OFF-Topic, mutta tärkeä asia, joten korjaan:
Orlov kirjoitti: ↑La 21.06.2025 17:10
Nopeuserot on todella pettäviä , pitäisi ilmoittaa metriä sekunnissa.
km/h ja m/s ovat sama asia eri koodauksella, joten ainakaan insinöörijärki ei saa mittayksikön vaihdosta yhtään mitään lisätietoa.
Asiaan perehtymäntön sen sijaan kokee merkittävän valaistumisen vaikkapa Klubin talviajokoulutuksessa, jossa harjoitellaan kaarteita, väistöjä ja kaarrejarrutuksia eri nopeuksilla. Mukavalta tuntuva nopeus vaihtelee auton, kuskin ja renkaiden mukaan, mutta kaikille yhteistä on, että kun omaan mukavaan nopeuteen laitetaan mitättömältä tuntuva lisä, alkaa tila ja aika käydä vähiin. Jos lisätään vielä ihan vähän, sitten alkavat keilat lentää.
Olet siis aivan oikeassa siinä, että kun omat ja tilanteen rajat on saavutettu, yllättävän pienikin nopeuden lisäys muuttuu tuhoisaksi. Tuo ongelmia aiheuttava lisä on niin pieni, että suosittelen käymään kokeilemassa sen Klubin ajoharjoittelutilaisuuksissa! Todellisen elämän onnettomuustilasto ei kuitenkaan tue teoriaa siitä, että riski alkaisi rajoitusnopeudesta. Kaikki yli 20 km/h nopeudet ovat hengenvaarallisia.
Orlov kirjoitti: ↑La 21.06.2025 17:10
Tässä näkyy suurin tappaja liikenteessä, se olette te jotka keksii näitä vaihtoehtoja, sensijaan että noudatettaisiin niitä olemassaolevia nopeusrajoituksia. Ei ole kyllä paljon järkeä mukana
Ei näy. Olen itsekin turvallisuushakuinen, mutta hyväkin sanoma menettää uskottavuutensa jos se kerrotaan liioitellen. Todellisuudessa pelkkä ylinopeus on varsin harvinainen vakavan onnettomuuden syy. Silloin kun on, kyse ei ole rikesakon rajoilla kikkailusta. Tilanteeseen täysin sopimaton nopeus, yleensä alle rajoituksen, on paljon yleisempi
sivullisten tappaja, siis riski meille muille sääntöjä noudattaville.
Yleisin kuolemankolari viime vuonna oli suistuminen, kuten jo vuosia aiemminkin. Näissä tapauksissa ei ole kyse tikkarin ylityksestä, vaan kohtuullisen tilannenopeuden törkeästä ylityksestä. Lopputulos olisi ollut sama vallitsevasta rajoituksesta riippumatta. Suistujat ovat yleensä Darwin-Award kandidaatteja, jotka vetävät voittoarvan ja mutkasta suoraksi. Heidän kohelluksestaan on vain harvoin riskiä muille.
Yleisimmät tavat vetää sääntöjä noudattanut osapuoli mukaan kuolemankolariin ovat törmäys päin vastaantulijaa (yleensä ilman ohitusiakeita) ja väistämisvelvollisuuden laiminlyönti. Ohituskolareita voi perustellusti pitää ylinopeuden ja arviointivirheen seurauksena, mutta yllättävää kyllä, nämä tapaukset ovat vastapalloon törmäyksissä vähemmistönä. Suurin osa päin vastaantulijaa törmäyksistä tapahtuu siksi, että edes rajoitusnopeutta pahasti ylittämättä ei osuta omalle kaistalle. Voimmme arvailla, miksi näin tapahtuu.
Toinen ulkopuoliselle kulkijalle vaarallinen tilanne on väistämisvelvollisuuden laiminlyönti. Näissä tapauksissa LÄHES AINA väistämisvelvollisen nopeus on reilusti alle rajoituksen. Sekää ei riitä, koska 20 km/h kolmion takaa liittymästä tai 30 km/h suojatielle on 50 rajoituksella kohtuuttoman paljon silloin kun väistämisvelvollisuuden vuoksi ainoa sallittu nopeus on 0.
Liikenteen vilkastuessa yhä yleistyvä vakavan onnettomuuden tyyppi on peräänajo. Tutkijalautakunnan mukaan on syytä epäillä, että osa ohituskolareiksi luokitelluistakin tapauksista on itse asiassa epäonnistuneita peräänajoja, joissa muuten valmiiksi rakennettu peräänajo väistetään aivot narikassa väärältä puolelta.
Jos halutaan saada jotain parannusta aikaan omaan ja muiden turvallisuuteen, keskitytään osumaan tarkasti omalle kaistalle, riittävällä etäisyydellä edellä ajavasta ja noudatetaan omaa väistämisvelvollisuutta silloin kun se meitä koskee ja ollaan valmiita neutraloimaan toisen virhe silloi kun joku muu kohtelee omaa väistämisvelvollisuuttaan perusteettoman liberaalisti. Näissä ne vahingot muille oikeasti aiheutetaan.
Jokainenhan tietää jo tässä vaiheessa, missä suunnassa omien silmien sokeat pisteet ovat, ja mitä se vaikuttaa risteysajoon, eikö niin?
Jos aihe kiinnostaa laajemmin, voidaan avata liikenneturvallisuuskeskustelulle uusi threadi?