OM651 moottorivaurioriskin minimointi
OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Viimeksi kuluneen noin 15 vuoden aikana lienee useimmille merkkiimme vähänkään enemmän perehtyneelle tullut selväksi, että OM651-moottorissa on erityinen riski moottorivauriolle alakerran laakereiden osalta.
Vaurio tulee melko usein niin, että auto sammuu joutokäynniltä pian käynnistyksen jälkeen - sitten yritetään käynnistää, ei tapahdukaan mitään, viedään auto korjaamolle startin vaihtoon ja siellä todetaan, että vika ei ole starttimoottorissa vaan siinä, että moottori on jumissa.
Myös ajon aikana voi käydä niin, että laakerointi hajoaa ja moottori menee jumiin.
Ero edeltäjään, OM611-613 / OM646-648 on olennainen, niissä ei näitä murheita ole. Ei nyt kuitenkaan jäädä sitä miettimään tämän enempää.
Mitä auton käyttäjä sitten voi tehdä asialle ?
- Lyhennä (puolita) öljynvaihtovälejä, sanomattakin selvää että käytetään laadukasta öljyä sopivalla viskositeetilla
- Käytä moottoriöljyssä X1R:ää (hyödyn toteaminen mahdotonta, mutta...)
- Vältä käynnistyksiä kovasta pakkasesta ilman esilämmitystä
- Asennuta öljynpainetta alentavan venttiilin tilalle - jos sellainen autossasi on -tulppa.
En tiedä oliko aiheesta jo jotain koostetta, mutta nyt ainakin on. Lisätään tähän huomioitavia asioita jos ja kun niitä tulee esille.
Joissain malleissa moottorinohjainlaitteen päivitys muuttaa toimintaa niin, että moottori jää käynnistyksen jälkeen hetkeksi käymään reilusti korkeammilla kierroksilla. Näin esimerkiksi -11 mallin Sprinterissä, jollaisella ajelen töissä. Käsittääkseni tällä on pyritty vähentämään hajoamisia.
Ostin taannoin itse S204 220cdi OM651-moottorilla, josta tuli mieleen tällainen aihe aloittaa. Toki ollaan sillä tavalla myöhässä että monien tällä moottorilla olevien autojen arvo on jo niin alhainen ettei moottorivaurio enää ole sellainen katastrofi kuin joskus on ollut, omankin ceen ostohinta oli sitä luokkaa että jos se hajoaa niin työnnetään hymyssä suin pihan perälle ja ostetaan seuraava romu tilalle.
Vaurio tulee melko usein niin, että auto sammuu joutokäynniltä pian käynnistyksen jälkeen - sitten yritetään käynnistää, ei tapahdukaan mitään, viedään auto korjaamolle startin vaihtoon ja siellä todetaan, että vika ei ole starttimoottorissa vaan siinä, että moottori on jumissa.
Myös ajon aikana voi käydä niin, että laakerointi hajoaa ja moottori menee jumiin.
Ero edeltäjään, OM611-613 / OM646-648 on olennainen, niissä ei näitä murheita ole. Ei nyt kuitenkaan jäädä sitä miettimään tämän enempää.
Mitä auton käyttäjä sitten voi tehdä asialle ?
- Lyhennä (puolita) öljynvaihtovälejä, sanomattakin selvää että käytetään laadukasta öljyä sopivalla viskositeetilla
- Käytä moottoriöljyssä X1R:ää (hyödyn toteaminen mahdotonta, mutta...)
- Vältä käynnistyksiä kovasta pakkasesta ilman esilämmitystä
- Asennuta öljynpainetta alentavan venttiilin tilalle - jos sellainen autossasi on -tulppa.
En tiedä oliko aiheesta jo jotain koostetta, mutta nyt ainakin on. Lisätään tähän huomioitavia asioita jos ja kun niitä tulee esille.
Joissain malleissa moottorinohjainlaitteen päivitys muuttaa toimintaa niin, että moottori jää käynnistyksen jälkeen hetkeksi käymään reilusti korkeammilla kierroksilla. Näin esimerkiksi -11 mallin Sprinterissä, jollaisella ajelen töissä. Käsittääkseni tällä on pyritty vähentämään hajoamisia.
Ostin taannoin itse S204 220cdi OM651-moottorilla, josta tuli mieleen tällainen aihe aloittaa. Toki ollaan sillä tavalla myöhässä että monien tällä moottorilla olevien autojen arvo on jo niin alhainen ettei moottorivaurio enää ole sellainen katastrofi kuin joskus on ollut, omankin ceen ostohinta oli sitä luokkaa että jos se hajoaa niin työnnetään hymyssä suin pihan perälle ja ostetaan seuraava romu tilalle.
wiimax.fi
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Meneekö alakerta niin sanotusti kertalaakista vai oireileeko se ensin vaikka niin, että öljyn seassa tai suodattimessa on havaittavissa metallia?
Entä onko haarukoitavissa mitään kilometrimäärää missä riski hajoamiselle kasvaa olennaisesti?
Entä onko haarukoitavissa mitään kilometrimäärää missä riski hajoamiselle kasvaa olennaisesti?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Se menee kertalaakista jos menee, ei mitään ennakkovaroitusta eikä mitään öljyn seassa tai suodattimessa.
Sanoisin että paljon voi itse tehdä asian eteen juuri mitä dealer tuossa jo laittoi. Ei kylmänä ilman lohkonlämmitystä käyntiin, LAADUKKAAT öljyt ja usein vaihto.
Eikä vedätä mottia pienillä kierroksilla.
Omaani vaihdoin 10k välein öljyt ja suodattimen MB orkkis filsua ja öljyä käyttäen. Ajoin lastutettuna isolla ahtimella maustettuna 260-380tkm välin ennen kuin vaihtui hauskempaan.
Sanoisin että paljon voi itse tehdä asian eteen juuri mitä dealer tuossa jo laittoi. Ei kylmänä ilman lohkonlämmitystä käyntiin, LAADUKKAAT öljyt ja usein vaihto.
Eikä vedätä mottia pienillä kierroksilla.
Omaani vaihdoin 10k välein öljyt ja suodattimen MB orkkis filsua ja öljyä käyttäen. Ajoin lastutettuna isolla ahtimella maustettuna 260-380tkm välin ennen kuin vaihtui hauskempaan.
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Mitenkäs jakoketjun laita. Mikä sen suositeltu vaihtoväli on? Sen kestoon vaikuttaa myös öljyhuoltoasiat.Ketju ei ole ikuinen…eikä ole jakohihnakaan(muun merkkisissä kulkineissa semmosia on), mutta hihnalle on annettu aikaikkuna milloin tulee vaihtaa.
Öljyhuollosta sen verran että jos ajetaan pitkiä matkoja, esim. 50-60km startista niin öljy pysynee parempana kuin pätkäajossa.
Öljyhuollosta sen verran että jos ajetaan pitkiä matkoja, esim. 50-60km startista niin öljy pysynee parempana kuin pätkäajossa.
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
En koskaan nähnyt suodattimissa metallihiukkasia öljynvaihdoissa kun noita työkseni huolsin - vasta sitten kun oli moottori rikki ja auto tuotu hinurilla pajalle niitä alkoi löytyä.
Kilometreistäkään ei voi ennustaa. Paljon on hajonneita jo 200000-300000 välillä, pari tapausta muistan vähän päälle sadantuhannen (GLK ja 212), niistä toisella oli tosin ajettu öljynvaihtovälit reilusti pitkiksi. Sitten on niitä, joilla on menty lähelle miljoonaa ja varmaan ylikin, eikä ole moottoria tarvinnut avata (tai vaihtaa)
Mitään oireilua ei ehdi olla. Joutokäynniltä sammuminen aiheuttaa ne ikävimmät yllätykset omistajille, kun ei tule ensimmäiseksi mieleen koneremontin tarve kun auto sammahtaa omia aikojaan. Ajossa kuulemma muutaman sekunnin kuuluva rouske ennen hyytymistä antaa ymmärtää, että jotain on oikeasti hajonnut.
Ketjuasiasta en ole niin perillä tämän moottorin osalta, joku tietävämpi vastannee siihen. Käsittääkseni jossain vaiheessa jakopäähän tuli muutoksia ja kestävyys parani ? Omalla ceellä on ajettu 375000 ja ketju vaihdettu joskus 300tkm jälkeen, syytä vaihtoon en tiedä.
Olen aiemmin kertonutkin, mutta itse aikoinaan tulin tietämään kylmäkäynnistyksen vaarat OM651 osalta vähän mutkan kautta.
Oli maaliskuun loppupuoli ja sääennuste ei kovempia pakkasia lupaillut, mutta yllättäen eräänä aamuna olikin todella kylmää, lämpötila -25 luokkaa.
Monikaan ei ollut laittanut autoa esilämmitykseen, kun oletus oli korkeintaan viiden asteen pakkanen, ja töihin oli lähdettävä. Sitten kun huomaa kovan pakkasen, tietysti vielä auto käymään joutokäynnille että ehtii edes hieman lämmetä.
Tästä päivästä meni jonkin aikaa, niin alkoi ihmetyttää kun Rajaniemi Motorsport toi autoja ilmastoinnin huoltoon harva se päivä. Kysyin sitten Mikolta että mistä moinen huoltotarve keskellä talvea kun huolsin jotain heidän tuoman Jeepin ilmastointia (siinäkin autossa OM651)- no, heille oli tullut 8 autoa moottorin korjaukseen tai vaihtoon kertarysäyksellä edellä mainitsemani pakkasaamun jälkeen. Niihin sitten ilmastointeja huolleltiin moottorinvaihtojen jälkeen.
Kilometreistäkään ei voi ennustaa. Paljon on hajonneita jo 200000-300000 välillä, pari tapausta muistan vähän päälle sadantuhannen (GLK ja 212), niistä toisella oli tosin ajettu öljynvaihtovälit reilusti pitkiksi. Sitten on niitä, joilla on menty lähelle miljoonaa ja varmaan ylikin, eikä ole moottoria tarvinnut avata (tai vaihtaa)
Mitään oireilua ei ehdi olla. Joutokäynniltä sammuminen aiheuttaa ne ikävimmät yllätykset omistajille, kun ei tule ensimmäiseksi mieleen koneremontin tarve kun auto sammahtaa omia aikojaan. Ajossa kuulemma muutaman sekunnin kuuluva rouske ennen hyytymistä antaa ymmärtää, että jotain on oikeasti hajonnut.
Ketjuasiasta en ole niin perillä tämän moottorin osalta, joku tietävämpi vastannee siihen. Käsittääkseni jossain vaiheessa jakopäähän tuli muutoksia ja kestävyys parani ? Omalla ceellä on ajettu 375000 ja ketju vaihdettu joskus 300tkm jälkeen, syytä vaihtoon en tiedä.
Olen aiemmin kertonutkin, mutta itse aikoinaan tulin tietämään kylmäkäynnistyksen vaarat OM651 osalta vähän mutkan kautta.
Oli maaliskuun loppupuoli ja sääennuste ei kovempia pakkasia lupaillut, mutta yllättäen eräänä aamuna olikin todella kylmää, lämpötila -25 luokkaa.
Monikaan ei ollut laittanut autoa esilämmitykseen, kun oletus oli korkeintaan viiden asteen pakkanen, ja töihin oli lähdettävä. Sitten kun huomaa kovan pakkasen, tietysti vielä auto käymään joutokäynnille että ehtii edes hieman lämmetä.
Tästä päivästä meni jonkin aikaa, niin alkoi ihmetyttää kun Rajaniemi Motorsport toi autoja ilmastoinnin huoltoon harva se päivä. Kysyin sitten Mikolta että mistä moinen huoltotarve keskellä talvea kun huolsin jotain heidän tuoman Jeepin ilmastointia (siinäkin autossa OM651)- no, heille oli tullut 8 autoa moottorin korjaukseen tai vaihtoon kertarysäyksellä edellä mainitsemani pakkasaamun jälkeen. Niihin sitten ilmastointeja huolleltiin moottorinvaihtojen jälkeen.
wiimax.fi
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
2015 malliset ilmeisesti kasattu kunnon osista, kun on viimeisiä tuotantoeriä. Onkohan se öljynsäätö venttiili kaikissa moottoreissa?
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Onko tuosta X1R:n käytöstä kenellä pitemmän ajan kokemusta? Ettei lisäaine itsessään aiheuta ongelmia, esim. DPF:n tai egr:n kanssa? Ahdetuissa mottoreissa öljyä päätyy väkisinkin pieniä määriä pakokaasujen sekaan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Ainakin aikaisemmin oli kutsu kampanjan jakoketjun tarkistukseen, jossa tarkistetaan venymä.
Jos venymä oli suuri lähti ketju kiristimineen vaihtoon sekä samalla vaihdettiin öljynpainetta kontrolloiva "pultti".
Pulttiin oli lisätty extra reikiä jotta öljyn kierto tyhjäkäynnillä olisi parempi. Pultti on vastaavan tyylinen kuin prätkän jarruletku pultti.
Joku voi korjata mikä on oikea nimi sille.
Venymä rajaa en muista mutta oli jotain max 10mm, omassa w212 oli 2-3mm nurkilla kun oli ajettu noin 260tkm.
Jolloin vain öljypainepultti, kiristin vaihdettiin.
Taxeilla oli Suomessa muita kampanjoita moottoriin, joita yksityisille ensisijaisesti tehty koska riski oli pienempi tyhjäkäynnin vähyyden takia.
Myös om651 on syytä välttää turhaa tyhjäkäyntiä ja rasitusta kylmällä moottorilla.
Jos venymä oli suuri lähti ketju kiristimineen vaihtoon sekä samalla vaihdettiin öljynpainetta kontrolloiva "pultti".
Pulttiin oli lisätty extra reikiä jotta öljyn kierto tyhjäkäynnillä olisi parempi. Pultti on vastaavan tyylinen kuin prätkän jarruletku pultti.
Joku voi korjata mikä on oikea nimi sille.
Venymä rajaa en muista mutta oli jotain max 10mm, omassa w212 oli 2-3mm nurkilla kun oli ajettu noin 260tkm.
Jolloin vain öljypainepultti, kiristin vaihdettiin.
Taxeilla oli Suomessa muita kampanjoita moottoriin, joita yksityisille ensisijaisesti tehty koska riski oli pienempi tyhjäkäynnin vähyyden takia.
Myös om651 on syytä välttää turhaa tyhjäkäyntiä ja rasitusta kylmällä moottorilla.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Jotain mietteitä, vaikka omalle kohdalle ei näitä tapauksia ole tullut vastaan.
Usein täällä on sanottu että kun kone leipoo alakerrasta kiinni, niin laakeriliuskat on menneet päällekkäin. Koskee ilmeisesti lähinnä kiertokangen laakereita.
Siinä vaiheessa kun ne päällekkäin pääsee, niin niiden täytyy käsittääkseni olla jo aikalailla ohueksi kuluneita päätyosastaan. Luulisi tuollaisten pitävän jo ennakkoon kalinaa kylmäkäynnistyksessä ennen öljynpaineiden nousua. Vai hukkuuko dieselin kylmäkäynnistyksessä yleiseen palokalinaan, eikä käy niin korvaan.
Vai tapahtuuko oheneminen äkillisesti vasta sen jälkeen kun laakerit on ensin leikanneet?
Usein täällä on sanottu että kun kone leipoo alakerrasta kiinni, niin laakeriliuskat on menneet päällekkäin. Koskee ilmeisesti lähinnä kiertokangen laakereita.
Siinä vaiheessa kun ne päällekkäin pääsee, niin niiden täytyy käsittääkseni olla jo aikalailla ohueksi kuluneita päätyosastaan. Luulisi tuollaisten pitävän jo ennakkoon kalinaa kylmäkäynnistyksessä ennen öljynpaineiden nousua. Vai hukkuuko dieselin kylmäkäynnistyksessä yleiseen palokalinaan, eikä käy niin korvaan.
Vai tapahtuuko oheneminen äkillisesti vasta sen jälkeen kun laakerit on ensin leikanneet?
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Mainitsemani Rajaniemi Motorsport selvitteli asiaa siihen aikaan, kun noita moottorivaurioita alkoi tulla.
Väittivät, että kampiakselin laakeripinta on jotenkin erilainen kuin muissa moottoreissa (en muista enää tarkemmin, miten, jossain sitä oli mikroskoopilla millä lie katseltu ja verrattu muiden moottoreiden kampiakseleihin).
Sillä tavalla erilainen, että hetkellinenkin voitelun puute syystä X aiheuttaa sen, että laakerimetalli nappaa kiinni kampiakselin laakeripintaan ja sitten alkaa salamannopea metallin "siirtyminen" laakerista kampiakselille ja saman tien moottori jumiin, kun ahdistaa riittävästi joko liuskojen lopulta lipsahtaessa päällekkäin tai laakeroinnin muuten hirttäessä kiinni.
Kyse ei siis olisi niinkään laakerien kulumisesta ja siitä johtuvasta liuskojen päällekkäin menemisestä, vaan tuollaisesta nopeasta tapahtumasta, kuten nimimerkki toozi edellä viestinsä lopussa arveli.
Väittivät, että kampiakselin laakeripinta on jotenkin erilainen kuin muissa moottoreissa (en muista enää tarkemmin, miten, jossain sitä oli mikroskoopilla millä lie katseltu ja verrattu muiden moottoreiden kampiakseleihin).
Sillä tavalla erilainen, että hetkellinenkin voitelun puute syystä X aiheuttaa sen, että laakerimetalli nappaa kiinni kampiakselin laakeripintaan ja sitten alkaa salamannopea metallin "siirtyminen" laakerista kampiakselille ja saman tien moottori jumiin, kun ahdistaa riittävästi joko liuskojen lopulta lipsahtaessa päällekkäin tai laakeroinnin muuten hirttäessä kiinni.
Kyse ei siis olisi niinkään laakerien kulumisesta ja siitä johtuvasta liuskojen päällekkäin menemisestä, vaan tuollaisesta nopeasta tapahtumasta, kuten nimimerkki toozi edellä viestinsä lopussa arveli.
En usko, on niiiiin pieni määrä mitä sitä pakokaasujen mukaan menee, eikä lisäaine välttämättä aiheuttaisi ongelmia vaikka sitä joutuisi DPF:ään enemmänkin. Itse en tuosta ole huolissani.Väsynyt Mies kirjoitti:Ettei lisäaine itsessään aiheuta ongelmia, esim. DPF:n tai egr:n kanssa? Ahdetuissa mottoreissa öljyä päätyy väkisinkin pieniä määriä pakokaasujen sekaan.
Ei ole kaikissa.Petri212 kirjoitti:Onkohan se öljynsäätö venttiili kaikissa moottoreissa?
wiimax.fi
Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi
Öljynpaineventtiiliä ei voi sanoa vuosimallista, joissaki on ja joissaki ei. 2013 loppuvuodesta tais tulla paras versio jakoketjun kiristimestä.
Juuri muita eroja vuosimalleissa ei ole,ihan ekojen vuosimallien huonommat suuttimetkin on jo käytännössä kaikkiin vaihdettu.
uudemmissa tuli tietty addblue laitteet murheeksi.
Jakoketjun "vaihtoväli" on karkeasti 250-700tkm, riippuen miljoonasta muuttujasta joita tuossa jo mainittukkin. Jos ajetaan 100tkm vuoteen maantiellä ni on noilla se 700tkm päästy.Petri212 kirjoitti: ↑Ti 08.07.2025 11:39 Mitenkäs jakoketjun laita. Mikä sen suositeltu vaihtoväli on? Sen kestoon vaikuttaa myös öljyhuoltoasiat.Ketju ei ole ikuinen…eikä ole jakohihnakaan(muun merkkisissä kulkineissa semmosia on), mutta hihnalle on annettu aikaikkuna milloin tulee vaihtaa.
Öljyhuollosta sen verran että jos ajetaan pitkiä matkoja, esim. 50-60km startista niin öljy pysynee parempana kuin pätkäajossa.
jopa 60tkm(sprinter) öljynvaihtoväleilläkin yli 500tkm konetta avaamatta ja ketjua vaihtamatta,En voi silti suositella jos tarkotus on minimoida riskit..
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87