W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
Ongelma-autona on MB 220 CDI (W204, vm. 2008), moottorina OM646. Auto tyhjentää akkua, jos seisoo vähänkin pidempään. Menee niin tyhjäksi, ettei edes mikään sisävalo tai muu syty; ylläpitolaturikaan ei ala ladata, joten jännite on alle 4,5 volttia. Siis täysin tyhjä.
Akku on laadukas ja alle 1,5 kuukautta vanha (vaihdettu silloin, koska autosta oli viimeksi mennyt akku samalla tavalla täysin tyhjäksi). Joten en epäilisi ensimmäisenä akkua. Ja kyllä, autolla on äskettäin ajettu pitkää matkaa.
Insinöörivalikon mukaan lataa jo tyhjäkäynnillä noin 100 ampeerilla, ja jännite nousee yli 14 voltin. Mutta kun sammuttaa (siis valikon vaatimaan avaimen asentoon 1), jännite tippuu alle 12 voltin ja virtaa kuluu silti yli 10 ampeeria. Asennossa 1 palavat taka- ja parkkivalot eivät selitä näin suurta kulutusta (eli yli 120 wattia). Comand ja sisävalot ovat kytkettynä pois päältä (vaikka eivätkä nekään vie kuin muutaman ampeerin). En ole kokeillut, paljonko menee avaimen asennossa 0 (koska valikko ei silloin näy), mutta oireista päätellen sitä menee melkein saman verran.
Takaluukun sulakkeet on käyty jo pääpiirteissään läpi, eivätkä ne vaikuttaneet virrankulutukseen. Mistä itse lähtisit seuraavaksi hakemaan vikaa? Vai pitäisikö kokeilla takaluukun reletkin yksitellen irti? Onko tämä joku tunnetukin tyyppivika?
-Daaz
Akku on laadukas ja alle 1,5 kuukautta vanha (vaihdettu silloin, koska autosta oli viimeksi mennyt akku samalla tavalla täysin tyhjäksi). Joten en epäilisi ensimmäisenä akkua. Ja kyllä, autolla on äskettäin ajettu pitkää matkaa.
Insinöörivalikon mukaan lataa jo tyhjäkäynnillä noin 100 ampeerilla, ja jännite nousee yli 14 voltin. Mutta kun sammuttaa (siis valikon vaatimaan avaimen asentoon 1), jännite tippuu alle 12 voltin ja virtaa kuluu silti yli 10 ampeeria. Asennossa 1 palavat taka- ja parkkivalot eivät selitä näin suurta kulutusta (eli yli 120 wattia). Comand ja sisävalot ovat kytkettynä pois päältä (vaikka eivätkä nekään vie kuin muutaman ampeerin). En ole kokeillut, paljonko menee avaimen asennossa 0 (koska valikko ei silloin näy), mutta oireista päätellen sitä menee melkein saman verran.
Takaluukun sulakkeet on käyty jo pääpiirteissään läpi, eivätkä ne vaikuttaneet virrankulutukseen. Mistä itse lähtisit seuraavaksi hakemaan vikaa? Vai pitäisikö kokeilla takaluukun reletkin yksitellen irti? Onko tämä joku tunnetukin tyyppivika?
-Daaz
Viimeksi muokannut Daaz, Su 30.08.2020 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Joo, tuota voisi kokeilla vaikka huomenna, jos paikallistan sen säätimen johdon. Kiitos vinkistä! Lisälämmitintä ei varmaankaan Saksan-tuontiautossa ole, ellei se sitten ole vakiovaruste. Mutta sillekin on varmasti oma sulake, joten tsekataan sekin.kurikka kirjoitti:Kokeile ottaa laturin säätimen johdot irti, jos vaikka purkaa sitä kautta akkua. Voi olla myös sähköinen lisälämmitin koko ajan päällä.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5906
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Johto on helppo paikalistaa, on laturissaDaaz kirjoitti: Joo, tuota voisi kokeilla vaikka huomenna, jos paikallistan sen säätimen johdon. Kiitos vinkistä! Lisälämmitintä ei varmaankaan Saksan-tuontiautossa ole, ellei se sitten ole vakiovaruste. Mutta sillekin on varmasti oma sulake, joten tsekataan sekin.
-Daaz
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 680
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
rumilus nyt varmaan kertoo terkemmin mikä n.100w sähköinen lisälämmitys autossa on?kurikka kirjoitti:Kokeile ottaa laturin säätimen johdot irti, jos vaikka purkaa sitä kautta akkua. Voi olla myös sähköinen lisälämmitin koko ajan päällä.
2007 R 320cdi
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Sulakkeiden yli voltage droppeja kannattaa mittailla niin tietää mihin piiriin virransyönti menee.
https://www.powerprobe.com/fuse-voltage-drop-charts" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämpökameralla kun katsoo sulaketaulut niin voi paikallistua suoraan minkä fusen kautta virta menee.
DC Pihtivirtamittari ja sähkökaavio on ystäviä tuollaisen vian paikallistamisessa.
https://www.powerprobe.com/fuse-voltage-drop-charts" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämpökameralla kun katsoo sulaketaulut niin voi paikallistua suoraan minkä fusen kautta virta menee.
DC Pihtivirtamittari ja sähkökaavio on ystäviä tuollaisen vian paikallistamisessa.
Xentry 09/2019 + SD Connect 4
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Ei se säätimen johtojen irroitus välttämättä lopeta laturilta vuotoa vaan pitäisi myös +piuha irroittaa...mielellään amppeeri mittari laittaa aiihen väliin.
sitten jos siellä kaikki ok voit mitata miten ja sammuuko väylä eli ihan volttimittarilla akulta katsot..odota mutta tollainen purku virta ei välttämättä sammuta sitä
vaan väyläkin voi jäädä auki.
akun kenkä irti ja navan ja kengän väliin toi amppeeri mittari ja sulakkeita irti kunnes löytyy kuluttaja ,sit tutkii mitä sen takana on.
Pitää muistaa jos väylä on auki kuluttaa sekin jonkin verran mutta kunhan löydät ton suurimman syöpön.
sitten jos siellä kaikki ok voit mitata miten ja sammuuko väylä eli ihan volttimittarilla akulta katsot..odota mutta tollainen purku virta ei välttämättä sammuta sitä
vaan väyläkin voi jäädä auki.
akun kenkä irti ja navan ja kengän väliin toi amppeeri mittari ja sulakkeita irti kunnes löytyy kuluttaja ,sit tutkii mitä sen takana on.
Pitää muistaa jos väylä on auki kuluttaa sekin jonkin verran mutta kunhan löydät ton suurimman syöpön.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Itsellä kanssa tää näemmä yleinen 2vrk ja akku tyhjä-ongelma. Ratista saa lämmittimen off-asentoon, mutta purkaa akkua edelleen. Myös -kaapelia takaisin laittaessa kipinöi kovasti. Moottorin lämpö näytössä aina +85c niin vaikuttaako tuo mahdollisesti jonkun laitteen toimintaan? Autossa istuessa kun ottanut avaimen pois virtalulosta, jää edelleen kuulumaan sellainen sähkölaitteen surina, eli varmasti sitä virtaa kuluu.
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Tässähän on kyseessä 204, niin eipä niissä yleinen ole akun tyhjenemismurhe. Minkä lämmittimen Timoboy76 omastaan napeista laittaa pois päältä ? Esimerkiksi W203 oli tyypillistä että lisälämmitin meni jonkinlaiseen oikosulkuun. Eihän siinä nappien näppäily mitään auta, akunkengän räpsäyttely rikkoo puolestaan muita paikkoja.
wiimax.fi
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia, mistä?
Koska tämä asia saattaa vaivata muitakin, kerron, miten tämä tapaus päättyi. Tuo virran vuotaminenhan ei ole tyypillistä tässä automallissa.
Vein auton aluksi tunnettuun Mersu-huoltoon pääkaupunkiseudulla, mutta vikaa ei löytynyt. Autossa ei ole sitä lisälämmitintä, eikä se heidän mittauksissaan kuluttanut yhtään ylimääräistä virtaa, kun avaimet otti irti.
Tämä ei ole ihme, sillä myöhemmin huomasin, että akku tyhjenee vain (ja aina) sateella ja sateen jälkeen, mutta ei koskaan poutasäällä. Huoltopäivänä ei satanut.
Hankin lopulta lainaksi lämpökameran, ja se osoitti, että sateen jälkeen konehuoneen sulakerasiassa rele ”N” oli 45-asteinen. Muut olivat kylmiä. Rele N vastaa moottorin virrasta, ja kun tarkasti kuunteli, moottorista kuului vinkunaa (jonka Vehon asentaja myöhemmin tunnisti moottorin ohjausyksiköksi). Moottorin virrat olivat siis sadekelillä yötä päivää päällä, mikä tyhjensi akun noin vuorokaudessa.
Vaihdoin releen (oli Vehossa hyllyssä ja maksoi noin 20–30 euroa). Se auttoi, eikä vika ole palannut. Helppo korjaus, kun keksi, missä vika oli.
Nyt te kysytte, että miten se sade siihen releeseen vaikutti, kun se on tiivistetyssä sulakerasiassa, johon ei pääse vettä. Niin, hitostako minä tiedän. Ehkä se rele oli niin hajoamisen rajalla, että pelkkä ilmankosteus sai sen jäämään jumiin päälle-asentoon ja kuiva ilma vapautti. En tiedä, mutta nyt toimii taas.
-Daaz
Vein auton aluksi tunnettuun Mersu-huoltoon pääkaupunkiseudulla, mutta vikaa ei löytynyt. Autossa ei ole sitä lisälämmitintä, eikä se heidän mittauksissaan kuluttanut yhtään ylimääräistä virtaa, kun avaimet otti irti.
Tämä ei ole ihme, sillä myöhemmin huomasin, että akku tyhjenee vain (ja aina) sateella ja sateen jälkeen, mutta ei koskaan poutasäällä. Huoltopäivänä ei satanut.
Hankin lopulta lainaksi lämpökameran, ja se osoitti, että sateen jälkeen konehuoneen sulakerasiassa rele ”N” oli 45-asteinen. Muut olivat kylmiä. Rele N vastaa moottorin virrasta, ja kun tarkasti kuunteli, moottorista kuului vinkunaa (jonka Vehon asentaja myöhemmin tunnisti moottorin ohjausyksiköksi). Moottorin virrat olivat siis sadekelillä yötä päivää päällä, mikä tyhjensi akun noin vuorokaudessa.
Vaihdoin releen (oli Vehossa hyllyssä ja maksoi noin 20–30 euroa). Se auttoi, eikä vika ole palannut. Helppo korjaus, kun keksi, missä vika oli.
Nyt te kysytte, että miten se sade siihen releeseen vaikutti, kun se on tiivistetyssä sulakerasiassa, johon ei pääse vettä. Niin, hitostako minä tiedän. Ehkä se rele oli niin hajoamisen rajalla, että pelkkä ilmankosteus sai sen jäämään jumiin päälle-asentoon ja kuiva ilma vapautti. En tiedä, mutta nyt toimii taas.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löy
Hyvä jotta vika löytyi ja kerroit. Kyllä täällä saksa tuonnissakin on ptc vastus lämmityslaitteen kennolla. Vanhemmiten rikki, yleensä v vain ei toimi, ei syö virtaa.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löy
No olipa outo vika... ja hyvä että löyty.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löy
Kuulostaa sellaiselta vialta että pitänee tutkailla olisiko samantyylistä w220 korissakin. Sateella tai sen jälkeen (5kk satoi viime talvena) akku tyhjeni. Mutta kun kuivat kelit tuli niin akkukin alkoi kestää. Tosin ei ehkä moottorin ohjauksen osalla välttämättä. Lämpökameraa siis hankkimaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
Tultiin eilen kesälomareissusta, aamulla akku oli tyhjä (8.8V näytti akkulaturi). Akku ottaa kyllä hyvin virtaa vastaan, noin kolme tuntia akkulaturilla niin oli täynnä. Kysymys: miten saisin mitattua, vuotaako virtaa vai ei? Uskallanko mennä irrottamaan miinusnavan akulta ja yleismittari kengän ja akunnavan väliin? Auto on noin viikon takainen ostos, ei oireillut aiemmin.
Potilas on 2007 W204 C180 kompressor
Potilas on 2007 W204 C180 kompressor
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
Kolme tuntia? Ja akku täynnä? Jos akun varaus 8V niin se on kuollut
Kapasiteetti tuolla logiikalla on melko selvä
Joku halpa akkutesteri varmaan myös ilmoittaa saman
Kapasiteetti tuolla logiikalla on melko selvä
Joku halpa akkutesteri varmaan myös ilmoittaa saman
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
Se akku on entinen, aika järeä laturi pitää olla että saat 3 tunnissa auton akun ladattua oikeasti täyteen eli todennäköisesti se rikkinäinen akku ei vaan ota enempää virtaa vastaan. Itse hommaisin vaan uuden akun ja jos ongelma uusiutuu niin sitten tutkisin lisää.isalmela kirjoitti: ↑Su 13.07.2025 13:18 Tultiin eilen kesälomareissusta, aamulla akku oli tyhjä (8.8V näytti akkulaturi). Akku ottaa kyllä hyvin virtaa vastaan, noin kolme tuntia akkulaturilla niin oli täynnä. Kysymys: miten saisin mitattua, vuotaako virtaa vai ei? Uskallanko mennä irrottamaan miinusnavan akulta ja yleismittari kengän ja akunnavan väliin? Auto on noin viikon takainen ostos, ei oireillut aiemmin.
Potilas on 2007 W204 C180 kompressor
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
Ihan noin yleisesti, jos akun jännite on alle 12V niin ne on kuolleita
Re: W204 220 CDI vuotaa virtaa – onko veikkauksia? [Vika löytyi]
Kyllähän noita täysin tyhjäksikin (0V) päässeitä akkuja on onnistuneesti ladattu ja niistä tullut vielä ihan toimivia. Tietysti se tyhjäksi päästäminen aina huonontaa sitä akkua, mutta ei se nyt aina heti käyttökelvoton ole vaikka tyhjäksi onkin päässyt. Mun w202:ssa oli 100Ah Boschin Silver just 10 vuotta ja tuona aikana meni muutaman kerran täysin tyhjäksi kun unohtui laittaa ylläpitolataukseen seisonnan ajaksi. Tänä keväänä ostin uuden akun kun se pääsi taas viime talvena tyhjenemään ja viime kesänä jo osoitti heikkenemisen merkkejä kun viikon seisonnan jälkeen jaksoi enää juuri omillaan lähteä käyntiin.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)