W123 240dieselturbo ajossa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mitä jäähytysnestettä tähän menee, propylen?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo takapää valmis

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei, ihan tavallista etyleeniglykolia.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo takapää valmis

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Pe 18.04.2025 11:12 Ei, ihan tavallista etyleeniglykolia.
Kiitos :)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 240dieselturbo takapää valmis

Viesti Kirjoittaja Ari »

:clap: Siistit putket nyt alustassa,hyvin teit
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo takapää valmis

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ari kirjoitti: La 19.04.2025 10:07 :clap: Siistit putket nyt alustassa,hyvin teit
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo takapää valmis

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on jäähytysjärjestelmä kunnossa, uus jäähytin tuli paikalleen ja painemittaus näytti hyvälle. Kyllä tykkään tästä 123, ajattelen nyt että paikkaan kuitenkin kuskin lattian ja se saa olla sitten niin kunhan sais vaan leimattua auton :P
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo takapää valmis

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mennyt aikaa että en ole tänne kirjoitellut.. ollut paljon tekemistä ja jossain vaiheessa kuvienlataus ei onnistunut myöskään.
Tässä kuskin lattia korjattuna.
Kuva
Sisusta valmis
Kuva
Kuva
Kuva

Etupäähän vaihoin kaikki myös, alatukivarsiin uudet puslat koska niitä ei saanut uusina mistään. Uudet jouset,iskarit ym tuli eteen. Käytin auton pari viikkoa sitten katsastuksessa ja meni läpi puhtain paperein, nyt tämä alkaa olla käyttöautona mulla sitten.
Tietääkö joku että pystyykö takalasin ite irrottaan? Rakoilee reunoista joten haluaisin ottaa sen irti ja kattoa mille se näyttää lasin alta ja samalla vaihtaa se kumitiiviste siihen joka mulla on jo uus..
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2173
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Takalasin saa irti sisäpuolelta taivuttamalla tiivisteen huuli metallin ulkopuolelle tai leikkaamalla tiivisteen huuli irti mattoveitsellä. Itse aloitan lasin irrotuksen aina keskeltä ylhäältä ensiksi ylälaita ja sitten sivut. Alalaita lähtee irti kun työntää lasia ulospäin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Miten meni alatukivarsien puslien vaihto?Itse tein just ja olipa kauhea homma.Auton alla ahersin 12 tuntia,olisin irrottanut tukivarret vallan mutta sopivaa palloniveltyökalua ei ollut.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Su 15.06.2025 13:52 Takalasin saa irti sisäpuolelta taivuttamalla tiivisteen huuli metallin ulkopuolelle tai leikkaamalla tiivisteen huuli irti mattoveitsellä. Itse aloitan lasin irrotuksen aina keskeltä ylhäältä ensiksi ylälaita ja sitten sivut. Alalaita lähtee irti kun työntää lasia ulospäin.
Kiitos, hyvin lähti irti niin :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ari kirjoitti: Su 15.06.2025 15:16 Miten meni alatukivarsien puslien vaihto?Itse tein just ja olipa kauhea homma.Auton alla ahersin 12 tuntia,olisin irrottanut tukivarret vallan mutta sopivaa palloniveltyökalua ei ollut.
Hei. Oli se homma vaikka mulla oli tukivarret irti.. Paras tapa oli porata ne irti, eli puslien läpi porasin ympäriinsä ja sitten hajosi pieneks..
Mullakaan ei ollut pallonivelen työkalua, sitä ei sen irrotukseen tarvii mutta takaisinlaittoon kylläkin, mutta tein oman työkalun hylsystä ja pressilla laitoin uuden sitten takasin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tässä tulee vähän kuvia mitä jäi aikasemmin pois..
Näin saa alapallonivelen irti, hitsasin mutterin siihen alapuolelle ja sitten löin lekalla nivelen pois.
Kuva
Hylsystä otin pois sen verran että meni sitten uuden nivelen päälle suorassa asennossa ja sitten pressillä takasin.
Kuva
Tuossa on kuva miten alatukivarren puslat asennetaan.
Kuva
Maalasin kaikki osat ennenkuin laitoin takasin.
Kuva
Uudet jarrut tuli eteen myös, niinkuin taakse myös.
Kuva
Kuva

Nyt otin takalasin irti koska aina pesun tai sateen jälkeen niin oikelle puolelle peräkonttiin tippuu vettä..
Takapenkki ja verhoilut irti takalasin luota.
Kuva
siinä on takalasi irti
Kuva
oisin luullut että on pahempi..
Kuva
Kuva
Kuva
on vaan yks vedenpoistoreikä vasemmalla puolella..Haluasin toisellekin puolelle, vai onko turhaa? Vesihän valu oikella puolella peräkonttiin. Varmaan kumilista niin huono että vesi valu sitten lasin alareunan kautta peltien väliin.. Vanha kumilista oli ainakin halkeillut ja kova ainakin..
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hyvin auto toimii, eilen piti ottaa mittaristo irti kun moottorin lämpömittaria välillä ei noussut mihinkään, oli kontaktihäiriö juotoksessa. Nyt on yks kysymys, mä vedän aikan paljon autolla, eli peräkärryä,vaunua ja venetraileria. Perä painuu aika paljon alas kun kuulapaino tulee koukkuun. Kannattaako laittaa hijackers tähän vai sitten vahvistetut takajouset?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vahvistetut jouset taitaa olla helpoin ratkaisu jos vaan sopivat löytyy.

Itse olen vetänyt jarrutonta kevyttä peräkärryä sekä 123 300D sedanilla että 300TD farkulla (tasonsäätö), eikä ole tarvinnut tehdä mitään jousitukselle, kun vaan huolehtii kuorman sijoituksella, että aisapaino pysyy kohtuullisena (30-50kg). Asuntovaunun vetoon en itse alkaisi enää 123lla ellei sitten olisi kyse retrovaunusta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ajossa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti: Ma 28.07.2025 13:13 Vahvistetut jouset taitaa olla helpoin ratkaisu jos vaan sopivat löytyy.

Itse olen vetänyt jarrutonta kevyttä peräkärryä sekä 123 300D sedanilla että 300TD farkulla (tasonsäätö), eikä ole tarvinnut tehdä mitään jousitukselle, kun vaan huolehtii kuorman sijoituksella, että aisapaino pysyy kohtuullisena (30-50kg). Asuntovaunun vetoon en itse alkaisi enää 123lla ellei sitten olisi kyse retrovaunusta.
Tilasin vahvistetut jouset ja uudet iskarit, katotaan sitten mille sitten vaikuttaa. Aisapaino mulla on oikea, ja tällä vedän kyllä mitä tarvii koska se on käyttöautona mulla nyt :)
Ja aisapaino mulla on kyllä pikkusen enemmän kun 50 kg, tulee aivan huteraa vedettävää sellasella alhaisella aisapainolla, ainakin jos vaunua tai venetraileria vetää.. Luulen että nää käytetyt jouset on tehnyt hommansa, niissä oli kyllä kun auton ostin niin laitettu jo kumeja sinne väliin ettei painuis niin alas..
Vastaa Viestiin