W123 ohjaussimpukan välys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja racer123 »

600tkm ei tunnetusti ole mersulle juuri mitään eikä tunnu juuri missään, paitsi ohjauksessa :)
Keskialueella on siis sellainen perinteinen välys, kiristäminen toki poistaa välyksen keskeltä mutta laidoista menee sitten heti jo tiukaksi pyörittää, ei hyvä :(
Mikä näissä nyt on se kuluva osa, se kuula"rata", itse kuulat vai tuo hammaskosketus? Pikahaulla ei ainakaan löytynyt juuri mitään kunnostusosia, onko ainoa mahdollisuus etsiä vähemmän ajettu simpukka?
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Varmaankin se ratasosa kuluu eikä sille oikein mitään voi.
S124 300TE
W124 300D
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Arvatenkin näin. Harmi, ehti jo toivo herätä kun hakemalla löytyi juttua missä väitettiin että kasaamalla kuulat eri järjestyksessä saisi välyksen siirrettyä esim. jompaan kumpaan äärilaitaan :D
Täytyypä siis alkaa uuden simpukan metsästykseen.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja hennse »

viewtopic.php?t=222580

Tuonne tuli höpistyä vuosi sitten aiheesta. En ole vieläkään saanut mitään aikaiseksi :D

Itse varmaan kallistumassa tuohon w126 sisuskaluille modattuun simpukkaan. Taitaa olla ainoa keino saada w123 simpukasta oikeasti hyvä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja Karel »

Mielenkiintoinen aihe. Silmäilin linkkien sivuja pikaisesti. Itse en ole koskaan simpukkaa purkanut. Täytyisi varmaan katsoa mitä sellainen on syönyt, ja selvittää mihin se välys niissä oikeasti tulee.

Minulle jäi kysymykseksi, mitä voitetaan istuttamalla 126-simpukan sisukalut 123-simpukkaan? Käsittääkseni ainoat erot ovat simpukan rungossa ja sen kiinnityksessä. Ihan yhtä lailla ne ässienkin simpukat kuluvat ja väljistyvät, ja purkuosat voivat olla ihan mitä sattuu molemmissa korimalleissa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja hennse »

Karel kirjoitti: Ti 14.10.2025 21:49 Mielenkiintoinen aihe. Silmäilin linkkien sivuja pikaisesti. Itse en ole koskaan simpukkaa purkanut. Täytyisi varmaan katsoa mitä sellainen on syönyt, ja selvittää mihin se välys niissä oikeasti tulee.

Minulle jäi kysymykseksi, mitä voitetaan istuttamalla 126-simpukan sisukalut 123-simpukkaan? Käsittääkseni ainoat erot ovat simpukan rungossa ja sen kiinnityksessä. Ihan yhtä lailla ne ässienkin simpukat kuluvat ja väljistyvät, ja purkuosat voivat olla ihan mitä sattuu molemmissa korimalleissa.
Loppupään w126 on ilmeisesti reilusti paranneltu simpukka. Trompkan tekstejä on tullut lueskeltua saksan foorumeilta ja herra kyllä tietää mitä tekee.
Täytynee vielä tutkia millainen homma olisi hammastangon asennus niin voisi unohtaa nuo simpukan romut :D
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja Karel »

En ole kuullut parannetusta simpukasta, enkä mistään Trompkasta sen enempää. Puolisen sataa erilaista 126-mallia tullut vuosikymmenten aikana ajettua, ja ihan samalla tavalla ne viimeiset vuosikerrat ovat ohjaustuntumaltaan löystyneet kuin vanhemmatkin.

Mitä vanhempi purkuosa, niin luonnollisesti sillä saattaa olla takanaan enemmän käyttöä ja vaikka mitä. Tämä on tietty korostunut takavuosina, kun alkupään auto on voinut olla vaikkapa kaksi kertaa viimeisiä vuosikertoja vanhempi. Ja ekat 123-mallit tuli jo 1976, viimeiset 126 tehtiin 1991, (poikkeuksena joitakin erikoiseriä vielä jopa 1994).

Kilometrit eivät suoraan korreloi kulumiseen, vaan missä ja miten on ajettu. Pahin ikinä omalle kohdalle sattunut oli SKOP:in vanha edustusauto, jolla oli veivattu yli 200tkm enimmäkseen kaupungin nupukivikaduilla. Varttikierros ratissa tyhjää.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja mikan »

Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W123 ohjaussimpukan välys

Viesti Kirjoittaja Karel »

Aika simppeli kokonaisuus tuo tehostettu hammastanko-ohjaus. Simpukan lisäksi pois jää apu-simpukka ja ohjausiskari. Lähinnä vahvat kiinnityskorvakkeet hitsattava runkoon. Vielä jos pumpun teho/tuotto sopii yksi yhteen, niin ei vaikuta pahalta rastilta tuollaisen sovittaminen. Uusiakin näkyy saatavan tarvikkeena reilulla parilla sadalla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin