"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

300D:ssä oli omituinen vilkkujen toimintahäiriö.
Lähdin ajamaan ja jossain risteyksessä vilkuttaessani havaitsin jonkinlaisen rytmihäiriön vilkutuksessa. Ehkä se oli vaan sitä, että vilautus tai kaksi oli välissä nopeampia aivan kuin olisi polttimo palanut.
Samalla myös polttimoiden vikavalo syttyi.
Tätä ilmeni 2 tai 3 risteyksessä, ja sitten seuraavalla kerralla vilkut eivät toimineet vaan molemmat vilkkujen merkkivalot vain värisivät himmeästi, riippumatta vilkutuksen suunnasta (aloin kokeilla molempiin suuntiin) ja sama juttu oli myös hätävilkuilla.
Sitten olin jo pois keskustasta eikä ollut enää tarvetta vilkuttaa. Hiljaisella tieosuudella kokeilin vilkkuja, ja sama "värinätauti" oli edelleen päällä.
Muutaman kokeilun jälkeen kaikki toiminta loppui; aivan sama kumpaan suuntaan viiksestä käännät vilkkua päälle tai laitat hätävilkut päälle, niin ei tapahdu kerrassaan yhtään mitään.

Noin 30 kilometrin ajon jälkeen saavuin määränpäähän ja vaistomaisesti tietysti vilkutin siinä hetkessä kun käännyin, juuri silloin ongelmaa muistamatta, ja samalla hoksasin että kas tosiaan, vilkuthan toimii taas.

Tämä tapahtui eilen. Tänään ajelin parikin reissua eikä mitään ongelmaa.

No, olihan se kertaluonteinen lasinpyyhkijän toimintahäiriökin jonain kesänä. Ei ole toistunut.

Pyyhkijöistä puheen ollen, laitoin toissapäivänä myös lasille "vahaa" eli Soft99 Ultra Glaco pinnoitteen.
En tiedä, onko juuri se hyvä tai paras aine, kun en ole muita kokeillut, mutta kylläpä pyyhkii nyt hyvin.
Huomasin myös aamulla sateessa ajaessani sellaisen, että kun olin laittanut 300D pyyhkijät sopivalle nopeudelle eli tihkulle, niin sekä perässä ajavalla että parilla vastaantulijalla oli pyyhkijät vähintäänkin kakkosnopeudella. Heillä ei vesi varmastikaan "valunut" samalla tavalla lasilta pois, kuin 300D:ssä pinnoitteen ansiosta.
wiimax.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Turtlewaxin "viis sateesta" laittanut lasille useamman kerran. Satasen vauhdissa ei tarvitse välttämättä pyyhkijöitä ollenkaan, silloin kun aine on vasta laitettu. Hyvänä pysyy muutaman pesun, sitten vaikutus heikkenee/loppuu.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Karel »

Skeptisenä päätin kerran kokeilla Turtlen ”Viis sateesta” pinnoitetta, koska ei juuri ollut vaihtoehtoja. Pyyhkimet lakkasivat toimimasta vuonna 1995 sateisena syys-yönä, ja matkaa oli vielä Hämeenlinnasta Helsinkiin. Huoltsikalta pullo tököttiä lasiin, ja menoksi. Perille päästiin tuon pinnoitteen ja pelkän pissapojan turvin. En olisi uskonut.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

250TD on myös nyt vahattu. Pesin ensin tämänkin liuottimella (RK24), raudanpoistoaineella ja pienpoistoaineella.
Sitten auton kuivuttua Fusso Soft99 White pintaan ja Soft99 Ultra Glaco tuulilasille.

2025 Fusso.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sedanilla on ajettu tänä kesänä sen verran, että tankkasin ja laskin keskikulutukseksi 6,9 eli poikkeuksellisen paljon tälle yksilölle.
Ajo on ollut lyhyttä ja kaupunkiajoa, ja kahtena päivänä erään kesätapahtuman pysäköintivalvonnassa tuli paljon ihan pikkuvaihteilla liikkumista.

Nyt tuli käytyä sekä eilen että tänään Oulaisissa Wanhan Woiman päivillä, nämä autot on hyviä pääsylippuja tapahtumaan.
Saa ajaa suoraan autokentälle pääsymaksutta, syödä hyvin ja hörppiä niin monet pullakahvit kuin haluaa.

Melko paljon oli mersuja tälläkin kertaa näytillä, eikä ole joka vuosi samat autot.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aloittelin 230E:n fiksailua mahdollista museotarkastusta kohti.

Käytin kattolistat irti, toinen kun ei takapäästään pysynyt kiinnikkeessä. Yksi kiinnike oli rikki ja vaihdoin ehjän tilalle.
Auto on maalattu yli joitain vuosia sitten ja samalla hieman sotkettu maalilla mustia muoviosia, ja myös kattolistojen tiivisteissä oli paikka paikoin maalia. Se oli helppo rapsutella pois kun käytti listat irti.

Kuljettajan oven pohja oli sen verran huono, että päädyin vaihtamaan koko oven. Juniori lupasi maalata sen - varaosaovi on valkoinen mutta sen verran väri eroaa että tehdään nyt näin.

Muutama hyvin pieni ruostekohta löytyy maalipinnasta ja ne pitää korjata. Moottoritilassahan on aina jotain pientä - osat onneksi kaikki tallella.

Kuljettajan penkin selkänojan verhoilun vaihto toisesta penkistä on ainut auton sisälle tarvittava korjaus. Varaosiksi löytyy koko ehjä penkki samalla kuosilla, mutta kun autossa on ortopedipenkki niin ei viitsi koko penkkiä vaihtaa, ainakaan ennen kun pääsen testaamaan onko ortopeditoiminto ehjä. Keskuslukon pumppuhan on mykkä, ja siihen en ole lainkaan perehtynyt vielä.

Tarkoitus ei ole yrittää tehdä autosta uudenveroista, mutta kuitenkin museokatsastuskelpoinen. Myyntiin se joka tapauksessa menee, ei riitä tilat pitää näitä näin monta. Jos tämä olisi coupe, niin keksisin jostain tilaa :D

Mutta joo, olen autoa tallista ulos ja takaisin ajaessa kuunnellut että voi kun tuo M102 käy kauniisti.
Lienee osansa nostimien vaihdolla ja kansiremontilla, ja ainakin osa antureista moottorissa näytti myös olevan uusia.

Yhtään kuvaa ei tullut innostuksen tohinassa tämän päivän tekemisistä otettua.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin