om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja R|ku »

Terve,

410tkm ajettu Rintteri alko kalkattamaan, ei muutakun kone veke ja kolmospytystähän sielä oli kiertokangenlaakeri korkannut.

Kone menossa koneistamolle ja muutama kysymys heräisi mitä näihin kannattas tehdä.

Kuinka pahasti kampiakseli vaurioituu, ei pyörinyt kovin helpolla moottori. Saadaanko koneistamolla kuntoon kaikki mikä on yhtenä kappaleena :D

kunnostettuihin moottoreihin ilmeisesti uusitaan männätkin?

Entä öljypumppu?

vuosimalli 2011 jos sillä on merkitystä...
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2620
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om651 kiertokangen laakeri kierähtänyt

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

R|ku kirjoitti: Ke 25.06.2025 22:07 Terve,

410tkm ajettu Rintteri alko kalkattamaan, ei muutakun kone veke ja kolmospytystähän sielä oli kiertokangenlaakeri korkannut.

Kone menossa koneistamolle ja muutama kysymys heräisi mitä näihin kannattas tehdä.

Kuinka pahasti kampiakseli vaurioituu, ei pyörinyt kovin helpolla moottori. Saadaanko koneistamolla kuntoon kaikki mikä on yhtenä kappaleena :D

kunnostettuihin moottoreihin ilmeisesti uusitaan männätkin?

Entä öljypumppu?

vuosimalli 2011 jos sillä on merkitystä...
Yleisenä huomiona kk-laakerin hajottua useimmiten myös kampiakselin kk-kaula vaurioituu joten siihen asennetaan alikokolaakeri kampiakselin alikokoon hiomisen jälkeen. Samoin kiertokangen alapää on hajalla ja nykyään on paljon murtamalla tehtyjä kk-alapäitä joita ei voi korjata joten uusi/käytetty kiertokanki tulee asentaa.

Kampiakselin välykset ovat edelleen usein alle 5 sadasosamilliä joten viallinen kk-laakeri voi takoa kampiakselin kieroksi melko nopeasti. Meillä oli varaosakoneeksi ostettu bensanelonen jonka runkolaakerilinja oli vaurioitunut kiertokangenlaakerin hajottua ja taottua kampiakselin kieroksi. Speksin mukaan välys oli 0,02 - 0,03mm joten paljon ei tarvitse kieroutua kun ei enää pyöri kunnolla.

Aikanaan minulla oli us V-8 joka alkoi kolkottamaan oikein kunnolla ja ajoin varovasti pienillä kierroksilla kotiin. Moottorin purkamisen jälkeen kävi ilmi, että yhdestä kk-laakerikaulasta oli lähtenyt noin millimetri rautaa pois joten ei tarvinnut korjata kun niin pientä alikokolaakeria ei ollut olemassa.

Öljypumpun laittaisin ehdottomasti uuden koska kaikki metalli kulkee suoraan pumppuun ja vasta sen jälkeen paineisena suodattimen läpi.
Vastaa Viestiin