R|ku kirjoitti: ↑To 10.07.2025 14:19
Moottori tuli vietyä koneistamolle sen enempää sitä tutkimatta muutakun että 3-4 pytyn välistä runkolaakeri sökö ja 3 pytyn kiertokangenalapää sökö.
Koneistamolta sanottiin että paras hommata vähintään puolimoottori, että alakertaa ei pysty tekemään ilman että tasapainoakselien rattaiden välykset ei muuttuisi.
Ikään kuin sen kehdon missä akselit ja runkolaakeripukit on niin korkeus muuttuisi koneistuksen jälkeen.
Ite en mikään moottoriexpertti ole enkä kyseenalaista ammattilaisia mutta onko se tosiaan näin.
Eihän tälläselle 651lle ole sitten muuta vaihtoehtoa kun aina uusia vähintään puolimoottoria
Kampiakselin saisi kuulemma vielä hiomalla kuntoon.
Kun runkolaakeri on hajalla, korjataan se hiomalla koko runkolaakerilinja lohkosta jolloin siitä lähtee hieman materiaalia pois. Kun tasapainoakselit ovat hammasrattailla niin se vähänkin vaikuttaa rattaiden välykseen joka on pieni jo lähtiessään.
Jos olisi ollut ketjukäyttöiset tasapainoakselit niin olisi ollut selkeämpi homma.
Nykyään moottoreita ei suunnitella korjattavaksi. Esimerkkinä jo lähes 20 vuoden takaa surullisenkuuluisat Toyota dieselit joita hajosi Suomessa varmaankin satoja. Korjaus oli vaikeaa tai mahdotonta koska sylinterilohkon/sylinterikannen tasopintoja ei valmistaja sallinut koneistaa. Silti niitä korjattiin vaihtelevalla menestyksellä.
Tehdasuudet maksoivat jo silloin yli kymppitonnin.
Tuo om651 tuntuu olevan erityisen hankala omistajilleen kun niitä ei tahdo käytettynä löytyä ja korjatut maksaa paljon ja uudet järjettömästi.
Moottorin versionumeroa en tiedä mutta aika hyvin on saatavana.
Halvimmat korjatut maksavat Saksassa noin 3500€ plus rahti plus mahdollinen pantti
https://www.ebay.de/itm/185402602664?_s ... ondition=3