Joku varmaan osaa kertoa, että mistä löytyy tihkukytkimen rele (välillä toimii, mutta useimmiten ei). Myös takalasin sulatuksen rele lienee kaput, kytkimen merkkivalo syttyy, mutta lasin vastukselle ei tule virtaa

Takaluukun johdot hapertuneet läpivientikumin kohdalta?toni474 kirjoitti:Olis tuollainen W124 E320 -95 jossa on viime aikoina esiintynyt pientä sähkövikaa...
Joku varmaan osaa kertoa, että mistä löytyy tihkukytkimen rele (välillä toimii, mutta useimmiten ei). Myös takalasin sulatuksen rele lienee kaput, kytkimen merkkivalo syttyy, mutta lasin vastukselle ei tule virtaa
Comfort boxista otin D johtonipun irti ja nyt ei enään kattoluukun rele ole vetäneenä koko ajan eikä enää aukea luukku kun laittaa ovet lukkoon.atlas kirjoitti:Comfort boxi ainakin laitattaa ikkunat ja luukun kiinni kun pitää avainta tietyn aikaa oven lukossa lukitus asennossa...oisikohan tällä systeemillä nyt osaa tähän luukku hommaan.
Maadoitus pisteet tietty tutki....kontissa on valojen ja tankin maadoitus samassa antennin alapuolella takakontissa verhoilun takana.
Tutki vielä yj-rele pohja että ei ole pinnit painuneet ulottumattomiin.
Nozki kirjoitti:... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Kaikki sulakkeet vaihdettu uusiin.atlas kirjoitti:Vaihda tai käy hiekkapaperilla muuten kaikki sulakkeiden päät läpi....hapettuvat harmaiksi...monet viat selvitetty sulake hionnalla.
Tuota lainaamaasi viestiä edellinen viesti (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79#p970479) kovasti kyllä antaa ymmärtää, että pyyhinmoottori, takalasinlämmitin ja vilkut + hätävilkut ovat tuon releen takana. Samoin, kun vilkaisin tuossa Alfamerin kirjan kytkentäkaaviota, niin kyllä sen perusteella monitoimiviikseltä pyyhintoiminnoista menee aika monta piuhaa monitoimireleelle ja toisaalta monitoimireleeltä menee piuhoja pyyhkimen moottorille. Ja menee kyllä viikseltä suoraan pyyhinmoottorille myös.Jari Ke kirjoitti:Nozki kirjoitti:... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Nozki kirjoitti:Tuota lainaamaasi viestiä edellinen viesti (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79#p970479) kovasti kyllä antaa ymmärtää, että pyyhinmoottori, takalasinlämmitin ja vilkut + hätävilkut ovat tuon releen takana. Samoin, kun vilkaisin tuossa Alfamerin kirjan kytkentäkaaviota, niin kyllä sen perusteella monitoimiviikseltä pyyhintoiminnoista menee aika monta piuhaa monitoimireleelle ja toisaalta monitoimireleeltä menee piuhoja pyyhkimen moottorille. Ja menee kyllä viikseltä suoraan pyyhinmoottorille myös.Jari Ke kirjoitti:Nozki kirjoitti:... ja jos tihkukytkimen toimimattomuus ei ratkea yhdistelmäreleen (joka monitoimireleenäkin tunnetaan) korjaamisella tai vaihtamisella, niin rikkinäinen viiksikytkin on toinen aika yleinen aiheuttaja tuolle.
Mutta sinänsä tietty kun yhdistelmäreleessä on sekä pyyhkimen että takalasinlämmittimen toiminnat, niin sehän kyllä kovasti kuulostaa uskottavalta syylliseltä.
Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Sijainnista en nyt osaa sanoa tarkemmin (enkä tiedä, onko toi edellä esitetty kuva juuri satakaksnelosesta), mutta juu, eikös se sellainen pitkulainen rele nimenomaan ole. Tuolla kun oli linkki sinne mercedesclub.org -sivustolle vastaavaan juttuun, niin siinähän se oli W202, jota käsiteltiin, mutta itse releen kannessa näkyy olevan 201 -alkuinen numero.
Ei ollut vaikutusta vaikka nyppäs anturin liittimen irti eli taitaa olla oikosessa jostain?. Minälaiseen liittimeen nuo polttoaineanturin johot tulee mittariston päässä?Nozki kirjoitti:Tuohon polttoainemittariin (Ja Mgo:n kysymykseen) liittyen, niin maadoituksen puute ei aiheuta kuvatunlaista ongelmaa. Eli jos anturia ei ole maadoitettu, niin varoitusvalo ei syty. Ja mittari luultavasti näyttää aina vaan täyttä, jos maadoitus puuttuu. Anturille menee kolme johtoa, joista yksi on se maadoitus, toinen on polttoainemäärän signaali ja kolmas on valon signaali. Jos valon johto maadoittuu, niin valo palaa. Ja mitä vähemmän on vastusta maan ja signaalijohdon välillä, sitä täydempää mittari näyttää. Eli toisin sanoen, mitä enemmän maadoittuu, niin sitä enemmän näyttää tankissa olevan tavaraa mittarin mukaan.
Siispä, itse tekisin niin, että anturin liitin irti:
Jos edelleen valo palaa ja mittari näyttää tyhjää tankkia, niin jossain on oikosulku. Eli ainakin se valon johto on maissa ja voipa olla, että niin on myös se polttoainemäärän johto.
Jos taas valo sammui ja mittari alkoi näyttää täyttä, niin vika on anturissa
Onko autossa vetokoukku? Huomasin viikko sitten että jos kärryn sähköt on sekaisin niin se saa aikaan ihmeellisiä toimintoja. Mm. lampun vikavalo syttyy ja jarrua painettaessa vilkun ollessa päällä vilkku tosiaan alkaa limputtaa ikäänkuin jokin polttimo olis rikki.Mgo- kirjoitti: Entä oisko kellään mitään käryä mikä aiheuttaa sen,että vilkut alkaa vilkkumaan tiheämmin kun painaa jarrua?
JanneW124 kirjoitti:Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
On muuten koukkukin! Täytyypäs huomenna ihmetellä sitä pistoketta myös!Jari Ke kirjoitti:Onko autossa vetokoukku? Huomasin viikko sitten että jos kärryn sähköt on sekaisin niin se saa aikaan ihmeellisiä toimintoja. Mm. lampun vikavalo syttyy ja jarrua painettaessa vilkun ollessa päällä vilkku tosiaan alkaa limputtaa ikäänkuin jokin polttimo olis rikki.Mgo- kirjoitti: Entä oisko kellään mitään käryä mikä aiheuttaa sen,että vilkut alkaa vilkkumaan tiheämmin kun painaa jarrua?
Tämä tieto on todella hyödyllinen! Kiitokset!JanneW124 kirjoitti:Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
Ei, se reunassa oleva pitkä (pisin) ei ole monitoimirele, vaan se on lamppujen vikavalvontaboksi. Monitoimirele on keskirivissä se melko pitkä. Eli se, jonka olet ylempänä kuvassa ympyröinyt punaisella.Jari Ke kirjoitti: Onko se pisin rele sitten mikä rele mikä on auton keulasta katsottuna oikeanpuoleisin? Olen itte pitäny sitä moitoimireleenä ja se ei kyllä mielestäni tuulilasinpyyhintä käske vai käskeekö?
Joo, juuri näin. Siinä kaaviokuvassahan nyt tuossa oikeassa reunassa on olevinaan kolme erillistä laatikkoa, mutta niillä on kaikilla sama nimi (K). Eli itse asiassa siinä on vain yksi pitkä laatikko. Monitoimirele on se toisiksi pisin, joka on tuossa keskirivissä (H), nimeltään siis Combination relay. Ja kyllä, kun lukee tuosta Sorsson liittämän kuvan releiden listauksesta, näkee, että nimenomaan kun tulee lisää varusteita, niin tulee lisää releitäkin.Jari Ke kirjoitti:Toi aiempi Sorsson liittämä kuva releitten sijainnista ja releitten koosta on sellainen etten tuollaista releitten määrää ja kokoa ole nähny missään 124:ssa. Olisko periaatekuva sellaisesta W124:sesta jossa olisi kaikki mahdolliset lisävarusteet joita on ollu saatavilla? Varmaan tuollainenkin setappi on jossain autossa mutta ei ilmeisesti kovin yleisesti?
Ei käsittääkseni ole muuta pyyhkijärelettä, vaan monitoimireleessä on sen toiminta hoidettu kokonaan. Jos minä yhtään osaan lukea tuota kytkentäkaaviota oikein, niin siellä on kolme eri kelaa, eli yksi pyyhinmoottorille, yksi vilkuille ja yksi takalasinlämmittimelle. Eikä sillä näyttäisi kyllä äkkiseltään muita toimintoja olevankaan. Siispä, kun lukaisin tuosta linkittämästäsi topicista, että olet sähkökaaviosta katsonut, mikä rele pitää vaihtaa, jotta saa pyyhkimen toimimaan, niin olet kyllä tunnistanut juuri oikean pyyhinmoottorin ohjausreleen. Eli monitoimireleen.Jari Ke kirjoitti:Edittiä vielä että varmaankin pyyhkijän ohjaus kiertää monitoimin kautta koska kaikki toiminnot lie on sen takana ainakin osittain? Meinaan mikään sähkötoiminto ei toimi jos virrat ei ole päällä ykkösasennossa ja osa vaatii toimiakseen kakkosasennon. Itte pyyhkijärele onkin sit omana releenä? Veikkaan että myös tuo ilmastoinninlauhduttimen flektin ohjaus kulkee myös monitoiminkautta?
Kyllä, näin on, ja johdot menevät liittimen X18 kautta, ja se liitin sijaitsee sulakerasian alaosassa. Tai siis käytännössä siellä sulakerasian alla on johtoja, ja tämä liitin on jossain sen alla. Samassa liittimessä on takalasin lämmittimen, moottoriantennin ja oikean takavalon sekä tavaratilan ja sisävalojen johtoja (musta, punakeltainen, mustavihreä ja mustavalkoinen toisella puolella ja toisella puolella samat muuten, mutta mustavihreä ja mustavalkoinen ovat tuplana ja lisäksi sitten molemmilla puolilla nuo edellä mainitut polttoainemittausjohdot). Niin sillä vaan tätä liitintä meinasin, että sen avaamalla sais selville, että kummalla puolella liitintä se vika noissa johdoissa on, jos se on johdoissa eikä mittaristossa.JanneW124 kirjoitti:Tankkianturin valot tulee pyöreään 15 pinniseen liittimeen mittariston vasempaan laitaan edestä katsottuna. Sininen/musta on määrä ja sininen/vihreä valo. Se anturin kolmas eli ruskea piuha ei tule mittaristolle asti vaan menee maadoituspisteeseen.
Kiitosta tiedostaNozki kirjoitti: Ei, se reunassa oleva pitkä (pisin) ei ole monitoimirele, vaan se on lamppujen vikavalvontaboksi. Monitoimirele on keskirivissä se melko pitkä. Eli se, jonka olet ylempänä kuvassa ympyröinyt punaisella.
Kyllä se liitin aukeaa ilman rikkomista. Kahteen osaan leviää, ja helposti levähtää se johtonippu sekaisin. Liitin on onneksi numeroitu, mutta johtoja ei ole numeroitu.Toisaalta, saiskohan siitä mittariston moninapaliittimestä irrotettua noi kaksi mainittua johtoa? Sillä sais varmistettua, ettei vika ole mittaristossa. Tai kyllähän ne jotenkin saa sieltä vissiin mitään rikkomatta, mutta pitää vaan pistää tarkasti muistiin johtojen järjestys ennen kuin avaa sitä liitintä.
Juuri noin. Viime vuonna uusin parikin kipaletta tuota relettä: yhdesä ei vilkku vilkutellut, toisessa ei ollut pyyhkimien tihkuaNozki kirjoitti:Ei käsittääkseni ole muuta pyyhkijärelettä, vaan monitoimireleessä on sen toiminta hoidettu kokonaan. Jos minä yhtään osaan lukea tuota kytkentäkaaviota oikein, niin siellä on kolme eri kelaa, eli yksi pyyhinmoottorille, yksi vilkuille ja yksi takalasinlämmittimelle. Eikä sillä näyttäisi kyllä äkkiseltään muita toimintoja olevankaan. Siispä, kun lukaisin tuosta linkittämästäsi topicista, että olet sähkökaaviosta katsonut, mikä rele pitää vaihtaa, jotta saa pyyhkimen toimimaan, niin olet kyllä tunnistanut juuri oikean pyyhinmoottorin ohjausreleen. Eli monitoimireleen.