300D kuluttaa turhan paljon + tehoja tarvittaisiin lisää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

300D kuluttaa turhan paljon + tehoja tarvittaisiin lisää

Viesti Kirjoittaja veppe »

Yleensä en kovin tarkkaile, kuinka tasaisesti ajelen. Kulutus kieppuu siinä 9-9.5 litran nurkilla sekalaisessa ajossa. Mielestäni aivan liian paljon! Maantiellä "tarkkaamalla" saa menemään piirun alle 8 litran. Edelleen liikaa..

Autolla ajettu vajaa 320 tkm (Saksan tuontia, mutta luotan tuohon lukemaan), öljynä käytän Mobil Rallyformulaa, vaihtoväli noin 10 tkm. Ilmanputsari vaihdettu viime öljyn vaihdossa. Ei liiemmin savuta. K-arvoa en nyt muista, katsastuslappu syyskuulta on hanskalokerossa, oisko ollut jotain 1.5:n pintaan..

Noihin tehoihin. Innostuin toissapäivänä töissä lukemaan MauriH:n Superturbon ketjua. Välillä oli hymy korvissa jo pelkästä kuvittelusta, mitä se kyyti mahtaakaan olla :lol: Meni siinä koko kallisarvoinen työpäivä lueskellessa :oops: :wink: On pitempään jo tehnyt mieli teettää jotain tuolle pumpulle. Tarkoitus olisi siis teettää pumpulle säätöä sen verran, että sais tuon kulutuslukeman pienemmäksi, lisäksi tietysti lisää tehoja, ettei ole aina toisten jaloissa. Huipputehosta ei niin väliä, kunhan saisi käyttöalueelle enempi vääntöä. Edellinen auto oli 90 hp Seat Cordoba TDI, joka kevyenä autona oli suorastaan tykki tuohon nykyiseen verrattuna.. Se kun väänsi saman minkä nykyinen, mutta jo pari tuhatta kiekkaa aiemmin...

Turbotuskin kiinnostaisi, mutta sen aika ei ole vielä, pitäisi ensin saada rahaa sukanvarteen vaimolta piiloon :P Tässä vaiheessa lähtökohtana olisi siis lähinnä pumpun säätöä.. Yksi tuttu Ylöjärveltä on kovasti suositellut Mynädieseliä, on itse käyttänyt siellä useamman mersunsa jo säädöissä.. Ja enkä tätä nykyä Mynän suomia mahdollisuuksia yhtään epäilekään :lol: Mutta onko järkeä tuhlata Mynän resursseja tällaiseen pikkunäpertelyyn :oops: Löytyykö lähempää taitavaa tekijää??
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän siinä mitään resursseja tuhlata kun ammattilaisella jotain tarpeellista teettää !

Täällä forumilla ei ole kovin montaa firmaa mainittu, jotka noita pumppuja laittavat, eikä PP-Dieselkään ihan lähellä Sinua ole, Kannuksessa.
Se on myös paikka, jossa homma onnistuu.
wiimax.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kuten myös kuopiossa. Ei tuollainen ole koskaan resurssion tuhlaamista :lol:
Jos joku haluasi pienentää syöttöjä, niin se sitä olisi!

Ei muuten sitten kannata viedä mihinkään epämääräiseen paikkaan säädettäväksi. Se tulee vain kalliiksi, mutta auto voi ihan hyvin huonontuakin. Käytä siis vain foorumilaisten testaamia ja hyväksi toteamia paikkoja.

Ei tuo kuopiokaan ole kovin kaukana. Olen itse ajanut siellä säädettyä 200D:tä ja se toimi hyvin. Vetoja oli, eikä pahemmin savunnut. Ajoin sen kerran, suurimmaksi osaksi, kaasu pohjassa Kajaanista Helsinkiin, eikä edes kulutus ollut paha.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Et kertonut onko manuaali vai automaatti? Itsellä oli 300td -89 manuaali, kulutus sekalaisessa siinä 7,5-8l. Auton pumppu oli suoraan saksan säädöissä. Kulku mielestäni se mitä 113hv voi ollakin eli ihan kohtuullinen mutta ei mikään hyvä. Savut muistaakseni alle 1.
Suosittelen ehdottomasti hyvää pumppumiestä, nimiä täällä jo tulikin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

manuaalihan se on. Ajattelinkin, että muutama luotettava paikka ympäri Suomen on. Täytyy nyt katsoa missä käyttäis.. hintapuolihan tuollaisessa säädössä taitaa olla jokseenkin sama, muutaman satkun? Se on aika pikaisesti säästetty takaisin, jos kulutusta saa pienemmäksi.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Avaimet käteen hommana taitaa olla luokkaa 300-350€
Omassa E:ssä ei kulutus juuri muuttunu suuntaan eikä toiseen mutta vetoja tuli reilusti lisää :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Millaisiin tehoihin pelkällä pumpun säädöllä päästään? Ja millaisiin tehoihin yleensäkään tuolla turbottomalla kannattaa yrittää? Jos sen joskus turbottaa, niin pitäisikö alakertaa vahvistaa? Toisaalta jos vakio 147 heppaisesta turbosta otetaan yli 300 kaakkia (vahvistamatta?), niin kaipa tuostakin uskaltaisi ottaa jotain vajaa 200? Kyllähän sillä jo jokusen kanssa-autoilijan taakseen jättää :twisted: Vai kestääkö lie paikat...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Yliviekassa on kans semmonen ku "Mustola"joka tekee penkissä säädöt ja tahto muistaakseni 300€ ku vei auton sinne ja se teki kaiken eli irrottaa,säätää ja asentaa paikalleen,ei paha..?Puh.sinne 0400-677485 Kaveri käytti sillä ja tehoja tuli tuntuvasti ja kulutus laski ja tekee myös turbolle sopivaks sen jos tahtoo.. :lol:
MB&Audi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mustolan Hannun firma on HP-Diesel, Ylivieskassa, ja vävyllään on sitten Kannuksessa tuo PP-Diesel.

Kokemusta Mersuista on riittävästi, molemmilla.
wiimax.fi
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

HP-dieselissä mun autosta tuli hyvä.. :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kuinkahan kauan tuossa säädössä yleensä menee aikaa? Tekevätkö jannut lauantaisin? Silloin tällöin olen työasioissa viikonloppuna noilla main, ja muutaman tunnin voisi auto pajalla olla parannettavana :wink:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lauantaipäivänä tekemisestä pitää kysyä tekijältä itseltään; Mustolan puhelinnumero oli mainittukin aiemmin ja PP-Dieselin yhteystiedot löytyvät

http://www.ppdiesel.com/
wiimax.fi
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kiitos linkistä, sieltähän tuota tarpeellista tietoa löytyikin. Mutta mites se tehonlisäys, kun webbisivulla mainitaan:
"Vapaastihengittäviä ei juurikaan voi virittää, mutta niistäkin huollan ja korjaan mekaanisella säätimellä olevat pumput."

Kyllä kai nyt 300:sta saadaan parikymmentä kaakkia lisää? Tosin jo se, että käynti tasataan ja arvot palautetaan tehdasarvoihin, tuo todennäköisesti lisää tehoja. Tällä hetkellä 0-100 kiihdytys mittarivirhe huomioiden vie n. 16 sekuntia. Onko lähelläkään normaalia?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nyrkkisääntö taitaa olla niin HP kuin PP-dieselissäkin että vapariin "yhden sylinterin" verran lisää voimaa. Ja joka kerta sitä voimaa tulee vapariinkin.
Joku mersupurkaamo??
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Kysykääpä JP74:lta miten paljo tuli tehoja 250d:hen ku just kurvailee säätö reissulta PP-diselistä!?Pikku linnut vaa kerto.. :wink:
MB&Audi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, tämä "Vapaastihengittäviä ei juurikaan voi virittää, mutta niistäkin huollan ja korjaan mekaanisella säätimellä olevat pumput."
taitaa koskea noita Volvoa ja VW:tä tuolla PP Dieselin tekstissä.
wiimax.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

pena78 kirjoitti:Kysykääpä JP74:lta miten paljo tuli tehoja 250d:hen ku just kurvailee säätö reissulta PP-diselistä!?Pikku linnut vaa kerto.. :wink:
En muista itse käyneeni eilen iltana PP-Dieselillä :?: :)

Pikkulinnut tiesi kertoa mulle, että herra Downhill siellä taisi käydä.

Suosittelen kyllä pumpunsäätöä kaikille, ei ole kuin positiivisia vaikutuksia.
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Juu niihän se oliki että Downhill siellä käväs joten sorry JP74 :oops: Ja muuten kehuskeli että kyllä savuaa ja tehoja on tullu tuntuvasti ku soiteltiin tänään :P Itellä on säätö aika omalle ens viikon la. aamuna tuolle w201 2.0d:lle eikä millä malttas odottaa :cry:
MB&Audi
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Meni hiukan myöhäiseksi, mutta kysytään kuitenkin. Ajelen huomenna Kannukseen, arvaatte mihin :D Kysyisinkin, että mistä saa Oulusta tai Oulu-Kannus väliltä KL-tasoisia/hintaisia varaosia. Pitäis uusia naftasuodattimet ja ehkäpä myös imusarjan tiiviste, kun kerran pumppu käytetään irti.. (eikös imusarja käytetä irti siinä yhteydessä?) Olisko Ylivieskassa sopivaa putiikkia :?:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Oulussa mb-osa: maaniitynkuja 9
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

veppe kirjoitti:Meni hiukan myöhäiseksi, mutta kysytään kuitenkin. Ajelen huomenna Kannukseen, arvaatte mihin :D Kysyisinkin, että mistä saa Oulusta tai Oulu-Kannus väliltä KL-tasoisia/hintaisia varaosia. Pitäis uusia naftasuodattimet ja ehkäpä myös imusarjan tiiviste, kun kerran pumppu käytetään irti.. (eikös imusarja käytetä irti siinä yhteydessä?) Olisko Ylivieskassa sopivaa putiikkia :?:
Käy Dealerilta ostamassa, R Lintoselta, sieltä saa KL-varaosia mersuihin ja bemareihin. Liike sijaitsee SKC-autotalon vieressä.
124.023
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Eikös dealer asu Haapavedellä. Putiikki siis kuitenkin Ylivieskassa? Näin:

Autokorjaamo Huoltokeskus Lintonen R
Joutsentie 5, 84100 YLIVIESKA

Kiitos tiedosta. Täytyy käydä dealerin pakeilla ;)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

(eikös imusarja käytetä irti siinä yhteydessä?)

En tiedä mitä muut tekee, mutta pumpun kyllä saa helposti irit ilman imusarjan irroittamista ja jopa takaisin, eli tuskin irroittelevat sitä.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

markox kirjoitti:(eikös imusarja käytetä irti siinä yhteydessä?)

En tiedä mitä muut tekee, mutta pumpun kyllä saa helposti irit ilman imusarjan irroittamista ja jopa takaisin, eli tuskin irroittelevat sitä.
Riippuu vähän mallista...kyllä mulla tossa 24v:ssä ainakin kannattaa imari ottaa suosiolla pois. Näin myös Kannuksessa tehtiin :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

markoxillahan on ilmeisesti 200 D. Niissähän on kuutiokaupalla tyhjää tilaa konehuoneessa :wink: 300:ssa on pikkusta verran ahtaammat paikat. Mutta saattaahan tuo silti lähteä ilman imusarjan irrotusta, vaikka aika ahtaaksi meneekin..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

veppe kirjoitti:markoxillahan on ilmeisesti 200 D. Niissähän on kuutiokaupalla tyhjää tilaa konehuoneessa :wink: 300:ssa on pikkusta verran ahtaammat paikat. Mutta saattaahan tuo silti lähteä ilman imusarjan irrotusta, vaikka aika ahtaaksi meneekin..
200 D: n se on, ei tahdo muistaa vastaillessa että niitä on olemmassa isompiakin koneita :roll:
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

300 D EI mene vähällä diisselillä.. :!: :!: :!:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Vesqju kirjoitti:300 D EI mene vähällä diisselillä.. :!: :!: :!:
Kyllä pelkkä 300D menee,turbolla sitten eri juttu käytännössä vaikkei teoriassa kulutusta pitäisi lisätäkään.

Vil_ma vois kertoa kuinka vähällä menee parhaimillaan pitemmällä reissulla,käytännössä pihit 200D,250D ja 300D menee samalla alle 5l/100km.

Autoissa on eroja,jossain säädöt jo tehtaalta tullessa "pumppupajan" säädöissä eli kulkee ihan hyvin mutta ei vie paljoa ainettakaan mikäli malttaa ajaa nätisti liikenteen mukana olematta kuitenkaan tientukkona.

Vieköhän 200D nelivaihteisella laatikolla eniten näistä kolmesta :?:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vakiokuntoinen 200D vie kuulemma siinä 6,5 litraa sadalle ja 300 D 0,5-1,0 enemmän, 250 D lienee siinä välissä ?

Minun mielipiteeni on, että yksityisautoilijan (lue:10000-30000 km / vuosi) kannattaa ilman muuta maksaa litra sadalle enemmän kun sillä saa käyttöön nelisenkymmentä hevosvoimaa.
wiimax.fi
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

300D kuluttaa keskimäärin noin 8-10l kun taas 200D 6-7l erot näiden kahden välillä korostuvat kaupunkiliikenteessä,jolloin 300Dkuluttaa tosi paljon vuositasolla (30000km)ero on vähintään 700 euroa!!!!!!!!!!! ymmärtää hyvin miksi esim taksit olivat 200sia. tv.tyytyväinen oman 200sen kulutukseen eikä se kulkupuolikaan häiritse kun tietää mitä säästää.
Vastaa Viestiin