W124 320 CE -museoautoprojekti-

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja juusmo »

JanneW124 kirjoitti: Su 07.07.2024 14:17 Vaihtoehdot syyksi tuolle 13 väläyksen koodille: Intake air leak, fuel injectors, diaphragm pressure regulator

Toivottavasti löytyisi kohtuudella jokin selkeä syy. Vähän ollut taistelua viimeaikoina näiden omien romujen kanssa :)
Tuo bensanpaineensäädinhän nyt on ainakin helppo ja halpa (ainakin Boschin tarvikkeena) sulkea pois. Ohjeita ja varaosanumeroita esim. 500eboardilla (foorumin teemasta huolimatta ohjeet on tehty M104:lle). Jotain vinkkiä osan kunnosta voi saada siitä jos ottaa alipainelinjan irti ja nuuhkii tuoksuuko paljon bensalle.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1456
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

juusmo kirjoitti: Su 07.07.2024 21:36 Tuo bensanpaineensäädinhän nyt on ainakin helppo ja halpa (ainakin Boschin tarvikkeena) sulkea pois. Ohjeita ja varaosanumeroita esim. 500eboardilla (foorumin teemasta huolimatta ohjeet on tehty M104:lle). Jotain vinkkiä osan kunnosta voi saada siitä jos ottaa alipainelinjan irti ja nuuhkii tuoksuuko paljon bensalle.
Jees, kiitti vinkistä. Kyllä alipaineletku bensalle tuoksui. Laitoin säätimen tilaukseen, kun oli Boschilainen tosiaan ihan kohtuuhintainen.

Tutkiskelin pakoputkea, ettei siellä olisi reikiä ennen lambdaa. Reikiä en löytänyt, mutta ilmapumpulta lähtevässä letkussa oleva venttiili oli rikki. Näköjään alipaineella toimiva venttiili, sen hattu roikkui alipaineletkun varassa. PartsInfo kertoi osaksi Shut-off valve (A0001407760). Tulppasin alipainelinjan, otin venttiilin kokonaan pois ja tulppasin pakopuolelle menevän linjan.
Käytin päästömittauksessa, mutta ei auttanut. Jopa hieman korkeammat olivat arvot, johtuiko sitten tuosta vai oliko katti vaan viileämpi??. Noh, uutta venttiiliä sai vielä alkuperäisosana, sellainen on tulossa. Katsotaanpa sitten taas...
ilmapumpun_venttiili.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5530
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mistä sen säätimen saa halvalla?

Eikun tämähän oli m104 320 :oops:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1456
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

S202 kirjoitti: Ma 08.07.2024 18:19 Mistä sen säätimen saa halvalla?

Eikun tämähän oli m104 320 :oops:
Joo KE-jetin EHA on vähän arvokkaampi.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1456
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Asensin uuden ilmapumpun venttiilin ja bensapaineensäätimen.
Muutaman matkan/starttauksen jälkeen tyhjäkäynti alkoi seilaamaan ja leijumaan. Vikakoodeihin oli ilmestynyt viallisesta ilmamassamittarista kertova koodi. Myös rikkaalla käymisestä ilmoittava vikakoodi oli edelleen päällä.
Sitten huomasin, että viides vaihde puuttuu, ei suostunut vaihtamaan nelosta isommalle. Silloin oli varma, että MAFfissa on oikeasti jotain vikaa, sillä parikin foorumikeskustelua on sattunut eteen, jossa viallinen MAF kadottaa vitosen pois tässä 320 koneessa.
Tässähän on ollut jokin tarvike MAF paikallaan ja omista kokemuksista esim. KE-jetin kanssa olen oppinut, että kaikki koneen sielunelämään vaikuttavat komponentit pitää olla Boschia (tai muuta alkuperäistä merkkiä). Uusi Boschin MAF maksaa tosin paikasta riippuen vaatimattomat 600-700€, joten ihan ymmärrettävästi 30-80€ harakiriosa viehättää. Päädyin ostamaan Boschin MAFin käytettynä ja ruuvasin sen paikalleen. Käyntivaivat hävisivät ja vitonen palautui, muutaman starttauksen jälkeen myös MAFin ja rikkaalla käymisen vikavalotkin katosivat.
Nyt päästöt olivat kirkkaasti sallitun rajoissa (HCppm 48, CO% 0,14) ja sain lopulta leiman.

Ja olipas taas kerran hyötyä tuosta vilkkukoodilukijasta. Päästöjä on aika hankala todentaa ilman mittaamista mutta tuo O2S (lambda) control system operating at rich or lean limit auttoi, etten käynyt sen enempää turhia päästömittausreissuja.
Koodeja ja testausohjeita löytää esim http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... 4_M104.pdf

Niin joo, vaihdoin ne vastuksettomat tulpat takaisin ja uusin etujarruletkut molemmin puolin. Letkuista sain katsastushenkilöltä suullisen kehoituksen vaihtaa. Oli ihan aiheellinen pyynti, hieman oli ulkokuoressa jo halkeamaa.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1456
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Coupe pääsi talviunille. Kilometrejä tulikin n. 10 000 tälle kesää ja mittaristossa 210000km kokonaislukema rikkoutui.
Päästöongelman lisäksi ei oikeastaan muuta tarvinnut tehdä. Noh, peilisäätimen katkaisija piti korjata ja ovirajoitin jäi ihan pari päivää sitten jumiin aukiasentoon ja piti purkaa ovipahvi pois, jotta sain jumissa olleen rajoittimen irti ja oven kiinni.
Tuo painava ovi roikuu jonkin verran vaikka olen sitä säätänyt paremmaksi. Roikkuva ovi on vääntänyt rajoittimen sangan hieman vinoon ja lopulta sitten rajoitin lukittui. Tuosta saa varmaankin vielä ehdan, nuo tarvikkeet on niin huonoja ettei oikein tee mieli sellaista laittaa...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1456
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Coupekin on otettu käyttöön tälle kesälle ja n. 3000km ajettukin jo. Hyvin pelittää edelleen. Ilmastointi toimii, mutta muutaman kerran alkanut vänkärin puolelle puhaltaa pelkkää kuumaa ilmaa. Täytyy puhdistaa magneettiventtilit jos vielä jatkuu.
Öljyt ja suodattimen vaihdoin kun otin käyttöön. Samoin vaihdoin syksyllä rikkoutuneen ovenrajoittimen.
Vaihdoin myös etujouset. Eibacheilla keula oli liian matalalla nelosen kumeista huolimatta. Ostin Sachsin valmistavat sportline jouset ja niillä + kolmosen kumeilla keula nousi sopivampaan korkeuteen.
Sportline.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin