Tuo bensanpaineensäädinhän nyt on ainakin helppo ja halpa (ainakin Boschin tarvikkeena) sulkea pois. Ohjeita ja varaosanumeroita esim. 500eboardilla (foorumin teemasta huolimatta ohjeet on tehty M104:lle). Jotain vinkkiä osan kunnosta voi saada siitä jos ottaa alipainelinjan irti ja nuuhkii tuoksuuko paljon bensalle.
W124 320 CE -museoautoprojekti-
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Jees, kiitti vinkistä. Kyllä alipaineletku bensalle tuoksui. Laitoin säätimen tilaukseen, kun oli Boschilainen tosiaan ihan kohtuuhintainen.juusmo kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 21:36 Tuo bensanpaineensäädinhän nyt on ainakin helppo ja halpa (ainakin Boschin tarvikkeena) sulkea pois. Ohjeita ja varaosanumeroita esim. 500eboardilla (foorumin teemasta huolimatta ohjeet on tehty M104:lle). Jotain vinkkiä osan kunnosta voi saada siitä jos ottaa alipainelinjan irti ja nuuhkii tuoksuuko paljon bensalle.
Tutkiskelin pakoputkea, ettei siellä olisi reikiä ennen lambdaa. Reikiä en löytänyt, mutta ilmapumpulta lähtevässä letkussa oleva venttiili oli rikki. Näköjään alipaineella toimiva venttiili, sen hattu roikkui alipaineletkun varassa. PartsInfo kertoi osaksi Shut-off valve (A0001407760). Tulppasin alipainelinjan, otin venttiilin kokonaan pois ja tulppasin pakopuolelle menevän linjan.
Käytin päästömittauksessa, mutta ei auttanut. Jopa hieman korkeammat olivat arvot, johtuiko sitten tuosta vai oliko katti vaan viileämpi??. Noh, uutta venttiiliä sai vielä alkuperäisosana, sellainen on tulossa. Katsotaanpa sitten taas...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Mistä sen säätimen saa halvalla?
Eikun tämähän oli m104 320
Eikun tämähän oli m104 320

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Joo KE-jetin EHA on vähän arvokkaampi.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Asensin uuden ilmapumpun venttiilin ja bensapaineensäätimen.
Muutaman matkan/starttauksen jälkeen tyhjäkäynti alkoi seilaamaan ja leijumaan. Vikakoodeihin oli ilmestynyt viallisesta ilmamassamittarista kertova koodi. Myös rikkaalla käymisestä ilmoittava vikakoodi oli edelleen päällä.
Sitten huomasin, että viides vaihde puuttuu, ei suostunut vaihtamaan nelosta isommalle. Silloin oli varma, että MAFfissa on oikeasti jotain vikaa, sillä parikin foorumikeskustelua on sattunut eteen, jossa viallinen MAF kadottaa vitosen pois tässä 320 koneessa.
Tässähän on ollut jokin tarvike MAF paikallaan ja omista kokemuksista esim. KE-jetin kanssa olen oppinut, että kaikki koneen sielunelämään vaikuttavat komponentit pitää olla Boschia (tai muuta alkuperäistä merkkiä). Uusi Boschin MAF maksaa tosin paikasta riippuen vaatimattomat 600-700€, joten ihan ymmärrettävästi 30-80€ harakiriosa viehättää. Päädyin ostamaan Boschin MAFin käytettynä ja ruuvasin sen paikalleen. Käyntivaivat hävisivät ja vitonen palautui, muutaman starttauksen jälkeen myös MAFin ja rikkaalla käymisen vikavalotkin katosivat.
Nyt päästöt olivat kirkkaasti sallitun rajoissa (HCppm 48, CO% 0,14) ja sain lopulta leiman.
Ja olipas taas kerran hyötyä tuosta vilkkukoodilukijasta. Päästöjä on aika hankala todentaa ilman mittaamista mutta tuo O2S (lambda) control system operating at rich or lean limit auttoi, etten käynyt sen enempää turhia päästömittausreissuja.
Koodeja ja testausohjeita löytää esim http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... 4_M104.pdf
Niin joo, vaihdoin ne vastuksettomat tulpat takaisin ja uusin etujarruletkut molemmin puolin. Letkuista sain katsastushenkilöltä suullisen kehoituksen vaihtaa. Oli ihan aiheellinen pyynti, hieman oli ulkokuoressa jo halkeamaa.
Muutaman matkan/starttauksen jälkeen tyhjäkäynti alkoi seilaamaan ja leijumaan. Vikakoodeihin oli ilmestynyt viallisesta ilmamassamittarista kertova koodi. Myös rikkaalla käymisestä ilmoittava vikakoodi oli edelleen päällä.
Sitten huomasin, että viides vaihde puuttuu, ei suostunut vaihtamaan nelosta isommalle. Silloin oli varma, että MAFfissa on oikeasti jotain vikaa, sillä parikin foorumikeskustelua on sattunut eteen, jossa viallinen MAF kadottaa vitosen pois tässä 320 koneessa.
Tässähän on ollut jokin tarvike MAF paikallaan ja omista kokemuksista esim. KE-jetin kanssa olen oppinut, että kaikki koneen sielunelämään vaikuttavat komponentit pitää olla Boschia (tai muuta alkuperäistä merkkiä). Uusi Boschin MAF maksaa tosin paikasta riippuen vaatimattomat 600-700€, joten ihan ymmärrettävästi 30-80€ harakiriosa viehättää. Päädyin ostamaan Boschin MAFin käytettynä ja ruuvasin sen paikalleen. Käyntivaivat hävisivät ja vitonen palautui, muutaman starttauksen jälkeen myös MAFin ja rikkaalla käymisen vikavalotkin katosivat.
Nyt päästöt olivat kirkkaasti sallitun rajoissa (HCppm 48, CO% 0,14) ja sain lopulta leiman.
Ja olipas taas kerran hyötyä tuosta vilkkukoodilukijasta. Päästöjä on aika hankala todentaa ilman mittaamista mutta tuo O2S (lambda) control system operating at rich or lean limit auttoi, etten käynyt sen enempää turhia päästömittausreissuja.
Koodeja ja testausohjeita löytää esim http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... 4_M104.pdf
Niin joo, vaihdoin ne vastuksettomat tulpat takaisin ja uusin etujarruletkut molemmin puolin. Letkuista sain katsastushenkilöltä suullisen kehoituksen vaihtaa. Oli ihan aiheellinen pyynti, hieman oli ulkokuoressa jo halkeamaa.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Coupe pääsi talviunille. Kilometrejä tulikin n. 10 000 tälle kesää ja mittaristossa 210000km kokonaislukema rikkoutui.
Päästöongelman lisäksi ei oikeastaan muuta tarvinnut tehdä. Noh, peilisäätimen katkaisija piti korjata ja ovirajoitin jäi ihan pari päivää sitten jumiin aukiasentoon ja piti purkaa ovipahvi pois, jotta sain jumissa olleen rajoittimen irti ja oven kiinni.
Tuo painava ovi roikuu jonkin verran vaikka olen sitä säätänyt paremmaksi. Roikkuva ovi on vääntänyt rajoittimen sangan hieman vinoon ja lopulta sitten rajoitin lukittui. Tuosta saa varmaankin vielä ehdan, nuo tarvikkeet on niin huonoja ettei oikein tee mieli sellaista laittaa...
Päästöongelman lisäksi ei oikeastaan muuta tarvinnut tehdä. Noh, peilisäätimen katkaisija piti korjata ja ovirajoitin jäi ihan pari päivää sitten jumiin aukiasentoon ja piti purkaa ovipahvi pois, jotta sain jumissa olleen rajoittimen irti ja oven kiinni.
Tuo painava ovi roikuu jonkin verran vaikka olen sitä säätänyt paremmaksi. Roikkuva ovi on vääntänyt rajoittimen sangan hieman vinoon ja lopulta sitten rajoitin lukittui. Tuosta saa varmaankin vielä ehdan, nuo tarvikkeet on niin huonoja ettei oikein tee mieli sellaista laittaa...
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Coupekin on otettu käyttöön tälle kesälle ja n. 3000km ajettukin jo. Hyvin pelittää edelleen. Ilmastointi toimii, mutta muutaman kerran alkanut vänkärin puolelle puhaltaa pelkkää kuumaa ilmaa. Täytyy puhdistaa magneettiventtilit jos vielä jatkuu.
Öljyt ja suodattimen vaihdoin kun otin käyttöön. Samoin vaihdoin syksyllä rikkoutuneen ovenrajoittimen.
Vaihdoin myös etujouset. Eibacheilla keula oli liian matalalla nelosen kumeista huolimatta. Ostin Sachsin valmistavat sportline jouset ja niillä + kolmosen kumeilla keula nousi sopivampaan korkeuteen.
Öljyt ja suodattimen vaihdoin kun otin käyttöön. Samoin vaihdoin syksyllä rikkoutuneen ovenrajoittimen.
Vaihdoin myös etujouset. Eibacheilla keula oli liian matalalla nelosen kumeista huolimatta. Ostin Sachsin valmistavat sportline jouset ja niillä + kolmosen kumeilla keula nousi sopivampaan korkeuteen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.