W-124:än hattuhyllylle koteloitu/freeairsubi?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
W-124:än hattuhyllylle koteloitu/freeairsubi?
Tällä hetkellä autossa kojelaudalla alkuperäispaikalla ja a-pilareissa 5.25" DLS-B5, hanttarin jalkatilassa DLS-MW10 suljetussa lasikuitukotelossa, takaikkunalla 5.25" DLS-225 2-tiet ja systeemiä syöttää DLS-CA50.
Kuitenkaan bassotoisto ja soinnin täyteläisyys ei aivan tunnu riittävän ja ostinkin kaverilta ylimääräisenä hyllyssä olleet DLS-CA30:n ja SONY XS-L121P5, eli 5-kulmaisen subbarin.
Suunnitelmissa on asentaa toiseksi vahvariksi CA30 ja ajaa sillä takakaiuttimia ja hattuhyllyyn asennettavaa 12" subbaria. Ei välttämättä ko. Sony.
Nykyinen CA50 valjastetaan etupään käyttöön, jossa ehken lisään oviin 6,5" tai 8" midbassot.
Hattuhyllyasennuksen vaihtoehtoina a) on tehdä riittävä neliömäinen reikä, johon hitsataan tai pultataan tukeva kulmarautakehikko, johon mdf:stä tehty subbarikotelo pultataan.
Vaihtoehtona b) tuli mieleen asentaa ensiapulaukun kohdalle tehtyyn ja vahvistettuun asennusaukkoon freeairsubi. Esim DLS OA-12, jota Autostudio kaupittelee.
Eli kysymys kuuluukin onko kukaan toteuttanut W-124-Mesen hattuhyllysubbaria freeair:ina ja minkäläisiä kuuntelukokemuksia ja soveltuvista subbarimalleista?
ja onko kukaan saanut mahdutettua 15" subbaria hattuhyllylle? Freeair:ina taitaisi tavaratilan puolesta onnistua, koteloituna ei taida luukkuun vapaata tilaa paljoa jäädä.
Kuitenkaan bassotoisto ja soinnin täyteläisyys ei aivan tunnu riittävän ja ostinkin kaverilta ylimääräisenä hyllyssä olleet DLS-CA30:n ja SONY XS-L121P5, eli 5-kulmaisen subbarin.
Suunnitelmissa on asentaa toiseksi vahvariksi CA30 ja ajaa sillä takakaiuttimia ja hattuhyllyyn asennettavaa 12" subbaria. Ei välttämättä ko. Sony.
Nykyinen CA50 valjastetaan etupään käyttöön, jossa ehken lisään oviin 6,5" tai 8" midbassot.
Hattuhyllyasennuksen vaihtoehtoina a) on tehdä riittävä neliömäinen reikä, johon hitsataan tai pultataan tukeva kulmarautakehikko, johon mdf:stä tehty subbarikotelo pultataan.
Vaihtoehtona b) tuli mieleen asentaa ensiapulaukun kohdalle tehtyyn ja vahvistettuun asennusaukkoon freeairsubi. Esim DLS OA-12, jota Autostudio kaupittelee.
Eli kysymys kuuluukin onko kukaan toteuttanut W-124-Mesen hattuhyllysubbaria freeair:ina ja minkäläisiä kuuntelukokemuksia ja soveltuvista subbarimalleista?
ja onko kukaan saanut mahdutettua 15" subbaria hattuhyllylle? Freeair:ina taitaisi tavaratilan puolesta onnistua, koteloituna ei taida luukkuun vapaata tilaa paljoa jäädä.
Ahosella on kympituumainen subbari hattuhyllyllä. Soi minun mielestä todella hyvin, vaikkakaan ei amisdextereille pärjää äänenpaineessa.
Kontista tuo ei paljoa tilaa vie, eli senkin puolesta hyvä ratkaisu.
Pari kuvaa (ihan alhaalla)
Free-air-subista en osaa sanoa mitään.
Kontista tuo ei paljoa tilaa vie, eli senkin puolesta hyvä ratkaisu.
Pari kuvaa (ihan alhaalla)
Free-air-subista en osaa sanoa mitään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
Komea
Äärettömän komea toteutus Ahosella. Mitään amistoteutusta ei olekaan tarkoitus tehdä, vaan tukevoittaa nykyistä bassotoistoa. Eli lisätä edessä olevan MW10 kaveriksi taakse 12" tai mahdollisesti 15" subi.
Haulla löytyi muutama juttu freeair:ista ja eivät olleet mitenkään mairittelevia.
taitanee koteloasennus olla varmin ja selkein.
Mikä 12" subi mahtanee antaa parhaat alabassot alle 35 litran kotelolla ja CA30:n tehoilla 170W 4 ohmiin ja 280W 2 ohmiin? Tai oikeastaanhan CA30 kaksi kanavaa voinee sillata ja näin saada 4 ohmiin 2*170W.
Eli tehoa onkin käytössä tuplaten esim. kaksipuhekelaiselle subille?
Sähköopin tietoni rajoittuvat lähinnä tietoon hyvästä ja huonosta sähköstä.
Hyvää on se, joka antaa vaikkapa valon lamppuun, huonoa se, josta saa sähköiskun .
Etuoviin lienee toisaalta turha laittaa 6,5" tai 8", koska MW10 toistaa tarvittaessa aika ylös. Kö?
Haulla löytyi muutama juttu freeair:ista ja eivät olleet mitenkään mairittelevia.
taitanee koteloasennus olla varmin ja selkein.
Mikä 12" subi mahtanee antaa parhaat alabassot alle 35 litran kotelolla ja CA30:n tehoilla 170W 4 ohmiin ja 280W 2 ohmiin? Tai oikeastaanhan CA30 kaksi kanavaa voinee sillata ja näin saada 4 ohmiin 2*170W.
Eli tehoa onkin käytössä tuplaten esim. kaksipuhekelaiselle subille?
Sähköopin tietoni rajoittuvat lähinnä tietoon hyvästä ja huonosta sähköstä.
Hyvää on se, joka antaa vaikkapa valon lamppuun, huonoa se, josta saa sähköiskun .
Etuoviin lienee toisaalta turha laittaa 6,5" tai 8", koska MW10 toistaa tarvittaessa aika ylös. Kö?

DLS OA-10
Itse ruuvasin W124:ään DLS OA-10:n ensiapulaukun kohdalle tehtyyn reikään. Vahvikkeena käytin petolevyä, joka on pultattu hattuhyllyyn.
http://www.autohifi.fi/?page=tuotteet&tuote=1075
Tiivistys ei ole aivan riittävä. Laiton vain sikaflexiä hattuhyllyn ja petolevyn väliin.
Vaffuna on JBL:n 2x90 W sillassa ja riittää hyvin. Soundit on ok, ei täydelliset,mutta kuuntelee, kunhan ei luukuta kovaa.
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.a ... ey=咝
Kokeilin jotain Ultimaten elkkua, mutta se oli ihan paska.
DLS:ään kannattaa kysästä StereoStereosta Herttoniemestä. Hepulla on kokemusta myös w124:n asennuksista.
Ja korostan, asennukset vei about 2 h, joten lopputulos on sen mukainen, mutta viimeistelen kesän aikana.
http://www.autohifi.fi/?page=tuotteet&tuote=1075
Tiivistys ei ole aivan riittävä. Laiton vain sikaflexiä hattuhyllyn ja petolevyn väliin.
Vaffuna on JBL:n 2x90 W sillassa ja riittää hyvin. Soundit on ok, ei täydelliset,mutta kuuntelee, kunhan ei luukuta kovaa.
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.a ... ey=咝
Kokeilin jotain Ultimaten elkkua, mutta se oli ihan paska.
DLS:ään kannattaa kysästä StereoStereosta Herttoniemestä. Hepulla on kokemusta myös w124:n asennuksista.
Ja korostan, asennukset vei about 2 h, joten lopputulos on sen mukainen, mutta viimeistelen kesän aikana.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Mulla on tossa w123:ssa DLS OA-10 Hattuhyllylle pultattuna. Hattuhylly on tehty
18mm vanerista ja pultattu 8kohtaa kiinni koriin.
Soi ainakin paremmin kuin Cerwin Vega Vega line 12" kotelossa
taka kontis W124:ssani.
18mm vanerista ja pultattu 8kohtaa kiinni koriin.
Soi ainakin paremmin kuin Cerwin Vega Vega line 12" kotelossa
taka kontis W124:ssani.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Heh, no sointi riippuu luonnollisesti
a) Elementin laadusta
b) oikeasta koteloinnista
c) suotimesta ja vahvistimesta
Kumpa tahansa ensimmäisestä kahdesta vaihtoehdosta on tapauksessasi voinut johtaa huonoon lopputulokseen.
Cervin Vega line ei käsittääkseni maksa kuin kymmenesosan siitä mitä kunnollisesta bassoelementistä joutuu suomessa maksamaan.
a) Elementin laadusta
b) oikeasta koteloinnista
c) suotimesta ja vahvistimesta
Kumpa tahansa ensimmäisestä kahdesta vaihtoehdosta on tapauksessasi voinut johtaa huonoon lopputulokseen.
Cervin Vega line ei käsittääkseni maksa kuin kymmenesosan siitä mitä kunnollisesta bassoelementistä joutuu suomessa maksamaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori