Joo, tuota kovaa jöötiä on tehtaalla tungettu kaikki isommat raot täyteen ja sitten sitä massaa päälle. Se on ihan joustamatonta tavaraa joten muodostaa kyllä erinomaisen paikan ruosteelle muhia. Ihme ratkaisu kun muuten on tehty huolellista jälkeä.
"Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Nyt myös 230E on rekisteröity museoajoneuvoksi.
Eipä ole koskaan ollut sellaista katsastuspäivää kuin tänään, enkä usko että koskaan enää omalle kohdalle sattuukaan; käytin kaksi autoa katsastuksessa ja toiseen tuli ajoaikaa 2 vuotta, toiseen 3 vuotta.
Vakuutus 230E:lle Pohjolasta 154 euroa vuodessa ja sentit päälle. Kolarointiturvan jos jättäisi pois ja ottaisi vain osakaskon, vuosihinta olisi kolme (3) euroa halvempi.
---------------
300D flektin anturi saapui. Kevyt paketti kannella, tilauksessa ei muuta ollut tällä kertaa
Eipä ole koskaan ollut sellaista katsastuspäivää kuin tänään, enkä usko että koskaan enää omalle kohdalle sattuukaan; käytin kaksi autoa katsastuksessa ja toiseen tuli ajoaikaa 2 vuotta, toiseen 3 vuotta.
Vakuutus 230E:lle Pohjolasta 154 euroa vuodessa ja sentit päälle. Kolarointiturvan jos jättäisi pois ja ottaisi vain osakaskon, vuosihinta olisi kolme (3) euroa halvempi.
---------------
300D flektin anturi saapui. Kevyt paketti kannella, tilauksessa ei muuta ollut tällä kertaa

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Laitoin 230E:n myyntiin - enpä sitä tarpeeseen kevättalvella ostanutkaan, lähinnä hetken mielijohteesta.
Hinta ei tällä kertaa ole kiveen hakattu, mutta hulluja on ne jotka puolta tarjoavat.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/15235830
Hinta ei tällä kertaa ole kiveen hakattu, mutta hulluja on ne jotka puolta tarjoavat.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/15235830
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Äänieristeet tuli sekä 230E että 300D uudet.
Sellaisen huomion olen tehnyt, että 300D hiljeni selvästi tarvikeäänieristeellä verrattuna siihen, kun paikallaan oli alkuperäinen ehjä mutta etukulmistaan irti roikkuva äänieriste. Tänään taas ajoin ehkä viikon tauon jälkeen, ja heti kun käynnisti tuli mieleen havainto miten moottorin ääni on pehmeä, kuin "tukahtunut". Varsinkin kaupunkiajossa hiljaisuuden jotenkin huomaa, kun pikkuvaihteella kiihdyttäessä moottorin ääni ei voimistukaan sillä tavalla kuin ennen.
Ilmeisesti tarvikeosan materiaali on paremmin ääntä absorboivaa ja leikkaa korville häiritseviä taajuuksia äänestä hyvin pois.
Olisiko tässä yksi - ehkä harvoista - kohdista, joissa tarvikeosa on jopa alkuperäistä parempi ?
230E taas puolestaan menee kuin sukkasillaan bensakoneisena, ja hyvällä äänieristyksellä on tietysti olennainen osa myös siihen, ettei nelivaihteisen välitykset tunnu liian lyhyiltä matka-ajossa.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Vaihdettiin pojan museoautoon - kuten aiemmin kerroin 300TD -92 - ilmastoinnin kuivain ihan vaan huoltotoimenpiteenä.
Ilmastointi oli huollettu 2020 kesällä eli viitisen vuotta sitten, kylmäainetta oli nyt järjestelmässä 985 grammaa ohjearvon ollessa 1000 grammaa.
Siinä kun ruuvailin vanhasta kuivaimesta kytkimet irti sanoin pojalle, että sen verran hyvin on osia tehty yli 30 vuotta sitten, että alkuperäiset kytkimet on toimineet ja laitetaan edelleen autoon jatkamaan matkaa.
Ei oikein kestä vertailussa uudemmat mallit.
Ilmastointi oli huollettu 2020 kesällä eli viitisen vuotta sitten, kylmäainetta oli nyt järjestelmässä 985 grammaa ohjearvon ollessa 1000 grammaa.
Siinä kun ruuvailin vanhasta kuivaimesta kytkimet irti sanoin pojalle, että sen verran hyvin on osia tehty yli 30 vuotta sitten, että alkuperäiset kytkimet on toimineet ja laitetaan edelleen autoon jatkamaan matkaa.
Ei oikein kestä vertailussa uudemmat mallit.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 35
- Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Kyllä uudempien autojen laatu on jotenkin uskomatonta sontaa vanhempiin verrattuna. Tekisi mieli sanoa merkistä riippumatta.
Alias Tenutähti
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Melko paljon ilmoitusta luetaan, 93 kertaa vuorokaudessa vajaan kolmen viikon aikana. Muuta päivitystä en ole ilmoitukseen tehnyt, kuin että pudotin kertaalleen hintaa.
Vaihtotarjouksia on tullut joitain, mutta ei ole sattunut kiinnostavaa vaihdokkia. Vaihtokauppa ei olekaan mieluinen vaihtoehto, kun pitäisi vähentää kalustoa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Olen nyt ajellut 230:lla jonkin verran. Kävin varta vasten nauttimassa vanhan tutun muutaman kymmenen kilometrin soratiekierroksen maanantaina - harvemmin tulee nykyään sorateillä ajeltua, mutta kyllä 124 on silläkin alustalla kuin kotonaan. Vähän turhan kova vauhti kaarteeseen irtosoralla ei aiheuta yhtään säikähdyksiä, vaan sievästi alkavan kevyen luiston, eikä soran ropina juuri sisälle kuulu kun vertaa vajaan 40 vuoden takaiseen aikaan kun samaa reittiä kiertelin silloisella käyttöautolla, -72 Escort Sportilla.
Toisaalta, mielellään vaihtaisi nyt tuon sellaiseen Escortiin ... äh, antaapa olla

wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Pojan 300TD lämmittimen puhallin toimi viikon pari vaihtelevasti ja sitten ei enää lainkaan.
Uusi puhallinmoottori tuli Aeromotorsilta, purin äsken vanhan irti (hiilet ja virrankäännin lopussa) ja odotellaan kun pääsee sovittamaan uutta onko oikeanlainen.
Melko tummassa kunnossa oli raitisilmasuodattimet.
Uusi puhallinmoottori tuli Aeromotorsilta, purin äsken vanhan irti (hiilet ja virrankäännin lopussa) ja odotellaan kun pääsee sovittamaan uutta onko oikeanlainen.
Melko tummassa kunnossa oli raitisilmasuodattimet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Ei ollut uusi moottori oikeanlainen.
Tilaus tehtiin sen perusteella, että ilmais-EPC:stä poimittu alkuperäinen varaosanumero ilmastoidulle sisäilmasuodattimella varustetulle autolle kääntyi Aeromotorsilla tähän
https://aeromotors.fi/tuote/4235102/ddm003tt-thermotec
josta kerrotaan tuollakin, että em. varusteilla olevaan autoon.
Lämmityslaitteen kotelo olikin Siemensin tekoa ja kaipa se sitten vaikutti asiaan.
Siivikot on sentin verran leveämmät ja kokonaisuus kapeampi.
Otettiin vanhasta moottorista siivikot ja vaihdettiin uuteen, akselin pituus riitti siihen että ne sai asemoitua oikeaan kohtaan. Moottorin mitat oli tarkalleen samat.
Tilaus tehtiin sen perusteella, että ilmais-EPC:stä poimittu alkuperäinen varaosanumero ilmastoidulle sisäilmasuodattimella varustetulle autolle kääntyi Aeromotorsilla tähän
https://aeromotors.fi/tuote/4235102/ddm003tt-thermotec
josta kerrotaan tuollakin, että em. varusteilla olevaan autoon.
Lämmityslaitteen kotelo olikin Siemensin tekoa ja kaipa se sitten vaikutti asiaan.
Siivikot on sentin verran leveämmät ja kokonaisuus kapeampi.
Otettiin vanhasta moottorista siivikot ja vaihdettiin uuteen, akselin pituus riitti siihen että ne sai asemoitua oikeaan kohtaan. Moottorin mitat oli tarkalleen samat.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Kuinkahan tarkkaa noissa on sen tasapainotuksen kanssa? Niissä on ne pienet puntit siivikoissa. Joskus kans vaihdoin samalla tavalla vain moottorin ilmastoituun, oli muistaaksen Boschin moottori KL:stä se uusi. Ei kauhean kauaa kestänyt ennen kuin uudestaan lakkasi toimimasta, mutta en nyt muista, että mikä siihen tuli. Silloin jostain syystä epäilin tasapainotuksen puutteellisuudella olleen tekemistä asian kanssa, mutta en kyl tiedä, että oliko oikeasti.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: "Lumikit", 300D/250TD/230E museoautot
Jaa-a, ainakin tuo pyöri tosi pehmeästi mutta aika näyttää.
- 300D on kertynyt kesän aikana noin 1800 kilometriä
- 250TD suunnilleen saman verran; viime vuoden heinäkuusta nelisen tuhatta ja talvella ei juuri tullut ajettua
- 230E silläkin joitain satoja kilometrejä nyt museoinnin jälkeen syksyllä
Muilla omilla autoilla en juuri ole ajanutkaan, jonkin verran ceellä mutta vähiin on jäänyt.
Vaihdoin 230E termostaatin; ilmat kylmenevät eikä lämmöt ole ajossa nousseet normaaliin. Nyt nousevat, koeajolla totesin että 85 mittarin mukaan, eli hyvä.
Samalla tein sellaisen havainnon, että moottorin lämpenemisessä muuttui toinenkin puoli - nimittäin olen havainnut että ajon jälkeen jos jättää paikallaan käymään niin lämpö nousee nopeasti satasen nurkille. Kokeilinkin taannoin, että flektin sähkökytkentä toimii, eli yhdistin johdot ja flektin kytkin tarttui. En tullut kokeilleeksi käytellä kunnes flekti lähtee päälle, anturi kun on silmin nähden uusi ja luotan että ehjä.
Se muutos; nyt lämpö ei enää nousekaan läheskään niin nopeasti, itse asiassa reippaan ajon jälkeen kun jätin käymään pihalle ei viiden minuutin joutokäynti nostanut lämpöä lainkaan.
Oletan, että termostaatti oli myös sillä tavalla viallinen, että se ei auennut kuin osittain. Veikkailuahan tämä, mutta en muutakaan selitystä keksi, ero on selvä. Sää ei ole olennaisesti kylmempi kuin lämpöjen noustessa nopeammin.
- 300D on kertynyt kesän aikana noin 1800 kilometriä
- 250TD suunnilleen saman verran; viime vuoden heinäkuusta nelisen tuhatta ja talvella ei juuri tullut ajettua
- 230E silläkin joitain satoja kilometrejä nyt museoinnin jälkeen syksyllä
Muilla omilla autoilla en juuri ole ajanutkaan, jonkin verran ceellä mutta vähiin on jäänyt.
Vaihdoin 230E termostaatin; ilmat kylmenevät eikä lämmöt ole ajossa nousseet normaaliin. Nyt nousevat, koeajolla totesin että 85 mittarin mukaan, eli hyvä.
Samalla tein sellaisen havainnon, että moottorin lämpenemisessä muuttui toinenkin puoli - nimittäin olen havainnut että ajon jälkeen jos jättää paikallaan käymään niin lämpö nousee nopeasti satasen nurkille. Kokeilinkin taannoin, että flektin sähkökytkentä toimii, eli yhdistin johdot ja flektin kytkin tarttui. En tullut kokeilleeksi käytellä kunnes flekti lähtee päälle, anturi kun on silmin nähden uusi ja luotan että ehjä.
Se muutos; nyt lämpö ei enää nousekaan läheskään niin nopeasti, itse asiassa reippaan ajon jälkeen kun jätin käymään pihalle ei viiden minuutin joutokäynti nostanut lämpöä lainkaan.
Oletan, että termostaatti oli myös sillä tavalla viallinen, että se ei auennut kuin osittain. Veikkailuahan tämä, mutta en muutakaan selitystä keksi, ero on selvä. Sää ei ole olennaisesti kylmempi kuin lämpöjen noustessa nopeammin.
wiimax.fi