CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Auton vanhoista laskuista näen, että autoon on vaihdettu usein samojen sylinterien suuttimien tiivisteitä.
Sanotaan, että vaikka 4. sylinterin suuttimen tiiviste on vaihdettu 2019 Vänttisellä, 2020 LMD-Servicellä ja 2021 HYA-Centerillä, ja nyt taas naftan käryä moottorista.

Mistä tämä johtuu? HYA:lla meinasivat, että voipi johtua vääntyneestä/kierosta suuttimesta, jos otettu huonosti irti. HYA:lla tähän on vaihdettu tarkalleen vuosi ja ~12 000km sitten tiivisteet pariin suuttimeen, mihin oli jo kahdesti parin vuoden sisään vaihdettu tiiviste.

Nyt tosiaan on alkanut tulla käryä, mutta en toki vielä tiedä mikä suutin siellä taas vuotaa, mutta osaisiko joku sanoa mistä tiivisteiden "kuluminen" noin nopeasti voisi johtua? Auto toimii muuten hyvin.

Voiko kiero suutin aiheuttaa sen, että tiiviste toimii vain noin vuoden kerrallaan? Luulisi sen vuotavan sitten melkein heti, jos on vuotaakseen. Vaihtoehtona uusi ehjä suutin, jos vuodot aina johtuvat suuttimen kieroudesta.
S212 E350CDI 4Matic 2009
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kiero suutin ehkä, ennemmin jos pohja on vaan putsattu vaikka olisikin vaatinut kalvainta?
Omassa autossa vuoti pari kertaa sama suutin. Vaihdoin seuraavalla kerralla myös sen haarukkaraudan/ pitimen. Nyt toiminut vuosi ja yli 200tkm.
Otin tuon jälkeen tavaksi vaihtaa pidin aina jos en tiedä onko sitä ikinä vaihdettu.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Ymmärsin, että ois kalvattu kyllä. Tuo suuttimen pidin onkin hyvä vinkki, pitääpä vaihtaa ne samalla, jos siellä nyt suutin vuotaa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Suuttimen kärkiholkki voi myös olla halki. Kannattaa ne tarkistaa samalla kun ottaa suuttimet ylös.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04

ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4240
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pohja ehkä kalvattu, mites suuttimen holkki! Joskusn niitä joutuu hiomaan että saa pitämään. Harvoin mutta joskus.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5471
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

AaPoo kirjoitti: Ke 05.10.2022 12:28 Ymmärsin, että ois kalvattu kyllä. Tuo suuttimen pidin onkin hyvä vinkki, pitääpä vaihtaa ne samalla, jos siellä nyt suutin vuotaa.
Taispa jopa olla niin että työohjeen mukaan sekin kuulluu vaihtaa
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5471
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti: Ke 05.10.2022 15:43 Pohja ehkä kalvattu, mites suuttimen holkki! Joskusn niitä joutuu hiomaan että saa pitämään. Harvoin mutta joskus.
Tämä ei niinkään harvinaista niissä missä tiheästi vaiva uusii
yleistä on myös väärät eli tasaiset tiivsteprikat,
huonosti putsatut pultin kolot tai niiden kierre turmeltu,
väärän kokoisella kalvimella kalvetut pohjat,
suutin rasvan pois jättäminen/väärän käyttäminen,
usein joku noist paljastuu syyksi kun vaiva uusi nopeasti
Mökkillä
'
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jossain oli että ne pultit pitäs vaihtaa, kun ne on jotain yield to torque pultteja ja vedetään momentin jälkeen ainakin joissain autoissa joku asteluku päälle, jos se pultti on käytetty, niin ei se jousta ja se paine minkä se antaa suuttimen pitoon on huono jos se on käytetty.

mutta on se parempi rakenne kuin toyotoissa jossa se suutin on venttiilikoneiston sisässä, eikä sitä huomaa jos se vuotaa, öljyt täyttyy noella, kunnes menee öljypumpun sihti täyteen ja sitten kone leikkaa kiinni. ns hiluxin perusvika.
W212 E350cdi
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pultit pitääkin vaihtaa joka kerta.
Muistelen myös että tuo pidin pitäisi vaihtaa,mutta harvahan niitä tuntuu vaihtelevan.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

En kyllä tiedä onko vaihdettu pultti ja pidin, tosin luulisi että Vänttinen, HYA-Center ja LMD-Service tietäisi mitä tekee.

Dieselin käry ei kuitenkaan ole jatkuvaa, pitää joku päivä kurkata näkyköö mustaa töhnää suuttimien juuressa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja epk »

katso ettei pakosarjat vuoda
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1218
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kuitissa varmaan vaihdetut osat mainittu, voisi löytyä pultit ja pitimet sieltä
Cdi88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2020 18:23

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Cdi88 »

Mikäs on se tiiviste mikä pitää vaihtaa kun kusee suutin sylinteriin ja nakuttaa ? Olikos niin että suureen paluuvuotoon auttoi se iso teflon o-rengas ? Nyt ei taas muista että pitikö sylinteriin vuotava suutin vaihtaa kaikkine sisuskaluineen vai oliko siihen vain yksi tiiviste?
Suutin siis vaikuttaisi itsellä vuotavan sylinteriin päin ja nakuttaa tyhjäkäynnillä kuumalla moottorilla.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4240
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI-suuttimien usein uusittavat tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kärki pitää vaihtaa ja suutin kalibrointi tarkistaa
Ja vähän äkkiä kannattaa vaihtaa jos vuotaa, seuraavaksi on mäntä halki tai siinä on reikä.
En suosittele kauheasti ajamaan
Vastaa Viestiin