1991 190E elvytysprojekti
1991 190E elvytysprojekti
En saanut mitään tähdellisempää nyt talveksi ostettua niin plan B oli tuossa vajaan kilometrin päässä tarjolla. Kyseessä KLB:n vanha auto jolla hän ajeli ainakin tovin, kuulemma päivässä heitti keikan stadista Lemille ja takaisin eikä autossa ollut koskaan mitään vikaa. Bongasin auton juhannuksen tienoilla kun Classic Datan tarkastaja teki KLB:n Saabille museotarkastuksen ja olin siellä ns kärpäsenä katossa.
Proseduurin jälkeen joka tehtiin ensimmäisessä hallissa siirryimme toiselle hallille jossa tutkittiin sen sisältöä. Pihalla pressuhallissa oli tämä tenava ja KLB ohimennen sanoi että jos joku klubilainen tuollaista 140 tonnia ajettua haikailee niin siitä saa tietyllä rahasummalla mukaansa. Otin muutaman kuvan ja pistin lähijaosten whatsappryhmiin ja pariin muuhun bensalenkkariryhmään.
Kävin viime viikolla nuohoamassa tarkemmin ja korihan vaikuttaa ruosteettomalta. Jarrulevyt on tosin umpiruosteessa mitä peltivanteiden reikien läpi kurkin. Kuskin penkissä kulmassa pieni reikä. Tarvikemankka ja kattoluukku. Auto ei käy omin avuin, kun se tuotiin stadista trailerilla tuonne parisen vuotta sitten niin huikkabensalla kävi.
Tuotu Saksasta 2004 ja eka omistaja Suomessa joku mobilisti nimeltä Kai Lindblad, oiskohan KLB tuon hänen perikunnalta ostanut tms.
Tarkoitus hakea kotiin viikon päästä, kun omassa tallissa nyt tapahtuu käyttöautojen juttuja.
Voin jokusen kuvan laittaa kuhan saan ne ladattua palvelimelle.
			
			
													Proseduurin jälkeen joka tehtiin ensimmäisessä hallissa siirryimme toiselle hallille jossa tutkittiin sen sisältöä. Pihalla pressuhallissa oli tämä tenava ja KLB ohimennen sanoi että jos joku klubilainen tuollaista 140 tonnia ajettua haikailee niin siitä saa tietyllä rahasummalla mukaansa. Otin muutaman kuvan ja pistin lähijaosten whatsappryhmiin ja pariin muuhun bensalenkkariryhmään.
Kävin viime viikolla nuohoamassa tarkemmin ja korihan vaikuttaa ruosteettomalta. Jarrulevyt on tosin umpiruosteessa mitä peltivanteiden reikien läpi kurkin. Kuskin penkissä kulmassa pieni reikä. Tarvikemankka ja kattoluukku. Auto ei käy omin avuin, kun se tuotiin stadista trailerilla tuonne parisen vuotta sitten niin huikkabensalla kävi.
Tuotu Saksasta 2004 ja eka omistaja Suomessa joku mobilisti nimeltä Kai Lindblad, oiskohan KLB tuon hänen perikunnalta ostanut tms.
Tarkoitus hakea kotiin viikon päästä, kun omassa tallissa nyt tapahtuu käyttöautojen juttuja.
Voin jokusen kuvan laittaa kuhan saan ne ladattua palvelimelle.
					Viimeksi muokannut karra, Ma 20.10.2025 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
						
							1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
XENTRY Parts Information
Data card WDB2010181A655628
Vehicle data
VIN WDB2010181A655628
Vehicle model 190 E 1.8
Order number 0129600288
Production number 6373360
Production plant P0500
Shipment date 16.09.91
Major assemblies
Major assembly Major assembly number Variant Object number
Engine 10291010074997
Transmission 71621701966140
Paints
Interior equipment 061 - CLOTH BLACK
Use Code Additional paint information Designation
Paintwork 1 512 ALMANDINE RED - METALLIC
Tires
Tire manufacturer FULDA
Other
Lamps HELLA
Windshield wiper BOSCH
SAA numbers
Number Group Designation Quantity Use
1083707 46,47 STEERING LOCK AND FILLER CAP FOR USE WITH
CENTRAL LOCKING MECHANISM (FOR TYPES
124,201 SEE STANDARD MICROFICHE)
1113133 47 CLOSED FUEL-EVAPORATION-CONTROL SYSTEM (FOR TYPES 124,201, SEE STANDARD MICROFICHE)
Number Group Designation Quantity Use
1113223 47 FUEL TANK (FOR TYPES 124,129,140,201, SEE STANDARD VERSION)
1117106 33 FRONT AXLE WITH ABS OR ASD (TYPE 124 SEE STANDARD MICROFICHE)
1117274 35 REAR AXLE WITH A B S (FOR TYPE 124, SEE STANDARD MICROFICHE)
1117314 42 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (FOR TYPES 124, 129,201,SEE STANDARD VERSION)
1127302 54 SV ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM,ELECTRICAL PARTS
1128901 54,82 SV CABLE HARNESS USED FOR ELECTRIC SLIDING ROOF
1129301 54,82,80 SV ELECTRICAL PARTS USED FOR CENTRAL LOCKING MECHANISM
1129402 54 SV ELECTRICAL PARTS USED FOR ANCHORING POINT
1129406 54 SV ELECTRICAL PARTS USED FOR ANCHORING POINT
1130402 54 SV CABLE HARNESSES AND MOUNTING PARTS 1 VEHICLE
1130419 54 SV CABLE HARNESSES AND MOUNTING PARTS 1 VEHICLE
1130421 54 SV CABLE HARNESSES AND MOUNTING PARTS 1 VEHICLE
1131564 54,58 CHASSIS PARTS USED WITH AIR POLLUTION CONTROL
1131832 54 SYMBOL STRIP (FOR TYPES 124/201,SEE STANDARD MICROFICHE)
1133901 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1133909 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1133980 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1133981 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1134058 54 ELECTRIC CABLE HARNESSES USED WITH ECE
CATALYST TECHNIQUE AND WITH EXHAUST GAS
RECIRCULATION (FOR TYPES 124.0/201,SEE
STANDARD MICROFICHE)
1137261 54,58 CHASSIS PARTS USED WITH AIR POLLUTION CONTROL
1241110 01,20,13 ENGINE PARTS W/MB POWER STEERING (FOR M102 ONE-BELT DRIVE,SEE STANDARD MICROFICHE)
1245050 01,20,18,15,14,13,09,07,03 AIR POLLUTION CONTROL 1 VEHICLE
5604417 60,68,62 ABS ATTACHMENT PARTS 1 VEHICLE
5606918 68,82 PROTECTIVE HOSES (TYPES 124,126,201 SEE STANDARD VERSION)
XENTRY Parts Information
© Copyright 2025 Mercedes-Benz AG
Number Group Designation Quantity Use
5610336 62,98,88,82,80,68 MOUNTING CLIPS,CABLE CONNECTOR,VACUUM
LINE,GROMMET (FOR TYPE 124 SEE STANDARD
VERSION)
5612467 60,88,68 SV PROPELLER SHAFT BEARING TAKE-UP USED WITH FIVE-SPEED TRANSMISSION
5644407 67,73,72 WRAP-AROUND HEAT-ABSORBING GLASS; REAR PANE,SINGLE-SHEET SAFETY GLASS
5645615 72,82 SV EXT. REARVIEW MIRROR 1 VEHICLE
5645801 75,80 SV CENTRAL LOCKING MECHANISM 1 VEHICLE
5649910 60,82,78,69,68,65 SV ELECTRIC SLIDING/LIFTING ROOF 1 VEHICLE
5658601 68,92 RUBBER MATS,FLOOR 1 VEHICLE
5675102 92 REAR SEAT,FABRIC;WITH ARMREST AND HEADREST
5679503 62,88,80,75,72 SUPPLEMENTARY PARTS (FOR TYPES 129,140 SEE STANDARD VERSION)
5699801 82 SV ANTENNA W/LOUDSPEAKER 1 VEHICLE
5716807 72 SV DOOR INTERIOR PLATE SEALING USED WITH RADIO
Codes
Code Designation Code type
061A sales
412 ELECTRIC TILTING/SLIDING ROOF IN STEEL VERSION sales
430 HEADRESTS IN THE REAR sales
466 CENTRAL LOCKING SYSTEM sales
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS) sales
508 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED sales
512U sales
537 MECHANICALLY OPERATED ANTENNA AND FRONT LOUDSPEAKERS - WITHOUT RADIO sales
591 GREEN HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE sales
620 EMISSION CONTROL SYSTEM sales
837 RUBBER MATS sales
XENTRY Parts Information
© Copyright 2025 Mercedes-Benz AG
			
			
									
						
							Data card WDB2010181A655628
Vehicle data
VIN WDB2010181A655628
Vehicle model 190 E 1.8
Order number 0129600288
Production number 6373360
Production plant P0500
Shipment date 16.09.91
Major assemblies
Major assembly Major assembly number Variant Object number
Engine 10291010074997
Transmission 71621701966140
Paints
Interior equipment 061 - CLOTH BLACK
Use Code Additional paint information Designation
Paintwork 1 512 ALMANDINE RED - METALLIC
Tires
Tire manufacturer FULDA
Other
Lamps HELLA
Windshield wiper BOSCH
SAA numbers
Number Group Designation Quantity Use
1083707 46,47 STEERING LOCK AND FILLER CAP FOR USE WITH
CENTRAL LOCKING MECHANISM (FOR TYPES
124,201 SEE STANDARD MICROFICHE)
1113133 47 CLOSED FUEL-EVAPORATION-CONTROL SYSTEM (FOR TYPES 124,201, SEE STANDARD MICROFICHE)
Number Group Designation Quantity Use
1113223 47 FUEL TANK (FOR TYPES 124,129,140,201, SEE STANDARD VERSION)
1117106 33 FRONT AXLE WITH ABS OR ASD (TYPE 124 SEE STANDARD MICROFICHE)
1117274 35 REAR AXLE WITH A B S (FOR TYPE 124, SEE STANDARD MICROFICHE)
1117314 42 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (FOR TYPES 124, 129,201,SEE STANDARD VERSION)
1127302 54 SV ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM,ELECTRICAL PARTS
1128901 54,82 SV CABLE HARNESS USED FOR ELECTRIC SLIDING ROOF
1129301 54,82,80 SV ELECTRICAL PARTS USED FOR CENTRAL LOCKING MECHANISM
1129402 54 SV ELECTRICAL PARTS USED FOR ANCHORING POINT
1129406 54 SV ELECTRICAL PARTS USED FOR ANCHORING POINT
1130402 54 SV CABLE HARNESSES AND MOUNTING PARTS 1 VEHICLE
1130419 54 SV CABLE HARNESSES AND MOUNTING PARTS 1 VEHICLE
1130421 54 SV CABLE HARNESSES AND MOUNTING PARTS 1 VEHICLE
1131564 54,58 CHASSIS PARTS USED WITH AIR POLLUTION CONTROL
1131832 54 SYMBOL STRIP (FOR TYPES 124/201,SEE STANDARD MICROFICHE)
1133901 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1133909 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1133980 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1133981 31,82,54 SV CONTROL UNIT BRACKET 1 VEHICLE
1134058 54 ELECTRIC CABLE HARNESSES USED WITH ECE
CATALYST TECHNIQUE AND WITH EXHAUST GAS
RECIRCULATION (FOR TYPES 124.0/201,SEE
STANDARD MICROFICHE)
1137261 54,58 CHASSIS PARTS USED WITH AIR POLLUTION CONTROL
1241110 01,20,13 ENGINE PARTS W/MB POWER STEERING (FOR M102 ONE-BELT DRIVE,SEE STANDARD MICROFICHE)
1245050 01,20,18,15,14,13,09,07,03 AIR POLLUTION CONTROL 1 VEHICLE
5604417 60,68,62 ABS ATTACHMENT PARTS 1 VEHICLE
5606918 68,82 PROTECTIVE HOSES (TYPES 124,126,201 SEE STANDARD VERSION)
XENTRY Parts Information
© Copyright 2025 Mercedes-Benz AG
Number Group Designation Quantity Use
5610336 62,98,88,82,80,68 MOUNTING CLIPS,CABLE CONNECTOR,VACUUM
LINE,GROMMET (FOR TYPE 124 SEE STANDARD
VERSION)
5612467 60,88,68 SV PROPELLER SHAFT BEARING TAKE-UP USED WITH FIVE-SPEED TRANSMISSION
5644407 67,73,72 WRAP-AROUND HEAT-ABSORBING GLASS; REAR PANE,SINGLE-SHEET SAFETY GLASS
5645615 72,82 SV EXT. REARVIEW MIRROR 1 VEHICLE
5645801 75,80 SV CENTRAL LOCKING MECHANISM 1 VEHICLE
5649910 60,82,78,69,68,65 SV ELECTRIC SLIDING/LIFTING ROOF 1 VEHICLE
5658601 68,92 RUBBER MATS,FLOOR 1 VEHICLE
5675102 92 REAR SEAT,FABRIC;WITH ARMREST AND HEADREST
5679503 62,88,80,75,72 SUPPLEMENTARY PARTS (FOR TYPES 129,140 SEE STANDARD VERSION)
5699801 82 SV ANTENNA W/LOUDSPEAKER 1 VEHICLE
5716807 72 SV DOOR INTERIOR PLATE SEALING USED WITH RADIO
Codes
Code Designation Code type
061A sales
412 ELECTRIC TILTING/SLIDING ROOF IN STEEL VERSION sales
430 HEADRESTS IN THE REAR sales
466 CENTRAL LOCKING SYSTEM sales
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS) sales
508 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED sales
512U sales
537 MECHANICALLY OPERATED ANTENNA AND FRONT LOUDSPEAKERS - WITHOUT RADIO sales
591 GREEN HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE sales
620 EMISSION CONTROL SYSTEM sales
837 RUBBER MATS sales
XENTRY Parts Information
© Copyright 2025 Mercedes-Benz AG
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Tässä pari kuvaa nykytilasta:
20251015_161528 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251015_161509 by Kari Pykäläinen, on Flickr
Onkin aika penkojaiset kun tuota lähdetään hakemaan. Onneksi alle kilometri matkaa, omin avuinhan tuo ei kulje. En edes ottanut vakuutusta kun konttorilla sanoivat ettei tarvi.
			
			
									
						
							
20251015_161528 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251015_161509 by Kari Pykäläinen, on FlickrOnkin aika penkojaiset kun tuota lähdetään hakemaan. Onneksi alle kilometri matkaa, omin avuinhan tuo ei kulje. En edes ottanut vakuutusta kun konttorilla sanoivat ettei tarvi.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- 
				Mesepoitsu
 - Uusi tuttavuus

 - Viestit: 2
 - Liittynyt: Ma 23.06.2014 23:52
 
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Oi, sataysikympit on kyllä aina kivaa seurailtavaa! Itselläni oli tuollainen viininpunainen tenava joskus takavuosina. Lähti sitten ruosteongelmien johdosta varaosiksi afrikkaan. Joskus mietin, että missäköhän se mahtaa tänä päivänä viipottaa.. 
			
			
									
						
										
						Re: 1991 190E elvytysprojekti
Väri on kyllä mainio.
			
			
									
						
							W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
			
						W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Kilsoja ei ole otettu ylös katsastuksissa, ainakaan Traficomin sivuille, kuiteista löysin jotain.
11.9.2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 137 000 km
12.9.2011 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 136 000 km
21.6.2010 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 131 000 km
6.8.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
22.7.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 126 000 km
19.3.2007 Rekisteröintikatsastus hyväksytty
19.3.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
7.10.2005 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
28.7.2005 Määräaikaiskatsastus hylätty
30.3.2004 Rekisteröintikatsastus hyväksytty
Saksan katsastuspapereiden mukaan 22.5.1998 on ollut 44469 km sekä toinen katsastuspaperi näytti että 5.8.2004 on ollut 88112 km. Huoltokirjaa ei löytynyt, kumma kun ne aina häviää.
Finikor ruostesuojaus tehty syyskuussa 2008 ja tuulilasi uusittu kesäkuussa 2013 kun auto ollut vielä katsastettuna.
Tänään käytiin hakemassa kotiin. Samalla kuorma-autolla viskattiin C180 lämpimään talvisäilöön, ei tarvinnut ottaa ajoon sitä.
20251028_122632 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251028_123951(0) by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251028_132842 by Kari Pykäläinen, on Flickr
			
			
									
						
							11.9.2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 137 000 km
12.9.2011 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 136 000 km
21.6.2010 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 131 000 km
6.8.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
22.7.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 126 000 km
19.3.2007 Rekisteröintikatsastus hyväksytty
19.3.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
7.10.2005 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
28.7.2005 Määräaikaiskatsastus hylätty
30.3.2004 Rekisteröintikatsastus hyväksytty
Saksan katsastuspapereiden mukaan 22.5.1998 on ollut 44469 km sekä toinen katsastuspaperi näytti että 5.8.2004 on ollut 88112 km. Huoltokirjaa ei löytynyt, kumma kun ne aina häviää.
Finikor ruostesuojaus tehty syyskuussa 2008 ja tuulilasi uusittu kesäkuussa 2013 kun auto ollut vielä katsastettuna.
Tänään käytiin hakemassa kotiin. Samalla kuorma-autolla viskattiin C180 lämpimään talvisäilöön, ei tarvinnut ottaa ajoon sitä.
20251028_122632 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251028_123951(0) by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251028_132842 by Kari Pykäläinen, on Flickr1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Tämä on kyllä kivan helpon näkönen projekti! Itellä tuossa kans tyrkyllä alta 200 ajettu Malachit green vastaava, mutta mielummin huolisin 250D W124:n seuraavaksi.
			
			
									
						
							MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
			
						MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Toivottavasti mitään isoa ei löydy kun alkaa perkaamaan. KLB ei ollut vielä löytänyt kapseleita; autossa mukana oli W202 kapselit, orkkikset on toisella hallilla. Kävin just viemässä hänelle autosta löytyneitä tavaroita ja sain vara-avaimet mukaani.
Voisin kumminkin harkita aluvanteiden ostoa, 15 reikäiset ET 43...49 ja minulle käy sekä soikeat että kantikkaat reiät. Orkkikset on 6x15 ET 49 kantikkailla rei'illä, tosin Xentry näytti että kasireikääkin on vissiin saanut?
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
20251029_160951 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251029_155613 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251029_155601 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251029_155551 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20251029_155542 by Kari Pykäläinen, on FlickrTänään imurointi ja ulkopesu. Pitää kääntää auto ympäri ja työntää talliin huomennna kun näen naapurissa muita eläkeukkoja huhhailemassa jouten ...
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Ehdottomasti!
Maskin rivoissa on vähän sanomista ja parissa vaakalistassa. Sitten oli kuskin sivupeilin juurikumissa joku halkeama. Ajovalon alalista on irti ja toinen takaroiskeläppä. Ajanmukainen radio myös hakusessa, vanteet löytyi jo. Katsotaan löytääkö KLB ne orkkiskapselit jostain niin näkisi niiden kunnon.
Varapyörä oli käyttämätön, ei ole koskaan asennettu sitä. Fulda rengas vuodelta 1991 vko 27.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Auto tallissa oikeinpäin ja pukeilla. Vasta silmämääräistä tutkimista ja taivastelua tehty. Takaroiskeläpästä puuttuu klipsit 2 kpl joilla se on kiinni, tarttee etsiä ne jostain. Onkohan laitetu Suomessa vai orggis läpät?
Hyvässä massassa on pohja. Bensapumppukin löytyi, on vasemmalla puolella takana. Jos sen saisi huomenna irti ja tankin tyhjäksi.
Jarrut ei ole jumissa mutta en tiedä toimiiko kaikki männät. Edessä näyttää olevan liukuva satula ja jarrulevy vaikuttaisi olevan irroitettavissa ilman että napaa tarvii irrottaa.
Moottoriöljyt pitää valuttaa ulos ja pestä öljytilaa löpöllä, samalla tavalla kun tein 300GE:lle.
			
			
									
						
							Hyvässä massassa on pohja. Bensapumppukin löytyi, on vasemmalla puolella takana. Jos sen saisi huomenna irti ja tankin tyhjäksi.
Jarrut ei ole jumissa mutta en tiedä toimiiko kaikki männät. Edessä näyttää olevan liukuva satula ja jarrulevy vaikuttaisi olevan irroitettavissa ilman että napaa tarvii irrottaa.
Moottoriöljyt pitää valuttaa ulos ja pestä öljytilaa löpöllä, samalla tavalla kun tein 300GE:lle.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Kaikki jarrumännät liikkuu. Ei jää laahaamaan.
Tankki tyhjätty; 40 l bensaa sain ulos. Se ei haissut pahalle, imaisin letkulla noin 33 litraa ja 7 tuli pohjayhteen kautta. Suodattimestakin ulos valunut bensa oli puhdasta ja kirkasta. Oletan että pari vuotta sitten tuohon oli laitettu tuoretta bensaa mutta 10 vuotta seisotusta oli jumittanut pumpun. Silloin totesivat että auto ei käy kuin huikkabensalla.
Pumppu ei siis pyöri; nytkähtää vaan kun antaa virtaa, testasin työpöydällä. Täytin pumpun sellaisella carburetor cleaner aineella, katsotaan josko se vapautuisi. Mielestäni orkkis pumppu on aina parempi kuin halpa tarvike, tuntejahan tuolla ei ole hirveästi kun 137t vasta ajettu. Katsotaan elpyykö.
Akun löysin tähän omista varastoista; muutaman vuoden vanha Nissanin akku ja se sopi just eikä melkein tuohon.
			
			
									
						
							Tankki tyhjätty; 40 l bensaa sain ulos. Se ei haissut pahalle, imaisin letkulla noin 33 litraa ja 7 tuli pohjayhteen kautta. Suodattimestakin ulos valunut bensa oli puhdasta ja kirkasta. Oletan että pari vuotta sitten tuohon oli laitettu tuoretta bensaa mutta 10 vuotta seisotusta oli jumittanut pumpun. Silloin totesivat että auto ei käy kuin huikkabensalla.
Pumppu ei siis pyöri; nytkähtää vaan kun antaa virtaa, testasin työpöydällä. Täytin pumpun sellaisella carburetor cleaner aineella, katsotaan josko se vapautuisi. Mielestäni orkkis pumppu on aina parempi kuin halpa tarvike, tuntejahan tuolla ei ole hirveästi kun 137t vasta ajettu. Katsotaan elpyykö.
Akun löysin tähän omista varastoista; muutaman vuoden vanha Nissanin akku ja se sopi just eikä melkein tuohon.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Juhani Halmeenmäki
 - Mersumies

 - Viestit: 1527
 - Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
 - Paikkakunta: Varsinainen Suomi
 - Viesti:
 
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Älä päästä löpöä laakereille tms, eli älä käytä konetta niin että on löpöä öljynä! Toi löpö kyllä pesee tehokkaasti kaiken öljymoskan, mutta samalla se pesee pinnoilta öljykalvon. Ja on sitten tavaraa, jota oikea öljy ei ihan heti korvaakaan kun laitetaan öljyä takaisin moottoriin!
			
			
									
						
							Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
			
						230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Joo tämä oli mielessä, pelkkä täyttö ja liotus.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ma 03.11.2025 07:22 Älä päästä löpöä laakereille tms, eli älä käytä konetta niin että on löpöä öljynä! Toi löpö kyllä pesee tehokkaasti kaiken öljymoskan, mutta samalla se pesee pinnoilta öljykalvon. Ja on sitten tavaraa, jota oikea öljy ei ihan heti korvaakaan kun laitetaan öljyä takaisin moottoriin!
Mitenköhän nuo bensapumput on laakeroitu? Jos jumitus on talmaantunutta etanolibensaa niin se saattaa aueta liottamalla. Mutta jos laakereihin on tullut jotain hapettumaa taikka jopa ruostetta etanolista johtuen niin onkohan pumppu enää pitkäikäinen? No, katson ensin saako sen pumpun edes pyörimään. Itselle tullut vastaan että vanha pumppu alkaa vuotaa, 300SE:ssa taisi toinen pumppu olla mykkä mutta vaihdoin siihen uudet heti.
Luulisin että orkkispumppu vuodelta 1991 on laadukaampi kuin moderni kiinalainen kopio. Samaa vähän meinasin jarrusatuloiden kanssa...
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Juhani Halmeenmäki
 - Mersumies

 - Viestit: 1527
 - Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
 - Paikkakunta: Varsinainen Suomi
 - Viesti:
 
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Eikös tuohon nyt saisi vielä Boschin uuttakin pumppua? Ja siis Bosch, ei kopio. Siitä inhottava osa, että kovin vaikea sanoa, miten paljon kärsinyt tiivisteet, laakeroinnit jne. Tuo kymmenisen vuotta on kuitenkin pitkä aika!
			
			
									
						
							Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
			
						230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Aeromotors tarjoaa tätä: https://aeromotors.fi/tuote/1371947/0-580-464-125-bosch
Varaosanumeron mukaan taas tämä sopisi, Aeromotorsin mukaan ei kuitenkaan sovi: https://aeromotors.fi/tuote/10288775/0- ... -207-bosch
Siistissä kunnossa oli osat auton alla:
Pumppu by Kari Pykäläinen, on Flickr
			
			
									
						
							Varaosanumeron mukaan taas tämä sopisi, Aeromotorsin mukaan ei kuitenkaan sovi: https://aeromotors.fi/tuote/10288775/0- ... -207-bosch
Siistissä kunnossa oli osat auton alla:
Pumppu by Kari Pykäläinen, on Flickr1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Juhani Halmeenmäki
 - Mersumies

 - Viestit: 1527
 - Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
 - Paikkakunta: Varsinainen Suomi
 - Viesti:
 
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Hämmentävää, kun molemmilla pumpuilla on samat OE-numerot, toisella vaan vielä enemmän kuin toisella. Nuohan on kumpikin siinä mielessä yleismalleja, että liittimet voi joutua vaihtamaan, mutta kuvissa toisessa on kaksi putkinippaa, toisessa yksi, ja siinä, missä vain yksi, on suoraan kiinni letkun nippa?
Muistan, kun hain Porscheeni Boschin pumppua, niin katsoin ensin paineen, ja suurinpiirtein saman tuoton, sitten vertaamaan fyysistä kokoa, ja liittimet olikin ruuvaa kiinni. Ihan eri pumppu kuin kirjat sanoi, ne antoi vain Porsche-only pumpun, hinta huima...
			
			
									
						
							Muistan, kun hain Porscheeni Boschin pumppua, niin katsoin ensin paineen, ja suurinpiirtein saman tuoton, sitten vertaamaan fyysistä kokoa, ja liittimet olikin ruuvaa kiinni. Ihan eri pumppu kuin kirjat sanoi, ne antoi vain Porsche-only pumpun, hinta huima...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
			
						230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Juu se orggis osanumero on aika pitkä, siis siinä on pari numeroa enemmin - noita olen tavannut nykyään usemmin, osissa jotka päivittyy.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ma 03.11.2025 14:19 Hämmentävää, kun molemmilla pumpuilla on samat OE-numerot, toisella vaan vielä enemmän kuin toisella. Nuohan on kumpikin siinä mielessä yleismalleja, että liittimet voi joutua vaihtamaan, mutta kuvissa toisessa on kaksi putkinippaa, toisessa yksi, ja siinä, missä vain yksi, on suoraan kiinni letkun nippa?
Kannattaa toki ottaa tuo jossa kiinteä imunippa. se on halvempikin eli vähän alle 80 euroa.

Boschin suodatinkin maksaa vain 14 euroa!

1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Juhani Halmeenmäki
 - Mersumies

 - Viestit: 1527
 - Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
 - Paikkakunta: Varsinainen Suomi
 - Viesti:
 
Re: 1991 190E elvytysprojekti
Näyttäis Made in Bulgaria olevan!
			
			
									
						
							Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
			
						230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...



