om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja R|ku »

Terve,

410tkm ajettu Rintteri alko kalkattamaan, ei muutakun kone veke ja kolmospytystähän sielä oli kiertokangenlaakeri korkannut.

Kone menossa koneistamolle ja muutama kysymys heräisi mitä näihin kannattas tehdä.

Kuinka pahasti kampiakseli vaurioituu, ei pyörinyt kovin helpolla moottori. Saadaanko koneistamolla kuntoon kaikki mikä on yhtenä kappaleena :D

kunnostettuihin moottoreihin ilmeisesti uusitaan männätkin?

Entä öljypumppu?

vuosimalli 2011 jos sillä on merkitystä...
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2625
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

R|ku kirjoitti: Ke 25.06.2025 22:07 Terve,

410tkm ajettu Rintteri alko kalkattamaan, ei muutakun kone veke ja kolmospytystähän sielä oli kiertokangenlaakeri korkannut.

Kone menossa koneistamolle ja muutama kysymys heräisi mitä näihin kannattas tehdä.

Kuinka pahasti kampiakseli vaurioituu, ei pyörinyt kovin helpolla moottori. Saadaanko koneistamolla kuntoon kaikki mikä on yhtenä kappaleena :D

kunnostettuihin moottoreihin ilmeisesti uusitaan männätkin?

Entä öljypumppu?

vuosimalli 2011 jos sillä on merkitystä...
Yleisenä huomiona kk-laakerin hajottua useimmiten myös kampiakselin kk-kaula vaurioituu joten siihen asennetaan alikokolaakeri kampiakselin alikokoon hiomisen jälkeen. Samoin kiertokangen alapää on hajalla ja nykyään on paljon murtamalla tehtyjä kk-alapäitä joita ei voi korjata joten uusi/käytetty kiertokanki tulee asentaa.

Kampiakselin välykset ovat edelleen usein alle 5 sadasosamilliä joten viallinen kk-laakeri voi takoa kampiakselin kieroksi melko nopeasti. Meillä oli varaosakoneeksi ostettu bensanelonen jonka runkolaakerilinja oli vaurioitunut kiertokangenlaakerin hajottua ja taottua kampiakselin kieroksi. Speksin mukaan välys oli 0,02 - 0,03mm joten paljon ei tarvitse kieroutua kun ei enää pyöri kunnolla.

Aikanaan minulla oli us V-8 joka alkoi kolkottamaan oikein kunnolla ja ajoin varovasti pienillä kierroksilla kotiin. Moottorin purkamisen jälkeen kävi ilmi, että yhdestä kk-laakerikaulasta oli lähtenyt noin millimetri rautaa pois joten ei tarvinnut korjata kun niin pientä alikokolaakeria ei ollut olemassa.

Öljypumpun laittaisin ehdottomasti uuden koska kaikki metalli kulkee suoraan pumppuun ja vasta sen jälkeen paineisena suodattimen läpi.
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja R|ku »

Moottori tuli vietyä koneistamolle sen enempää sitä tutkimatta muutakun että 3-4 pytyn välistä runkolaakeri sökö ja 3 pytyn kiertokangenalapää sökö.

Koneistamolta sanottiin että paras hommata vähintään puolimoottori, että alakertaa ei pysty tekemään ilman että tasapainoakselien rattaiden välykset ei muuttuisi.

Ikään kuin sen kehdon missä akselit ja runkolaakeripukit on niin korkeus muuttuisi koneistuksen jälkeen.

Ite en mikään moottoriexpertti ole enkä kyseenalaista ammattilaisia mutta onko se tosiaan näin.

Eihän tälläselle 651lle ole sitten muuta vaihtoehtoa kun aina uusia vähintään puolimoottoria 😐

Kampiakselin saisi kuulemma vielä hiomalla kuntoon.
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 519
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kuulostaa tuo tasapainoakselijuttu mun korvaan vähän oudolta :shock:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2625
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

R|ku kirjoitti: To 10.07.2025 14:19 Moottori tuli vietyä koneistamolle sen enempää sitä tutkimatta muutakun että 3-4 pytyn välistä runkolaakeri sökö ja 3 pytyn kiertokangenalapää sökö.

Koneistamolta sanottiin että paras hommata vähintään puolimoottori, että alakertaa ei pysty tekemään ilman että tasapainoakselien rattaiden välykset ei muuttuisi.

Ikään kuin sen kehdon missä akselit ja runkolaakeripukit on niin korkeus muuttuisi koneistuksen jälkeen.

Ite en mikään moottoriexpertti ole enkä kyseenalaista ammattilaisia mutta onko se tosiaan näin.

Eihän tälläselle 651lle ole sitten muuta vaihtoehtoa kun aina uusia vähintään puolimoottoria 😐

Kampiakselin saisi kuulemma vielä hiomalla kuntoon.
Kun runkolaakeri on hajalla, korjataan se hiomalla koko runkolaakerilinja lohkosta jolloin siitä lähtee hieman materiaalia pois. Kun tasapainoakselit ovat hammasrattailla niin se vähänkin vaikuttaa rattaiden välykseen joka on pieni jo lähtiessään.

Jos olisi ollut ketjukäyttöiset tasapainoakselit niin olisi ollut selkeämpi homma.

Nykyään moottoreita ei suunnitella korjattavaksi. Esimerkkinä jo lähes 20 vuoden takaa surullisenkuuluisat Toyota dieselit joita hajosi Suomessa varmaankin satoja. Korjaus oli vaikeaa tai mahdotonta koska sylinterilohkon/sylinterikannen tasopintoja ei valmistaja sallinut koneistaa. Silti niitä korjattiin vaihtelevalla menestyksellä.
Tehdasuudet maksoivat jo silloin yli kymppitonnin.

Tuo om651 tuntuu olevan erityisen hankala omistajilleen kun niitä ei tahdo käytettynä löytyä ja korjatut maksaa paljon ja uudet järjettömästi.

Moottorin versionumeroa en tiedä mutta aika hyvin on saatavana.

Halvimmat korjatut maksavat Saksassa noin 3500€ plus rahti plus mahdollinen pantti


https://www.ebay.de/itm/185402602664?_s ... ondition=3
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5906
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tarvittaan korjus(osia) missä akselit pysyy sopivalla etäisyydellä
tai rataat missä huomioitu
muutos
Mökkillä
'
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja R|ku »

FinlandMerceds kirjoitti: To 10.07.2025 16:47 Tarvittaan korjus(osia) missä akselit pysyy sopivalla etäisyydellä
tai rataat missä huomioitu
muutos
Onko näitä siis korjattu kuitenkin jotenkin? Rattaiden muutos kuulostaa kalliilta
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja R|ku »

E200kompressor kirjoitti: To 10.07.2025 15:27
R|ku kirjoitti: To 10.07.2025 14:19 Moottori tuli vietyä koneistamolle sen enempää sitä tutkimatta muutakun että 3-4 pytyn välistä runkolaakeri sökö ja 3 pytyn kiertokangenalapää sökö.

Koneistamolta sanottiin että paras hommata vähintään puolimoottori, että alakertaa ei pysty tekemään ilman että tasapainoakselien rattaiden välykset ei muuttuisi.

Ikään kuin sen kehdon missä akselit ja runkolaakeripukit on niin korkeus muuttuisi koneistuksen jälkeen.

Ite en mikään moottoriexpertti ole enkä kyseenalaista ammattilaisia mutta onko se tosiaan näin.

Eihän tälläselle 651lle ole sitten muuta vaihtoehtoa kun aina uusia vähintään puolimoottoria 😐

Kampiakselin saisi kuulemma vielä hiomalla kuntoon.
Kun runkolaakeri on hajalla, korjataan se hiomalla koko runkolaakerilinja lohkosta jolloin siitä lähtee hieman materiaalia pois. Kun tasapainoakselit ovat hammasrattailla niin se vähänkin vaikuttaa rattaiden välykseen joka on pieni jo lähtiessään.

Jos olisi ollut ketjukäyttöiset tasapainoakselit niin olisi ollut selkeämpi homma.

Nykyään moottoreita ei suunnitella korjattavaksi. Esimerkkinä jo lähes 20 vuoden takaa surullisenkuuluisat Toyota dieselit joita hajosi Suomessa varmaankin satoja. Korjaus oli vaikeaa tai mahdotonta koska sylinterilohkon/sylinterikannen tasopintoja ei valmistaja sallinut koneistaa. Silti niitä korjattiin vaihtelevalla menestyksellä.
Tehdasuudet maksoivat jo silloin yli kymppitonnin.

Tuo om651 tuntuu olevan erityisen hankala omistajilleen kun niitä ei tahdo käytettynä löytyä ja korjatut maksaa paljon ja uudet järjettömästi.

Moottorin versionumeroa en tiedä mutta aika hyvin on saatavana.

Halvimmat korjatut maksavat Saksassa noin 3500€ plus rahti plus mahdollinen pantti


https://www.ebay.de/itm/185402602664?_s ... ondition=3

Eikös ylikoko runkolaakereilla kampiakseli pysyisi "samalla paikalla". Miksi ylikokosia runkolaakereita edes myydään...

Mutta varmasti olet oikeassa, kun ei kone vaan ole käsissä niin ei hoksottimet pelaa...

Vähän jännittää nuo korjatut moottorit, että mitä niihin on oikeasti vaihdettu... ainakin ilmeisesti kyseessä on ehjiä moottoreita mitkä kunnostettu kun tämä 651 näin mahoton tapaus on.
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5906
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

R|ku kirjoitti: To 10.07.2025 17:19
FinlandMerceds kirjoitti: To 10.07.2025 16:47 Tarvittaan korjus(osia) missä akselit pysyy sopivalla etäisyydellä
tai rataat missä huomioitu
muutos
Onko näitä siis korjattu kuitenkin jotenkin?
Rattaiden muutos kuulostaa kalliilta
Niin mikä on kallista kenellekin,
rattaiden muokkaus osavalle konepajalle millä tarvitavat vehkeet
ei ole mikään homma muuta ilmaista se ei ole, kone remonti harvemmin on,
toisaalta uusi kone ~10000€ on sekin jotain,
jos ostaa auton missä on mootorina 651 tai 271 niin on syytä olla aina muutama touhutonni varalta taskussa, tavaraa voi myös listä kampuran linjaan koneistuksen jälkeen,
sopivan paksut laakeri liuskat sen mukaan kuinka paljon linjasta ja kampurasta otettaan tavaraa pois
Mökkillä
'
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja R|ku »

FinlandMerceds kirjoitti: To 10.07.2025 17:54
R|ku kirjoitti: To 10.07.2025 17:19
FinlandMerceds kirjoitti: To 10.07.2025 16:47 Tarvittaan korjus(osia) missä akselit pysyy sopivalla etäisyydellä
tai rataat missä huomioitu
muutos
Onko näitä siis korjattu kuitenkin jotenkin?
Rattaiden muutos kuulostaa kalliilta
Niin mikä on kallista kenellekin,
rattaiden muokkaus osavalle konepajalle millä tarvitavat vehkeet
ei ole mikään homma muuta ilmaista se ei ole, kone remonti harvemmin on,
toisaalta uusi kone ~10000€ on sekin jotain,
jos ostaa auton missä on mootorina 651 tai 271 niin on syytä olla aina muutama touhutonni varalta taskussa, tavaraa voi myös listä kampuran linjaan koneistuksen jälkeen,
sopivan paksut laakeri liuskat sen mukaan kuinka paljon linjasta ja kampurasta otettaan tavaraa pois
Juu kyllä tämä tiedossa on ollut että joskus kajahtaa ja sitten korjataan tai uutta tilalle👌 mukavampaa hommaa vaan olis korjata...

Sitä justiin mietin että eikö sopivilla ylikokolaakereilla tulisi kuntoon helpoiten.

Tietysti kampiakselikin vaati hiontaa että tarvis alikokolaakeria sinne saada...toisaalta uusia kampiakseleita saa kohtuu hintaan

Viallinen kiertokanki ilmeisesti järkevin vaihtaa uuteen...? Näytti olevan murretut alapäät näissä
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2625
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Eikös ylikoko runkolaakereilla kampiakseli pysyisi "samalla paikalla". Miksi ylikokosia runkolaakereita edes myydään...

Mutta varmasti olet oikeassa, kun ei kone vaan ole käsissä niin ei hoksottimet pelaa...

Vähän jännittää nuo korjatut moottorit, että mitä niihin on oikeasti vaihdettu... ainakin ilmeisesti kyseessä on ehjiä moottoreita mitkä kunnostettu kun tämä 651 näin mahoton tapaus on.
Hyvä kysymys. Ihan vilpittömästi myönnän etten ole koskaan kuullut kampiakselin runkolaakereiden ylikoosta. Mistä niitä on saatavana?

Alikoko on se mitä käytetään kun laakerikaulat hiotaan pienemmäksi.

Sinulla tuossa moottorissa on ongelma runkolaakerin hajoaminen. Jos olisi ollut pelkkä kiertokangenlaakeri niin silloin selviäisi pelkällä akselin hiomisella, uusilla laakereilla ja yhdellä kiertokangella.
Murrettuja kiertokankia ei voi korjata.

Nuo kunnostetut todennäköisesti ovat sellaisia joista runkolaakerit eivät ole pyörähtäneet.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2625
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

R|ku kirjoitti: To 10.07.2025 18:35
FinlandMerceds kirjoitti: To 10.07.2025 17:54
R|ku kirjoitti: To 10.07.2025 17:19
FinlandMerceds kirjoitti: To 10.07.2025 16:47 Tarvittaan korjus(osia) missä akselit pysyy sopivalla etäisyydellä
tai rataat missä huomioitu
muutos
Onko näitä siis korjattu kuitenkin jotenkin?
Rattaiden muutos kuulostaa kalliilta
Niin mikä on kallista kenellekin,
rattaiden muokkaus osavalle konepajalle millä tarvitavat vehkeet
ei ole mikään homma muuta ilmaista se ei ole, kone remonti harvemmin on,
toisaalta uusi kone ~10000€ on sekin jotain,
jos ostaa auton missä on mootorina 651 tai 271 niin on syytä olla aina muutama touhutonni varalta taskussa, tavaraa voi myös listä kampuran linjaan koneistuksen jälkeen,
sopivan paksut laakeri liuskat sen mukaan kuinka paljon linjasta ja kampurasta otettaan tavaraa pois
Juu kyllä tämä tiedossa on ollut että joskus kajahtaa ja sitten korjataan tai uutta tilalle👌 mukavampaa hommaa vaan olis korjata...

Sitä justiin mietin että eikö sopivilla ylikokolaakereilla tulisi kuntoon helpoiten.

Tietysti kampiakselikin vaati hiontaa että tarvis alikokolaakeria sinne saada...toisaalta uusia kampiakseleita saa kohtuu hintaan

Viallinen kiertokanki ilmeisesti järkevin vaihtaa uuteen...? Näytti olevan murretut alapäät näissä
Olet oikeassa, on niitä ylikoko runkolaakereita saatavana. Eikä ole edes kalliitakaan. Runkolaakerilinjan korjauksen hintaa en tiedä mutta ei se
nyt hirveän kallis voi olla.

Korjaamon kannalta tietysti ongelmallista kun joutuvat antamaan takuun moottorityypille jossa on tunnettuja ongelmia.

Esim Fai-merkkisenä

https://www.lymmengineparts.co.uk/merce ... t-bearings

Kuva
Vastaa Viestiin