W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jaahas... omalle kohdalle ensimmäinen leimapäivä.
Toinen rekisterikilven valo pimeänä siitä huomautus. Oikean puoleinen käsijarru 42% tehottomampi vasenta, mutta jarruteho riittävä. Pyörät lukkiutuivat.
Iskarit tasaiset, joskin arvot alhaiset, 30% - 40% tuntumassa. Vaimennus oli Sport asennolla, liekö sitten merkitystä...
Alustasta ei löytynyt huomautettavaa, ei edes sitä väljää tukivarren palloniveltä :)
Jokin kolisee edessä kun hitaasti ajaa töyssyihin/kuoppiin, mutta kolinan lähde ei selvinnyt...ellei se sitten ole se väljä tukivarren pallonivel.

Mutta mutta... jotenkin ollut huono etiäinen päästöistä ja se etiäinen valitettavasti osui kohdalleen.
Savut 2,6. DPF todennäköisesti tyhjätty, hitsisauman näköistä jälkeä oli pöntön päällä.
Noh, pitäisihän se mennä rajoihin ilmankin, joten jotain muutakin lie pielessä.
Inssin mukaan savutti sinistä, joten mahdollisesti öljyä palaa syystä tai toisesta.

Vien huomenna testeriin, tutkitaan hieman mikä voisi olla vialla.

Veemäisempi juttu on sitten tuo dpf... jos se on tyhjä niin pitäisi laittaa ehjä tilalle. Ja varmaan jotenkin selvittää, onko ohjelmaa muutettu ja sitten palauttaa toimivaksi. Tämä on itselle ihan vieras maailma...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nojoo...
Dpf/kattipönttö tyhjä. Egr-venttiilin ohjausta käpälöity, ohjaus ei totellut staria.
Dpf täyttöaste näytti jotain päätöntä, paine-ero taisi näyttää nollaa. En nyt ihan muista kaikkea, mutta joka tapauksessa saastelaitteet tuhottu ja ohjelmallisesti käpälöity.
Onko sitten tehty hyvin vai huonosti, en osaa arvioida.
Suuttimien arvot ihan rajoissa, yhdessä suuttimessa korjausarvo kierroksilla nousi n. 3mmol (mikä lie olikaan yksikkö).

Vosikohan kaikki johtua tyhjennetystä pöntöstä ja paskasti tehdystä ohjelmasta?
Jostain luin, että dpf tyhjääminen vaikuttaa pakopaineisiin ja sitä kautta turbon toimintaan...?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja puunakki »

JanneW124 kirjoitti: To 24.04.2025 19:58 Nojoo...
Dpf/kattipönttö tyhjä. Egr-venttiilin ohjausta käpälöity, ohjaus ei totellut staria.
Dpf täyttöaste näytti jotain päätöntä, paine-ero taisi näyttää nollaa. En nyt ihan muista kaikkea, mutta joka tapauksessa saastelaitteet tuhottu ja ohjelmallisesti käpälöity.
Onko sitten tehty hyvin vai huonosti, en osaa arvioida.
Suuttimien arvot ihan rajoissa, yhdessä suuttimessa korjausarvo kierroksilla nousi n. 3mmol (mikä lie olikaan yksikkö).

Vosikohan kaikki johtua tyhjennetystä pöntöstä ja paskasti tehdystä ohjelmasta?
Jostain luin, että dpf tyhjääminen vaikuttaa pakopaineisiin ja sitä kautta turbon toimintaan...?
Kyllä voi johtua huonosti tehdystä ohjelmasta. Jos auto on kunnossa ja ohjelma tehty oikein, pitäisi silti päästä polkaisutestissä lähelle nollaa K arvossa. Vaikka DPF olisi tyhjätty.

Itse lähtisin selvittämään seuraavasti =>

Uusi ilmansuodatin (OM642 vaatii ilmansuodattimen vaihtoa aika tiheään).
Ahtovuotojen tutkiminen ja korjaaminen.
Turbon kunnon tarkistaminen ja mahdollinen huolto/vaihto (sitä kautta voi öljyä päästä läpi, jos sinistä tuprauttelee)
Uudet suutttimet (jos niillä ajettu n. 300tkm)
Ohjelman teettäminen ammattilaisella taikka DPF takaisin kiinni ja alkuperäinen ohjelma sisään.

Tietty jos jokatapauksessa on tarkoitus laittaa dpf takaisin, niin se sitten listan kärkeen ilmansuodattimen kanssa. Jos se ei ole mielessä, eikä katsuri siihen mitään sanonut, niin etenisin listan mukaisesti.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Ja jos päätät laittaa DPF:än takaisin, koita saada autoon muokkaamaton samalla ohjelmistoversiolla oleva ohjelma sisään. Ei siis uusinta mersulta (merkkihuollosta saat vain uusimman version), sillä sen mukana tulee sitten ns. saastepäivitys joka ei ole hyvä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja epk »

moottorin huohotin tsekkiin myös, yleinen vikapaikka
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jees, kiitokset vastauksista.

Ilmansuodatin on vajaa 2kk ja 5000km vanha. Pitäisi olla kunnossa.
Huohottimen ajattelin vaihtaa. Se muovinen huohotinkalvo on joskus vaihdettu, mutta siitä nokka-akseliin tulevasta kulmapalasta ei tietoa.

Tällä hetkellä ajatus, että hitupönttö pitäisi ehjätä. Tällä hetkellä ei sanktioita tulossa, mutta ehkä nukun paremmin jos ei ole pelkoa sellaisesta. Vakio-ohjelman palautus selvityksessä.

Mutta ehkä pitäisi ensin yrittää saada päästöt rajoihin ilman DPFää ja sen jälkeen ehjätä se puoli.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vaihdoin huohottimen, myös sen nokka-akselin päähän tulevan kulmapalan.
Kulmapalassa oli hieman öljyä.
Screenshot_20250504_200925_Gallery.jpg
Samalla tutkailin imusarjan läppämoottoria ja siitä näyttäisi olevan ainakin vänkärin puoleinen tanko irroitettu joten oletettavasti läpät aina auki.

Ebaysta löytyi DPF joka varaosanumeron perusteella sopii tähän autoon. Alkuperäistä en sen enempää kysellyt, KL:n verkkosivu antoi hinnaksi jotain 5k€. Ebaysta n. 10% tuosta. Saapa nähdä, minkälainen laitos sieltä tulee... Ihan hirveästi ei ollut valinnan varaa, tuo oli ainoa kappale minkä löysin joka varaosanumeron perusteella sopii...

Paikallisella korjaamolla pitäisi onnistua ohjelman palautus vakioksi. Saapi nähdä sitten, mitä se tuo tullessaan...

Pesin ja vahasin auton. Olikin melkoisen likainen talven jäljiltä. Kyljet piti pestä useaan kertaan. Collinite pintaan ja taas hetken näytti musta auto hyvältä. Nythän se on jo likainen, kun muutama kilometri piti liikkua..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No joo...
Huohottimen vaihto ei auttanut päästöihin. Eikä myöskään polttoaineen sekaan laitettava karstanpoistoaine...

Käytin korjaamolla jossa päivittivät moottorinohjausohjelman, paitsi että se oli jo uusin versio. Auto ei ole siis ohjelmoitu, siitä savuarvot ei johdu.

Noh, miksi moottorin vikavalo ei pala vaikka DPF tyhjä? Voiko olla niin, että se ei näin vanhassa syttyisi vai onko mahdollisesti tehty jotain muuta käpälöintiä, mikä ei liity softaan?
Voiko korkeat savutusarvot johtua pelkästään DPF:n ja katin tyhjäämisestä?

Uusi DPF odottaa asennusta. Olisin halunnut ensin saada päästöt kuriin ja vasta sitten laittaa hitupöntön kiinni. Nyt joutuu varmaan vain laittamaan uuden pöntön ja katsoa mitä sitten tapahtuu.

Imusarjan läpät tekisi mieli tarkastaa, ovatko varmasti auki. On vaan isotöinen tarkastus
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Savuarvon kuuluisi olla matala, vaikka hitupöntöt ja katit puuttuu. Ei missään nimessä kannata panna pönttöä paikoilleen, ennen kuin syy selviää. Kuukausi sitten om648 k-arvo ilman hitupönttöä oli 0,3. Tuskin ne uudemmassakaan kovin paljoa tuosta pitäisi poiketa.

Itseäni ihmetyttää tuo, että miksi vikavalo ei syty, vaikka vakio-ohjelman pitäisi olla sisässä? Liekköhän oikeasti softan päivitys onnistunut?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo, niin kuuluisi. Onhan tätä om642 konetta ilman DPFää ja toimii.
Mutta toimiiko auto enää oikein, jos siihen kuuluvia osia otetaan pois?

En tiedä, miten ohjelmointi toimii. Onnistuuko ohjelman asentaminen jos siellä on jo sama versio olemassa. Joka tapauksessa, ei ole ohjelmoitu ja siitä ei savutus johdu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JanneW124 kirjoitti: Pe 23.05.2025 18:22 Joo, niin kuuluisi. Onhan tätä om642 konetta ilman DPFää ja toimii.
Mutta toimiiko auto enää oikein, jos siihen kuuluvia osia otetaan pois?

En tiedä, miten ohjelmointi toimii. Onnistuuko ohjelman asentaminen jos siellä on jo sama versio olemassa. Joka tapauksessa, ei ole ohjelmoitu ja siitä ei savutus johdu.
Jos hitupönikä on poistettua,
vaikka se on sinne tehtalla laitettu niin
vakio ohjelmalla vikavalo syttyy ja vika tila tulee,

Jos on sama ohjelma versio(vaikka siitä olisi jotain sorkittu pois tms)" niin viralista" reittiä ei
ohjelmointi ei onnistu
Mökkillä
'
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

FinlandMerceds kirjoitti: La 24.05.2025 16:17
JanneW124 kirjoitti: Pe 23.05.2025 18:22 Joo, niin kuuluisi. Onhan tätä om642 konetta ilman DPFää ja toimii.
Mutta toimiiko auto enää oikein, jos siihen kuuluvia osia otetaan pois?

En tiedä, miten ohjelmointi toimii. Onnistuuko ohjelman asentaminen jos siellä on jo sama versio olemassa. Joka tapauksessa, ei ole ohjelmoitu ja siitä ei savutus johdu.
Jos hitupönikä on poistettua,
vaikka se on sinne tehtalla laitettu niin
vakio ohjelmalla vikavalo syttyy ja vika tila tulee,

Jos on sama ohjelma versio(vaikka siitä olisi jotain sorkittu pois tms)" niin viralista" reittiä ei
ohjelmointi ei onnistu
Aivan niin, eli varmaankin jotain sorkittu kerran vikatilaa ei ole.

Tuon tyhjätyn pöntön hitsisaumoista voi jo arvailla, millä tasolla ohjelmointi voisi olla. En ole itsekään minkään tason hitsari, ei sillä. Mutta jotenkin työn laadusta herää aina epäilys kaiken muunkin suorittamisenn tasosta...
priimaapukkaa.jpg
Eli otin nyt kuitenkin tyhjätyn pöntön pois ja laiton uuden tilalle. Vähän ikävä tunkkikorkeudella tehdä, mutta kyllä se sinne vaihtui. Hyvin istui uusi kohdilleen, kiinnikkeetkin osuivat ja anturien kierteet olivat ihan ehdat. Paine-ero anturin toista putkea piti vähän taitella, koska uusi pönttö oli osin hieman paksumpi. Mukana tuli uudet kiristyspannat molempiin päihin ja uusi tiiviste turbon lähtöön. Pannat olivat ihan OK, mutta tiiviste valmiiksi poikki ja väärän kokoinen. Olin onneksi ostanut uuden tiivisteen ennakkoon, kun en tiennyt että tässä sellainen oli mukana.
DPF.jpg
Noh, mitäs nyt siten tapahtuu? Nenä/näkötestin perusteella saan varmaankin leiman. Mutta jos auto ei osaa tehdä polttoa, niin siitä seuraa varmaankin jotain ongelmia? Olen kuvitellut, että se tekee polttoa, koska aina välillä haluaa ajaa pykälää pienemmällä matkavauhtia. Mutta en voi tietää...

Jos virallista reittiä mahdollisia ohjelmamuokkauksia ei pysty "nollaamaan" niin mites sitten?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 581
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Sitten kiikuttamaan auto jollekulle bittinikkarille joka palauttaa siihen alkuperäisen ohjelman :)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18096
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käytin korjaamolla jossa päivittivät moottorinohjausohjelman, paitsi että se oli jo uusin versio. Auto ei ole siis ohjelmoitu, siitä savuarvot ei johdu.

Noh, miksi moottorin vikavalo ei pala vaikka DPF tyhjä?
On se ohjelmoitu, mutta kuten jo FinlandMerceds aiemmin kertoi uusimman ohjelmaversion päälle ei saa ajettua ohjelmaa uusiksi virallisella testerillä. Tästä keskusteltiin aikoinaan maahantuojan huoltoneuvojan kanssa erään hyvin hankalan ongelmatapauksen tiimoilta ja oli sielläkin harmiteltu samaa ja toiveissa että tilanne muuttuisi, mutta ei ole muuttunut ei...

Nyt ei kannata ajella paljoa ennen kuin ohjelma ja pönttöjen tilanne ovat keskenään tasapainossa.

Mainittiinko katsastuksessa pönttöjen tyhjennyksestä ? Jos ei, antaisin tyhjennettyjen olla paikallaan (laittaisin ne takaisin) ja käyttäisin ohjelmoitavana jollain joka osaa laittaa ohjelman millä savutus on kurissa. Oletus tässä vaiheessa, ettei mekaanista vikaa ole aiheuttamassa savutusta.
wiimax.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

racer123 kirjoitti: Su 25.05.2025 06:46 Sitten kiikuttamaan auto jollekulle bittinikkarille joka palauttaa siihen alkuperäisen ohjelman :)
Niinpä. Osaava henkilö saa ilmoittautua vaikka yv.
dealer kirjoitti: Su 25.05.2025 07:33
Käytin korjaamolla jossa päivittivät moottorinohjausohjelman, paitsi että se oli jo uusin versio. Auto ei ole siis ohjelmoitu, siitä savuarvot ei johdu.

Noh, miksi moottorin vikavalo ei pala vaikka DPF tyhjä?
On se ohjelmoitu, mutta kuten jo FinlandMerceds aiemmin kertoi uusimman ohjelmaversion päälle ei saa ajettua ohjelmaa uusiksi virallisella testerillä. Tästä keskusteltiin aikoinaan maahantuojan huoltoneuvojan kanssa erään hyvin hankalan ongelmatapauksen tiimoilta ja oli sielläkin harmiteltu samaa ja toiveissa että tilanne muuttuisi, mutta ei ole muuttunut ei...

Nyt ei kannata ajella paljoa ennen kuin ohjelma ja pönttöjen tilanne ovat keskenään tasapainossa.

Mainittiinko katsastuksessa pönttöjen tyhjennyksestä ? Jos ei, antaisin tyhjennettyjen olla paikallaan (laittaisin ne takaisin) ja käyttäisin ohjelmoitavana jollain joka osaa laittaa ohjelman millä savutus on kurissa. Oletus tässä vaiheessa, ettei mekaanista vikaa ole aiheuttamassa savutusta.
Okei. Harmillista, ettei pysty tekemään "tehdasasetusten palautusta".
Näin arvelinkin, ettei kannata paljoa ajaa. Leima pitäisi kuitenkin saada, nyt meni jo uusintakatsastusaika umpeen eli joutuu tekemään koko katsastuksen uusiksi.

Kun päästömittaus ei mennyt läpi, katsastaja huomasi kyllä tuon upean hitsasussauman. Ei kuitenkaan puuttunut asiaan sen enempää.
Haluaisin pitää auton laillisena joten pönttö tulee jäämään paikalleen.
Jos saan leiman, niin tyhjällä pöntöllä ja vakio-ohjelmalla saisi varmaankin varmistuksen, ettei mekaaninen vika aiheuta savutusta.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona - päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Löysin tuolla iCarsoftilla lisää valikkoja, joista näki DPFään liittyviä arvoja livenä.
Osaako näistä joku sanoa, mitä mahdollisesti olisi käpälöity?

Tyhjäkäynnillä 761rpm
  • Y27/9 Left EGR positioner 0% -- ei muuttunut kierroksilla
  • Ash content of DPF 0% -- ei muuttunut kierroksilla
  • Soot content of DPF 300,05% -- ei muuttunut kierroksilla
  • B60 Exhaust back pressure sensor 1153mbar -- 1774mbar @1620rpm
  • B19/11 Temperature sensor upstream of turbocharger -224,94C -- järjetön lukema myös kierroksilla
  • B19/9 Temperature sensor upstream of DPF -229,27C -- järjetön lukema myös kierroksilla
  • Exhaust gas volume 87,7m3/h -- 243,60m3/h @1620rpm
  • B28/8 DPF Pressure differential sensor 0mbar -- ei muuttunut kierroksilla
  • Odometer reading after last ash content correction 218423km
  • Flow resistance 0 hPA/m3/h -- ei muuttunut kierroksilla
  • Lambda value Left 4,69 -- reagoi kierroksiin
  • Current kilometer reading 263387km
  • M16/6 Throttle valve actuator 2,25 -- -- reagoi kierroksiin
  • Distance driven last regeneration N/A
Tuhkaa 0% ja nokea 300%?? Paine-ero anturi näyttää edelleen nollaa ja ilmeisesti 218423km lukemassa viimeksi auto tiennyt tuhkan määrästä jotain? Voisiko siitä päätellä käpälöintihetken? Edellinen omistaja katsastanut auton kilometrilukemalla 234000 ja minulle auto siirtyi n. 237000km lukemalla... Toisaalta edellistä polttoa ei auto tiedä.
Nuo lämpöanturitiedot ovat myös huuhaata. DPF pöntössä olevasta lämpöanturista mittasin, että näytti vastusta joten oletan toimivaksi. Uutta en laittanut.

Sitten oli valikko Faults that have occurred during particulate filter regeneration.
Kaikki 21 kohtaa luki YES, paineeseen, lämpötilaan yms liittyviä ehtoja.

Ilmamassamittarit näytti n. 250mg/hub tyhjäkäynnillä ja lukema nousi kun nosti kierroksia. Samoin ahtopaine tyhjäkäynnillä 1034mbar ja 1500mbar kun antoi jenkaa. Ilmeisesti absoluuttista painetta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Softaa käpälöinyt joku apina, lämpöanturit näyttää ääretöntä eli mittausalueen alapäätä.
Vakio softa sisään ja uudelleen testejä, paineanturi vaihtoon kun näyttää nollaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona - päästöongelmia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JanneW124 kirjoitti: Su 25.05.2025 20:50 Löysin tuolla iCarsoftilla lisää valikkoja, joista näki DPFään liittyviä arvoja livenä.
Osaako näistä joku sanoa, mitä mahdollisesti olisi käpälöity?

Tyhjäkäynnillä 761rpm
  • Y27/9 Left EGR positioner 0% -- ei muuttunut kierroksilla
  • Ash content of DPF 0% -- ei muuttunut kierroksilla
  • Soot content of DPF 300,05% -- ei muuttunut kierroksilla
  • B60 Exhaust back pressure sensor 1153mbar -- 1774mbar @1620rpm
  • B19/11 Temperature sensor upstream of turbocharger -224,94C -- järjetön lukema myös kierroksilla
  • B19/9 Temperature sensor upstream of DPF -229,27C -- järjetön lukema myös kierroksilla
  • Exhaust gas volume 87,7m3/h -- 243,60m3/h @1620rpm
  • B28/8 DPF Pressure differential sensor 0mbar -- ei muuttunut kierroksilla
  • Odometer reading after last ash content correction 218423km
  • Flow resistance 0 hPA/m3/h -- ei muuttunut kierroksilla
  • Lambda value Left 4,69 -- reagoi kierroksiin
  • Current kilometer reading 263387km
  • M16/6 Throttle valve actuator 2,25 -- -- reagoi kierroksiin
  • Distance driven last regeneration N/A
Tuhkaa 0% ja nokea 300%?? Paine-ero anturi näyttää edelleen nollaa ja ilmeisesti 218423km lukemassa viimeksi auto tiennyt tuhkan määrästä jotain? Voisiko siitä päätellä käpälöintihetken? Edellinen omistaja katsastanut auton kilometrilukemalla 234000 ja minulle auto siirtyi n. 237000km lukemalla... Toisaalta edellistä polttoa ei auto tiedä.
Nuo lämpöanturitiedot ovat myös huuhaata. DPF pöntössä olevasta lämpöanturista mittasin, että näytti vastusta joten oletan toimivaksi. Uutta en laittanut.

Sitten oli valikko Faults that have occurred during particulate filter regeneration.
Kaikki 21 kohtaa luki YES, paineeseen, lämpötilaan yms liittyviä ehtoja.

Ilmamassamittarit näytti n. 250mg/hub tyhjäkäynnillä ja lukema nousi kun nosti kierroksia. Samoin ahtopaine tyhjäkäynnillä 1034mbar ja 1500mbar kun antoi jenkaa. Ilmeisesti absoluuttista painetta.
Arvoihin puolesta taivasttan kantta ottamatta näittä mahdolisia muutaksia kyttävien tahojen homia helpottamatta,
Ohjelman muokjan/laitajan löytäminen voi olla hiven hanlkalla tänä päivän,
kun paljon porukka on laittanut "pillit pussin" hommaa koskevan lain tulkinnan kirstytytä,
ei kuulema ole kanttava maksaa kallitaa lisensensi maksuja laiteissat/muokkaus ohjelmista muutamaa satunusta asikasta varten, uusia laittetaa ei saa, myydä/ostaa,
yksi varma ja laillinen vaihto jää, uusi ecu merkkiliikestä
(tosin sekin pikku hiljaa poistuu vanhempien laiteiten kohdalla)
Mökkillä
'
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juu. Toivottavasti joku taho löytyy, joka palauttaa auton ennalleen.
Uusi ecu merkkiliikkeestä kuulostaa tyyriiltä?

Sain autoon leiman, k-arvo 0,01. Jotain hyötyä oli uusintakatsastuksesta sillä löytyipä syyllinen etupään kolinaan: koiranluu kuskin puolella on väljä. Tätä ei kuukausi sitten löytynyt.
Ja vetonivelen suojamuovi oli rikki vänkärin puolella edessä. Se, jonka vaihdoin talvella.

Täytyy ottaa coupe ajoon hetkeksi, niin ei tule turhaan kilometrejä ennenkuin ohjelmapuoli kunnossa
Vastaa Viestiin