Hybridin laturin korjaaminen?
Hybridin laturin korjaaminen?
Kotilaturi (schuko) lakkasi toimimasta, tuollainen kuin ao kuvituskuvassa. Ei saa sähköä tolpasta, ei kotoa. Tolpan kello näyttää toimivan, joten vika lienee laturissa.
Onko mitään mahdollisuutta, että amatööri voisi tutkia vian ja jopa korjata sen? KVG ei tarjonnut mitään järkevää.
Onko mitään mahdollisuutta, että amatööri voisi tutkia vian ja jopa korjata sen? KVG ei tarjonnut mitään järkevää.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Lataahan kuitenkin sillä ison tehon laturilla ? Silloin vika tosiaan lienee tuossa laturissa tai sen johdoissa.
Mitä valoja palaa laturissa ?
Jos työkalut yleensä on tuttuja niin voisit yrittää avata tuon ja katsoa näkyykö palaneita komponetteja tai sulakkeita.
Sitten kun se on auki niin laita kuva tänne niin ihmetellään mitä kaikkea siitä voisi mitata ja vaihtaa.
Saattaa olla korjaamaton paikka mutta ei se tutkiminen paljoa maksa.
Isoin työmaa on saada tuo auki siististi niin ettei sisukset vahingoitu ja kasaaminen tiiviiksi onnistuu myös.
Ja onko piirilevy sisällä valetty johonkin värilliseen epoksiin, jos on niin menee liuottamiseksi ja siihen palaa kyllä aikaa ihan liikaa
ellei itselle tee . Väritön epoksi on helpompaa kun siitä näkee ne komponentit ja pystyy tutkimaan ilman että poistaa kaiken.
Paljonku uusi laturi Saksan ebay:stä kustantaa ? Se kannatta selvittää ja sitten miettiä korjauksen mielekkyyttä.
Mitä valoja palaa laturissa ?
Jos työkalut yleensä on tuttuja niin voisit yrittää avata tuon ja katsoa näkyykö palaneita komponetteja tai sulakkeita.
Sitten kun se on auki niin laita kuva tänne niin ihmetellään mitä kaikkea siitä voisi mitata ja vaihtaa.
Saattaa olla korjaamaton paikka mutta ei se tutkiminen paljoa maksa.
Isoin työmaa on saada tuo auki siististi niin ettei sisukset vahingoitu ja kasaaminen tiiviiksi onnistuu myös.
Ja onko piirilevy sisällä valetty johonkin värilliseen epoksiin, jos on niin menee liuottamiseksi ja siihen palaa kyllä aikaa ihan liikaa
ellei itselle tee . Väritön epoksi on helpompaa kun siitä näkee ne komponentit ja pystyy tutkimaan ilman että poistaa kaiken.
Paljonku uusi laturi Saksan ebay:stä kustantaa ? Se kannatta selvittää ja sitten miettiä korjauksen mielekkyyttä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Tai sitten ostaa edullisen wallboxin ja käyttää toista auton mukana tullutta johtoa. (@-Mars-) Vai oliko tuo kuva omalta pihalta, kuvan tilanteessahan sen wallboxin voi laittaa vaikka sähköpömpelin viereen. Wallboxista uskaltaa ottaa sen 16 A vaiheelta ja jos auto lataa kahdella tai kolmella vaiheella niin latausnopeuskin ihan eri.
Tietenkin se boksi halutaan nähdä avattuna joka tapauksessa.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
En ymmärrä.
Jos on rahaa ostaa tuollainen kallis hybridi, niin ei ole rahaa ostaa uutta kaapelia, tai testauttaa jossain.
Pyytää kaverilta lainaan toimivaa? Sähkömies lähipiiris?
Tuollaises kaapelis menee virrat ja jännitteet, ettei maallikolla (DIY) ole mitään asiaa tehdä kytkentäjä noihin.
TeeSeItse miehenä rikkoa kallis hybridi?
Jos on rahaa ostaa tuollainen kallis hybridi, niin ei ole rahaa ostaa uutta kaapelia, tai testauttaa jossain.
Pyytää kaverilta lainaan toimivaa? Sähkömies lähipiiris?
Tuollaises kaapelis menee virrat ja jännitteet, ettei maallikolla (DIY) ole mitään asiaa tehdä kytkentäjä noihin.
TeeSeItse miehenä rikkoa kallis hybridi?
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Ei se sähkölaitteiden korjaaminen mitään rakettitiedettä ole. Mutta jos tuntuu sille ettei yhtään ymmärrä/osaa niin parempi jättää koskematta. Käyttää ammattilaista tai sellaista harrastajaa joka oikeasti tietää mitä tekee.
Tuollahan saattaa olla ihan vaan sulka poksahtanut, joskus ne menee ihan itsestään.
Laitteiden korjaaminen on mielestäni lähes aina fiksumpaa kuin uuden ostaminen ( vaikka olisi kuinka kallis hybridi) sillä siinä säästetään luontoa ja parannetaan Suomen vienti/tuonti tasapainoa ( tai oikeastaan estetään sitä menemästä enemmän vinoon). On lyhytnäköistä aina ostaa vaan uusi ja heittää risat menemään. Joskus se toki on ihan järkevää mutta ei sitä yksioikoisesti kannata tehdä. Toki jokainen pelaa omilla rahoillaan niin kuin haluaa.
Tuollahan saattaa olla ihan vaan sulka poksahtanut, joskus ne menee ihan itsestään.
Laitteiden korjaaminen on mielestäni lähes aina fiksumpaa kuin uuden ostaminen ( vaikka olisi kuinka kallis hybridi) sillä siinä säästetään luontoa ja parannetaan Suomen vienti/tuonti tasapainoa ( tai oikeastaan estetään sitä menemästä enemmän vinoon). On lyhytnäköistä aina ostaa vaan uusi ja heittää risat menemään. Joskus se toki on ihan järkevää mutta ei sitä yksioikoisesti kannata tehdä. Toki jokainen pelaa omilla rahoillaan niin kuin haluaa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Ei se rakettitiedettä ole, ja useimmista saa ulos vikakoodeja jos osaa lukea niitä.
Mutta ilman mitään koulutusta ja sähkölaitteiden tuntemusta on aika turha niitä alkaa aukomaan. Ei juuri muuta voi kuin katsoa tuleeko virta minne asti, ja siihenkin tarvii yleismittaria.
Yhtään syvällisemmin jos tarvitsee tutkia niin alkaa olemaan työkalupakki normi kansalaiselta tyhjä.
Kannattaa muistaa sitten vastuu kysymykset, sorkit laturia ja talo palaa, auto palaa jne. Kannattavuus / seuraus pitää mielessä.
Jos sähköstä ei ymmärrä enempää kuin että se on sinistä valoa joka sattuu niin on parempi jättää koskematta.
Mutta ilman mitään koulutusta ja sähkölaitteiden tuntemusta on aika turha niitä alkaa aukomaan. Ei juuri muuta voi kuin katsoa tuleeko virta minne asti, ja siihenkin tarvii yleismittaria.
Yhtään syvällisemmin jos tarvitsee tutkia niin alkaa olemaan työkalupakki normi kansalaiselta tyhjä.
Kannattaa muistaa sitten vastuu kysymykset, sorkit laturia ja talo palaa, auto palaa jne. Kannattavuus / seuraus pitää mielessä.
Jos sähköstä ei ymmärrä enempää kuin että se on sinistä valoa joka sattuu niin on parempi jättää koskematta.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Tietenkin pitää järkeä käyttää, ei riitä kylmäainevaltuudet mutta ei tuossa laturissa juuri muuta tarvita kuin yleismittari, sellainen malli vielä joka pystyy mittaamaan pilottisignaalin taajuuden.MJPfin kirjoitti: ↑Pe 01.09.2023 09:51 Ei se rakettitiedettä ole, ja useimmista saa ulos vikakoodeja jos osaa lukea niitä.
Mutta ilman mitään koulutusta ja sähkölaitteiden tuntemusta on aika turha niitä alkaa aukomaan. Ei juuri muuta voi kuin katsoa tuleeko virta minne asti, ja siihenkin tarvii yleismittaria.
Yhtään syvällisemmin jos tarvitsee tutkia niin alkaa olemaan työkalupakki normi kansalaiselta tyhjä.
Kannattaa muistaa sitten vastuu kysymykset, sorkit laturia ja talo palaa, auto palaa jne. Kannattavuus / seuraus pitää mielessä.
Jos sähköstä ei ymmärrä enempää kuin että se on sinistä valoa joka sattuu niin on parempi jättää koskematta.
Tuohan ei ole mikään laturi oikeasti vaan kontaktori/kytkin tai yksivaiheisena vain rele (auto kytkee sen releen päälle). Itse latauksen hoitaa auto. Laturi ei itse hoida virranrajoitusta vaan kertoo ohjaussignaalin tasolla virran jota auto saa ottaa.
Talon voi saada palamaan jos shuko ei kestä jatkuvaa 16 A virtaa ja on itse hakkeroinut shukolaturille täyden virran. Saman tulipalon saa aikaan jos ostaa ehjän tuotteen joka tukee 16 A latausta!
Tarkoitus ei ole yllyttää sähköhommiin jos ei älli riitä mutta ei pidä jarruremonttiakaan tehdä jos ei tiedä mitä tekee. Tai virittää autoa, eikö vaan?
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
En anna mitään ohjeita, kunhan kerron...
Minulle kävi samoin, eli auton mukana tullut "laturi" lakkasi pelittämästä.
Koska auto ei ole oma, en tehnyt muuta kuin poikkesin Veholla saadakseni varmistuksen, että vika on tuossa "laturissa", eikä auton puolella.
Hämmästyttävää minusta oli, että Veholla kertoivat ettei heillä ole mitään valmiuksia moisen härpäkkeen korjaamiseen.
Uuden toimitus otti sitten useamman kuukauden.
Minulle kävi samoin, eli auton mukana tullut "laturi" lakkasi pelittämästä.
Koska auto ei ole oma, en tehnyt muuta kuin poikkesin Veholla saadakseni varmistuksen, että vika on tuossa "laturissa", eikä auton puolella.
Hämmästyttävää minusta oli, että Veholla kertoivat ettei heillä ole mitään valmiuksia moisen härpäkkeen korjaamiseen.
Uuden toimitus otti sitten useamman kuukauden.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Jos Vehoa on ohjeistettu, että uusi tilalle tämän tuotteen suhteen.
Onhan teillä sitten vähintään sähkölaitekorjaajan luvat tukes.fi , kun korjailette pienjännitteisiä laitteita, eli verkkovirtaan liitettyjä.
Pienoisjännitteisiä laitteita voi kuka tahansa korjailla.
Onhan teillä sitten vähintään sähkölaitekorjaajan luvat tukes.fi , kun korjailette pienjännitteisiä laitteita, eli verkkovirtaan liitettyjä.
Pienoisjännitteisiä laitteita voi kuka tahansa korjailla.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Jos auton päässä ei ole vika, niin ainoa vaihtoehto on uuden laturin ostaminen. Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta alkupään latausjohtoja on dumpattu jo vuoden kaksi, siis alkuperäisiä, niitä saa todella sopivasti. Valitettavasti en osaa noista varsinaisista latureista sanoa mitään, kun en ole katsellut. Mikähän mahtaa olla orkkiksen osanumero?
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Eipä tuo taida aueta ilman väkivaltaa. Menee siis kierrätykseen ja tilaan uuden (tai käytetyn).
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Missäpäin tuo on ? voisin ottaa sen tutkittavaksi ihan mielenkiinnosta ja katsoa miten aukeaa.
Voi olla ultraäänella hitsattu kiinni niin ettei aukea ilman sahaa tms työkalua kun kerran on vesitiivis. Mikäköhän IP luokka siihen on merkitty ?
Lisäksi ne komponentit voi olla epoksissa tms massassa jolloin korjaaminen ei koskaan ole kannattavaa. Mutta jos esim johto on rikki niin sen pyrtynee korjaamaan hyväksyttävällä tavalla ja jotenkin pystynee liimaamaan kasaan sopivilla liimoilla niin että se on tiivis. Mutta en uskaltaisi korjattua laitetta antaa kenellekään ulkopuoliselle käyttöön, omaan käyttöön kylläkin mikäli sen saa tyydyttävästi tehtyä .
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Espoossa, IP67.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Heittäkää nuo roskiin, tai mielummin Kuusankoskelle. Riihimäellä on ainakin laitos.
Pienoisjännitteellä, eli heikkovirralla voi pelleillä, mutta verkkovirralla, eli pienjännitteellä saa vaikka sätkyn.
Maksaako vakuutusyhtiö DIY räpellykset?
Ei tarvi kylmälupia, jos käyttää järkeä sähkön suhteen.
Pienoisjännitteellä, eli heikkovirralla voi pelleillä, mutta verkkovirralla, eli pienjännitteellä saa vaikka sätkyn.
Maksaako vakuutusyhtiö DIY räpellykset?
Ei tarvi kylmälupia, jos käyttää järkeä sähkön suhteen.
Re: Hybridin laturin korjaaminen?
Miksi oletat että joku pelleilisi tuon purkin kanssa? Mistä tietä mitä kaikkia ammattitutkintoja ja pätevyyksiä x_ismolla on?etrade kirjoitti: ↑Ma 11.09.2023 04:24 Heittäkää nuo roskiin, tai mielummin Kuusankoskelle. Riihimäellä on ainakin laitos.
Pienoisjännitteellä, eli heikkovirralla voi pelleillä, mutta verkkovirralla, eli pienjännitteellä saa vaikka sätkyn.
Maksaako vakuutusyhtiö DIY räpellykset?
Ei tarvi kylmälupia, jos käyttää järkeä sähkön suhteen.
Laki on jo pitkään sallinut ihan perusjätkän tekemiä pienoisjänniteasennuksia. Meinaatko että vakuutusyhtiö lyö näpeille? Tämä korjaus tietenkin eri asia mutta ei aihe ihan mustavalkoinen ole.