W124:n sähköongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja carbon »

Ongelmat kasaantuu..🫣
Vielä ei ole uusi monitoimirele saapunut, mutta nyt vikaantui lämmönsäätö. Kuskin puoli alkoi puhaltamaan tulikuumaa ilmaa, närhenmunien koputtelu ei tuonut muutosta eikä myöskään niiden pikainen purkaminen/putsaus.

Mittasin erään nettiohjeen mukaan, että keskimmäiseen liittimen pinniin tulee jännite ja rullat min-asennossa oikeanpuoleinen näytti järjellisiä lukuja, mutta vasen noin nollaa. Kuitenkin jos mittaa liitin irrallaan, niin myös vasen antaa samoja lukuja kuin oikea (n.14V). Käämilangat munissa olivat nähdäkseni ehjät, ja kattoimurin kokeilin paperinpalalla, että pitäisi toimia.

Syyllinen lienee lämmönsäätöpaneeli vai vieläkö avaan närhenmunat?
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nyt ei ihan ulkoa muista, että miten ne toimnnot menevät ja mitä lukemia pitäisi pystyä mittaamaan, mutta se on selvää, että sähköllä ne magneettiventtiilit suljetaan. Eli toisin sanoen, jos sähköä ei tule, niin venttiili pysyy auki ja sisälle tulee täysin kuumaa. Käämilangan ehjyyden voi mitata vastusmittarilla liittimeltä, kun liitin on auki. Ei niitä venttiileitä varmaan enää uudestaan avaamaan kannata ruveta.

Mulla kerran vastaava oire johtui lämmönsäätörullan hajonneesta juotoksesta. Silloin toiselle puolelle tuli pelkkää kuumaa, mutta se loppui, kun rullaa vähän taivutti varovaisesti sivulle päin. Korjaus tietty aika yksinkertainen, paneeli irti ja juotokset uusiksi, ne ovat siinä hyvin esillä ja mun autossa juotos oli ihan silminnähden haljennut. Varmaan ainakin tutkailemisen arvoinen juttu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Muistelen niin että se piirikortti joka siellä säätörullien takana on niin se on maadoittava. Eli siihen venttilien keskinastaan tulee jatkuva akkujännite ja niihin reunimaisia maadoitetaan sillä piirikortilla sen mukaan kuinka viileää ilmaa kabiiniin halutaan. Se keskinasta on siis yhteinen kummallekin käämille. Jos piirikortilla kuormaa ei ole niin siinä mielessä mittaaminen tökkeli irti ei välttämättä anna lainkaan oikeaa lukemaa ja siten johtaa vääriin korjaustoimenpiteisiin.

Nozki mielestäni antoi hyvät vinkit. Se käämin mittaus sit silleen että yleismittarin ohmi -asetus pienimmälle mahdolliselle mittausalueelle (jos on manuaalivalintainen) ja lukeman ei saisi olla kilo-ohmeja saati tuosta isompia. Arvaamalla sanoisin että lukema voisi olla tyyliin 80 ohmin ympäristössä jolloin max virta olisi jossain 200mA kieppeillä riippuen latausjännitteestä. Muistelen että ittellä olisi joskus ollu sellainen vika että se käämilanka olisi ollut poikki siitä nastan juuresta.

Eli jos yleismittarin punaisen johdon laittaa keskinastaan ja mustan moottorirunkoon tai akun miinusnapaan niin mittarin pitäisi näyttää + puoleista akkujännitettä tyyliin 13.7V jos auto käy.

Edit vielä siltä varalta et tarvitsee. Eli se mittari näyttää tuota samaa akkujännitettä jos tökkeli on irti ja mittaa niistä kahdesta muustakin nastasta edellytyksellä että se käämilanka on kunnossa ja jos keskinastaan ohjaa jännitteen
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja carbon »

IMG_20240714_135435_HDR.jpg
IMG_20240714_135457_HDR.jpg
Ensiksi kiitokset avusta tähän saakka Nozki ja Jari Ke.👍🏼
Olen aivan käsi kaikessa mikä liittyy sähköihin.🙏🏼 Mutta tuossa kuvaa kun koetin mitata vastusarvot närhenmunien pinneistä.
Jos nyt oikein osaan päätellä, niin syyttävän sormen saanee osoittaakin lämmönsäätöpaneelin sijaan vasemman kulkusen käämilankoihin?

Ylempi lukema siis oikeanpuoleista ja alempi vasemmanpuoleisesta nastasta. Ja vasen puoli tässä lykkää tulikuumaa.🥵
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

1.8 Ohmia tarkoittaa sitä että olisi lähes oikosulussa? Tuo 14.5 ohmiakin kyllä kuulostaa pienelle mutta varmastikin on oikein kun kerta pelaa kuten kuuluu. Virtaa varmaankin ohjataan pulssityylisesti jota se hyvin voi olla. Kuvasta päätellen mittari sinulla olikin oikealla mitta-alueella :thumbup:

Kannattaa vaihtaa tuo jossa vastusarvo on 1.8 Ohmia. Tai helpompihan on vaihtaa koko paketti niin ei tartte alkaa tinailemaan mitään. Sit jos on kolvi niin viallisen vaihtokin on kyl helppo. Toivottavasti ohjainkortti rullien takana ei ole ottanut itteensä.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja carbon »

Tutkin vielä eilen tarkemmin noita käämityksiä, ja huomasin että se vasen on itse asiassa tainnut ottaa jo vähän lämpöjäkin.😳 Oli nimittäin se muovi käämipaketin alla vähän sulaneen näköinen. Otin pistokkeen irti ettei enempiä vahinkoja syntyisi.
Uutta närhenmunapakettia ei enää saanut (yllätys), joten tilasin ovokolta käytetyn, se oli ainoa paikka josta löytyi oikealla varaosanumerolla. Täytyy vaihdella kunhan saapuu.

Uusi monitoimirele saapui eilen, mutta sen vaihtaminen ei tuonut apua pyyhinongelmaan. Täytyy seuraavaksi tilata sinne uusi moottori ja purkaa pyyhinmekanismi pöydälle ihmeteltäväksi.

Btw. Uudessa monitoimireleessä oli muuten yhden numeron heitto, vaikka KL rekisterinumeron perusteella osan tilasi. Uudessa oli yksi pinni enemmän, mutta paikoilleen se silti kävi. Olisiko sitten tullut päivitetty osa jossain vaiheessa.🤔
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä juttua ja joku kuvakin releestä jonka vaihdolla pyyhinongelma ratkesi ittellä

viewtopic.php?p=1123263&hilit=viuhtoo#p1123263
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja carbon »

Edellisen viestin jälkeen on kulunut hetki aikaa, ja jotain on saatu aikaiseksi, jossakin epäonnistuttu.😁
Käytetty närhenmunapaketti saapui viime maanantaina Ovokolta, ja tiistaina sen vaihdoin -> ilmastointi alkoi toimia oikein, tulee tarvittaessa kylmää ja lämmintä.😎👍🏼 Vaihto-osan käämit näyttivät noin 16,4-16,5ohm vastusta.

Loppuviikosta sitten saapui uusi Febi Bilstein -merkkinen pyyhkijänmoottori, ja eilen otin iltapuhteiksi sen vaihdon.
Pyyhin alkoi moottorin vaihdolla toimimaan, mutta nollakohta on pari-kolme senttiä alimman pyyhintäalueen yläpuolella (kts. kuva).
Liikeratansa se tekee oikein ja pyyhkii minusta molemmin puolin yhtä alas.
Yritin merkitä oikean asennon vivustoon ennen purkamista, mutta enkö osunut kuitenkaan ihan kohdalleen? Ihan 100% varma en ole, että pysähtyikö se tuohon ennen remonttia.🤔
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Käytitkö sä lainkaan auki pyyhkijän ratasosia ja puhdistitko niitä? Jos et niin voisiko olla niin et se pyyhkijävivuston osa joka tulee mutterilla kiinni moottoriosan alennuspyörään niin pyyhkijävivunkartio on sattunut tyyliin "hampaan" verran pieleen?

Niin,, käykös se tuo pyyhkijä alempana ja parkkeeraa sit tohon ylempään kohtaan mistä kuva on? Jos noin niin sillon voisi tuo ylempänä kerrottu olla syy?
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja carbon »

En koskenut mekanismiin mitenkään, otin vain pöydälle ja vaihdoin moottorin.
Ja juurikin niin se nyt tekee, että käy tuolla alhaalla ja nousee sitten pyyhkäisyn päätteeksi tuon muutaman sentin ylöspäin.

En vielä kasannut autoa, joten täytyy yrittää hyppyyttää vipua moottorilta hieman eri asentoon. Se vain on vietävän vaikeaa, kun se lukitusmutteri jää osittain pahasti sen varren alle. Hylsyllä ei mahdu kirimään ja lenkilläkin vaikeaa..
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eix koko helahoito ole kohtuullisen helposti otettavissa kokonaan pöydälle niin onnistuu säätökin helposti. Samalla voi tarkistaa ne kumityynyt et ovat kunnossa.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W124:n sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja carbon »

Olihan se siis pöydällä silloin kun moottorin vaihdoin. Ja olin laittavinani silloin vivut kohdalleen merkkeihin, jotka ennen irroitusta piirtelin tussilla varsiin. Mutta eipä se vaan kohdalleen osunut. Sain kuitenkin viimein säädettyä vivun oikeaan kohtaan, ja nyt pyyhkii mallikkaasti ja pysähtyy oikeaan kohtaan.👍🏼
Nyt voinee todeta case closed; ilmastointi toimii ja pyyhkijä pyyhkii, ei kun kohti seuraavia remontteja.🤣

Kiitokset kärsivällisestä neuvomisesta Jari Ke!💪🏼👍🏼
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Vastaa Viestiin