W124 etualatukivarsi asiaa. Kiinteät / irroitettavat pallot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jörkka66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 03.09.2020 19:07

W124 etualatukivarsi asiaa. Kiinteät / irroitettavat pallot

Viesti Kirjoittaja Jörkka66 »

Jonkin verran löytyi juttua näistä erilaisista alatukivarsista W124 malleissa.

Omassa 300CE 24V oli nämä kiinteät pallot kuten ne taitaa niissä järkeensä olla.

On joku muukin niitä tavallisella vaihdettavan pallon omaavia tukivarsia noiden tilalle koittanut vaihtaa mutta ihan lopullista selostusta miten homma onnistunut en ole löytänyt.
Joku on kirjoitellut että on poistanut jarrukilvestä palaa pallon kohdilta ja hionut vielä hieman tukivarren päätäkin jotta ei jarrulevyt ota tukivarren päähän kiinni.
Mulla on nyt tämä kokeilu ihan konkreettisesti meneillään ja voin kertoa että jarrukilpihän ei sinne väliin tuolle kohtaa tosiaan mahdu ja pikkusen on tukivarren päätäkin hiastu. Tunkilla homma näyttää tässä vaiheessa hyvältä mutta kun auton laittaa pyörillee ja ajaa niin kääntyessä aika rohina alkaa. Eli jotain on keksittävä lisää.
Huomioitavaa on että samalla olen vaihtanut myös jarrulevyn uuteen niinpä kuluneesta levystä ei tule helpotusta välykseen jarrulevyn ja tukivarren pään välissä.
Meinaan kokeilla siirtää jarrulevyä muutaman millin ulospäin laittamalla " spacerit" jarrulevyn ja navan väliin.
Levystä vois sorvauttaa sisäpuolelta vielä millin pois jos ei edellinen vielä riitä. Vanhan jkulahtaneen jarrupalan tarviin uloimmaksi tai sitten pitää hioa palaa ohemmaksi.
Nuukuuttani en tähän kokeiluun ryhtynyt vaan olin tuolloin vielä tietämätön näistä haasteista kun Autodocista rekkarilla tilasin ja tuommoisia se ehdotteli niin tuli tilattua. En nyt heti luovuta ja uusia tilaa :)
Viimeksi muokannut Jörkka66, Ma 13.05.2024 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 etualatuvarsi asiaa. Kiinteät / irroitettavat pallot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikein hyvää ja tarpeellista tietoa 124-kansalle ! Kerro sitten miten tämä lopulta ratkeaa, ja jos kuvia sitten saisi niin vielä parempi, mutta kiitos jo näistä.
wiimax.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 etualatuvarsi asiaa. Kiinteät / irroitettavat pallot

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sellainen kannattaa vielä huomioida, että ainakin coupeen kiinteällä alapallolla olevia tukivarsia on kahdenlaisia.
Kiinteällä alapallolla oleva tukivarsi löytyy 6-koneisista moniventtiileistä kaikista korimalleista sekä V8-koneisista. Sitten vielä jos korimalliltaan coupeen on ruksittu Sportline -alusta, niin tukivarsi on omansa. Muistaakseni sportline -alustassa raideleveys on vähän isompi.

Normialustan tukivarret:
- A1243303407 vasen
- A1243303507 oikea

Sportline -alustan tukivarret CE-malleissa
- A1243303607 vasen
- A1243303707 oikea
alatukivarsi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W124 etualatuvarsi asiaa. Kiinteät / irroitettavat pallot

Viesti Kirjoittaja illinois »

hiukan oT mutta tästä oli aikanaan jenkkifoorumilla paljon juttua (500e foorumi) ja aikalailla sekaisin olivat kun vuosimallikaan ei kertonut totuutta.
Jannen viesti yllä selventää kyllä asiaa taas hitusen. Varsinkin jos ei ole omistanut autoa uudesta asti niin jossain malleissa joissa on kiinteä alapallo on vaihdettu irrotettavaan eli alatukivarret vaihtuneet mutta uusi omistaja ei tiedä siitä koska auto oli jo tullessaan nykyiselle omistajalle irrotettavilla alapalloilla.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Jörkka66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 03.09.2020 19:07

Re: W124 etualatuvarsi asiaa. Kiinteät / irroitettavat pallot

Viesti Kirjoittaja Jörkka66 »

No nyt on faktaa. Ostin biltemasta 3mm yleismallin spaserit ( 10€). Ne meni heittämällä jarrulevyjen "rumpuosuuden " sisään. Samalla 3mm prikat jarrusatulan kiinnityspulttejen väliin. Eli satula ja levy siirtyi ulospäin tuon 3 mm. Ei rohissut nuo irroitettavalla pallonivelellä olevat tukivarret levyihin. Outoa oli että tuo repsikan puoli ei alunpitäenkään kovasti ottanut mihinkään kiinni vaikka oli uusi levy ja kilpi paikoillaan. Minusta nuo tukivarretkaan ei olleet ihan identtisiä eri puolilla. Pyöräpultit piisas hyvin tuon 3mm levityksen jälkeen napaan , no problem. Tein molemmille puolille toki tuon saman homman vaikka ei tuo repsikan puoli se ongelma ollutkaan. Pienillä koeajoilla tuo kuskin puoli merkkas aika hyvin tuohon jarrulevyyn ja siihen tuli joku 0,5-1 mm ura tiettyyn kohtaan.
Kulmista mulla ei ole tietoa mitä noilla tuli kun kirjoitellaan että niissä kiinteän pallon ja irroittettavan pallon tukivarsissa on jotain mittaerojakin. No sen voi joskus käydä säädättämässä. Aika hyvin kyllä oli vanhoillakin varsilla kuskin puoli 225 levee rengaskulunut sisäreunastaan ;)

Mutta muuten voin sanoa että tuommoisilla virityksillä nuo irroitettavilla pallonivelillä olevat tukivarret ( rapiat 100€ kpl) sinne sopii hyvin. Niiden kiinteällä pallolla olevien tilalle
Vastaa Viestiin