R744 ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Hei!

Onko kokemuksia kertynyt kyseisestä ilmastoinnista? Ajelin pitkän reissun täyttämään järjestelmää ja todettiin, että kompura vuotaa. Alkuperäinen uusi 6te eikä ole saksassakaan. Tarvikemalleja ei tunnu olevan. Kunnostettu 2te. Muita vaihtoehtoja? Auto s213 -17
petsal
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 03.06.2024 19:35

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petsal »

Mulla E 220 d 4MATIC 2018 tänään käytin ilmastointihuollossa Veho Lielahti Tampere. Täyttö onnistui, mutta kun otti piuhat irti alkoi vuotaa. Tuomio oli, että tiiviste hajalla, tarjous uuden kompuran vaihdosta 8k€. Mielellään kuulisi vaihtoehtoja myös. Mistä saa noita vaihtolaitteita, mitä mainitsit?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mikähän tuossa laitteessa on niin ihmeellistä, että kompressori maksaa tuhansia euroja? Taidankin olla ihan tyytyväinen, että olen joutunut vaihtamaan Ärrään takailmastoinnin letkut kolme kertaa...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eräästä ässästä oli myös R744 kompura rikki, muutama vuosi sitten osa maksoi 4000+€ ja kaksi paikkaa oli Suomessa missä järjestelmän pystyi huoltamaan (täyttämään), molemmat pääkaupunkiseudulla.
wiimax.fi
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 887
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Timo L. kirjoitti: Ma 03.06.2024 23:56 Mikähän tuossa laitteessa on niin ihmeellistä, että kompressori maksaa tuhansia euroja? Taidankin olla ihan tyytyväinen, että olen joutunut vaihtamaan Ärrään takailmastoinnin letkut kolme kertaa...
Tuon R744, eli hiilidioksidin, käyttöpaineet on korkeat ja tekniikka ainakin autopuolella niin uutta että todennäköisesti korkea hinta johtuu lähinnä niistä. Paineissa pyöritään ainakin raskalla puolella 30 ja 70 bar välillä, pikkuautoissa luultavasti samaa luokkaa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3291
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jysi »

Taustaa R744 ominaisuuksille ja omituisuuksille löytyy foorumilta esimerkiksi viewtopic.php?t=211115

Lämpimimmistä maista löytyy runsaasti tarinoita miten R744 ilmastointilaite lakkaa toimimasta kun lämpö nousee 30 asteen paikkeille ja mitään ei ole tehtävissä. Ilmeisesti noista syistä on R744 käytöstä uusissa malleissa (W223 alkaen) kuulemma taas luovuttu ja palattu takaisin vanhempaan
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

jysi kirjoitti: Ti 04.06.2024 09:33Ilmeisesti noista syistä on R744 käytöstä uusissa malleissa (W223 alkaen) kuulemma taas luovuttu ja palattu takaisin vanhempaan
Mitähän aineita EQS:ssä käytetään?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3291
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tuollainen tarra löytyi kompressorin kuvasta joten ilmeisesti HFC134A tai HF01234yf kumpikin käy, olisiko markkina-alueesta kiinni?
klima2.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SeppoTaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 05.05.2023 13:28
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja SeppoTaas »

huti
EX -13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

jysi kirjoitti: Ti 04.06.2024 09:33 Taustaa R744 ominaisuuksille ja omituisuuksille löytyy foorumilta esimerkiksi viewtopic.php?t=211115

Lämpimimmistä maista löytyy runsaasti tarinoita miten R744 ilmastointilaite lakkaa toimimasta kun lämpö nousee 30 asteen paikkeille ja mitään ei ole tehtävissä. Ilmeisesti noista syistä on R744 käytöstä uusissa malleissa (W223 alkaen) kuulemma taas luovuttu ja palattu takaisin vanhempaan
Eihän se toimi sen yli, kuten näkee tuosta LogPh R744 diagrammista. Y-aksila paine ja punaisella lämpötila. (klikkaamalla kuva isoksi)
Sieppaa.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Nippe kirjoitti: Ti 04.06.2024 08:34 Tuon R744, eli hiilidioksidin, käyttöpaineet on korkeat ja tekniikka ainakin autopuolella niin uutta että todennäköisesti korkea hinta johtuu lähinnä niistä. Paineissa pyöritään ainakin raskalla puolella 30 ja 70 bar välillä, pikkuautoissa luultavasti samaa luokkaa.
R134a paineet 3-17bar
harjussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 15.10.2019 15:36

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja harjussi »

Kompuran vaihto itsellä edessä. Mistähän sen saisi edukkaammin tilattua, vaikka sitten kunnostettuna?
E220d 2017
petsal
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 03.06.2024 19:35

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petsal »

PÄIVITYS: Löysin kaverin, joka tilasi ja vaihtoi kompuraan uudet tiivisteet onnistuneesti. Täyttö Veho Lielahti Tampere 24.7.2025 onnistui. Kompura käy, mutta ei puhalla kylmää. Tällä kertaa tuomio oli sitten, että ilmeisesti joku mekaaninen vika sitte. Ei anna mitään vikakoodia. Löytyykö uusia kokemuksia aiheesta?

Vanha viesti 3.6.2024 / Mulla E 220 d 4MATIC 2018 tänään käytin ilmastointihuollossa Veho Lielahti Tampere. Täyttö onnistui, mutta kun otti piuhat irti alkoi vuotaa. Tuomio oli, että tiiviste hajalla, tarjous uuden kompuran vaihdosta 8k€. Mielellään kuulisi vaihtoehtoja myös. Mistä saa noita vaihtolaitteita, mitä mainitsit?
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

viewtopic.php?p=1359862&hilit=r744#p1359862
Mulla on se pari päivää liian myöhään öljyttä ajettu kompura jemmassa, varmaan tiivisteen vaihdolla toimii. Siinä hyvä kunnostus aihio, ennenkuin oman kompuran autosta purkaa. 600€ hinta, jos tulee kuntoon. Postikulut vaan multa pois, jos ei jytääkkään :wtf:
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

No nyt tää CO2 paskiainen on pelannut, kun Veho Airport laittoin sinne Gen 2 kompuran. Siitä on nyt kaksi ja puoli vuottaa. 4900E maksoi silloin tuo lysti...
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

thumbup: Takuun otin onneksi autoliikkeestä ja ne makso siitä suurimman osan
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: R744 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Alle 25 bar kun putoo paineet tosta CO2 , niin peli on menetetty. :geek:
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Vastaa Viestiin