W123 fiksailua
W123 fiksailua
Otsikkoa muokattu laitan tähän samaan muutakin fiksailua.
Mistä lähteä jäljittämään vikaa, oikeanpuolen takaovi ei mene keskuslukolla lukkoon, kaikki muut toimii. Se oven lukkolaite/alipainerasia mikä onkaan toimii kyllä irrallaan ja muut lukot toimii auki ja kiinni. Tosin myös vasen takaovi menee etuovia hitaammin lukkoon/auki, varmaan ominaisuus?
T. Ensimmäisen oman w123 onnellinen omistaja, kaikki vielä uutta kyseisessä mallissa.
Mistä lähteä jäljittämään vikaa, oikeanpuolen takaovi ei mene keskuslukolla lukkoon, kaikki muut toimii. Se oven lukkolaite/alipainerasia mikä onkaan toimii kyllä irrallaan ja muut lukot toimii auki ja kiinni. Tosin myös vasen takaovi menee etuovia hitaammin lukkoon/auki, varmaan ominaisuus?
T. Ensimmäisen oman w123 onnellinen omistaja, kaikki vielä uutta kyseisessä mallissa.
Viimeksi muokannut mesekisti, Ma 09.06.2025 21:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: W123 takaoven keskuslukitus ei toimi
Olisko alipaineputkessa vuoto joko oven läpiviennissä tai jossakin liitoksessa kumi haljennut. Takaoven putkien liitokset taisi olla lattiamaton alla näkyvissä siinä mustan kourun alla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W123 takaoven keskuslukitus ei toimi
Ovien sisään ruiskittu kotelosuoja pääsee joskus sotkemaan lukkojen vivustoja, jonka seurauksena toiminta huononee tai jumiutuu kokonaan. Muistaakseni 123:n keskuslukko ohjataan vain ja ainoastaan kuskin oven vaihtoventtiilillä ja säiliöön varastoidulla aliåpaineella. Ts. jos jokin liitos jossakin vuotaa, koko systeemi vuotaa silloin tyhjäksi, eikä enää toimi ennen kuin moottorin taas käynnistää. Eli jos lukot muuten toimivat useamman kerran peräkkäin moottorin sammuttamisen jälkeen vielä tunnin päästä, mutta yksi ovi ei, niin vuoto ei ole todennäköinen, vaan tahmeus. Liikkuvien osien kunnollinen puhdistus jarrukliinerillä ja voitelu silikonirasvalla auttaa silloin.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W123 takaoven keskuslukitus ei toimi
Tätä juuri ihmettelinkin että voiko toimia muut, jos vuotaa jostain.Karel kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 23:26 Ovien sisään ruiskittu kotelosuoja pääsee joskus sotkemaan lukkojen vivustoja, jonka seurauksena toiminta huononee tai jumiutuu kokonaan. Muistaakseni 123:n keskuslukko ohjataan vain ja ainoastaan kuskin oven vaihtoventtiilillä ja säiliöön varastoidulla aliåpaineella. Ts. jos jokin liitos jossakin vuotaa, koko systeemi vuotaa silloin tyhjäksi, eikä enää toimi ennen kuin moottorin taas käynnistää. Eli jos lukot muuten toimivat useamman kerran peräkkäin moottorin sammuttamisen jälkeen vielä tunnin päästä, mutta yksi ovi ei, niin vuoto ei ole todennäköinen, vaan tahmeus. Liikkuvien osien kunnollinen puhdistus jarrukliinerillä ja voitelu silikonirasvalla auttaa silloin.
Re: W123 takaoven keskuslukitus ei toimi
Menee otsikko aiheen sivusta. Jälleen kerran ihailin Karelin tietoja ja täsmällistä ilmaisua.Karel kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 23:26 Ovien sisään ruiskittu kotelosuoja pääsee joskus sotkemaan lukkojen vivustoja, jonka seurauksena toiminta huononee tai jumiutuu kokonaan. Muistaakseni 123:n keskuslukko ohjataan vain ja ainoastaan kuskin oven vaihtoventtiilillä ja säiliöön varastoidulla aliåpaineella. Ts. jos jokin liitos jossakin vuotaa, koko systeemi vuotaa silloin tyhjäksi, eikä enää toimi ennen kuin moottorin taas käynnistää. Eli jos lukot muuten toimivat useamman kerran peräkkäin moottorin sammuttamisen jälkeen vielä tunnin päästä, mutta yksi ovi ei, niin vuoto ei ole todennäköinen, vaan tahmeus. Liikkuvien osien kunnollinen puhdistus jarrukliinerillä ja voitelu silikonirasvalla auttaa silloin.

Re: W123 kysymyksiä keskuslukitus, ym
Muokkasin otsikkoa, laitan tähän samaan muutakin kysymystä eli nyt olis kuraläpät hankittu ja asennettava.
Miten/mihin nuo roiskeläppien lattaraudat tulee kiinni? Jos vaikka jollain olisi kuvaa laittaa, en äkkiseltään löytänyt kuvahausta yhtään missä ne näkyisi kunnolla.
Miten/mihin nuo roiskeläppien lattaraudat tulee kiinni? Jos vaikka jollain olisi kuvaa laittaa, en äkkiseltään löytänyt kuvahausta yhtään missä ne näkyisi kunnolla.
Re: W123 fiksailua
Takaoven keskuslukituksen vika löytyi, alipaineputki oli vedetty littanaksi b-pilarin juuressa olevan pienen muoviverhoilun alle niin ei ilma kulkenut. Kärkipihdeillä vähän nipistellen muotoilua ja ei mennyt edes rikki, nyt toimii.
Nyt lopetti sitten kello kävelyn. Lueskelin että siellä on jotain kondensaattoreita mitkä menee, auttaisko niiden vaihto kun ei kävele enää ollenkaan ajossakaan, vai kellosepällekö viedään? Ja roiskeläppien kiinnitys kiinnostaa edelleen, miten ne raudat kuuluu laittaa?
Nyt lopetti sitten kello kävelyn. Lueskelin että siellä on jotain kondensaattoreita mitkä menee, auttaisko niiden vaihto kun ei kävele enää ollenkaan ajossakaan, vai kellosepällekö viedään? Ja roiskeläppien kiinnitys kiinnostaa edelleen, miten ne raudat kuuluu laittaa?
Re: W123 fiksailua
Tuli sitten tilattua skruvatilta uudet klokkerin sisälokarit 104,80 kierros postitettuna kun yhen käytetyn sarjan olis saanu torista 102,90 postitettuna olishan siinä toista euroo säästänyt



Re: W123 fiksailua
Ai,näitä saa yhä.Täytyypä tilata myös.Millä kiinnität? Muistelen että pyöränkaareen asennettavia muovikiinnikkeitä kyseltiin/kaivattiin jo tosi kauan aikaa sitten.Pysyyhän noi toki muutamalla ruuvilla ilman muoviosia(tai muuta)kaarissa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 fiksailua
Joskus jämähtänyt kello voi herätä taas henkiin tällä (oudolla) kikalla: Kiertää säätönupista myötäpäivään oikeaan aikaan, ja nuppi vapautetaan niin äkisti esim. kynnen avulla, että se ponnahtaa ylös. Jos tämä ei muutaman kokeilun jälkeen auta, ja kellon takana olevaan piuhaan varmasti tulee jännitettä, niin edessä on kondensaattoreiden vaihto. Viimeistään niillä alkaa yleensä käydä. 123:ssa kellon mekanismi on teknisesti kuin 126:ssa. Purettaessa on muistettava irrottaa kellolaitteen maadoituspinni kolvilla mittarin taustalevystä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W123 fiksailua
Ruuvin reikiä näky olevan kaarissa jo valmiiksi eli joskus nähtävästi ollut jo ruuveilla sisälokarit tässä, hävinneet vaan matkan varrella. Millaiset ne muovikiinnikkeet on? Eikös niitä pystyisi nykypäivänä joku osaava 3D tulostamaan jos mallin vaan saa jostain?
Saa nähdä miten hyvin nuo lokasuojat sitten istuu kun muotitkin on jo varmaan kopion-kopion-kopioita millä ne on tehty
Karel kirjoitti: ↑Pe 27.06.2025 22:25 Joskus jämähtänyt kello voi herätä taas henkiin tällä (oudolla) kikalla: Kiertää säätönupista myötäpäivään oikeaan aikaan, ja nuppi vapautetaan niin äkisti esim. kynnen avulla, että se ponnahtaa ylös. Jos tämä ei muutaman kokeilun jälkeen auta, ja kellon takana olevaan piuhaan varmasti tulee jännitettä, niin edessä on kondensaattoreiden vaihto. Viimeistään niillä alkaa yleensä käydä. 123:ssa kellon mekanismi on teknisesti kuin 126:ssa. Purettaessa on muistettava irrottaa kellolaitteen maadoituspinni kolvilla mittarin taustalevystä.
Koitin aiemmin jo napsauttaa säätönupin nopeasti ylös, ei auttanut. En tosin tainnut kääntää kelloa ensin. Pitäis kondensaattorit hommata valmiiksi että saa samantien vaihdettua kun mittaristo irrottaa, ne kai oli 100uf 16v. Ei vaan suomesta kannata paria konkkaa tilailla koska postit ja minimitilaussummat jne eikä taida kivijalkakauppaa olla näillä main mistä saisi, vissiin ebaysta ostettava pussillinen muutamalla eurolla
Re: W123 fiksailua
En tiedä missä on ”näillä main”, mutta Partco Oy Vantaalla ja Radio Duo Helsingin Herttoniemessä myyvät kyllä hyllystä varsin sopuhintaan lähes konkan kuin konkan. Näitä olen käyttänyt ennemmin kuin ulkomaan nettikauppoja. Kellojen speksejä on kahta erilaista, ja tilasin kumpaakin pussillisen viimeksi, koska menekki ei ainakaan vähene jatkossa. Samaan tilaukseen meni useimmin tarvittavat Webastojen, ilmastointien, tempomaattien sun muiden komponentit.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W123 fiksailua
Ei löytynyt millään kuvaa lokarin muovikiinnikkeistä,mutta samanlainen muoto kuin linkin osassa.Hain vuosituhannen alussa muovilokarit Leo Laineen tehtaalta(Rauma)ja silloin kiinnikkeet tuli setin mukana,mutta sieltä ei näytä saavan enää.
https://www.motointegrator.fi/tuotteet/ ... 0327563378
https://www.motointegrator.fi/tuotteet/ ... 0327563378
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)