170 tietäjät hoi!

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Trae »

Mitä eroa on 170 s ja s-v malleilla? Vuosimalli -54
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: 170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja ATa »

Trae kirjoitti: Ti 02.07.2024 19:58 Mitä eroa on 170 s ja s-v malleilla? Vuosimalli -54
Mutkia oikoen 170 S-V:ssä on 170 S:n kori ja 170 V:n alusta ja tekniikka. Muitakin eroja on, esim sisusta on S-V:ssä S:ää karumpi.
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Trae »

Ok. Jotain tollasta vähä uumoilin että hieman samaan tapaan kuin ponttooneissa 219/220
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: 170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Trae kirjoitti: Ti 02.07.2024 20:42 Ok. Jotain tollasta vähä uumoilin että hieman samaan tapaan kuin ponttooneissa 219/220
Vähän sama idea joo. Tehtaalla taisi olla jämäosia, joista sitten leivottiin kehittyviin maihin kuten Suomeen tuollaisia Erkkilän erikoiseväitä.

Jos tarvitset oikeaa tietoa, niin Lauri Koistinen Nokialta on se oikea osoite. Voin lähettää yhteystiedot, jos niikseen tulee.

-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: 170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja ATa »

Tarkennetaan hieman tuota aiemmin kiireessä kirjoittamaani.
Kun verrataan 170Sb (W191, 1952-53) seuraavaan malliin 170S-V (W136, 1953-55):
Moottori: 170Sb 52hv, alaimukaasutin, 170S-V 45hv yläimukaasutin
Kromilistat jätetty pois konepellin sivuista 170S-V:ssä
170Sb kierrejouset kolmiotukivarsilla edessä (raideväli 1315mm), 170S-V poikittaiset lehtijouset edessä (raideväli 1310mm)
Rengaskoko 170Sb 6.4"x15", 170S-V 5.5"x16"
Sisustan koristelistat 170Sb puuta, 170S-V bakeliittia
Kävyt poistettu 170S-V:ssä
Oviverhoilut muutettu yksinkertaisemmaksi 170S-V:ssä

Käsittääkseni S-V luotiin lähinnä mallipoliittisista syistä. Haluttiin säilyttää "perinteinen" korimalli oman aikansa pussihousuille mutta asemoida se hinnaltaan ja varusteiltaan selkeämmin uuden pikkuponttoonin alapuolelle. Teknisessä mielessä mikään ei olisi estänyt 170Sb:n valmistamista sellaisenaan. Myös 170V:stä lainattuja osia piti S-V:een valmistaa varta vasten. Edes synergiaetua 170V:n kanssa ei saatu koska sen valmistus lakkautettiin samalla kun 170S-V tuotiin markkinoille.
j.l
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04.03.2009 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja j.l »

Täytyy muistaa myös sisustan tikkausten eroavaisuudet
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: 170 tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja ATa »

j.l kirjoitti: Ma 08.07.2024 22:02 Täytyy muistaa myös sisustan tikkausten eroavaisuudet
Tarkoitatko vähempia tikkauksia tasajakoisen sijaan penkeissä? Ne tulivat jo 170Sb:een. Keinonahkasivut ja ovien alareunat tulivat puolestaan 170Sb:een vuoden 1952 puolen välin tienoilla.
Vastaa Viestiin