W-124:än hattuhyllylle koteloitu/freeairsubi?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

W-124:än hattuhyllylle koteloitu/freeairsubi?

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Tällä hetkellä autossa kojelaudalla alkuperäispaikalla ja a-pilareissa 5.25" DLS-B5, hanttarin jalkatilassa DLS-MW10 suljetussa lasikuitukotelossa, takaikkunalla 5.25" DLS-225 2-tiet ja systeemiä syöttää DLS-CA50.

Kuitenkaan bassotoisto ja soinnin täyteläisyys ei aivan tunnu riittävän ja ostinkin kaverilta ylimääräisenä hyllyssä olleet DLS-CA30:n ja SONY XS-L121P5, eli 5-kulmaisen subbarin.

Suunnitelmissa on asentaa toiseksi vahvariksi CA30 ja ajaa sillä takakaiuttimia ja hattuhyllyyn asennettavaa 12" subbaria. Ei välttämättä ko. Sony.
Nykyinen CA50 valjastetaan etupään käyttöön, jossa ehken lisään oviin 6,5" tai 8" midbassot.

Hattuhyllyasennuksen vaihtoehtoina a) on tehdä riittävä neliömäinen reikä, johon hitsataan tai pultataan tukeva kulmarautakehikko, johon mdf:stä tehty subbarikotelo pultataan.

Vaihtoehtona b) tuli mieleen asentaa ensiapulaukun kohdalle tehtyyn ja vahvistettuun asennusaukkoon freeairsubi. Esim DLS OA-12, jota Autostudio kaupittelee.

Eli kysymys kuuluukin onko kukaan toteuttanut W-124-Mesen hattuhyllysubbaria freeair:ina ja minkäläisiä kuuntelukokemuksia ja soveltuvista subbarimalleista?

ja onko kukaan saanut mahdutettua 15" subbaria hattuhyllylle? Freeair:ina taitaisi tavaratilan puolesta onnistua, koteloituna ei taida luukkuun vapaata tilaa paljoa jäädä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ahosella on kympituumainen subbari hattuhyllyllä. Soi minun mielestä todella hyvin, vaikkakaan ei amisdextereille pärjää äänenpaineessa.

Kontista tuo ei paljoa tilaa vie, eli senkin puolesta hyvä ratkaisu.

Pari kuvaa (ihan alhaalla)

Free-air-subista en osaa sanoa mitään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Komea

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Äärettömän komea toteutus Ahosella. Mitään amistoteutusta ei olekaan tarkoitus tehdä, vaan tukevoittaa nykyistä bassotoistoa. Eli lisätä edessä olevan MW10 kaveriksi taakse 12" tai mahdollisesti 15" subi.

Haulla löytyi muutama juttu freeair:ista ja eivät olleet mitenkään mairittelevia.
taitanee koteloasennus olla varmin ja selkein.

Mikä 12" subi mahtanee antaa parhaat alabassot alle 35 litran kotelolla ja CA30:n tehoilla 170W 4 ohmiin ja 280W 2 ohmiin? Tai oikeastaanhan CA30 kaksi kanavaa voinee sillata ja näin saada 4 ohmiin 2*170W.
Eli tehoa onkin käytössä tuplaten esim. kaksipuhekelaiselle subille?

Sähköopin tietoni rajoittuvat lähinnä tietoon hyvästä ja huonosta sähköstä.
Hyvää on se, joka antaa vaikkapa valon lamppuun, huonoa se, josta saa sähköiskun .
Etuoviin lienee toisaalta turha laittaa 6,5" tai 8", koska MW10 toistaa tarvittaessa aika ylös. Kö? :roll:
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 827
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

DLS OA-10

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Itse ruuvasin W124:ään DLS OA-10:n ensiapulaukun kohdalle tehtyyn reikään. Vahvikkeena käytin petolevyä, joka on pultattu hattuhyllyyn.

http://www.autohifi.fi/?page=tuotteet&tuote=1075

Tiivistys ei ole aivan riittävä. Laiton vain sikaflexiä hattuhyllyn ja petolevyn väliin.

Vaffuna on JBL:n 2x90 W sillassa ja riittää hyvin. Soundit on ok, ei täydelliset,mutta kuuntelee, kunhan ei luukuta kovaa.

http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.a ... ey=&#21661

Kokeilin jotain Ultimaten elkkua, mutta se oli ihan paska.

DLS:ään kannattaa kysästä StereoStereosta Herttoniemestä. Hepulla on kokemusta myös w124:n asennuksista.

Ja korostan, asennukset vei about 2 h, joten lopputulos on sen mukainen, mutta viimeistelen kesän aikana.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Freeairiin kannattaa turvautua lähinnä silloin kun kotelointi ei ole mahdollista. Pääset parempaan lopputulokseen 8-10" koteloidulla subilla kuin 15" freeairilla. Ainakin siis jos tarkoitus on kuunnella musiikkia ajaessa eikä pitää torinvarsiesitystä.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Mulla on tossa w123:ssa DLS OA-10 Hattuhyllylle pultattuna. Hattuhylly on tehty
18mm vanerista ja pultattu 8kohtaa kiinni koriin.
Soi ainakin paremmin kuin Cerwin Vega Vega line 12" kotelossa
taka kontis W124:ssani.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Heh, no sointi riippuu luonnollisesti

a) Elementin laadusta
b) oikeasta koteloinnista
c) suotimesta ja vahvistimesta

Kumpa tahansa ensimmäisestä kahdesta vaihtoehdosta on tapauksessasi voinut johtaa huonoon lopputulokseen.

Cervin Vega line ei käsittääkseni maksa kuin kymmenesosan siitä mitä kunnollisesta bassoelementistä joutuu suomessa maksamaan.
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Taitaapi olla paras kokeilu vaihtaa nykyisen subbarin tilalle 10" kaksipuhekelainen, jolla saa 2 ohmiin vahvarista
lisää löylyä irti.
DLS:n UR10 taitaa olla varteenotettava vaihtoehto?

Kokemuksia hyvistä ja alas toistavista 10" subeista?

Kotelona arviolta 25 litran suljettu.
Vastaa Viestiin