W201 ja M102:n ahtaminen...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

W201 ja M102:n ahtaminen...

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Suunnitelmissa olisi 2.0 8v eli M102:n turbottaminen...
Onko kellään kokemusta vastaavasta projektista?

-millä puristuksia alhaisemmaksi?
-eniten askarruttaa polttoaineen syöttö, nykyisin sitä hoitaa strömberg/pierupurkki-kaasutin. Mikä olisi helpoin/paras ratkaisu?

Koska auto on w201, mitä katsastuksessa vaaditaan tehojen lisääntyessä? Riittääkö jarrujen osalta jäähdytetyt etujarrut, jos leikitään että tehot olisivat noin 160-200hv... jotka vastaisivat suurinpiirtein 2.6 ja 2.3 16v:n tehoja.

Päästöjen kurissa pitämiseen riittänee katalysaattorin asentaminen?!
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: W201 ja M102:n ahtaminen...

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

AkiVaa kirjoitti:Suunnitelmissa olisi 2.0 8v eli M102:n turbottaminen...
Onko kellään kokemusta vastaavasta projektista?

-millä puristuksia alhaisemmaksi?
-eniten askarruttaa polttoaineen syöttö, nykyisin sitä hoitaa strömberg/pierupurkki-kaasutin. Mikä olisi helpoin/paras ratkaisu?

Koska auto on w201, mitä katsastuksessa vaaditaan tehojen lisääntyessä? Riittääkö jarrujen osalta jäähdytetyt etujarrut, jos leikitään että tehot olisivat noin 160-200hv... jotka vastaisivat suurinpiirtein 2.6 ja 2.3 16v:n tehoja.

Päästöjen kurissa pitämiseen riittänee katalysaattorin asentaminen?!
Aiheen yksilöä nyt tarkemmin tuntematta, mutta tuota lainsädäntöä hieman vanhempien koneiden kanssa kolunneen, voinen ehdottaa seuraavaa.

1) Heitä nokalle se isompi pata ruiskutekniikalla ja muutoskatsasta se.. jarruissa ja alustassa ei mersun tuntien pitäisi tulla pahempia muutoksia eteen.

2)Tutkitaan turbotusta uudestaan. Jos et aikonut mahdottomia ahtoja ottaa, niin välttämättä puristuksiinkaan ei tarvitse koskea. Nyt tietenkin puhutaan alle 0,5bar ahdoista. Jos mennään tuonne 1,0 tienoille, niin suosittelen Mahlen takomäntiä, avarrettua kantta, funtsittua nokkaa, kutiteltua ruiskua, ohjelmoitavaa sytkää ja blahblah edespäin..

Tuosta katalysaattorista sen verran, että jos autosi rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, niin katti kannattaa unohtaa tai heittää *vettiin. Kyllä turbotunkin koneen päästöt täytyy saada limitteihin, tai muuten projekti kyllä kusee jostain..
Koneella on koneen tahti
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1061
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

aiheesta vähän sivuten, meneekö 2,3 16v kone vastaavan 8v -koneen tilalle ihan heittämällä (jota en kyllä usko) vai minkälaisia teknisiä muutoksia täytyy tehdä? Luotettavuus ei tietenkään saisi liikaa kärsiä..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1693
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Tyylikäs

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mun mielestä toi Akin kokovalkoinen 190 on varsin tyylikkään näköinen peli :)
230 C 1978
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kinnunen kirjoitti:aiheesta vähän sivuten, meneekö 2,3 16v kone vastaavan 8v -koneen tilalle ihan heittämällä (jota en kyllä usko) vai minkälaisia teknisiä muutoksia täytyy tehdä? Luotettavuus ei tietenkään saisi liikaa kärsiä..
Menee.
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyylikäs

Viesti Kirjoittaja J_J »

Marko M kirjoitti:Mun mielestä toi Akin kokovalkoinen 190 on varsin tyylikkään näköinen peli :)
Peliin sopii tuo musta (ainakin mustalta näyttävä) maski kuin nyrkki silmään...
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W201 ja M102:n ahtaminen...

Viesti Kirjoittaja tero »

AkiVaa kirjoitti:Suunnitelmissa olisi 2.0 8v eli M102:n turbottaminen...
Onko kellään kokemusta vastaavasta projektista?

-millä puristuksia alhaisemmaksi?
-eniten askarruttaa polttoaineen syöttö, nykyisin sitä hoitaa strömberg/pierupurkki-kaasutin. Mikä olisi helpoin/paras ratkaisu?

Koska auto on w201, mitä katsastuksessa vaaditaan tehojen lisääntyessä? Riittääkö jarrujen osalta jäähdytetyt etujarrut, jos leikitään että tehot olisivat noin 160-200hv... jotka vastaisivat suurinpiirtein 2.6 ja 2.3 16v:n tehoja.

Päästöjen kurissa pitämiseen riittänee katalysaattorin asentaminen?!
Tällainen realisti kun olen niin lähestyn aihetta varmaan väärästä päästä;

Jos tarkoitus ainoastan on päästä saman mallisarjan toisen koneen teholukemiin niin veikkaan että helpoin, varmin ja halvin tapa on vaihtaa kone sellaiseen. Jälleenmyyntiarvossakin tämä on järkevin vaihtoehto.

Turbottaminen on kuitenkin työlästä, lopputulos on tyydyttävä vasta kolmannessa versiossa (jos silloinkaan), eikä homma missään nimessä ole halpaa.

Toisaalta niin jos heitetään järki olan yli (on tullut tehtyä itsekin, tosin merkki ja malli oli toinen) niin turboprojekti on hauska ja optettavainen juttu.

Eli jos haluat turbon ihan sen itsensä takia niin siitä vaan, mutta järkisyillä minä en ainakaan voisi itselleni vakuutella kun vaihtotekniikallakin pääsisi samaan tulokseen.

Sitten kun mallisarjan isoin kone ei vaparina viritettynä riitä niin sitten ei ole vaihtoehtoa.

Tässä nyt vain oli minun mielipiteeni. Jos en pystynyt ylipuhumaan jättämään homma sikseen niin sitten täytyy yrittää antaa hyviä neuvoja.


terv. Tero
Vastaa Viestiin