W126 käynti.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: W126 käynti.
Voisi otaksua, että ko. W126:seen on nokka-akseli jo taannoin vaihdettu, kun alkuvaiheen M103:ssahan oli "pientä nokka-akselihaastetta". Valmistus-laatuvikaa. Ohessa kuva W124 300EA:n 1988 nokka-akselista aikoinaan, kun siinä oli mittarissa 106520 mailia. Ihan vain sillä, kun kovin kulunut nokka-akselihan voinee etenkin tyhjäkäyntiin vaikuttaa. Valitettavasti tunnen vain lähinnä KATillisen version KE-jettiä, jossa ei EHA:n räplääminen ole kovin tarkoituksenmukaista, kun ECU Lambdan ohjaamana kuitenkin haistelee sitä seosta ja muuttaa EHAn virtaa...niin se vain vaikuttaa siihen "säätöalueeseen" ja pahimmoillaan saanee sen sitten vain enemmän pieleen. Hyvin toimivassa Lambda-ohjatussa se EHAn virta moottori käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä lienee jossakin +0...+3 mA tasolla. Ja tällöin se diagnoosipistokkeen prosenttitaso pomppii jossakin 50% molemmin puolin tai lähinnä vähän sen yläpuolella. Ilmeisesti KATittomassa sen pitäisi näyttää moottorin käydessä "tasan" 50%, kun KE-jetin haistelemat signaalit kaikki ok. Kun siis ennen moottorin starttaamista virrat päällä se näyttää 70%, kun se prosenttimittaus on käänteinen eli pulssipituus osoittaa miinustason leveyttä suhteessa plussaan, mikä jotakin Boschilaisten "viisaiden germaani-insinöörien" ajatuksenjuoksua...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: W126 käynti.
Se ilmalautasen asentoa mittaava "potikka" voi toki myös ajan myötä hapettua etenkin siitä lepoasentonsa kohdan hiilipinnoilta. Sehän on vähän samanlainen kuin vanhan radion hiilipintapotikka...eikä se jännitesignaali saisi valtaisasti hyppiä ja pomppia, lyödä tyhjää. Ja ymmärrykseni mukaan se ei ole varsinaisesti ilmamassamittari tms, noin nykyajan autojen tapaan, vaan osoittaa sen ilmalautasen asentoa ECUlle, että jos siinä ilmalautasen asennossa (ilmamäärässä) tulee nopeaa muutosta, niin ECU tarvittaessa osaa hetkellisesti reagoida, esim. lykätä EHAn mA-virran nostamisen kautta muuttaa paineroa ja näin antaa lisää ruokaa...polttoainetta. Tilanteessa, jolloin nopeasti kiihdyttää ja siis näin antaa lisäilmaa imusarjaan jne. jolloin seos muutoin menee laihaksi. Vissiin vähän kuin "kiihdytyspumppu" (ainakin osittain) kokonaistoiminnaltaan. Tämä siis oma nykykäsitykseni siitä potikkapalikasta ja sen tarpeesta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15
Re: W126 käynti.
En usko nokka-akseliin...ainakaan vielä, nyt se toimii ihan ok, ei nykimisiä eikä mitäön muutakaan..paitsi pieni epätasaisuus tyhjäkäynnillä lämpöisenä, ei haittaa. Ja jossain vaiheessa kun pyörittelin ehaa, tuntu et veti kyllä paremmin kiihdytyksissä..mut nyki jollain alueella. Nyt ei nyvi ja muutenkin kulkee hyvinkin kevyesti, mut se terhakkuus puuttuu. Ja joskus vuosia sitten taistelin w124 m102 kanssa, sehän kävi todella rikkaalla sen ilmamäärälautasen potentiometrin takia, senkin sai toimimaan ihan ok pelkällä säädöllä..tais olla tyhjäkäynti 0.44v säädön jälkeen..se oli loppuun kulunut koko hässäkkä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: W126 käynti.
Joo, kunhan ny viskasin kehiin tuon nokka-akseliasiankin. Mahdollisuuksia aina monia. Usein joutunee arvailemaan, vaikkei se ole paras tapa edetä. Sen ECUnkin elektrolyyttikondensaattorit kuivuvat jne. Eikä ilmeisesti kukaan Boschin tai Siemensin taholta ole valitettavasti ikinä vuotanut mm. M103:n ECUn toiminnasta kunnollista todella tarkempaa dataa, niin se on hieman mysteeriboksi. Anturien yms. kaikista vaikutuksista. Tarkka tietous esim. oheisten kondensaattorien vaikutuksista puuttuu, mutta etenkin nuo FRAKOn konkat alttiita kuivumaan. Yhden ECUn olen nähnyt, missä toisen merkkinen Elko oli simahtanut ja polttanut myös yhden vastuksen mustaksi ja sököksi...mutta valitettavasti sen vaikutuksia ei tullut rikkinäisenä testattua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: W126 käynti.
Käytännön kokemus tämän Deceleration shut-off-kytkimen toiminnasta on se, että kun se ei toiminutkaan oikein, niin tyhjäkäynti jäi n.1100 kierrokseen, eikä tippunut sen alle. Välillä toimi, enimmäkseen ei. Kesti aikansa löytää syy. Niin kirjoitan nyt tähän, jos joku sattuu joskus lukaisemaan. Kaasuvivuston pitäisi painaa kytkimen vipuvartta, kun päästää kaasupolkimen, mutta on näemmä kovin tarkka mitoitus sen liikkeessä. Alkoi toimimaan taas oikein, kun hieman väänsin kytkimen vipuvartta, jossa on se riski, että sen kytkimen siinä rikkoo... Itse kytkin oli ehjä, kun mittailin. Tämä kytkinhän ohjaa EHAn virran n.-60mA tasolle, kun riittävillä moottorin kierrosluvuilla päästää kaasupolkimen, että se katkaisee bensasyötön auton rullatessa. Kylmänä eri rajat kuin lämpöisen'. Eräässä tekstissä lukee, että "At 30 degrees C, for instance, fuel shut-off begins at 2600 RPM and ends at 2200 RPM. At operating temperature, these will drop to about 1600 and 900 RPM, respectively." Ja siis varsinaisen kaasu-/ilmaläpän varren ohessa on se ihan oma tyhjäkäynti-täyskaasukytkimensä ohjaten lisäksi ECUa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.