Sinne modaamaan viskipullolle muotoiltu paikka niin on takapenkkiläiset mielissään
560SEL - Käyttöauton tarina
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
124 coupessa on myös tuollainen irroitettava pehmusteosa takaistuinten välissä.
Sinne modaamaan viskipullolle muotoiltu paikka niin on takapenkkiläiset mielissään
Sinne modaamaan viskipullolle muotoiltu paikka niin on takapenkkiläiset mielissään
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
En olisi huolissani noista öljynpaineista, mullakin ne vaihtelee päivästä riippuen 1,2 - 2 bar tyhjäkäynnillä. Ei tunnu ulkolämpötilalla tai ajoreissun pedaalinkäyttöprofiililla (
) olevan mitään merkitystä. Jos viisari nousee tappiin about 1500 kierroksella niin eiköhän kaikki ole OK.
1991 420 SE
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Kiitti tiedosta, ei oo koskaan ennen tarvinnut avata noita niin ei oo ollu tietoa, luulin että siellä on jokaiselle omat puoliwattiset lamput alla.Karel kirjoitti: ↑Pe 07.07.2023 20:00
Ikkunoiden kytkimiinhän ei polttimoita oikeastaan voi vaihtaa kuin purkamalla ja tinaamalla uudet ledit.
Mutta älä nyt ainakaan missään nimessä ala kaikkia kytkimiä vaihtamaan uusiin. Paskempaa laatua saat nimittäin. Uusi vain se risa, ja senkin kohdalla etsi mieluummin hyväkuntoinen vanha. Toimii luultavasti pidempään kuin uusi vastaava.
Mitä käytännön eroa uudella (uusiotuotannolla?) ja vanhalla käytetyllä on?
Taas uutta tietoa
Joo, täytyy tarkkailla tilannetta. Ongelma ilmenee tosiaan vain hellepäivinä.Wikke kirjoitti: ↑La 08.07.2023 10:32 En olisi huolissani noista öljynpaineista, mullakin ne vaihtelee päivästä riippuen 1,2 - 2 bar tyhjäkäynnillä. Ei tunnu ulkolämpötilalla tai ajoreissun pedaalinkäyttöprofiililla () olevan mitään merkitystä. Jos viisari nousee tappiin about 1500 kierroksella niin eiköhän kaikki ole OK.
Kliimaksikitin vesiventtiili nyt viimein paikoillaan, hyvin tuntuu puhaltavan kuumaa. On tosiaan todella paskamaisessa paikassa kuten edellä varoiteltiin.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Heh, no nyt kului melkein vuosi viime päivityksestä juuri kun kirjotin tuolla vähän taaempana että pitäis päivtellä useammin kuin n. 6kk välein. Mutta laitetaan se perheenlisäyksen, huonon selän ja muiden harrastusten piikkiin.
Viime syksynä vaihtui 350tkm Liqui Molyn öljyt, tulpat ja öljynsuodatin eikä siinä sen kummempaa. Matka jatkui.
Joulun alla päätin hoitaa EHA:n vaihdon, tai no senhän pystyy itsekkin tekemään mutta en uskalla sen säätöihin koskea metrin tikullakaan itse ja halusin säädättää sen jollakulla joka osaa. Tässä tapauksessa Veho Airport. Siellä on käsittääkseni muakin nuorempi työntekijä joka on koulutettu Saksan tehtaalla näiden vanhojen ruiskujen säätämiseen.
Vehon aamuisen joulupuuron ja piparin popsinnan jälkeen auto alkoi olemaan valmis. EHAn ja ruiskun säädöt tehty ja kaikki siltä osin ok. Käynnistys parani ja käyntikin tuntuu olevan kuurokorvalla parempi.
Melko pienet päästöt, vai? Pakosarjan tienoilla pieni vuoto havaittavissa, syyllinen on ehkä se haitariputki vai mikäsenyton. Täytyy tutkia paremmin.

Alkutalvella sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja päätin että nyt se webasto saadaan kuntoon vaikka henki menisi. Löysin tuttavan suosittelemana Helsingin Konalasta firman nimeltä Uudenmaan Autovarustelu jolla on huomattavasti enemmän webastoista kuin allekirjoittaneella. Mullahan on jo vuosia vuosia sitten saatu Touhottajalta kasa webaston huolto-osia aina hehkusta ja bensapumpusta lähtien mutta en vaan ole saanut aikaseksi ottaa itse osia käyttöön sen jälkeen kun yritin saada silloin vuosia sitten ensimmäistä kertaa webaa tulille; alkuperäinen paloilmapuhallin takkuili, uusi paloilmapuhallin ei koskaan saapunut ja toinen hajosi kun oli liian kauan takakontissa kolisemassa (eli oma vika), motivaatio meni totaalisesti.
Vein siis aamulla nuo omat osat tiskille ja sanoivat että soittavat sitten kun tulosta syntyy. Iltapäivällä soittivat että on valmis, pelkällä bensapumpun vaihdolla selvisi
Niinkö pieni se vika olikin, olis vaan itte pitäny paneutua asiaan enemmän..
Sanoivat että ei ihan ongelmitta selvitty, webasto ei lähtenyt käyntiin vaikka kaikki oli tutkittu ja varmistettu kunnes löysivät että webaston bensapumpun letku on tulpattu umpeen minkä olin tehnyt aikoinaan. No enhän mä edes muistanut koko asiaa kun siitäkin on jo jonkin aikaa. Kauhea häpiällä menin hakemaan auton pois kiittäen hyvästä palvelusta ja pahoitellen työajan turhasta menetyksestä. Voin kuvitella kuinka on henkilökunnalla mennyt hermo tuota vikaa ihmetellessä
Bonuksena vielä se että soittivat perään ja sanoivat että auton omissa bensapumpuissa ilmenee hikoilua, se olikin jo tiedossa mutta tosi iso arvostus sille että näkivät vaivaa asian kertomiseen jälkikäteen.
No se nyt sitten toimii, vihdoin ja viimein. Ei mennyt kuin 9 vuotta tähän pelleilyyn.
Talvella oli kertakaikkisen mahtavaa päästä aina suoraan lämpimään autoon eikä yhtäkään ikkunaa tarvinnut edes harjata puhtaaksi vaikka pakkasta oli parhaimmillaan -25c. Mahtava laite, etenkin kun lämmittää moottorin että sisätilat toisin kuin uudet ilman virityksiä.
Autolla ei ollut koko talven aikana yhtäkään kylmäkäynnistystä vaan aina ensin webastolla esilämmitetty. Tosin joitakin kertoja tuli sellaisia äkkilähtöjä ettei webastoa kerennyt hyvä kuin 15min käyttää ja se taas aiheutti kosteuden kertymistä järjestelmään eli vesihöyryä pukkasi jonkin verran ilmaan. Niistä oppineena aina minimissään 30min lämmitystä ennen lähtöä mihinkään.
Lämpimän auton lisäksi webastoa jatkuvasti pöhisyttämällä sain ohitettua tuon kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulevan vikatilan jossa kierrosten ylittäessä 1000rpm kierrokset laskee heti kaasun painamisesta huolimatta ja auto alkaa röpöttämään että pakoputki paukkumaan jos kaasua painelee reilusti paikallaan. Moottorin lämpötilan ollessa 45-50c mihin webasto pakkasella lämmitti niin vika ei ilmene.

Iso kiitos vielä Touhottajalle ja Uudenmaan Autovarustelulle, ilman teitä tuo webasto olisi vielä toiset 9 vuotta vaiheessa
Vapun tienoilla alkoi kevätaurinko ketuttamaan näin talvi-ihmisenä tosi paljon tuon naarmuisen ja muutenkin hirvittävän kuluneen tuulilasin läpi. Ei tuosta enää meinannut nähdä ulos. Tilasin Incarilta tuulilasin vaihdon ja siinä samalla meni tuulilasin sivukromit tuulilasin uusiksi.
Alkuperäinen tuulilasi ennen:

Uusi lasi:
*lisään myöhemmin kun muistan*
Sivukromit ennen:
tiivistenauhakin lähtenyt jo rispaatumaan:

nyt:

Alkuun vähän harmitti ettei Pilkingtonilla ollut tarjota lasia ilman tummennettua yläreunaa koska halusin mahdollisimman alkuperäisen lookin, mutta nyt kun siitä on katsellut n. kuukauden verran ulos niin ei se paha ole. Ja vanhaa lasia kun muistelee niin kaikki uusi on parempaan päin. Tuulilasin keskikromi täytyy vielä jossai vaiheessa vaihtaa.
Viime syksynä vaihtui 350tkm Liqui Molyn öljyt, tulpat ja öljynsuodatin eikä siinä sen kummempaa. Matka jatkui.
Joulun alla päätin hoitaa EHA:n vaihdon, tai no senhän pystyy itsekkin tekemään mutta en uskalla sen säätöihin koskea metrin tikullakaan itse ja halusin säädättää sen jollakulla joka osaa. Tässä tapauksessa Veho Airport. Siellä on käsittääkseni muakin nuorempi työntekijä joka on koulutettu Saksan tehtaalla näiden vanhojen ruiskujen säätämiseen.
Vehon aamuisen joulupuuron ja piparin popsinnan jälkeen auto alkoi olemaan valmis. EHAn ja ruiskun säädöt tehty ja kaikki siltä osin ok. Käynnistys parani ja käyntikin tuntuu olevan kuurokorvalla parempi.
Melko pienet päästöt, vai? Pakosarjan tienoilla pieni vuoto havaittavissa, syyllinen on ehkä se haitariputki vai mikäsenyton. Täytyy tutkia paremmin.

Alkutalvella sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja päätin että nyt se webasto saadaan kuntoon vaikka henki menisi. Löysin tuttavan suosittelemana Helsingin Konalasta firman nimeltä Uudenmaan Autovarustelu jolla on huomattavasti enemmän webastoista kuin allekirjoittaneella. Mullahan on jo vuosia vuosia sitten saatu Touhottajalta kasa webaston huolto-osia aina hehkusta ja bensapumpusta lähtien mutta en vaan ole saanut aikaseksi ottaa itse osia käyttöön sen jälkeen kun yritin saada silloin vuosia sitten ensimmäistä kertaa webaa tulille; alkuperäinen paloilmapuhallin takkuili, uusi paloilmapuhallin ei koskaan saapunut ja toinen hajosi kun oli liian kauan takakontissa kolisemassa (eli oma vika), motivaatio meni totaalisesti.
Vein siis aamulla nuo omat osat tiskille ja sanoivat että soittavat sitten kun tulosta syntyy. Iltapäivällä soittivat että on valmis, pelkällä bensapumpun vaihdolla selvisi
No se nyt sitten toimii, vihdoin ja viimein. Ei mennyt kuin 9 vuotta tähän pelleilyyn.
Talvella oli kertakaikkisen mahtavaa päästä aina suoraan lämpimään autoon eikä yhtäkään ikkunaa tarvinnut edes harjata puhtaaksi vaikka pakkasta oli parhaimmillaan -25c. Mahtava laite, etenkin kun lämmittää moottorin että sisätilat toisin kuin uudet ilman virityksiä.
Autolla ei ollut koko talven aikana yhtäkään kylmäkäynnistystä vaan aina ensin webastolla esilämmitetty. Tosin joitakin kertoja tuli sellaisia äkkilähtöjä ettei webastoa kerennyt hyvä kuin 15min käyttää ja se taas aiheutti kosteuden kertymistä järjestelmään eli vesihöyryä pukkasi jonkin verran ilmaan. Niistä oppineena aina minimissään 30min lämmitystä ennen lähtöä mihinkään.
Lämpimän auton lisäksi webastoa jatkuvasti pöhisyttämällä sain ohitettua tuon kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulevan vikatilan jossa kierrosten ylittäessä 1000rpm kierrokset laskee heti kaasun painamisesta huolimatta ja auto alkaa röpöttämään että pakoputki paukkumaan jos kaasua painelee reilusti paikallaan. Moottorin lämpötilan ollessa 45-50c mihin webasto pakkasella lämmitti niin vika ei ilmene.

Iso kiitos vielä Touhottajalle ja Uudenmaan Autovarustelulle, ilman teitä tuo webasto olisi vielä toiset 9 vuotta vaiheessa
Vapun tienoilla alkoi kevätaurinko ketuttamaan näin talvi-ihmisenä tosi paljon tuon naarmuisen ja muutenkin hirvittävän kuluneen tuulilasin läpi. Ei tuosta enää meinannut nähdä ulos. Tilasin Incarilta tuulilasin vaihdon ja siinä samalla meni tuulilasin sivukromit tuulilasin uusiksi.
Alkuperäinen tuulilasi ennen:

Uusi lasi:
*lisään myöhemmin kun muistan*
Sivukromit ennen:
tiivistenauhakin lähtenyt jo rispaatumaan:

nyt:

Alkuun vähän harmitti ettei Pilkingtonilla ollut tarjota lasia ilman tummennettua yläreunaa koska halusin mahdollisimman alkuperäisen lookin, mutta nyt kun siitä on katsellut n. kuukauden verran ulos niin ei se paha ole. Ja vanhaa lasia kun muistelee niin kaikki uusi on parempaan päin. Tuulilasin keskikromi täytyy vielä jossai vaiheessa vaihtaa.
Viimeksi muokannut Hage, Pe 08.08.2025 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että minkä hintainen oli lasi ja vaihto?
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Lasi kaikkine töineen muistaakseni 460€, mutta onneksi on lasivakuutus niin hinta jäi siihen 150€ paikkeille.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
V#ttu tuo on olllu halpa lasi. Veholla W124 lasi ilman vakuutusta olisi ollut 1000€. Onneksi oli lasivakuutus.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Ja sullahan ei ollu sävylasia taikka tummennusreunaa tossa 3. sarjalaisessa. Vehon hinnat on aina Vehon hintoja mutta silti ihmetyttää tuo ero, oliko sulla sadetuunistinta tossa? Tuliko se jo 3. sarjan lankkuun vai vasta väykkyyn
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Joo ei oo mitään tunnistinta. Mut kuten kerroin miitissä niin se oli aikamoinen show Veho airportilla tuon lasin kanssa..Hage kirjoitti: ↑Ti 11.06.2024 02:53Ja sullahan ei ollu sävylasia taikka tummennusreunaa tossa 3. sarjalaisessa. Vehon hinnat on aina Vehon hintoja mutta silti ihmetyttää tuo ero, oliko sulla sadetuunistinta tossa? Tuliko se jo 3. sarjan lankkuun vai vasta väykkyyn![]()
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Kesällä tuli uudet polttoainesuuttimet o-renkaineen vaikka edellisillä ehdin ajaa vasta pyöristettynä n. 100tkm. Vaihtovälihän näille on 150tkm mutta syy miksi suuttimet vaihtui ennenaikaisesti oli ihan vain omaa tulevaisuutta helpottaen koska nyt seuraavan kerran suuttimet vaihtuu 500tkm huollon yhteydessä johon kuuluukin sitten vähän kaikkea muutakin.
Pienen ajoittaisen tsup tsup ääneen aiheuttajaksi pakoputkessa paikantui tosiaan pakosarjan haitariliitokseen, joka oli jo aika heikossa hapessa. Jestas kun oli vaikea osa löytää eikä korjaussarjaakaan enää tunnu saavan. Nyt loppui tsupsuttelut onneksi pelkällä haitarin vaihdolla. Yllättävän ärsyttävä vaihtaa.
Kuten aiemmin kirjoitin, bensapumput on hikoilleet jo tovin ja alkusyksystä tuli uudet Hellan pumput tilalle. Vanhat pumput säästin siinä toivossa että nuo voisi ehkä vielä entisöidä(?). Painevaraaja vaihtui myös ja sen jälkeen samalla loppui kaikki käynnistysongelmat. Päivän ensimmäinen käynnistys oli aina ongelmaton mutta esimerkiksi 4-5h seisonnan jälkeen käyntiin sahaaminen eskaloitui koomisuuden puolelle, paineet ei siis riittäneet. Ihan kuin olisi jotain vanhaa OM615:tä yrittänyt käynnistää jossa venttiilit on säädetty viimeksi Kekkosen elinaikana
Nyt pyörittää konetta vain muutaman kerran ja starttaa.
Käyntihäiriö kylmällä koneella tosin edelleen vaivaa jota olen yrittänyt kuvailla parhaani mukaan useaan otteeseen täällä mutta on edelleen mysteeri mistä sitä sotkua lähtisi purkamaan. Kylmäkäynnistyssuutinko? Sitähän ei saa enää uutena, osaako joku sanoa voiko vanhaa jotenkin korjata?
Uudet kesä- ja talvirenkaat tuli viimein myös hankittua. 215/65/15 koko henkilöautoihin on laatuvalmistajilta vaikea saada, ainakin tuoreina. Ensimmäisellä yrityksellä maahantuoja lähetti 2020 paistetut kesärenkaat, totesin että jos mä nuo nyt otan niin kesärenkaiden ikä paranee 3 vuodella. Eikai noin vanhoja saa enää edes myydä?
Toisella yrityksellä tuli sentään tänä kesänä valmistetut Hankookit. Jäivät varastoon odottamaan seuraavaa kesää. Edelliset 2017 vuoden Michelinit alkoi tosiaan olemaan aika liukkaat; märällä asfaltilla liikennevaloista lähdöt tapahtui aina sutien jos erehtyi painamaan vähänkään enemmän kaasua ja mutkat mentiin sivuttain jos ei muistanut kuinka huonot renkaat on alla.
Tuoreiden nastarenkaiden löytäminen oli taas kohtuuttoman vaikea prosessi, nekin onneksi löytyi tosi pitkän etsinnän jälkeen. Paistovuosi 2021 ja tuntuivat hyvin tahmeilta kun niitä siirteli autosta toiseen. Kuitenkaan lumella ja jäällä ei ole tullut kunnolla testailtua pitoa kun täällä päin on ollut pelkää loskaa ja suolaa enkä uita autoa tuolla moskassa ellei ole aivan pakko. Edelliset renkaat oli vuodelta 2015 eikä niissä tosiaan ollut nastoja jäljellä kuin muutamia.
Talvirenkaita ei pitänyt enää alunperin tähän autoon ostaa mutta suunnitelmat muuttuneet, siitä myöhemmin lisää.
Rengaspulttien kanssa ollut viime vuosina vähän ongelmia, yhteensä 4 katkennut jo vanteeseen sisään niin meni hermot ja tilasin uudet alkuperäiset pultit Saksasta. Vanhat jo osittain ruosteessa, vääntyneitä ja venyneitä mutta otin kuitenkin käyttökelposet talteen ja ehkä joskus kun on aikaa entisöin nuo uuteen uskoon.
Vanhat pultit kutakuinkin kaikki tämän kuntoisia.

Elokuussa auto oli pidemmän aikaa seisonnassa ja sen jälkeen huomasin että ilmastoinnin näppiksen valo sekoilee omiaan. Valot palaa kaikissa näppäimissä mutta todella himmeästi oikeassa laidassa. Lamppu tai 'hämähäkki' liikahtanut?

Luultavasti ilmastoinnin kompura vetelee viimeisiään, auto jaksaa vaivoin pysyä käynnissä liikennevaloissa ilmastointi päällä. Liikkeellä ollessa ei ongelmia. Mikä tuohon voisi auttaa kuin uusi kompura? Uusiokompura on kestänyt sen 7-8 vuotta.
Myös kone alkanut heilumaan tyhjäkäynnillä jonkin verran, joko ne edelliset tukikumit on loppu? Laitoin tilaukseen uudet tukikumit ja varmuuden vuoksi iskarit.
Kesän aikana tällä tuli tehtyä mökkireissu ainoastaan kaksi kertaa kun muilla kerroilla oli oltava vetokoukullinen auto tai sohvapenkki koiralle. SEL:ään en ota koiraa kyytiin kuin hätätapauksessa apparin jalkatilaan.
24.11 tuli täyteen 9 vuotta yhteiseloa tämän kanssa. Sen kunniaksi pari hätäistä syksyistä kuvaa kännykällä huonossa valaistuksessa ja väärillä asetuksilla. Pakkaspäivillä yritän muistaa ottaa järkkärin mukaan ja räpsiä sitten parempia


Kilometrejä takana nyt 357tkm.
edit: kirotusvirheitä korjattu
Pienen ajoittaisen tsup tsup ääneen aiheuttajaksi pakoputkessa paikantui tosiaan pakosarjan haitariliitokseen, joka oli jo aika heikossa hapessa. Jestas kun oli vaikea osa löytää eikä korjaussarjaakaan enää tunnu saavan. Nyt loppui tsupsuttelut onneksi pelkällä haitarin vaihdolla. Yllättävän ärsyttävä vaihtaa.
Kuten aiemmin kirjoitin, bensapumput on hikoilleet jo tovin ja alkusyksystä tuli uudet Hellan pumput tilalle. Vanhat pumput säästin siinä toivossa että nuo voisi ehkä vielä entisöidä(?). Painevaraaja vaihtui myös ja sen jälkeen samalla loppui kaikki käynnistysongelmat. Päivän ensimmäinen käynnistys oli aina ongelmaton mutta esimerkiksi 4-5h seisonnan jälkeen käyntiin sahaaminen eskaloitui koomisuuden puolelle, paineet ei siis riittäneet. Ihan kuin olisi jotain vanhaa OM615:tä yrittänyt käynnistää jossa venttiilit on säädetty viimeksi Kekkosen elinaikana
Käyntihäiriö kylmällä koneella tosin edelleen vaivaa jota olen yrittänyt kuvailla parhaani mukaan useaan otteeseen täällä mutta on edelleen mysteeri mistä sitä sotkua lähtisi purkamaan. Kylmäkäynnistyssuutinko? Sitähän ei saa enää uutena, osaako joku sanoa voiko vanhaa jotenkin korjata?
Uudet kesä- ja talvirenkaat tuli viimein myös hankittua. 215/65/15 koko henkilöautoihin on laatuvalmistajilta vaikea saada, ainakin tuoreina. Ensimmäisellä yrityksellä maahantuoja lähetti 2020 paistetut kesärenkaat, totesin että jos mä nuo nyt otan niin kesärenkaiden ikä paranee 3 vuodella. Eikai noin vanhoja saa enää edes myydä?
Tuoreiden nastarenkaiden löytäminen oli taas kohtuuttoman vaikea prosessi, nekin onneksi löytyi tosi pitkän etsinnän jälkeen. Paistovuosi 2021 ja tuntuivat hyvin tahmeilta kun niitä siirteli autosta toiseen. Kuitenkaan lumella ja jäällä ei ole tullut kunnolla testailtua pitoa kun täällä päin on ollut pelkää loskaa ja suolaa enkä uita autoa tuolla moskassa ellei ole aivan pakko. Edelliset renkaat oli vuodelta 2015 eikä niissä tosiaan ollut nastoja jäljellä kuin muutamia.
Talvirenkaita ei pitänyt enää alunperin tähän autoon ostaa mutta suunnitelmat muuttuneet, siitä myöhemmin lisää.
Rengaspulttien kanssa ollut viime vuosina vähän ongelmia, yhteensä 4 katkennut jo vanteeseen sisään niin meni hermot ja tilasin uudet alkuperäiset pultit Saksasta. Vanhat jo osittain ruosteessa, vääntyneitä ja venyneitä mutta otin kuitenkin käyttökelposet talteen ja ehkä joskus kun on aikaa entisöin nuo uuteen uskoon.
Vanhat pultit kutakuinkin kaikki tämän kuntoisia.

Elokuussa auto oli pidemmän aikaa seisonnassa ja sen jälkeen huomasin että ilmastoinnin näppiksen valo sekoilee omiaan. Valot palaa kaikissa näppäimissä mutta todella himmeästi oikeassa laidassa. Lamppu tai 'hämähäkki' liikahtanut?

Luultavasti ilmastoinnin kompura vetelee viimeisiään, auto jaksaa vaivoin pysyä käynnissä liikennevaloissa ilmastointi päällä. Liikkeellä ollessa ei ongelmia. Mikä tuohon voisi auttaa kuin uusi kompura? Uusiokompura on kestänyt sen 7-8 vuotta.
Myös kone alkanut heilumaan tyhjäkäynnillä jonkin verran, joko ne edelliset tukikumit on loppu? Laitoin tilaukseen uudet tukikumit ja varmuuden vuoksi iskarit.
Kesän aikana tällä tuli tehtyä mökkireissu ainoastaan kaksi kertaa kun muilla kerroilla oli oltava vetokoukullinen auto tai sohvapenkki koiralle. SEL:ään en ota koiraa kyytiin kuin hätätapauksessa apparin jalkatilaan.
24.11 tuli täyteen 9 vuotta yhteiseloa tämän kanssa. Sen kunniaksi pari hätäistä syksyistä kuvaa kännykällä huonossa valaistuksessa ja väärillä asetuksilla. Pakkaspäivillä yritän muistaa ottaa järkkärin mukaan ja räpsiä sitten parempia


Kilometrejä takana nyt 357tkm.
edit: kirotusvirheitä korjattu
Viimeksi muokannut Hage, Pe 08.08.2025 17:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Ilmastoinnin käyttöpaneelista lie se toinen lasikantalamppu pimeä, se täytyy irrottaa tuosta puupaneelista (useampi pikkuruuvi), että siihen pääsee käsiksi. Muuta annettavaa ei nyt ole, muuta kuin että on se vaan aina hieno tuo 126-korimalli, kiitokset kuvista!
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 475 000 km (ajossa)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ruostumassa)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~707 000 km (ruostumassa)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ruostumassa)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~707 000 km (ruostumassa)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Paljonko olet tällä yhteensä ajanut, ja paljonko on nyt mittarissa? Mukavaa jos pidät autoa käyttöpelinä!
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Kiitos kehuista ja neuvostaseppola kirjoitti: ↑Ma 25.11.2024 09:02 Ilmastoinnin käyttöpaneelista lie se toinen lasikantalamppu pimeä, se täytyy irrottaa tuosta puupaneelista (useampi pikkuruuvi), että siihen pääsee käsiksi. Muuta annettavaa ei nyt ole, muuta kuin että on se vaan aina hieno tuo 126-korimalli, kiitokset kuvista!
Hiukan yli 100tkm 9 vuodessa olen ajanut, mittarissa tosiaan nyt 357tkm.
Auto tulee pysymään käyttöautona, mutta ensi keväästä alkaen kevyemmällä käytöllä jotta pystyn keskittymään mahdollisiin ruostekorjauksiin, loppuauton maalaukseen ja muuhun hifistelyyn muesointia varten.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Helmikuun alussa olevaa Ivalon reissua ajatellen teetätin ruostekorjaukset takakontin sivukoloihin joulukuussa. Kuljettajan puoleinen kolo on jo kertaalleen tehty mutta en ollut tyytyväinen viimeistelyyn saatika massaukseen. Hitsauksessa itsessään ei ollut vikaa, paikka oli tehty hyvin. Samalla apparin puolelta otettiin ruosteet kiinni, hitsattiin ja massattiin. Tosin hitsuri laittoi vedenpoistorei'ät umpeen
Täytyy joku päivä viedä fiksattavaksi.
Tammikuussa moottorin iskari ja tukikumit vaihtui uusiin. Vanhoissa tukikumeissa oli jo keskitason painaumaa havaittavissa jota ihmettelen paljon koska ei nuo edelliset nyt niin vanhat olleet
Moottorin heilumista saatiin hillittyä mutta edelleen tuntuu pientä pomppimista moottorin käydessä tyhjäkäyntiä, liekö käyntihäiriöön liittyvää? En osaa enää sanoa mikä voisi enää olla käyntihärön aiheuttaja.
Hovimekaanikon toimesta vaihtui kaikki hihnat ja siinä samassa uusi Hellan 80A laturi vinkuvan boschilaisen tilalle. Boschin laturia ei saa enää mistään ja Hellan tilasin Autodocista. Myös uusi Boschin 95Ah akku vaihtui 295€ hintaan. Joissain paikoissa tuo kyseisen S5A13 mallin akku maksaa jopa yli 400€
Vanhassa akussa ei mitään vikaa ole kuin ikä (2019) mutta viitsinyt ottaa riskiä että auton hyytyy Lapin erämaahan vanhan akun tai laturin takia. Vanha laturi ja akku jäi talteen pahan päivän varalle.
Koska lähtöpäivä alkoi lähenemään kovaa vauhtia, en kerennyt lämmitysongelmaan alkaa perehtymään mitenkään ihmeemmin vaan totesin että tilaan jakotukin suoraan ja vaihdan sen josko ongelma sillä poistuisi. Jakotukki ja läppäventtiilit olivat sen verran halpoja osia siihen nähden mitä esimerkiksi puskurikromeista pyydetään eli ihan sama. Pelkällä jakotukin vaihdolla ongelma onneksi poistui, vanhaa täytyy tutkia paremmalla ajalla jo ihan mielenkiinnosta. Nyt siis toimii lämmityskin niinkuin pitää
Pontuksen työpaikalta kävin ostamassa myös uudet sulat ja varmuuden vuoksi myös lumiketjut. Lumiketjut meinas jäädä saamatta kun joku toinen myyjä oli ehtinyt myydä ne pois vaikka varaus oli mulle tehty. Onneksi Pontus sai tilattua uudet lumiketjut toisesta liikkeestä nopeasti. Kiitos siitä
Luonnollisesti myös paljon muutakin nippeliä ja nappelia tuli otettua mukaan matkalle aina heijastinliiveistä, varanesteistä, työkaluista uuteen ensiapulaukkuun. Auton alkuperäinen EA-paketti sai tosin jäädä rekvisiitaksi hattuhyllyn lokeroon. Onhan se täysin käyttämätön
Matka Ivaloon alkoi 2.2 auton lastauksella Pasilasta Kolariin menevään junaan. Alunperin piti lähteä ajamaan koko Suomen poikki mutta koska ajokortillisia lähtöpäivänä oli vain allekirjoittanut totesin että mie en ruppee tuommoiseen, ajan muutenkin jo ihan tarpeeksi.
Autojunan paikka maksoi 218€ ja maailman ahtain hytti kolmelle hengelle vanhasta vaunusta 199€. Yhtä alkeellisia vaunuja näkee vain Intiassa ja Afrikassa mutta jostainhan sitä piti säästää
Auton lastauksen yhteydessä VR:n liikenteenohjaaja kehui SEL:ää joka johti luonnollisesti keskusteluun mersuista, oli kuulemma itsellään '82 (tai '83?) SEC AMG-korisarjalla. Mahtoikohan olla foorumilaisia tai klubilaisia?

Seuraavana aamuna Kolariin saavuttaessa pakkasta -24C. Kolarin aseman edessä ihmisiä lastatessa kyytiin viereinen Volvo-kuski tokaisi "Hieno Mersu"
Kiitin.
Vaimoke joka istui pelkääjän paikalla navigoijana ohjeistin että etsi sieltä kartasta tie E75 koska Levin kautta en varmasti aja. Levin keskustaan tultaessa pysähdyttiin Kotipizzaan syömään.

Matka siitä jatkui kohti Inarin keskustaa. 160km osuus tiellä Inarintie-Kittiläntie oli kaunein tie mitä on hetkeen nähty. Vain muutamia autoja tuli vastaan, samaan suuntaan ei ajanut ketään. Lämpötila heittelehti -24c ja -32c välillä. Kuvia matkan varrelta joista muutama osuuden puoliväliltä, Ivalon-Matilta.




Lämpö alkoi sisällä hiipumaan -29c hujakoilla. 21c sijaan tuli suuttimista viileää mutta autossa kuitenkin tarkeni. Lämpötilan noustessa -29c yli alkoi auto puskemaan taas lämmintä. Olisi ehkä pitänyt kokeilla olisiko webaston käyttäminen auttanut vaivaan mutta jäi tekemättä. Loppuiko lämppäristä teho vaiko jokin muu vika?
Muina päivinä ei ollut mitään ongelmia. Tosin lämpötilakin nousi viikon aikana selvästi ja vaihteli -20c ja +4c välillä.
Viimein Ivalon keskustassa pääsi kauppaan ja tankkaamaan tankin takaisin täyteen 98:n ollessa 1,954€/l. Keskikulutukseksi tuli tällä tankillisella 16,28l/100km. Kovin lukema vuosiin, mutta niin oli pakkasetkin. Matkanopeus oli maltilliset n. 70-90km/h vaikka kovempaakin olisi saanut mennä mutta kun ei ollut kiire ja maisemat oli upeat.
Hätäinen kuva Ivalon keskustassa tuloiltana.

Mökkikin oli rauhan tyyssija Inarijärven rannalla päättyvän tien päädyssä.



Seuraavina päivinä pikkuajeluita mm. Kaunispään tunturille. Matkalla sinne hameväen vaatiessa vessataukoa Saariselän Nesteellä jäin auton luo tupakalle niin latukoneen kuljettaja tuli kyselemään autosta että saako ottaa kuvan ja että onko tosiaan aito 560. Hetken siinä rupateltiin mukavia ja sitten latukoneen oli jatkettava matkaa.
Siitä ajettiin Kaunispään huipulle syömään tuhdit päivälliset ja sillä välin näin ikkunasta kun yksi aasialainen turisti nappasi autosta kuvan parkkipaikalla jolloinka totesin että otetaan nyt itekkin pari




Yhtenä päivänä myös käväistiin Inarin ytimessä Papana -ravintolassa syömässä poronkäristyssalaatit ja hakemassa viereisestä matkamuistokaupasta kaikenlaista tingentangelia mukaan.

Sunnuntaina 9.2 matka takaisin etelän veteliin alkoi. Neljäs matkaaja heitettiin Ivalon lentokentälle ja matka Kolariin alkoi taas kolmen ihmisen voimin. Tällä kertaa nyt oikeasti sitä E75:tä pitkin Sodankylään ja siitä Kittilän ja Ylläsjärven kautta Kolariin. Maisemat oli kovin erilaiset ja suoraan sanottuna masentavat; Paljon autiotaloja pienissä kylissä koko matkan varrella. Myös yksi pieni matkamuistoputiikki hylättynä tekojärven rannalla vihlaisi sieluun voimakkaasti. Aina surullista nähdä miten maaseudut hiljenee. Matkalla oli myös paljon vuokra-autoilijoita joiden ajaminen oli jokseenkin huolestuttavaa, noh äkkiäkös niistä pääsi ohi; kaasupoljin puolheen välhiin ja ASR hoiti hallitun ohituksen vaivatta.
Kolarin juna-aseman vieressä oli sopivasti nälkäisille matkalaisille grilli auki. Siellä kerkesi mukavasti syödä taas vatsan täyteen ennen auton lastausta.


Auton lastauksen jälkeen taas sama juttu kuin tultaessa; liikenteenohjaaja kehui autoa kovasti ja sanoi ettei tuommoisia enää näe. Vastasin että alkaahan näillä olla jo ikää johon hän tokaisi että "kyllähän nuo kestää paremmin toisin kuin nämä nykyletukat." Liikenteenohjaajan selän takana seisseen juuri Reunaultin puikoista nousseen noin 50-vuotiaan rouvasoletetun ilme oli näkemisen arvoinen
Tornion kohdalla hyttimme parhaat päivät nähneestä ikkunasta näkyi myös revontulia, kuvan laatu nyt on mitä on.

Maanantaina aamupäivällä oltiin jälleen Pasilassa, kaikkien loputtomien tyämaiden keskipisteessä ja katupölyn kitkerässä pilvessä. "Joko lähettäisiin takaisin?" kuului takapenkin neidiltä joka on muutenkin kova lapinreissaaja. Niinpä. Viimekertaisesta talvilomasta oli mulla ehtinyt vierähtää jo 8 vuotta.
Kilometrejä yhteensä tuli 1082km. Keskikulutus 3 tankkauksen välillä 13,68l/100km. Ainoastaan menopäivän kulutuslukema poikkesi tavanomaista korkeammalle. 2 muun tankkauksen aikana kulutukset 13,8l/100km ja 11l/100km.
360tkm tuli täyteen paluureissun aikana. Perus 'B-huolto' siis seuraavaksi
edit: pieniä typoja korjattu..
Tammikuussa moottorin iskari ja tukikumit vaihtui uusiin. Vanhoissa tukikumeissa oli jo keskitason painaumaa havaittavissa jota ihmettelen paljon koska ei nuo edelliset nyt niin vanhat olleet
Hovimekaanikon toimesta vaihtui kaikki hihnat ja siinä samassa uusi Hellan 80A laturi vinkuvan boschilaisen tilalle. Boschin laturia ei saa enää mistään ja Hellan tilasin Autodocista. Myös uusi Boschin 95Ah akku vaihtui 295€ hintaan. Joissain paikoissa tuo kyseisen S5A13 mallin akku maksaa jopa yli 400€
Koska lähtöpäivä alkoi lähenemään kovaa vauhtia, en kerennyt lämmitysongelmaan alkaa perehtymään mitenkään ihmeemmin vaan totesin että tilaan jakotukin suoraan ja vaihdan sen josko ongelma sillä poistuisi. Jakotukki ja läppäventtiilit olivat sen verran halpoja osia siihen nähden mitä esimerkiksi puskurikromeista pyydetään eli ihan sama. Pelkällä jakotukin vaihdolla ongelma onneksi poistui, vanhaa täytyy tutkia paremmalla ajalla jo ihan mielenkiinnosta. Nyt siis toimii lämmityskin niinkuin pitää
Pontuksen työpaikalta kävin ostamassa myös uudet sulat ja varmuuden vuoksi myös lumiketjut. Lumiketjut meinas jäädä saamatta kun joku toinen myyjä oli ehtinyt myydä ne pois vaikka varaus oli mulle tehty. Onneksi Pontus sai tilattua uudet lumiketjut toisesta liikkeestä nopeasti. Kiitos siitä
Luonnollisesti myös paljon muutakin nippeliä ja nappelia tuli otettua mukaan matkalle aina heijastinliiveistä, varanesteistä, työkaluista uuteen ensiapulaukkuun. Auton alkuperäinen EA-paketti sai tosin jäädä rekvisiitaksi hattuhyllyn lokeroon. Onhan se täysin käyttämätön
Matka Ivaloon alkoi 2.2 auton lastauksella Pasilasta Kolariin menevään junaan. Alunperin piti lähteä ajamaan koko Suomen poikki mutta koska ajokortillisia lähtöpäivänä oli vain allekirjoittanut totesin että mie en ruppee tuommoiseen, ajan muutenkin jo ihan tarpeeksi.
Autojunan paikka maksoi 218€ ja maailman ahtain hytti kolmelle hengelle vanhasta vaunusta 199€. Yhtä alkeellisia vaunuja näkee vain Intiassa ja Afrikassa mutta jostainhan sitä piti säästää

Seuraavana aamuna Kolariin saavuttaessa pakkasta -24C. Kolarin aseman edessä ihmisiä lastatessa kyytiin viereinen Volvo-kuski tokaisi "Hieno Mersu"
Vaimoke joka istui pelkääjän paikalla navigoijana ohjeistin että etsi sieltä kartasta tie E75 koska Levin kautta en varmasti aja. Levin keskustaan tultaessa pysähdyttiin Kotipizzaan syömään.

Matka siitä jatkui kohti Inarin keskustaa. 160km osuus tiellä Inarintie-Kittiläntie oli kaunein tie mitä on hetkeen nähty. Vain muutamia autoja tuli vastaan, samaan suuntaan ei ajanut ketään. Lämpötila heittelehti -24c ja -32c välillä. Kuvia matkan varrelta joista muutama osuuden puoliväliltä, Ivalon-Matilta.




Lämpö alkoi sisällä hiipumaan -29c hujakoilla. 21c sijaan tuli suuttimista viileää mutta autossa kuitenkin tarkeni. Lämpötilan noustessa -29c yli alkoi auto puskemaan taas lämmintä. Olisi ehkä pitänyt kokeilla olisiko webaston käyttäminen auttanut vaivaan mutta jäi tekemättä. Loppuiko lämppäristä teho vaiko jokin muu vika?
Viimein Ivalon keskustassa pääsi kauppaan ja tankkaamaan tankin takaisin täyteen 98:n ollessa 1,954€/l. Keskikulutukseksi tuli tällä tankillisella 16,28l/100km. Kovin lukema vuosiin, mutta niin oli pakkasetkin. Matkanopeus oli maltilliset n. 70-90km/h vaikka kovempaakin olisi saanut mennä mutta kun ei ollut kiire ja maisemat oli upeat.
Hätäinen kuva Ivalon keskustassa tuloiltana.

Mökkikin oli rauhan tyyssija Inarijärven rannalla päättyvän tien päädyssä.



Seuraavina päivinä pikkuajeluita mm. Kaunispään tunturille. Matkalla sinne hameväen vaatiessa vessataukoa Saariselän Nesteellä jäin auton luo tupakalle niin latukoneen kuljettaja tuli kyselemään autosta että saako ottaa kuvan ja että onko tosiaan aito 560. Hetken siinä rupateltiin mukavia ja sitten latukoneen oli jatkettava matkaa.
Siitä ajettiin Kaunispään huipulle syömään tuhdit päivälliset ja sillä välin näin ikkunasta kun yksi aasialainen turisti nappasi autosta kuvan parkkipaikalla jolloinka totesin että otetaan nyt itekkin pari




Yhtenä päivänä myös käväistiin Inarin ytimessä Papana -ravintolassa syömässä poronkäristyssalaatit ja hakemassa viereisestä matkamuistokaupasta kaikenlaista tingentangelia mukaan.

Sunnuntaina 9.2 matka takaisin etelän veteliin alkoi. Neljäs matkaaja heitettiin Ivalon lentokentälle ja matka Kolariin alkoi taas kolmen ihmisen voimin. Tällä kertaa nyt oikeasti sitä E75:tä pitkin Sodankylään ja siitä Kittilän ja Ylläsjärven kautta Kolariin. Maisemat oli kovin erilaiset ja suoraan sanottuna masentavat; Paljon autiotaloja pienissä kylissä koko matkan varrella. Myös yksi pieni matkamuistoputiikki hylättynä tekojärven rannalla vihlaisi sieluun voimakkaasti. Aina surullista nähdä miten maaseudut hiljenee. Matkalla oli myös paljon vuokra-autoilijoita joiden ajaminen oli jokseenkin huolestuttavaa, noh äkkiäkös niistä pääsi ohi; kaasupoljin puolheen välhiin ja ASR hoiti hallitun ohituksen vaivatta.
Kolarin juna-aseman vieressä oli sopivasti nälkäisille matkalaisille grilli auki. Siellä kerkesi mukavasti syödä taas vatsan täyteen ennen auton lastausta.


Auton lastauksen jälkeen taas sama juttu kuin tultaessa; liikenteenohjaaja kehui autoa kovasti ja sanoi ettei tuommoisia enää näe. Vastasin että alkaahan näillä olla jo ikää johon hän tokaisi että "kyllähän nuo kestää paremmin toisin kuin nämä nykyletukat." Liikenteenohjaajan selän takana seisseen juuri Reunaultin puikoista nousseen noin 50-vuotiaan rouvasoletetun ilme oli näkemisen arvoinen
Tornion kohdalla hyttimme parhaat päivät nähneestä ikkunasta näkyi myös revontulia, kuvan laatu nyt on mitä on.

Maanantaina aamupäivällä oltiin jälleen Pasilassa, kaikkien loputtomien tyämaiden keskipisteessä ja katupölyn kitkerässä pilvessä. "Joko lähettäisiin takaisin?" kuului takapenkin neidiltä joka on muutenkin kova lapinreissaaja. Niinpä. Viimekertaisesta talvilomasta oli mulla ehtinyt vierähtää jo 8 vuotta.
Kilometrejä yhteensä tuli 1082km. Keskikulutus 3 tankkauksen välillä 13,68l/100km. Ainoastaan menopäivän kulutuslukema poikkesi tavanomaista korkeammalle. 2 muun tankkauksen aikana kulutukset 13,8l/100km ja 11l/100km.
360tkm tuli täyteen paluureissun aikana. Perus 'B-huolto' siis seuraavaksi
edit: pieniä typoja korjattu..
Viimeksi muokannut Hage, Pe 08.08.2025 19:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Aivan mahtavaa. Kiitokset tarinasta ja hienoista kuvista. Ainakin omaa mieltäni lämmittää ihan suunnattomasti nähdä, kun näitä klassikoita oikeasti käytetään. Oli varmasti hieno reissu! Modernin auton valoja varmaankin on pohjoisen talvessa ikävä, mutta muutenhan vanha Mersu tekee työnsä vaivatta kunhan on kunnossa eikä osu huonoa tuuria. Miten muuten lähti iso kasi aamuisin käyntiin?
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Ai että on kyllä Lapissa hienoja maisemia, ite oon ollu 4 kertaa laissa mutta aina kesä aikaan. Käytitkö kertaakaan niitä ketjuja?
Ja hyvä että saatiin sulle ne ketjut.
mega pitkä kuva quote poistettu, t. mode
Ja hyvä että saatiin sulle ne ketjut.
mega pitkä kuva quote poistettu, t. mode
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Hyvä juttu. Ei kannata huolehtia keskikulutuksista, kuten et varmaan teekään - toiste et ehkä koe samanlaista reissua. Mahtavuutta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Ai että
W126 on mahtava talviauto, ja mikäs se on kuivilla pakkaskeleillä ajellessa vanhalla klassikolla. Kiitos mukavasta tarinasta!
1991 420 SE
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Hienoa tarinaa ja hienoja kuvia. Täytyy vielä ajan kanssa lukea isolta ruudulta. 
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Minulta myös
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
"Autot tykkää että niillä ajetaan". Kiva tarina ja hienot maisemat, kiitos.
Huvittavaa nähdä tuollaisessa autossa "economy"-mittari ja samalla kertoa 13-16 kulutuslukemia.
Huvittavaa nähdä tuollaisessa autossa "economy"-mittari ja samalla kertoa 13-16 kulutuslukemia.
Viimeksi muokannut Efraim, Ma 03.03.2025 10:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Hyvää tarinaa kuvien kera! Mersu 560 Lapissa hirsimökin pihassa – tulee vahvat mielleyhtymät jonnekin sikarinkäryisen 80-luvun lopulle
Jotenkin ihan eri tavalla säväyttävä asia nähdä vanha auto käyttöajossa keskellä talvea, kuin kesäisessä harrastetapahtumassa missä mielenkiintoisista autoistakin tulee äkkiä "ähky".
Jotenkin ihan eri tavalla säväyttävä asia nähdä vanha auto käyttöajossa keskellä talvea, kuin kesäisessä harrastetapahtumassa missä mielenkiintoisista autoistakin tulee äkkiä "ähky".
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Mielestäni noilla pärjäsi oikein hyvin, tehokkaat sumuvalot auttoi todella paljon kapeilla tieosuuksilla. Kumma kun etusumareita ei tehdä ledvalollisten autojen keulillejuusmo kirjoitti: ↑La 01.03.2025 21:39 Aivan mahtavaa. Kiitokset tarinasta ja hienoista kuvista. Ainakin omaa mieltäni lämmittää ihan suunnattomasti nähdä, kun näitä klassikoita oikeasti käytetään. Oli varmasti hieno reissu! Modernin auton valoja varmaankin on pohjoisen talvessa ikävä, mutta muutenhan vanha Mersu tekee työnsä vaivatta kunhan on kunnossa eikä osu huonoa tuuria. Miten muuten lähti iso kasi aamuisin käyntiin?
Ketjujen asennusta tuli kyllä muutamaan kertaan kotipihalle harjoiteltua, ohjeet oli aika ympäripyöreät ja kuvissa eri ketjuosien värit erilaiset kuin mitä todellisuudessa. Ketjuja ei tullut kokeiltua käytännössä. Saamelaistenpäivänä jäätiin hetkeksi aikaa jumiin mökkitielle kun uutta lunta oli edellisenä yönä satanut ja keli oli muuttunut plussan puolelle. Ketjut olisi varmaan siinä tilanteessa kaivaneet itsensä hiekalle asti, sen verran heikko kantavuus oli lumessa. Olin varautunut myös kiinnijäämisen pelossa myös parilla muovisella luistonestoritilöillä. Ovat olleet pelastava tekijä aina jos on jumiin jäänyt. Onneksi niillä ja lumenkolauksella päästiin pälkähästä
Kuva 560:stä pienen sutimisen ja hangesta poispääsyn jälkeen

Ei se kulutus tosiaan mikään yllätys ollut, enkä tosiaan siitä kauheasti välitäkkään. Täytyy vain siitä huolimatta aina seurailla lukemia niin tietää toimiiko motti oikein
Juuri nimenomaan nuo kuivat pakkaskelit on mielestäni parhaimpia hetkiä autolla ajamiseen, etenkin tämmösillä missä on paljon tunnetta ja vähän järkeä
Haha
Mökillä itseasiassa onkin melkein sikarinkäryistä historiaa; Mökin omistaja kertoi että rakenteet kuului alunperin mennä Naapurimaamme ensimmäiselle preisdentille joka suunnitteli hankkivansa Honkarakenteelta metsästysmajan. Suunnitelmat kuitenkin peruuntui ja omistaja osti nuo hirret Honkarakenteelta pois. Kaikissa hirsissä voi nähdä edelleen herran nimen kenelle niiden kuului mennä ja siitä tuleekin myös mökin nimi. Olkoon tarina totta ja miksi ei olisi, mökki oli julmetun äänekkäästä vesipumpustaan huolimatta juuri sellainen mihin voisin muuttaa asumaan vaikka koko vuodeksi.Häksä kirjoitti: ↑Su 02.03.2025 22:18 Hyvää tarinaa kuvien kera! Mersu 560 Lapissa hirsimökin pihassa – tulee vahvat mielleyhtymät jonnekin sikarinkäryisen 80-luvun lopulle![]()
Jotenkin ihan eri tavalla säväyttävä asia nähdä vanha auto käyttöajossa keskellä talvea, kuin kesäisessä harrastetapahtumassa missä mielenkiintoisista autoistakin tulee äkkiä "ähky".

Ja kiitos kaikille kommenteista ja kehuista. Aina tulee hyvä mieli kun huomaa että 560-käyttiksen tarina kiinnostaa
Viimeksi muokannut Hage, Pe 08.08.2025 19:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Hyvä, että Webasto toimii niin ei tule kylmäkäynnistyksiä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Mukavaa luettavaa !

hihihih.......ohjeistin että etsi sieltä kartasta tie E75 koska Levin kautta en varmasti aja. Levin keskustaan tultaessa...
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Pääsiäisen tienoilla auto jäi seisontaan ja nyt heinäkuun alussa otin limusiinin takaisin liikenteeseen. 4.7 katsastin auton tyylikkäästi viimeisenä katsastus päivänä. Ainoa vika oli kaksi letkua öljylauhduttimelta jotka alkoivat vuotamaan kuin seula samantien kun auton käynnisti seisonnasta. Siitä onneksi selvittiin uusilla letkuilla jotka ei tosin olleet mitään halpoja 
3.7.24 - 4.7.25 välillä ehdin ajaa 7092km.
Autolla ajettu heinäkuun alusta alkaen viikottain ja uudet kesärenkaat on aivan mahtavat; hiljaiset, pehmeät ja pitoa on verrattuna niihin koppuraisiin Michelineihin. Auto tuntui oudolta ajaa kun on ehtinyt tottua S123:n koviin penkkeihin, käyntiääneen ja kiihtyvyyteen. 560 tuntuu (mukamas yllättäen) modernimmalta, hiljaisemmalta ja on paljon vakaampi ajaa moottoriteillä.
En tosin suoraan sanottuna tykkää ajaa tällä autolla, tuo sitkeä käyntivika on alkanut vaivaamaan entistä kovemmin mieltä ja pyrin nyt välttämään ajoja tällä siihen asti että saan vietyä auton jollekulle joka osaa eliminoida käyntihäiriön lopullisesti. Ehkäpä seuraavaksi Rollen Tähtihuoltoon, jos saan audienssin.
Tuoreita kuvia ei ole valitettavasti laittaa sillä kuvanjakopalvelu Aijaa.com näyttää sulkeneen sivunsa ilman mitään ennakkovaroitusta jokin aika sitten. Täytyy etsiä uusi kuvanjakopalvelu joka ei pilaa kuvanlaatua. Ehdotuksia?
3.7.24 - 4.7.25 välillä ehdin ajaa 7092km.
Autolla ajettu heinäkuun alusta alkaen viikottain ja uudet kesärenkaat on aivan mahtavat; hiljaiset, pehmeät ja pitoa on verrattuna niihin koppuraisiin Michelineihin. Auto tuntui oudolta ajaa kun on ehtinyt tottua S123:n koviin penkkeihin, käyntiääneen ja kiihtyvyyteen. 560 tuntuu (mukamas yllättäen) modernimmalta, hiljaisemmalta ja on paljon vakaampi ajaa moottoriteillä.
En tosin suoraan sanottuna tykkää ajaa tällä autolla, tuo sitkeä käyntivika on alkanut vaivaamaan entistä kovemmin mieltä ja pyrin nyt välttämään ajoja tällä siihen asti että saan vietyä auton jollekulle joka osaa eliminoida käyntihäiriön lopullisesti. Ehkäpä seuraavaksi Rollen Tähtihuoltoon, jos saan audienssin.
Tuoreita kuvia ei ole valitettavasti laittaa sillä kuvanjakopalvelu Aijaa.com näyttää sulkeneen sivunsa ilman mitään ennakkovaroitusta jokin aika sitten. Täytyy etsiä uusi kuvanjakopalvelu joka ei pilaa kuvanlaatua. Ehdotuksia?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Laita tänne liitteenä, kaikista yksinkertaisinta. Jos ei sitten ole tarvetta jakaa myös muualle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Tuleeko vika päälle jos koneen esilämmittää lokilämmittimellä?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: 560SEL - Käyttöauton tarina
Ei ole lohkolämmitintä, webasto kyllä.
Webastolla kun esilämmittää koneen +40c niin vika joka sisältää kierrosten jurnutusta 550rpm ja pakoputken paukkumista on poissa. Vian saa pois myös tekemällä kylmäkäynnistyksen, lämmittää moottorin n. +40c, sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen. Kylmäkäynnistyksellä tyhjäkäynti on hiukan epävakaata. Tyhjäkäyntikierrokset on kuitenkin normaalit siihen asti kunnes nostaa kierrokset +1000rpm jolloin vika tulee esiin paljon selkeämmin, jonka huomaa että kone ikään kuin haraa vastaan ja kierrokset laskee n. 50rpm vaikka pitäisi kaasua samassa asennossa.
Jos autolla ajaa vikatilassa economy mittari liikkuu todella herkästi enimmäkseen punaisen puolella ja D vaihde päällä liikennevaloissa ilmastointi päällä auto saattaa sammua kun ei jaksa pysyä käynnissä ja kierrokset n. 500rpm.
Vaikka käyntivian ohittaisi esilämmityksellä tai kuittaisi käynnistämällä uudelleen niin moottoritiellä huomaa että auto hiukan nykii ja empii economy-mittarin painuessa punaiselle. Tämä viimeinen käyntihäiriön oire poistuu vain ajamalla samalla moottorin kuorimituksella nykimisestä ja empimisestä piittaamatta sillä auto löytää yhtäkkiä tehoa, kaasuun vastaaminen keventyy ja economy-mittari laskee takaisin ekoloogisuuden puolelle. Tämän jälkeen auto toimii täysin normaalisti ja polttoainekulutusta myöten.
Siellä kuvanjakopalvelussa oli paljon muitakin kuvia mitä pitää saada jakoon, itselle helpointa on että kaikki nettiin laitetut kuvat on samassa paikassa nopeasti saatavilla. Löysin pätevän oloisen palvelimen ja lisäilen kuvia pikkuhiljaa takaisin TDT:n ja SEL:n tarinaan
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic





