CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Auton vanhoista laskuista näen, että autoon on vaihdettu usein samojen sylinterien suuttimien tiivisteitä.
Sanotaan, että vaikka 4. sylinterin suuttimen tiiviste on vaihdettu 2019 Vänttisellä, 2020 LMD-Servicellä ja 2021 HYA-Centerillä, ja nyt taas naftan käryä moottorista.
Mistä tämä johtuu? HYA:lla meinasivat, että voipi johtua vääntyneestä/kierosta suuttimesta, jos otettu huonosti irti. HYA:lla tähän on vaihdettu tarkalleen vuosi ja ~12 000km sitten tiivisteet pariin suuttimeen, mihin oli jo kahdesti parin vuoden sisään vaihdettu tiiviste.
Nyt tosiaan on alkanut tulla käryä, mutta en toki vielä tiedä mikä suutin siellä taas vuotaa, mutta osaisiko joku sanoa mistä tiivisteiden "kuluminen" noin nopeasti voisi johtua? Auto toimii muuten hyvin.
Voiko kiero suutin aiheuttaa sen, että tiiviste toimii vain noin vuoden kerrallaan? Luulisi sen vuotavan sitten melkein heti, jos on vuotaakseen. Vaihtoehtona uusi ehjä suutin, jos vuodot aina johtuvat suuttimen kieroudesta.
Sanotaan, että vaikka 4. sylinterin suuttimen tiiviste on vaihdettu 2019 Vänttisellä, 2020 LMD-Servicellä ja 2021 HYA-Centerillä, ja nyt taas naftan käryä moottorista.
Mistä tämä johtuu? HYA:lla meinasivat, että voipi johtua vääntyneestä/kierosta suuttimesta, jos otettu huonosti irti. HYA:lla tähän on vaihdettu tarkalleen vuosi ja ~12 000km sitten tiivisteet pariin suuttimeen, mihin oli jo kahdesti parin vuoden sisään vaihdettu tiiviste.
Nyt tosiaan on alkanut tulla käryä, mutta en toki vielä tiedä mikä suutin siellä taas vuotaa, mutta osaisiko joku sanoa mistä tiivisteiden "kuluminen" noin nopeasti voisi johtua? Auto toimii muuten hyvin.
Voiko kiero suutin aiheuttaa sen, että tiiviste toimii vain noin vuoden kerrallaan? Luulisi sen vuotavan sitten melkein heti, jos on vuotaakseen. Vaihtoehtona uusi ehjä suutin, jos vuodot aina johtuvat suuttimen kieroudesta.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Kiero suutin ehkä, ennemmin jos pohja on vaan putsattu vaikka olisikin vaatinut kalvainta?
Omassa autossa vuoti pari kertaa sama suutin. Vaihdoin seuraavalla kerralla myös sen haarukkaraudan/ pitimen. Nyt toiminut vuosi ja yli 200tkm.
Otin tuon jälkeen tavaksi vaihtaa pidin aina jos en tiedä onko sitä ikinä vaihdettu.
Omassa autossa vuoti pari kertaa sama suutin. Vaihdoin seuraavalla kerralla myös sen haarukkaraudan/ pitimen. Nyt toiminut vuosi ja yli 200tkm.
Otin tuon jälkeen tavaksi vaihtaa pidin aina jos en tiedä onko sitä ikinä vaihdettu.
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Ymmärsin, että ois kalvattu kyllä. Tuo suuttimen pidin onkin hyvä vinkki, pitääpä vaihtaa ne samalla, jos siellä nyt suutin vuotaa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Suuttimen kärkiholkki voi myös olla halki. Kannattaa ne tarkistaa samalla kun ottaa suuttimet ylös.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Pohja ehkä kalvattu, mites suuttimen holkki! Joskusn niitä joutuu hiomaan että saa pitämään. Harvoin mutta joskus.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Taispa jopa olla niin että työohjeen mukaan sekin kuulluu vaihtaa
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Tämä ei niinkään harvinaista niissä missä tiheästi vaiva uusii
yleistä on myös väärät eli tasaiset tiivsteprikat,
huonosti putsatut pultin kolot tai niiden kierre turmeltu,
väärän kokoisella kalvimella kalvetut pohjat,
suutin rasvan pois jättäminen/väärän käyttäminen,
usein joku noist paljastuu syyksi kun vaiva uusi nopeasti
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 503
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
jossain oli että ne pultit pitäs vaihtaa, kun ne on jotain yield to torque pultteja ja vedetään momentin jälkeen ainakin joissain autoissa joku asteluku päälle, jos se pultti on käytetty, niin ei se jousta ja se paine minkä se antaa suuttimen pitoon on huono jos se on käytetty.
mutta on se parempi rakenne kuin toyotoissa jossa se suutin on venttiilikoneiston sisässä, eikä sitä huomaa jos se vuotaa, öljyt täyttyy noella, kunnes menee öljypumpun sihti täyteen ja sitten kone leikkaa kiinni. ns hiluxin perusvika.
mutta on se parempi rakenne kuin toyotoissa jossa se suutin on venttiilikoneiston sisässä, eikä sitä huomaa jos se vuotaa, öljyt täyttyy noella, kunnes menee öljypumpun sihti täyteen ja sitten kone leikkaa kiinni. ns hiluxin perusvika.
W212 E350cdi
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Pultit pitääkin vaihtaa joka kerta.
Muistelen myös että tuo pidin pitäisi vaihtaa,mutta harvahan niitä tuntuu vaihtelevan.
Muistelen myös että tuo pidin pitäisi vaihtaa,mutta harvahan niitä tuntuu vaihtelevan.
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
En kyllä tiedä onko vaihdettu pultti ja pidin, tosin luulisi että Vänttinen, HYA-Center ja LMD-Service tietäisi mitä tekee.
Dieselin käry ei kuitenkaan ole jatkuvaa, pitää joku päivä kurkata näkyköö mustaa töhnää suuttimien juuressa.
Dieselin käry ei kuitenkaan ole jatkuvaa, pitää joku päivä kurkata näkyköö mustaa töhnää suuttimien juuressa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
katso ettei pakosarjat vuoda
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Kuitissa varmaan vaihdetut osat mainittu, voisi löytyä pultit ja pitimet sieltä
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Mikäs on se tiiviste mikä pitää vaihtaa kun kusee suutin sylinteriin ja nakuttaa ? Olikos niin että suureen paluuvuotoon auttoi se iso teflon o-rengas ? Nyt ei taas muista että pitikö sylinteriin vuotava suutin vaihtaa kaikkine sisuskaluineen vai oliko siihen vain yksi tiiviste?
Suutin siis vaikuttaisi itsellä vuotavan sylinteriin päin ja nakuttaa tyhjäkäynnillä kuumalla moottorilla.
Suutin siis vaikuttaisi itsellä vuotavan sylinteriin päin ja nakuttaa tyhjäkäynnillä kuumalla moottorilla.
Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.
Kärki pitää vaihtaa ja suutin kalibrointi tarkistaa
Ja vähän äkkiä kannattaa vaihtaa jos vuotaa, seuraavaksi on mäntä halki tai siinä on reikä.
En suosittele kauheasti ajamaan
Ja vähän äkkiä kannattaa vaihtaa jos vuotaa, seuraavaksi on mäntä halki tai siinä on reikä.
En suosittele kauheasti ajamaan