jaoin pienimmän halkaisijan isommalla ja kerroin sadalla.
Oikea kaava on pienin halkaisija toiseen jaettuna isommalla halkaisijalla toiseen kertaa sata.
Sillä tulee tuolle sun pyörälle luku 44 ja HX40:sen pyörälle 48
Tuskin on noidenkaan lukujen vertailusta eri kokoisten ahtimien välillä paljon apua. Tarpeeksi kun jaksais kokeilla niin kyllä sen oikeankin ahtimen löytää. On vaan pirun kallista tuo siipien ja pesien vaihtelu jos vanhat jää hyllyyn kerää pölyä.
Tuli tuossa viikonloppuna harjoiteltua urakalla tuota syöttöpumpun vaihtoa. Laitoin tuon vaparikoneen syöttöpumpun koneeseen kun tuntui tuo turbon pumppu olevan niin laiskoissa säädöissä.
Ongelmista ei vältytty tässäkään projektissa ja meinasi itku päästä ennenkuin Jape tuli hätiin. Jäin kyllä Japelle pullakahvit velkaa. Noh tulipahan kokeiltua, että kone käy vaikka ruiskutusennakko on 360 astetta pielessä.
Nyt on vetoja kyllä selvästi enemmän kun tuolla turbon pumpulla, joten viritys lienee onnistunut.
Tuli viikonloppuna hitsailtua uutta pakosarjaa. Hukkaportin lähtö puuttuu vielä ja saumat vaatii siistimistä. Mallina käytetty Stoneheadin superturbopakosarjaa.
[eikös se ole tuo 42,4mm ulkomitalla oleva käyrä sisältä 37,2mm mikä on yleisesti hyväksi todettua värkkiä pakosarjoihin, saattaa 48mm käyrällä olla isolla turbolla heräämisongelmia, kun virtausnopeus laskee 42mm putkeen verrattuna.
ahlselilla taisi tuo käyrä olla n. 0,6€ kipale... saattoi olla allekin tuon...
Onneksi on pieni turbo niin herää..... Lisää juttua on tulossa kunhan saadaan penkitettyä. Ja porukallahan tätä tehdään että kunnia ei kuulu yksin minulle.
Laitoin iltapuhteena 7mm elementtipumpun kiinni autoon. Kyllä nousi hymy korviin vaikka syöttöjä joutui rajoittamaan todella paljon ettei turbo mene ylikierroksille. Vaihdoissa ei arvaa antaa yhtään kaasua, muuten luistaa laatikko pirusti.
On se melkoinen ero mitä nuo isot elementit tuo.
EDIT: mikä on muuten suositeltava max ahtopaine tuollaisella T3 garretilla? Nyt nousee 1.2-1.3baariin ilman hukkaporttia. Hukkaportin kello aukeaa 0.5baarissa joten sitä ei viitsisi käyttää.
Samuli H kirjoitti:EDIT: mikä on muuten suositeltava max ahtopaine tuollaisella T3 garretilla? Nyt nousee 1.2-1.3baariin ilman hukkaporttia. Hukkaportin kello aukeaa 0.5baarissa joten sitä ei viitsisi käyttää.
Kyllä toi on varmaan siinä ja siinä, pitäisi nähdä mitä pakopaineet on noilla ahdoilla, 2 baria ?
Vai muotoillaanpas tämä näin: Jäykemmällä jousella (ja/tai bleedaamalla jos mahdollista) hukkaportti ei aukea yhtään liian aikaisin ja saat paineet nousemaan nopeammin haluttuun arvoon. Portin auetessa, se aukeaa kunnolla kun kello sitä avustaa pakopaineiden ohella. Paineet pysyvät pidempään asetetussa arvossa, vaikkapa 1 bar, ja lopulta rupeavat taas nousemaan kun auki oleva hukkaporttikaan ei pysty hiljentämään ahtimen pyörimistä. Siinä alkaa olemaan se raja, ettei enempää tavaraa ahtimen läpi.
Samuli H kirjoitti:EDIT: mikä on muuten suositeltava max ahtopaine tuollaisella T3 garretilla? Nyt nousee 1.2-1.3baariin ilman hukkaporttia. Hukkaportin kello aukeaa 0.5baarissa joten sitä ei viitsisi käyttää.
Kyllä toi on varmaan siinä ja siinä, pitäisi nähdä mitä pakopaineet on noilla ahdoilla, 2 baria ?
Ei uskalla ottaa kun lyhyitä kiihdytyksiä tuolla. Ahdot nousee tajuttoman nopeasti. Täytyy ruuvata syöttöä vielä pienemmälle, kun tuntuu nytkin kulkevan ihan mahdottomasti.