Lämmitettävän pissapojan letkun korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3571
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Lämmitettävän pissapojan letkun korjaus

Viesti Kirjoittaja jackie »

w124:n lasinpesurin letkut tuppaa katkeemaan vakiopaikasta konepellin saranan kupeesta, ja samaa vaivaa taitaa olla uudemmissakin malleissa. Oon tullu, silloin 25 vuotta sitten vanhempieni käytössä olleeseen, 200D:iin vaihtaneeksi tavallista letkua, koska alkuperäiset lämmitettävät letkut olivat jo silloin vietävän kalliit, mutta vuosien viisastuttamana keksin hiljattain hyvän tavan korjata alkuperäisen letkun. Tämä nyt ohjelmassa ollut korjaus tehtiin kaiken lisäksi sellaiseen kovia kokeneeseen sotaratsuun, josta - muistaakseni jopa ensimmäistä kertaa auton nähdessäni ja silloiseen omistajaan tutustuessani - letku murtui kun konepelti käännettiin pystyyn, ja se korjattiin siihen hätään ilmastointiteipillä, ja sillä linjalla oli jatkettu noin 20 vuotta :lol:

(Mainittakoon tässä välissä, että tää kyseinen ROHistin oli sittemmin meillä jonkun vuoden, sen jälkeen yhellä ja toisella foorumilaisella/klubilaisella, ja nyt taas takaisin sillä kenellä se oli silloin parikymmentä vuotta sitten, ja kenen äiti oli tämän auton uutena ostanut. Tässä syksyllä auto kävi miulla katsastettavana; tusasin siihe kesällä haetun vikalistan tilkitsemiseksi pari paikkaa ja vaihdoin keskimmäisen raidetangon, ja niillä korjauksilla siihen taas leimakin heltisi. Sopivasti, vasta katsastuskonttorilta päästyäni, lasinpesunesteen tulo lakkasi liki tyystin, eli teippaukset oli taas antautuneet, joten pakko oli sekin vielä parsia.)

Kutistemuovilla on tullut menestyksekkäästi purkkapaikattua yhtä ja toista, ja kun jemmassa sattui olemaan vahvaa liimallista kutistemuovisukkaa, päätin kokeilla sitä. Letkun päältä oli jo silloin muinoin nyljetty alkuperäinen suojakuori pois, joten nyt ujutin siiihen sellaisenkin. Sen sijaan takaisku-/haaroituskappaleen päälle en tajunnut ujuttaa uutta isoa muovisukkaa aukileikatun tilalle, vaan tajusin tämän virheen vasta kun olin puristanut letkujen klemmarit takaisin kiinni ja lämmitysjohtojen töpselit kasaan. Koska tämä ei ole museo- vaan ennemminkin saattohoitoauto, en alkanut liitoksia enää purkamaan, vaan teippasin haaroituksen suojan paikoilleen. Korjauksen kokonaiskulku selviää sitten kuvista:
20251120_024252505_800x540.JPG
20251120_024329214_2_673x600.JPG
20251120_024534598_800x521.JPG
20251120_025913017_800x436.JPG
20251120_032049229_800x406.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3815
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Lämmitettävän pissapojan letkun korjaus

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Samaan tapaan näitä olen korjannut, mutta olen lisäksi laittanut jatkoholkin tuonne letkuun, ja vasta sen jälkeen liimallisella kutistesukalla viimeistellyt pariin otteesseen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3571
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Lämmitettävän pissapojan letkun korjaus

Viesti Kirjoittaja jackie »

Purkamisesta mainittakoon vielä sen verran, että aika napakasti oli letku kiinni tuolla haaroituskappaleella, joten varovasti annoin kuumailmapuhaltimella lämpöä letkulle, minkä jälkeen se lähtikin nätisti liukumaan pois klunssin päältä.
EVO X kirjoitti: Su 14.12.2025 14:44 Samaan tapaan näitä olen korjannut, mutta olen lisäksi laittanut jatkoholkin tuonne letkuun, ja vasta sen jälkeen liimallisella kutistesukalla viimeistellyt pariin otteesseen.
Toi jatkoholkki ois tietty ollu vielä hyvä, mut totesin et lämmitysjohdot pitää kuiteski vetoa, eikä holkkeja ollu just sillo käden ulottuvilla, joten tein näin. Testasin liitoksen pitävyyden kiertämällä letkun päähä pitkän täyskierteellisen M6 ruuvin, ja sit ruuttasin pesurin pumpulla painetta: ei vuotanu liitoksesta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin