Aihe otsikon mukainen. Autona 300-24 s124 ja vaihteistona 717.450. Jonkin ”tiedon” mukaan ZF, ulkomaanforumien mukaan sekä ZF ja Getragin valmistamina löytyy kyseistä lootaa mistähän tähän saa varmuuden?
No, jokatapauksessa kytkin ylhäällä tyhjäkäynnillä kuuluu vaimea mutta selkeä kolina laatikosta, kytkin painettanu lakkaa laatikon akselin pyörimisliikkeen lakatessa hiljalleen… Tästä jotain juttua löytyikin, mutta ääni kuuluu kyllä ajaessakin ainakin 1. vaihteella ja hitaissa vauhdeissa rullaillessa kun kardaani pyörittää lootaa mielestäni ääni hieman voimistunut, voi olla vain luulotautia. Onko ominaisuus vai ottaakko laatikko auki?
Mitähän öljyä siellä on ja kuinka paljon?
Joskus noi getragit ym sirkuttaa liian ohkasista öljyistä.
Tosin jos alkaa enemmän ääntämään niin aiemmin on parempi kuin myöhemmin avata.
MJPfin kirjoitti: ↑Pe 25.08.2023 18:17
Mitähän öljyä siellä on ja kuinka paljon?
Joskus noi getragit ym sirkuttaa liian ohkasista öljyistä.
Tosin jos alkaa enemmän ääntämään niin aiemmin on parempi kuin myöhemmin avata.
Pari vuotta vanhat ATF:ät. Otin nyt öljyt pois, kirkkaanpunaiset oli joten metallia ei ainakaan mistään pinnasta ole irronnut. Koitan laittaa nyt MB 317 öljyt ja katson muuttuuko, x1r:ää oli jo atfän seassa, laitan nytkin. kun Mersun suositusöljyt koitettu niin sitten varmaan siirtyä koittamaan Redline tms
Aihe otsikon mukainen. Autona 300-24 s124 ja vaihteistona 717.450. Jonkin ”tiedon” mukaan ZF, ulkomaanforumien mukaan sekä ZF ja Getragin valmistamina löytyy kyseistä lootaa mistähän tähän saa varmuuden?
No, jokatapauksessa kytkin ylhäällä tyhjäkäynnillä kuuluu vaimea mutta selkeä kolina laatikosta, kytkin painettanu lakkaa laatikon akselin pyörimisliikkeen lakatessa hiljalleen… Tästä jotain juttua löytyikin, mutta ääni kuuluu kyllä ajaessakin ainakin 1. vaihteella ja hitaissa vauhdeissa rullaillessa kun kardaani pyörittää lootaa mielestäni ääni hieman voimistunut, voi olla vain luulotautia. Onko ominaisuus vai ottaakko laatikko auki?
Oliko kone käynnissä vai sammuksissa, kun kokeilit rullata niin, että kardaani pyöritti laatikkoa? Jos käynnissä niin kokeile onko eroa, kun sammutat moottorin eli vauhtipyörä ei pyöri lainkaan.
Käynnissä oli, tarkennuksena esim 1. vaihteella ajaessa tyhjäkäynnillä kolina on selviten kuuluuvaa. Tosiaan ääni kuulostaa hyvin samalta kun Vag konsernin DSG vaihteiston vauhtipyörävika, toki ei nyt sillä voimakkuudella mitä ne yleensä viallisina on täytyykin koittaa tuota sammuksissa rullailua jotta saa poissuljettua vauhtipyörävian. Kytkinpolkimen pohjaanpainaminen ei tue kyllä tuota, sillä kolina lakkaa hiipuen, eli olettaisin laatikon akselin pyöriessä kuuluvan.
Mahdollista vauhtipyörävikaa itsekin ajattelin. Näkeeköhän kytkinkoteloon jostain päin onko siellä mitään ylimääräistä metallia? Onko tuossa laatikossa 5. vaihteen voimalinja suora eli kytkinakseli> pääakseli ja muut sivuakselin kautta? Voisi ehkä kokeilla sitäkin onko vitosen äänessä eroa muihin.
Joo vitonen on suora. Melko varmalta tapaukselta tuo nyt vaikuttaa, sammuksissa ollessa rullatessa kytkin pohjassa kun tarjoaa ykköstä niin kuuluu ääni voimakkaimmin, kytkin pohjassa vapaalla hiljempaa sama ääni Öljyn seassa ei siis ollut kyllä vielä mitään rautaa. Taidan ottaa lodjun huomenna alas. Onkohan tuon purkamisessa mitään ihmeellistä, wis on kyllä käytössä jos sieltä vaan löydän kyseiseen laatikkoon ohjeita
Omat kokemukset oireiden mukaisesta äänestä on poikkeuksetta tullut sivuakselin laakeroinnista tai kuitenkin voiman siirtymisestä sivuakselille (kytkinakselin laakeri, hampaat..). Suora vaihe on hiljainen ja sivuakselin kautta rohisee. Mutta eihän minulla oo ollukkaa koskaan kaksoismassaa vauhtipyörässä, eikö se oo nykyaikanen hömpötys, kun pyritään laskemaan ajonaikaiset kierrokset matalalle? Mahtaako 124:sessa olla? Ottaako laatikon auki, niin eräässä eri merkissä (ZF laatikko muistaakseni), piti ottaa auki. Ei enää saanut ratiota niin isolle, että rohina olis peittynyt. Ihan hyvä siitä ei tullut, jäi vapaalle ääni, joka hävisi kytkintä painettaessa.
Jos oireiden perusteella pitää arvata niin vika löytyy kytkinakselin ja pääakselin välisestä neulalaakerista, hiukan kulumaa ja hammaskosketus sivuakselin suuntaan on pielessä. En muista tuollaista purkaneeni, joten en osaa neuvoa. Purettavaksi ja korjattavaksi se kuitenkin on tehty
Eipä tuo iso rasti ollut purkaa, lämpösoviteholkkien kanssa sai hetken ihmetellä. Vikakin löytyi, sivuakselin päätylaakeri, kuulalaakerin sisäkoolissa noin 1cm matkalta pinta rikki. Muuta vaurioa ei yhtäkkiä ainakaan löytynyt ja muut laakerit ehjiä. Taidan tuon sivuakselin päätylaakerin lisäksi uusia kytkinakselin laakerin sekä painelaakerin kytkimelle Laakereita ja tiivisteitä metsästämään seuraavaksi
Niinpä on kaksoismassa, ainakin varaosa löytyy netin luettelosta! Näin sitä oppii uutta tällä iälläki. Itellä ollut 124:sia vain 200"kläk kläk"D koneilla ja niissä on tosikovat vauhtipyörät. Ehdottomasti nyt kannattaa vielä tarkistaa se kaksoismassa.
Nojoo tuli sitä kaksoismassaa heiluteltua, ihan normaalilta vaikutti. Kulunuthan tuo kytkin ja asetelma noilla kilometreillä alkaa jo olemaan, kun kytkin ottaa kohtuu ylhäällä, täytyy se joskus sinne vaihtaa. Laakeri ja tiivisteet saapuivat torstaina ja perjantaina laitoin laatikon kasaan. Tänään laatikko kiinni ja pieni 140 kilometrin testilenkki, toimii
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.