W124 250D vaparin turbotusprojekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti:No pitää muistaa että Jorma jarrutti 386 hv 56/60 schwitzerillä, ja Ajarol 54/58 (olikohan noin) Garretilla sen 437 hv.....
oli ehkä mulla hieman kärjistetysti esitetty. eihän pelkät siipien koot kaikkea kerro, lopputulokseen vaikuttaa pari muutakin juttua.

nyt on tulossa turbo jonka pakosiipi on alle 54mm :wink:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

nokileka kirjoitti: oli ehkä mulla hieman kärjistetysti esitetty. eihän pelkät siipien koot kaikkea kerro, lopputulokseen vaikuttaa pari muutakin juttua.

nyt on tulossa turbo jonka pakosiipi on alle 54mm :wink:
schwitzeriin on kohta laipat ja pakoputken lähtö valmiina. Nyt viikon sisällä lähtee motti irti niin pääsee tositoimiin.

tulee siinä 54mm siivellä olemaan kiire :wink:
mihin sen garretin laitoit ?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

juudas kirjoitti:schwitzeriin on kohta laipat ja pakoputken lähtö valmiina. Nyt viikon sisällä lähtee motti irti niin pääsee tositoimiin.

tulee siinä 54mm siivellä olemaan kiire :wink:
mihin sen garretin laitoit ?
100hv/litra riitti ainakin keväällä superturboon, joten 54mm saa riittää. kyllähän se schwitzeri pitää olla jotta toyota jaksaa lumessa mönkiä :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

meneehän se tuolla 54mm siivelläkin, jos pesä on riittävän iso, mulla vaan karkaa ahdot tuolla nykyisellä versiolla, jossa 55mm siipi ja pesä on se pienen garretin t03 63 lukuinen omalla hukkaportilla... positiivista on se, että mukaan lähtee jo hiukan yli 1200 kierroksen...
joten, jos uudella pumpulla ja schwitzerillä alakaisi ahtamaan alle 2500 niin on hyvä niin...
mönkisi kai se lumessa jo noillakin tehoilla ihan hyvin, mutta pikatiellä pieni tehon lisäys olisi ihan mukava juttu, ainakin herättää pahennusta henkilöautojen keskuudessa, jos ei muuta :roll:
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Muistakko Mauri mikä on tuossa sinun entisessä siipien koko. Siis tuo minun nykyinen? Ei muista ite.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Markus kirjoitti:Muistakko Mauri mikä on tuossa sinun entisessä siipien koko. Siis tuo minun nykyinen? Ei muista ite.
Taisi olla 50//60 mm, tai 52/60 mm.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

juudas kirjoitti:meneehän se tuolla 54mm siivelläkin, jos pesä on riittävän iso, mulla vaan karkaa ahdot tuolla nykyisellä versiolla, jossa 55mm siipi ja pesä on se pienen garretin t03 63 lukuinen omalla hukkaportilla... positiivista on se, että mukaan lähtee jo hiukan yli 1200 kierroksen...
joten, jos uudella pumpulla ja schwitzerillä alakaisi ahtamaan alle 2500 niin on hyvä niin...
mönkisi kai se lumessa jo noillakin tehoilla ihan hyvin, mutta pikatiellä pieni tehon lisäys olisi ihan mukava juttu, ainakin herättää pahennusta henkilöautojen keskuudessa, jos ei muuta :roll:
Mikäs sulla on tuo kompressoripyörän trimmi? Tai jos et muista niin mikä on tuon kompressoripyörän siipien suurin halkaisija. Pieninhän oli tuo 54 mm

Tuosta saa tuon trimmin laskettua. Suurempi trimmi tukee suurempaa ilmamäärää.
Tuossa omassa HX40:sessä on tuo luku 70 vanhassa Garrett T04:ssä taisi olla 60 tuo sama luku ja siiven pieninkin halkaisija oli 54 mm kun HX40 tuo on 60 mm

Noissa on niin paljon muuttujia noissa ahtimissa että hankala vertailla, kun kaikki vaikuttaa kaikeen. Siipien profiilit ja nousutkin vaikuttaa paljon ettei tuo pelkkä siipien halkaisijoiden vertailu kerro niin paljon.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

siiven ulkohalkaisija on yksi muuttujista. sen lisäksi siihen vaikuttaa turbon A/R eli siiven ja pesän suhde, turbon keskiosan kokoluokka (inertia), laakerointi (tavallinen/kuulalaakeri), siipien/pesän hyötysuhde (museo/moderni) ja monta muuta asiaa joista mulla ei ole mitään käsitystä.

joka tapauksessa mersuun tulee sellainen turbo että täydet ahdot on 2000 kierroksessa ja 1,6 kiloa ahtoa voi pitää automaatin 4600 rpm vaihtopisteeseen saakka. hommassa järki pitää olla mukana, joten tavoittena olematon viive ja runsaasti kuminpolttoon tarvittavaa vääntöä. paskarinkiä pyörittäessä kaasuunvastaavuus on tärkeää, mopo ei saa karata hanskasta :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

Petri K kirjoitti:
Mikäs sulla on tuo kompressoripyörän trimmi? Tai jos et muista niin mikä on tuon kompressoripyörän siipien suurin halkaisija. Pieninhän oli tuo 54 mm

Tuosta saa tuon trimmin laskettua. Suurempi trimmi tukee suurempaa ilmamäärää.
Tuossa omassa HX40:sessä on tuo luku 70 vanhassa Garrett T04:ssä taisi olla 60 tuo sama luku ja siiven pieninkin halkaisija oli 54 mm kun HX40 tuo on 60 mm

Noissa on niin paljon muuttujia noissa ahtimissa että hankala vertailla, kun kaikki vaikuttaa kaikeen. Siipien profiilit ja nousutkin vaikuttaa paljon ettei tuo pelkkä siipien halkaisijoiden vertailu kerro niin paljon.
Muistaakseni tuossa oli se siiven suurin halkaisija n. 81mm ja pienin taas on se 54mm. Muuttujia nuissa on kyllä paljon, ettei sopivaa ahdinta varmasti löydä kuin kokeilemalla ja muokaamalla. Miten se tuo trimmi lasketaan, arvauksia on kyllä muttei vielä kehtaa heittää niitä ilmaan :oops:
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

nokileka kirjoitti:.
joka tapauksessa mersuun tulee sellainen turbo että täydet ahdot on 2000 kierroksessa ja 1,6 kiloa ahtoa voi pitää automaatin 4600 rpm vaihtopisteeseen saakka. hommassa järki pitää olla mukana, joten tavoittena olematon viive ja runsaasti kuminpolttoon tarvittavaa vääntöä. paskarinkiä pyörittäessä kaasuunvastaavuus on tärkeää, mopo ei saa karata hanskasta :D
jotakin tuommoista minä tässä vähän arvelinkin :D

minulle taas riittää, että ahtoja on n. 1,4 bar 3000 kierroksen paikkeilla ja ahtoa voi pitää 5000 kierrokseen asti niin jospa se hiluxi alkaisi liikkumaan hiukan rivakammin. Täysiä ahtoja ei alle 3000 tarvi, koska voi olla, että käy pitkän päälle laatikolle rankaksi tuo homma, jos vähillä kierroksilla alkaa kovin paljon väännättämään...
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

juudas kirjoitti:
Petri K kirjoitti:
Mikäs sulla on tuo kompressoripyörän trimmi? Tai jos et muista niin mikä on tuon kompressoripyörän siipien suurin halkaisija. Pieninhän oli tuo 54 mm

Tuosta saa tuon trimmin laskettua. Suurempi trimmi tukee suurempaa ilmamäärää.
Tuossa omassa HX40:sessä on tuo luku 70 vanhassa Garrett T04:ssä taisi olla 60 tuo sama luku ja siiven pieninkin halkaisija oli 54 mm kun HX40 tuo on 60 mm

Noissa on niin paljon muuttujia noissa ahtimissa että hankala vertailla, kun kaikki vaikuttaa kaikeen. Siipien profiilit ja nousutkin vaikuttaa paljon ettei tuo pelkkä siipien halkaisijoiden vertailu kerro niin paljon.
Muistaakseni tuossa oli se siiven suurin halkaisija n. 81mm ja pienin taas on se 54mm. Muuttujia nuissa on kyllä paljon, ettei sopivaa ahdinta varmasti löydä kuin kokeilemalla ja muokaamalla. Miten se tuo trimmi lasketaan, arvauksia on kyllä muttei vielä kehtaa heittää niitä ilmaan :oops:
No joo... Ittekin laskin tuon eilen pieleen kun jaoin pienimmän halkaisijan isommalla ja kerroin sadalla.
Oikea kaava on pienin halkaisija toiseen jaettuna isommalla halkaisijalla toiseen kertaa sata.
Sillä tulee tuolle sun pyörälle luku 44 ja HX40:sen pyörälle 48

Tuskin on noidenkaan lukujen vertailusta eri kokoisten ahtimien välillä paljon apua. Tarpeeksi kun jaksais kokeilla niin kyllä sen oikeankin ahtimen löytää. On vaan pirun kallista tuo siipien ja pesien vaihtelu jos vanhat jää hyllyyn kerää pölyä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuli tuossa viikonloppuna harjoiteltua urakalla tuota syöttöpumpun vaihtoa. Laitoin tuon vaparikoneen syöttöpumpun koneeseen kun tuntui tuo turbon pumppu olevan niin laiskoissa säädöissä.

Ongelmista ei vältytty tässäkään projektissa ja meinasi itku päästä ennenkuin Jape tuli hätiin. Jäin kyllä Japelle pullakahvit velkaa. Noh tulipahan kokeiltua, että kone käy vaikka ruiskutusennakko on 360 astetta pielessä. :oops:

Nyt on vetoja kyllä selvästi enemmän kun tuolla turbon pumpulla, joten viritys lienee onnistunut. 8)
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuli viikonloppuna hitsailtua uutta pakosarjaa. Hukkaportin lähtö puuttuu vielä ja saumat vaatii siistimistä. Mallina käytetty Stoneheadin superturbopakosarjaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Mikä tuossa on putkikoko? Reksaan tehtiin 48mm ulkohalkaisijalla.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Samuli H, onko käyrät 42mm halkaisijaltaan? Hinta kappaleelta.

Perjantaina kattelin pakettia jossa 5 tai 6 käyrää,ruostumattomasta tehtyjä ja hintaa kappaleella 5€. Kuulemma mustanakin toisessa firmassa 4.2€/kpl
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

jpk kirjoitti:Samuli H, onko käyrät 42mm halkaisijaltaan? Hinta kappaleelta.

Perjantaina kattelin pakettia jossa 5 tai 6 käyrää,ruostumattomasta tehtyjä ja hintaa kappaleella 5?. Kuulemma mustanakin toisessa firmassa 4.2?/kpl
Käyrät on 42mm. Kuusakoskella 1.40e/kpl.
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Onko tuo sisä vai ulkomitta?
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ulkomitta.
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Mutta eihän siinä ole sisämitta ko jotain 36mm ?????? eihän se sovi edes pakokanavaan?
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Samanlaisella sarjalla on penkitetty 340hv 2.5 diiselistä.
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Ei voi opelimies muuta ko ihmetellä ja onnitella. ;) Tuolla kotisivuilla on kuvia tuosta opelin sarjasta.

www.turboprojekti.com
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mystisiä on turbodieselien salat.

Hienot sivut sulla, laitahan tietoa kun saat ooppelin penkitettyä uudella pumpulla.
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

[eikös se ole tuo 42,4mm ulkomitalla oleva käyrä sisältä 37,2mm mikä on yleisesti hyväksi todettua värkkiä pakosarjoihin, saattaa 48mm käyrällä olla isolla turbolla heräämisongelmia, kun virtausnopeus laskee 42mm putkeen verrattuna.
ahlselilla taisi tuo käyrä olla n. 0,6€ kipale... saattoi olla allekin tuon...
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Onneksi on pieni turbo niin herää..... :lol: Lisää juttua on tulossa kunhan saadaan penkitettyä. Ja porukallahan tätä tehdään että kunnia ei kuulu yksin minulle.
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Laitoin iltapuhteena 7mm elementtipumpun kiinni autoon. Kyllä nousi hymy korviin vaikka syöttöjä joutui rajoittamaan todella paljon ettei turbo mene ylikierroksille. Vaihdoissa ei arvaa antaa yhtään kaasua, muuten luistaa laatikko pirusti.

On se melkoinen ero mitä nuo isot elementit tuo. :D

EDIT: mikä on muuten suositeltava max ahtopaine tuollaisella T3 garretilla? Nyt nousee 1.2-1.3baariin ilman hukkaporttia. Hukkaportin kello aukeaa 0.5baarissa joten sitä ei viitsisi käyttää.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samuli H kirjoitti:EDIT: mikä on muuten suositeltava max ahtopaine tuollaisella T3 garretilla? Nyt nousee 1.2-1.3baariin ilman hukkaporttia. Hukkaportin kello aukeaa 0.5baarissa joten sitä ei viitsisi käyttää.
Kyllä toi on varmaan siinä ja siinä, pitäisi nähdä mitä pakopaineet on noilla ahdoilla, 2 baria ?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Koitapa laittaa lisäjousi siihen hukkaportille, niin saisi sillä vähän pudotettua paineita? Millos Holsetti livahtaa paikalleen...?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vai muotoillaanpas tämä näin: Jäykemmällä jousella (ja/tai bleedaamalla jos mahdollista) hukkaportti ei aukea yhtään liian aikaisin ja saat paineet nousemaan nopeammin haluttuun arvoon. Portin auetessa, se aukeaa kunnolla kun kello sitä avustaa pakopaineiden ohella. Paineet pysyvät pidempään asetetussa arvossa, vaikkapa 1 bar, ja lopulta rupeavat taas nousemaan kun auki oleva hukkaporttikaan ei pysty hiljentämään ahtimen pyörimistä. Siinä alkaa olemaan se raja, ettei enempää tavaraa ahtimen läpi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Hereillä taatusti jo tyhjäkäynnillä? :lol:
JPllähän oli isompi fööni (k24) ja pienempi kone, oli silti heti pelissä mukana.Voi vaan kuvitella miten tuolla..

Mikäs se Holsetti olikaan solmujaan?Onko muuten piirrustukset valmiina?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mauri H. kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:EDIT: mikä on muuten suositeltava max ahtopaine tuollaisella T3 garretilla? Nyt nousee 1.2-1.3baariin ilman hukkaporttia. Hukkaportin kello aukeaa 0.5baarissa joten sitä ei viitsisi käyttää.
Kyllä toi on varmaan siinä ja siinä, pitäisi nähdä mitä pakopaineet on noilla ahdoilla, 2 baria ?
Ei uskalla ottaa kun lyhyitä kiihdytyksiä tuolla. Ahdot nousee tajuttoman nopeasti. Täytyy ruuvata syöttöä vielä pienemmälle, kun tuntuu nytkin kulkevan ihan mahdottomasti.
Vastaa Viestiin