OM651 jako(pää)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
OM651 jako(pää)
Tuossa eräs aloitteleva ruuvaaja sai moottoria kasatessaan imupuolen nokka-akselin yhden hampaan verran sivuun. Ei tietoa kumpaan suuntaan. Konetta pyöritettiin kampiakselin päästä ilmeisesti vaikeuksitta.
Kysymys kuitenkin kuuluu: ottaako männät ja venttiilit yhteen tuolla yhden hampaan sivuun asentamisella? Kukaan tuskin on tuota vartavasten kokeillut, mutta jos jollain sattuis olemaan asiasta käsitystä. Lähellä mäntä ja ventiilit on joka tapauksessa kun mäntään on pienet lovet pitänyt koneistaa.
Kysymys kuitenkin kuuluu: ottaako männät ja venttiilit yhteen tuolla yhden hampaan sivuun asentamisella? Kukaan tuskin on tuota vartavasten kokeillut, mutta jos jollain sattuis olemaan asiasta käsitystä. Lähellä mäntä ja ventiilit on joka tapauksessa kun mäntään on pienet lovet pitänyt koneistaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651 jako(pää)
Turha tuota on miettiä, jako vaan kohdalleen.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OM651 jako(pää)
Kuinka niin turha miettiä? Olisi kiva tietää ottaako mäntä ja venttiili yhteen jos jako on hampaan verran sivussa. Tietenkin jako on laitettu kohdalleen kun virhe huomattiin, mutta olisi kiva tietää ehtikö vahinko jo tapahtua. Tietäisi sitten otetaanko kansi uudelleen irti vai ei. Tuo edellinen vastaus on lähinnä vauva-foorumi tasoa vai ajattelitko että jako jätetään laittamatta kohdalleen?
Re: OM651 jako(pää)
Jos motti mennyt nätisti ympäri ja kierretty vain käsin niin e oletettavasti ole ottanut kiinni.
Kierroksilla tilanne on eri.
Hampaan verran kärsii olemaan myöhässä kuitenkin, aikaisessa en ole täysin varma mutta olettaen senkin mahtuu pyörimään kun käsin veivaa.
Lisätään nyt vielä, kylmänä käsin veivatessa vaikka venttiili ja mäntä koskettaisi ei välttämättä mitään tapahdu, mäntä kääntyy hieman sylinterissä ja hudraulinen välyksen tasaus venttiilin nostajassa joustaa hieman.
Jos asiaa ei ole edes tuntenut käsin mottia pyöritellessä niin suurella todennäköisyydellä mitään vauriota ei ole päässyt käymään.
651 venat on jonkun verran vielä kannessa sisällä ja suhteellisen pystyssä mäntään nähden joten se hampaan verran kääntö ei ole niin kriittinen kuin jossain koneessa missä venttiilit ovat jyrkässä kulmassa mäntään nähden.
Kierroksilla tilanne on eri.
Hampaan verran kärsii olemaan myöhässä kuitenkin, aikaisessa en ole täysin varma mutta olettaen senkin mahtuu pyörimään kun käsin veivaa.
Lisätään nyt vielä, kylmänä käsin veivatessa vaikka venttiili ja mäntä koskettaisi ei välttämättä mitään tapahdu, mäntä kääntyy hieman sylinterissä ja hudraulinen välyksen tasaus venttiilin nostajassa joustaa hieman.
Jos asiaa ei ole edes tuntenut käsin mottia pyöritellessä niin suurella todennäköisyydellä mitään vauriota ei ole päässyt käymään.
651 venat on jonkun verran vielä kannessa sisällä ja suhteellisen pystyssä mäntään nähden joten se hampaan verran kääntö ei ole niin kriittinen kuin jossain koneessa missä venttiilit ovat jyrkässä kulmassa mäntään nähden.
-
- Mersumies
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651 jako(pää)
No ei ollut tarkoitus viisastella. Tarkoitin vain, että jos jotain on pielessä, niin se ei ihmettelemällä korjaannu, vaan asia pitää korjata ja vahingot tutkia. Kukaan ei sitä voi sinulle kertoa tapahtuiko mitään vai ei, toivottavasti ei, mutta täyden varmuuden saa vain avaamalla.Marjaleena kirjoitti: ↑Pe 18.07.2025 11:30 Kuinka niin turha miettiä? Olisi kiva tietää ottaako mäntä ja venttiili yhteen jos jako on hampaan verran sivussa. Tietenkin jako on laitettu kohdalleen kun virhe huomattiin, mutta olisi kiva tietää ehtikö vahinko jo tapahtua. Tietäisi sitten otetaanko kansi uudelleen irti vai ei. Tuo edellinen vastaus on lähinnä vauva-foorumi tasoa vai ajattelitko että jako jätetään laittamatta kohdalleen?
Omat dieselasennus touhut on -80 luvun alkupuolelta, joten näistä nykyisistä en sinällään mitään ymmärrä,mutta epäilen, jos 651 on on ollut aloittelevan ruuvaajan käsissä, niin muutakin tarkisteltavaa voi olla.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OM651 jako(pää)
Tosiaan vain käsin pyöritetty kun jako oli pielessä. Ja toinen tosiaan on se, ettei ole muistikuvia siitä kumpaan suuntaan se oli. Pyörittäjän mukaan mitään puristusta kummempaa vastusta ei ollut. Pitäisi nyt saada suuttimen reikään adapteri paineiden mittaamiseen. Tuossa olisi tietysti auton alkup laakerivauriokone, jolla voisi asiaa simuloida. Jos saisi kannenpultit löysällä pyöritettyä konetta jako sivussa että näkisi jos kansi nousee. Toinen vaihtoehto laittaa jotain merkkausainetta (joku maali tai muovailuvaha tai välysmittanauha) mäntään tai venttiiliin ja sitten pyöritellä jaon ollessa väärin. Vähän jumppaahan tuossa on. Tosin riitäisi jos kansi ja nokka-akselit olisivat vain parilla pultilla kiinni.
Tilanne on siis se, että "korjattu" kone on autossa kiinni, muttei oikein käy kaikilla kaiken aikaa. Ja suuttimen sähköliitintä irti ottamalla yritetty tutkia mikä pytty on pois pelistä. Tuntuu, että pimeä pytty on milloin missäkin. Suuttimia on vaihdeltu ja niitä on myös penkissä testailtu eikä niissä pitäisi olla sanomista. Noissa diiseleiden puristuspainemittarisarjoissa taitaa adapterit olla paljolti hehkujen reikään? Suuttimen reikään adapterin saisi tietysti sorvattua. Ongelmana sorvaamisessa vaan on, että reikä adapterin läpi pitää olla pieni. Tämä siksi ettei sinne tulisi tarpeettomasti "ilmatyynyä". 15 cm pitkä 3-4 mm reikä on haasteellista porata (sorvissa) vaikka kuinka vetäisi poraa välillä reijästä pois.
Niin, ja paljon kiitoksia pohdintaan osallistuneille/osallistuville.
Tilanne on siis se, että "korjattu" kone on autossa kiinni, muttei oikein käy kaikilla kaiken aikaa. Ja suuttimen sähköliitintä irti ottamalla yritetty tutkia mikä pytty on pois pelistä. Tuntuu, että pimeä pytty on milloin missäkin. Suuttimia on vaihdeltu ja niitä on myös penkissä testailtu eikä niissä pitäisi olla sanomista. Noissa diiseleiden puristuspainemittarisarjoissa taitaa adapterit olla paljolti hehkujen reikään? Suuttimen reikään adapterin saisi tietysti sorvattua. Ongelmana sorvaamisessa vaan on, että reikä adapterin läpi pitää olla pieni. Tämä siksi ettei sinne tulisi tarpeettomasti "ilmatyynyä". 15 cm pitkä 3-4 mm reikä on haasteellista porata (sorvissa) vaikka kuinka vetäisi poraa välillä reijästä pois.
Niin, ja paljon kiitoksia pohdintaan osallistuneille/osallistuville.

Re: OM651 jako(pää)
Älkää nyt ihmeessä tehkö yhtään mitään sillä porukalla, mikä siellä touhuaa ja suunnittelee tekemisiäJos saisi kannenpultit löysällä pyöritettyä konetta jako sivussa että näkisi jos kansi nousee.

wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM651 jako(pää)
Tuon jälkeen on sitten ainakin tarvetta uusille osille/kannen irroitukselle,Marjaleena kirjoitti: ↑Ma 21.07.2025 12:05 Tosiaan vain käsin pyöritetty kun jako oli pielessä. Ja toinen tosiaan on se, ettei ole muistikuvia siitä kumpaan suuntaan se oli. Pyörittäjän mukaan mitään puristusta kummempaa vastusta ei ollut. Pitäisi nyt saada suuttimen reikään adapteri paineiden mittaamiseen. Tuossa olisi tietysti auton alkup laakerivauriokone, jolla voisi asiaa simuloida. Jos saisi kannenpultit löysällä pyöritettyä konetta jako sivussa että näkisi jos kansi nousee. Toinen vaihtoehto laittaa jotain merkkausainetta (joku maali tai muovailuvaha tai välysmittanauha) mäntään tai venttiiliin ja sitten pyöritellä jaon ollessa väärin. Vähän jumppaahan tuossa on. Tosin riitäisi jos kansi ja nokka-akselit olisivat vain parilla pultilla kiinni.
Tilanne on siis se, että "korjattu" kone on autossa kiinni, muttei oikein käy kaikilla kaiken aikaa. Ja suuttimen sähköliitintä irti ottamalla yritetty tutkia mikä pytty on pois pelistä. Tuntuu, että pimeä pytty on milloin missäkin. Suuttimia on vaihdeltu ja niitä on myös penkissä testailtu eikä niissä pitäisi olla sanomista. Noissa diiseleiden puristuspainemittarisarjoissa taitaa adapterit olla paljolti hehkujen reikään? Suuttimen reikään adapterin saisi tietysti sorvattua. Ongelmana sorvaamisessa vaan on, että reikä adapterin läpi pitää olla pieni. Tämä siksi ettei sinne tulisi tarpeettomasti "ilmatyynyä". 15 cm pitkä 3-4 mm reikä on haasteellista porata (sorvissa) vaikka kuinka vetäisi poraa välillä reijästä pois.
Niin, ja paljon kiitoksia pohdintaan osallistuneille/osallistuville.![]()
testeri kertoo mikä syl jättää vällistä/sillä voi sammutella 1syl kerrallan ja tehdä suuntaa antavan puristusmittauksen
Mökkillä
'
'
Re: OM651 jako(pää)
Jos tuolla entisellä laakerivaurioisella koneella haluaa testailla niin ei kyllä mielestäni aiheuta yhtään osan ostoa!
Re: OM651 jako(pää)
Se ilmatilavuus ei ole niin kriittinen siinä mittauksessa. Ja jos haluaa tehdä pienellä sisäreijälä niin jarruputkesta pätkä siihen adapteriin ja siihen juottaa sen suuttimen reikään sopivan adapterin.
Re: OM651 jako(pää)
Onko varma että viimeisetkin ilmat on saatu pois putkista ja suuttimista? Itsellä vaati ajamista pohjaprikkojen vaihdon jälkeen että kaikki rykimiset poistuivat. Paikallaan kaasutettaessa ruiskutusmäärät ovat niin pieniä että ilma ei kovin hyvin poistu.Tilanne on siis se, että "korjattu" kone on autossa kiinni, muttei oikein käy kaikilla kaiken aikaa. Ja suuttimen sähköliitintä irti ottamalla yritetty tutkia mikä pytty on pois pelistä. Tuntuu, että pimeä pytty on milloin missäkin.
Toinen mikä sotki asiat oli että en vaihtanut paluulinjan o-renkaita kaikkia uusiin kun hukkasin yhden. Vanhoista renkaista herkästi yksi tai useampi vaurioituu ja vuotava o rengas aiheutti minulla juuri tuollaisia ongelmia. Varmaan moni muukin pikku vuoto voi aiheuttaa ilmavaivoja.
Re: OM651 jako(pää)
Poraa isomman reiän ja sitten laittaa sinne sopivan väljän tangon pienentämään tilavuutta.Marjaleena kirjoitti: ↑Ma 21.07.2025 12:05 Ongelmana sorvaamisessa vaan on, että reikä adapterin läpi pitää olla pieni. Tämä siksi ettei sinne tulisi tarpeettomasti "ilmatyynyä". 15 cm pitkä 3-4 mm reikä on haasteellista porata (sorvissa) vaikka kuinka vetäisi poraa välillä reijästä pois.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM651 jako(pää)
Tuotapa en tuosta textistä huomannut että ne testit on tarkoitus tehdä rikkinäisellä moottorilla,
vaan mistäpä siinä testailessa tietää kuinka paljon pitäisi jako laitta pielleen että vastaisi sitä
mahdolisesti toisessa konessa olvaa heittoa ? siis ilman että tarkista sen siitä missä epäilee sen olevan pielessä ? nythän se pyöri sitähän toiki voisi kokeilla että missä kohdin ei enään pyöri
mutta jos on pyörähtäny ventillit jo solmuun niin sekään ei kerro sitä onko pielessä vai ei ja kuinka paljon, eli silkaa ajan hukaa kun sen jaon voi tarkistaa suorraan siitä kohtena olevasta koneesta,
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM651 jako(pää)
Puristusten mittaus mersuun sopivalla testerillä jos se näytää että heittoa on niin sitten tarkistus
puristus painen mittarilla,
jos polttoainen linjaa ei ole ilmattu oikein niin se ensimäisenä,
puristus painen mittarilla,
jos polttoainen linjaa ei ole ilmattu oikein niin se ensimäisenä,
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OM651 jako(pää)
Eeemeliltä hyvä kommentti askarteluun tuolla joka alakertavaurioisella koneella. MJPfiniltä ja eseniltä hyviä ideoita tuohon puristusmittausadapteriin liittyen.
Tuo testerillä tutkiminen vaatisi asianmukaisen testerin kattelemista jostain. Nyt ei ole käytössä kuin icarsoft ja sillä ei taida edellä kuvatunlaiseen operaatioon pystyä (puristusmittaus & suuttimien sammuttelu)
Ilmauksesta en ehkä 100 varma ole, mutta tähän asti ilmat on saatu pois hieman putkia mieluiten ylimmästä kohtaa löysäämällä. Koneen käyntiin saaminen hoitaa loput. Nyt ei kyseessä onneksi ole piezosuuttimet jotka on herkkiä ilmalle tai vastapaineen puuttumiselle.
Kun auton kanssa ei ole varsinaista kiirettä, niin sekin on saanut nyt helteiden aikana meidän asiaa ymmärtämättömien lailla levätä. Antaa ilmojen vähän viilentyä ja sitten takaisin sorvin ääreen adapteria virittelemään ja myös laittamaan purkkaa hylkykoneen sylinteriin.
Tuo testerillä tutkiminen vaatisi asianmukaisen testerin kattelemista jostain. Nyt ei ole käytössä kuin icarsoft ja sillä ei taida edellä kuvatunlaiseen operaatioon pystyä (puristusmittaus & suuttimien sammuttelu)
Ilmauksesta en ehkä 100 varma ole, mutta tähän asti ilmat on saatu pois hieman putkia mieluiten ylimmästä kohtaa löysäämällä. Koneen käyntiin saaminen hoitaa loput. Nyt ei kyseessä onneksi ole piezosuuttimet jotka on herkkiä ilmalle tai vastapaineen puuttumiselle.
Kun auton kanssa ei ole varsinaista kiirettä, niin sekin on saanut nyt helteiden aikana meidän asiaa ymmärtämättömien lailla levätä. Antaa ilmojen vähän viilentyä ja sitten takaisin sorvin ääreen adapteria virittelemään ja myös laittamaan purkkaa hylkykoneen sylinteriin.