Ostin patteriauton, ekat havainnot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

relluttelija kirjoitti: To 06.02.2025 20:26 Mikäs on todellisuus EQC:n kulutuksessa? Pääseekö maantiellä missään olosuhteissa 20kWh/100km?
Mulla ei ainakaan mene. Toki ei ajeta säästöliekillä ikinä.
Aina rivakat kiihdytykset, kun kerran kivasti liikkuukin ja nopeus ihan kun muillakin autoilla eli yleensä rajoitus +10 mittarissa.
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Osaatkos joku sanoa pysyykö miten paksin 12v pistoke virroissa?
Ei löytynny ohjekirjasta vastausta, jos pienelle lomareissulle jääkaappi mukaan
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kun ajelen raskaalla, niin se muka 80kmh on todella vaarallista!
Nopeuserot on todella pettäviä , pitäisi ilmoittaa metriä sekunnissa.
Tässä näkyy suurin tappaja liikenteessä, se olette te jotka keksii näitä vaihtoehtoja, sensijaan että noudatettaisiin niitä olemassaolevia nopeusrajoituksia. Ei ole kyllä paljon järkeä mukana
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

OFF-Topic, mutta tärkeä asia, joten korjaan:
Orlov kirjoitti: La 21.06.2025 17:10 Nopeuserot on todella pettäviä , pitäisi ilmoittaa metriä sekunnissa.
km/h ja m/s ovat sama asia eri koodauksella, joten ainakaan insinöörijärki ei saa mittayksikön vaihdosta yhtään mitään lisätietoa.

Asiaan perehtymäntön sen sijaan kokee merkittävän valaistumisen vaikkapa Klubin talviajokoulutuksessa, jossa harjoitellaan kaarteita, väistöjä ja kaarrejarrutuksia eri nopeuksilla. Mukavalta tuntuva nopeus vaihtelee auton, kuskin ja renkaiden mukaan, mutta kaikille yhteistä on, että kun omaan mukavaan nopeuteen laitetaan mitättömältä tuntuva lisä, alkaa tila ja aika käydä vähiin. Jos lisätään vielä ihan vähän, sitten alkavat keilat lentää.

Olet siis aivan oikeassa siinä, että kun omat ja tilanteen rajat on saavutettu, yllättävän pienikin nopeuden lisäys muuttuu tuhoisaksi. Tuo ongelmia aiheuttava lisä on niin pieni, että suosittelen käymään kokeilemassa sen Klubin ajoharjoittelutilaisuuksissa! Todellisen elämän onnettomuustilasto ei kuitenkaan tue teoriaa siitä, että riski alkaisi rajoitusnopeudesta. Kaikki yli 20 km/h nopeudet ovat hengenvaarallisia.
Orlov kirjoitti: La 21.06.2025 17:10 Tässä näkyy suurin tappaja liikenteessä, se olette te jotka keksii näitä vaihtoehtoja, sensijaan että noudatettaisiin niitä olemassaolevia nopeusrajoituksia. Ei ole kyllä paljon järkeä mukana
Ei näy. Olen itsekin turvallisuushakuinen, mutta hyväkin sanoma menettää uskottavuutensa jos se kerrotaan liioitellen. Todellisuudessa pelkkä ylinopeus on varsin harvinainen vakavan onnettomuuden syy. Silloin kun on, kyse ei ole rikesakon rajoilla kikkailusta. Tilanteeseen täysin sopimaton nopeus, yleensä alle rajoituksen, on paljon yleisempi sivullisten tappaja, siis riski meille muille sääntöjä noudattaville.

Yleisin kuolemankolari viime vuonna oli suistuminen, kuten jo vuosia aiemminkin. Näissä tapauksissa ei ole kyse tikkarin ylityksestä, vaan kohtuullisen tilannenopeuden törkeästä ylityksestä. Lopputulos olisi ollut sama vallitsevasta rajoituksesta riippumatta. Suistujat ovat yleensä Darwin-Award kandidaatteja, jotka vetävät voittoarvan ja mutkasta suoraksi. Heidän kohelluksestaan on vain harvoin riskiä muille.

Yleisimmät tavat vetää sääntöjä noudattanut osapuoli mukaan kuolemankolariin ovat törmäys päin vastaantulijaa (yleensä ilman ohitusiakeita) ja väistämisvelvollisuuden laiminlyönti. Ohituskolareita voi perustellusti pitää ylinopeuden ja arviointivirheen seurauksena, mutta yllättävää kyllä, nämä tapaukset ovat vastapalloon törmäyksissä vähemmistönä. Suurin osa päin vastaantulijaa törmäyksistä tapahtuu siksi, että edes rajoitusnopeutta pahasti ylittämättä ei osuta omalle kaistalle. Voimmme arvailla, miksi näin tapahtuu.

Toinen ulkopuoliselle kulkijalle vaarallinen tilanne on väistämisvelvollisuuden laiminlyönti. Näissä tapauksissa LÄHES AINA väistämisvelvollisen nopeus on reilusti alle rajoituksen. Sekää ei riitä, koska 20 km/h kolmion takaa liittymästä tai 30 km/h suojatielle on 50 rajoituksella kohtuuttoman paljon silloin kun väistämisvelvollisuuden vuoksi ainoa sallittu nopeus on 0.

Liikenteen vilkastuessa yhä yleistyvä vakavan onnettomuuden tyyppi on peräänajo. Tutkijalautakunnan mukaan on syytä epäillä, että osa ohituskolareiksi luokitelluistakin tapauksista on itse asiassa epäonnistuneita peräänajoja, joissa muuten valmiiksi rakennettu peräänajo väistetään aivot narikassa väärältä puolelta.

Jos halutaan saada jotain parannusta aikaan omaan ja muiden turvallisuuteen, keskitytään osumaan tarkasti omalle kaistalle, riittävällä etäisyydellä edellä ajavasta ja noudatetaan omaa väistämisvelvollisuutta silloin kun se meitä koskee ja ollaan valmiita neutraloimaan toisen virhe silloi kun joku muu kohtelee omaa väistämisvelvollisuuttaan perusteettoman liberaalisti. Näissä ne vahingot muille oikeasti aiheutetaan.

Jokainenhan tietää jo tässä vaiheessa, missä suunnassa omien silmien sokeat pisteet ovat, ja mitä se vaikuttaa risteysajoon, eikö niin?

Jos aihe kiinnostaa laajemmin, voidaan avata liikenneturvallisuuskeskustelulle uusi threadi?
Viimeksi muokannut 740 GLE, Ma 30.06.2025 18:25. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Takaisin aiheeseen. Wetteriltä soitettiin, että CLA olisi koeajettavissa heinäkuun loppupuolella. CLA on saanut lentävän lähdön. Suomeen saadusta erästä on jo ennen kesäkuun loppua elo-, syys- ja lokakuun tuontierät jo myyty auton sitä edes näkemättä tilanneille ja nyt myydään marraskuun tuontierää.

Paikalla mittanauhan kanssa käydessäni tarjottiin EQE:n avaimia, mutta hillitsin itseni ja kieltäydyin. Lupasin tosin palata aiheeseen Rouvan kanssa yhdessä sitten kun myös CLA on koeajettavissa.

Sitten ajetaan vertailu EQE, EQE SUV ja CLA ja tehdään valinta koeajofiilisten perusteella. Jos valinta kohdistuu CLA:han, sitten homma menee holdiin ensi vuoteen saakka odottamaan Shooting Brakea.

Sekä tasaisen nopeuden että 0 / -10 asteen kulutuslukemat ovat aika kovia lukemia. Tasasisella tiellä 20 asteen kesäpäivänä 80 km/h vakionopeudella toimintamatkaa pitäisi olla hieman yli 1000 km! Optimiolosuhteissa CLA painuu vielä satasen nopeudellakin WLTP-toimintamatkansa. Sään viilentyessä kolmitoiminen lämpöpumppu säilyttää hyötysuhteen niin hyvänä, että moottoritienopeudella rangea on vielä -10 asteen pakkasessa 75% optimista. Ei huono!

https://www.youtube.com/watch?v=vSv8Ppziz5o
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin